Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:Jtbo:lla oli jotain aikomuksia tehdä pokat itse, tuossa vinkkiä ettei vallan jyrsimiä tarvitse. Vaarallinen vähän kun sirkkelistä poistettu se veitsi terän päältä mutta tuo on myös samalla sopiva puhdetyö idea, vähän kuin se laiva pullossa mutta ehkäpä helpompi että levyraatokin sanojen puolesta...

http://www.youtube.com/watch?v=fEATei2wewY
Hehe, mainio tuollainen :lol:

Hulluja juttuja sitä jotkut osaa puusta väsätä, mutta ei kovin suuria itse voi kuvitella tekevänsä, käsien resoluutio on aika heikko.

Kai sitä ikkunanpokarimaa jossain nykyään myydään ihan valmiinakin :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
Juu, olen mä kuvaillut joskus, siltikään en koskaan tekniikkaan perehtynyt, räpsin vain vailla aivoja. Tuota pokkaria en tosiaan muistanut enää omistavani. Siinä on muuten joku rulla vielä sisällä joitain kuvia otettuna, ei muuta kuin pimiön tekoon :lol:

Kyllä se Tamron oli ja silloin googlasin kaikki sopivat Tamron:it läpi samana iltana :-D Eihän tuo tosiaankaan huono ole!

Tuota en sitten muistanut että olet jo ehtinyt täydentää valikoimaa.

Vai omenassa jerry cottoneita lueskellen... Noh, nyt voisi sen tehdäkin, varataan huoneet ja mennään pariksi päiväksi lueskelemaan. Oven alaraosta voidaan sitten vaihdella niin ei tule aika pitkäksi ja on vähän niinkuin sosiaalista kanssakäymistäkin siinä sitten samalla...
Meikä teetti joskus yli kymmenvuotiaan filmin, kyllä se kärsinyt oli mutta kyllä siitä jotain tuli.

Siis onko sullakin Tamron, aivan kuten jtbo:lla? Kummallakin tarkennus toimii joskus, yleensä ei? Mikä malli teillä on, mikä valovoima ja onko jotain mallimerkintöjä?
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Jtbo:lla oli jotain aikomuksia tehdä pokat itse, tuossa vinkkiä ettei vallan jyrsimiä tarvitse. Vaarallinen vähän kun sirkkelistä poistettu se veitsi terän päältä mutta tuo on myös samalla sopiva puhdetyö idea, vähän kuin se laiva pullossa mutta ehkäpä helpompi että levyraatokin sanojen puolesta...

http://www.youtube.com/watch?v=fEATei2wewY
Hehe, mainio tuollainen :lol:

Hulluja juttuja sitä jotkut osaa puusta väsätä, mutta ei kovin suuria itse voi kuvitella tekevänsä, käsien resoluutio on aika heikko.

Kai sitä ikkunanpokarimaa jossain nykyään myydään ihan valmiinakin :lol:
Vakaat kädet auttavat kyllä mutta jos ohjurijärjestelyt ovat hyvät niin priimaa tuuppaa vaikka vähän koko ukko horkkaisi.

Huomasitte varmaan, että sirkkelissä käytettiin ohjuria?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Ei, ei ole Tamronia, tarkoitin sitä sinun...

Saattaa tuo filmiluukun kansi olla avattukin usein niin en tiedä sitten?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Meikä teetti joskus yli kymmenvuotiaan filmin, kyllä se kärsinyt oli mutta kyllä siitä jotain tuli.

Siis onko sullakin Tamron, aivan kuten jtbo:lla? Kummallakin tarkennus toimii joskus, yleensä ei? Mikä malli teillä on, mikä valovoima ja onko jotain mallimerkintöjä?
Tämänlainen on tuo mun:
Tamron AF 75-300mm LD Di Tele-Macro A17

Tuo A17 taitaa olla hyvin merkitsevä juttu, koska se yksilöi tuon mallin. LD Di pitäisi sitten olla paras näistä halpaversioista DX kennolle. Hintaisekseen toki hyvä.

Tuo saattaa valottaa jotain tai sitten ei:
http://www.dpreview.com/forums/post/37912700

Ihan ok putki, kunhan ei kuvaa aukko auki tai kovin suuren kontrastin kuvia, hieman CA häröilee, mutta sekin pysyy kohtuudella kurissa Riittävällä aukon kuristamisella, viimeisen 100mm välttämisellä ja loput Nikonin View NX softalla korjaamalla, siinä kun on näppärä korjaus, tietty korjaustoiminnot toimivat ainoastaan Nikonilla otetuille kuville ;)

Capture NX 2 omaisi myös kohinanpoiston, mutta siitä pitäisi maksaa, tosin sopivan kaapelin kanssa, sillä voisi ohjata kameraa ja se joskus saattaisi olla mun hankittava, mutten ole vielä kokenut välttämättömäksi.

Liveview moodissa en ole saanut tarkennusta tuolla toimimaan, mutta pienen takaisinpäin kiertämisen jälkeen on hyvin toiminut tarkennus optisen etsimen kanssa, sitä voi jopa käyttää nyt.

Liian hämärää vaan kuvata riittävän pienellä aukolla, että tulisi kuvat ilman liian pahoja virheitä talteen, mutta siltikin olen huomannut, etten juurikaan käytä 18-55mm kittilinssiä, enkä juurikaan käytä yli 200mm Tamronissa.

Kello 11:54 muistaakseni tässä yhtenä päivänä, 1/320s, 200mm, f/9, ISO1600:
Kuva

Niin, ei siitä oikein mitään näe.

Nyrkkisääntöhän on käsivaralta kuvaukseen, että millit pitäisi vastata sekunnin osia, eli 200mm, niin pitäisi olla 1/200s valotusta, jos menee hitaammaksi, niin pitäisi olla tukea, joten tässä valotus 1/200s ja taisi olla 195mm, muuten sama:
Kuva

No, ei siitä vaan mitään näe siltikään.

Seuraavaksi sitten aukaisin aukkoa f6.3 arvoon, joka on jo aika pehmeässä päässä aukkoja, f/4.76 olisi suurin aukko tuolle millimäärälle, toki tiputin myös millejä 185mm auttaakseni piirrossa ja valonmäärässä, edelleen 1/200s ja ISO 1600:
Kuva

Siitä jo jotain erottaa, mutta ottaen huomioon keskipäivän, ei tuo vielä siltä näytä lainkaan. Tosin jonkin laiskimuksen orapihlajan risujen raivauksen aikaansaamattomuus näkyy jo nyt :lol:

Kun putki ei kanna, niin pitää vuoren siirtyä lähemmäs, 1/125s, f6.3, 120mm, ISO 1600, suurin aukko olisi ollut f/4.14, toki tuo softan mukaan, sellaista tuskin kamerasta/lasista löytyy, jolloin pitää valita lähin. Tässä nyt on kroppi, jotta näkee kuinka kehnoa tuo kuvanlaatu oikein on, ISO1600 hävittää kaikki yksityiskohdat, automaatti saattoi toki tarkentaa kiikun puurakenteisiin katin sijaan, mutta kun nekin on pehmeää mössöä. Kaikesta huolimatta edelleen kuva on alivalottunut.
Kuva

Totesin sitten, että en minä vaan pysty vapaalta kädeltä käyttämään tuota lasia tähän vuodenaikaan, pitäisi kuvata aukko selällään ja siltikin se riittäisi vain ISO1600 kuvaamiseen ehkä 150mm saakka, maksimissaan sellaisilla suljinajoilla, että kuvaus onnistuisi.

Kokeilkaapa keskipäivällä kuvata samoilla arvoilla nyt viikonloppuna, tuleeko samanlaisia tummia kuvia? Mulla meni kuvien ottoaikojen perusteella noin 2min tuohon testailuun, kuvia en korjaillut oikein mitenkään, vain skaalasin ja viimeisen kroppasin ja raw muotoiset tallensin jpeginä.

Joko täällä on mahdottoman pimeää tai sitten mun putki ei omaa kovin suurta valovoimaa, mutta ISO400 ja f/11 olisi se optimi lasin ja kameran puolesta, sillä tulisi parhaat kuvat ja täällä ei oikein valo riitä.

Mietin tosin nyt sitä, että olisikohan tuo orapihlaja pitänyt vetää kokonaan matalaksi, tai ehkä se pukkaa alas lisää oksaa, kunhan nyt leikkelee sitä ahkerasti.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Voi, tämän päivän valot meni jo mutta yritän huomenna. Pitää ilmeisesti siis käyttää Sigmaa? Ei kittiä tai tuota kiinteätä? On sitten suttua luvassa... Mulla on muistaakseni max. ISO 1600?

Täällä saattaa pilkahtaa huomenna aurinko, joten ei ehkä ihan vertailukelpoista. Tänään oli kyllä tosi pimeää ja sateista.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Voi, tämän päivän valot meni jo mutta yritän huomenna. Pitää ilmeisesti siis käyttää Sigmaa? Ei kittiä tai tuota kiinteätä? On sitten suttua luvassa... Mulla on muistaakseni max. ISO 1600?

Täällä saattaa pilkahtaa huomenna aurinko, joten ei ehkä ihan vertailukelpoista. Tänään oli kyllä tosi pimeää ja sateista.
200mm luokkaa, millä sitten sen saa aikaan :wink:

D3100 tuo ISO1600 on toki sinällään ihan sidettävää, raw moodissa kuvasin ja kohinanpoisto pois päältä, mutta kamera silti haluaa tehdä kohinanpoistoa 50% muistaakseni, mikä vie yksityiskohtia pois, mutta kohina sinällään on vähäisempää ja häiritsee lähinnä cropeissa ja printeissä, joissain tapauksissa myös skaalatuissa ruuduissa, mutta vähemmän, mikä on ihan kiva, mutta ISO800 kohisee ja kadottaa yksityiskohdista about saman :lol:

Sitten ISO400 tekeekin jo ihan kivaa jälkeä, kunhan vaan muistaa pitää kohinanpoiston pois päältä, se suttaa niin ikävästi kuvan ja vie ne pienet yksityiskohdat, jotka tekee kuvasta sen erinomaisen.

Iltapuhteina rakentelin kissoille parista laudasta lisää kulkureittejä katonrajaan, ottivat innokkasti vastaan moiset rakennelmat. Olisiko tunti mennyt kahden laudan sahaamisessa ja kiinnittämisessä, ei vauhti huimaa päätä, vaikka muuten huimaakin. Vielä kaksi kulkitietä lisää olisi aikomuksena askarrella, aika pitkästi väliaikaisia toistaiseksi, mutta sen verran pisemmäksi olen yrittänyt laudat jättää, että kun joskus remonttia tekee yläkertaan, niin samalla sitten voi ne laudat laittaa lopulliseen asuunsa. Yläkerrassahan pitäisi kaikki pinnat uusia + ainakin vähintään miljoona muuta asiaa tehdä, yläkolmioon kulku, yläkolmion tyhjäys, putsaus, villoitus. sama seinissä, kun seinissä on sitten vielä vanhat ikkunat jätetty, kun yläkerta on otettu käyttöön, ikkuna eristettä vastenhan on huono, koska siinä tiivistyy kosteus ja ne pitäisi poistaa jos meinaa tehdä hyvän. Käytännössä kuitenkaan ei taida resurssit riittää moiseen.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tuolle polttovälille ei sitten osu kuin tuo AF vajavainen Sigma. Onkohan tuossa mun 450D:ssä tuollaista kohinanpoistoa ollenkaan tai sitten se on aina päällä, ainakaan en manuaalissa ole moiseen asetukseen törmännyt. Täytynee tutustua.

Väliaikaista kaikki on vain... smiley_074

Juu, kyllä se tosiaan niin on että kun jotain alkaa suunnittelemaan niin huomaa niin monta epäkohtaa että toteutusinto jotenkin loppuu siihen paikkaan tai viimeistään budjettiin... :?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kyllä kaikissa kameroissa mielestäni kohinanpoisto on NR, noise reduction tai jotain vastaavaa, tietty ei kaikissa sitä saa pois päältä, tai jos kuvaa raw moodissa, niin silloin kai voisi kuvitella, että olisi pois päältä, muttei aina sittenkään ole.

Tuota high ISO kohinanpoistoahan D3100 kamerassakin on väkisin päällä, tuolla canonin osalta jotain juttua:
http://www.learn.usa.canon.com/resource ... icle.shtml

Väliaikainen on tosiaan vähän sellainen pysyvä kumminkin, se tuskin on vika, vaan ominaisuus :mrgreen:

Ehkä sitä pitäisikin vaan tehdä eikä suunnitella, mutta -20C ja purut lattialla ei välttämättä sekään ole kovin hyvä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Nyt kun mulla on DxO niin käänsin kameran pelkkää RAW-kuvaa tekemään.

Kohinanpoiston suhteen olen epätietoinen, täytyy selailla kameran valikkoja läpi.

Typeräähän se on, jos kamera suttaa raw-kuvat, senhän kuuluisi jättää niiden pilaaminen PC:n hommaksi...

jtbo, alkoiko se sun Tamronisi kakia tarkennuksen kanssa samoihin aikoihin kun sulla vaihtui runko?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tavailin käyttöohjetta.

Sony tekee kohinanpoistoa yli yhden sekan valotusajoilla ja toisaalta korkean ison takia.

Kohinanpoistolle on olemassa kolme eri tasoa.

Mutta lopussa seisoo, ettei kohinanpoistoa tehdä raw-kuville.

jtbo, mistä kaikista lähteistä olet varmistanut sen, että kamerasi tekee kohinanpoistoa raw-kuvissa?

Se sotii koko raw-ajatusta vastaan! Ideahan on antaa sellaisenaan ulos data, joka kennolta tulee.

Tietenkin dataa kompressoidaan, mutta vain häviöttömästi.

Miksi ihmeessä kamera menisi väkisin dataa muokkaamaan? Sehän heikentää raw-ohjelmien mahdollisuuksia puristaa datasta kaikki mahdollinen irti.

Äsh, kyllähän minä sinua uskon. Umpihullua vain Nikonilta huonontaa kameraansa tuolla tavalla.
jtbo
Jäsen
Jäsen

D40 kanssa ei isommin ongelmia tarkennuksen kanssa, mutta D3100 kanssa ollut enemmänkin.

Tänään tarkennus pelasi hyvin, mutta yks kaks se sitten lopetti, ei inahtanutkaan ennen kuin olin nitkuttanut lasia sen alle millin puoleen ja toiseen mitä se pääsee liikkumaan, kääntänyt manuaalitarkennuksella ja säätänyt tarkennusta eri kohtaan, viimeiseltään kun käden laitoin lasin eteen se havahtui, että pitää tarkentaa ja taas sitten toimi ok.

Ihan nätisti punainen piste syttyy tarkennuspisteeseenkin, mutta ei vaan tapahdu mitään.

Live view moodissa se ei toimi, ei ole koskaan toiminut, enkä usko, että koskaan tuleekaan toimimaan, ehkä se tarvitsee kesäisen auringon, että toimii siinä tilassa.

Mun mielestä parikin sivua on tuosta kohinanpoistosta kertonut, se on se korkean ison kohinanpoisto, sitten on pitkän valotuksen kohinanpoisto myös, mutta mielestäni sitä ei tehdä väkisin ja raw moodissa.

Jos katsot sitä kroppia mustasta kissasta, se on ISO1600 otettu ja kohinan määrä on suht vähäinen, mutta niin on puun syiden erottuminenkin.

Se oli vain D3100 mallissa tai kaikkein kevyimmissä järkkäreissä, mielestäni jo 5100 mallissa ei sitä tehty samoin ja siitä parempaan mentäessä käyttäjällä taisi olla paljonkin enemmän vaikutusmahdollisuuksia.

Toisaalta jpeg on kyllä luokattoman paljon kehnompi, joten varmasti siinä tehdään paljon enemmän sitä kohinanpoistoa.

Otin tänäänkin jotain kuvia, mutten ole vielä kerennyt siirtää niitä koneelle, mutta jos sitä illanmittaan ehtisi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Tuolle polttovälille ei sitten osu kuin tuo AF vajavainen Sigma. Onkohan tuossa mun 450D:ssä tuollaista kohinanpoistoa ollenkaan tai sitten se on aina päällä, ainakaan en manuaalissa ole moiseen asetukseen törmännyt. Täytynee tutustua.

Väliaikaista kaikki on vain... smiley_074

Juu, kyllä se tosiaan niin on että kun jotain alkaa suunnittelemaan niin huomaa niin monta epäkohtaa että toteutusinto jotenkin loppuu siihen paikkaan tai viimeistään budjettiin... :?

Hassua, että se Sigma toimi edellisellä isännällä moitteetta.

Ethän vain mennyt käsin säätämään tarkennusta kun vipu on oli tomaattiasennossa?

Noin saa putket rikki Sonyssä, mutta Canonissa saattaa olla vähän eri tilanne (koska Canonin putkissa on aina integroitu tarkennusmoottori, Sonyn putkista suuri osa luottaa rungossa olevaan tarkennusmoottoriin).

Muistaakseni tuo sun Sigmasi oli ihan kohtuullisen laadukas lasi, se saattaisi olla jopa korjaamokäynnin arvoinen.

Hyödyksi ei jäisi vain AF:n korjaus vaan vähintään yhtä iso juttu on se, että optikka säädetään vimpan päälle kohdalleen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuuma, tuleeko Canonin kanssa ihan oikea manuaali, sellainen paperiversio?
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:

Hassua, että se Sigma toimi edellisellä isännällä moitteetta.

Ethän vain mennyt käsin säätämään tarkennusta kun vipu on oli tomaattiasennossa?

Noin saa putket rikki Sonyssä, mutta Canonissa saattaa olla vähän eri tilanne (koska Canonin putkissa on aina integroitu tarkennusmoottori, Sonyn putkista suuri osa luottaa rungossa olevaan tarkennusmoottoriin).

Muistaakseni tuo sun Sigmasi oli ihan kohtuullisen laadukas lasi, se saattaisi olla jopa korjaamokäynnin arvoinen.

Hyödyksi ei jäisi vain AF:n korjaus vaan vähintään yhtä iso juttu on se, että optikka säädetään vimpan päälle kohdalleen.
Niin, vähän se hassulta kuulostaa... Sama runkokin. Ehkä väänsin, ehkä en... Mutta mutta ei sillä kehtaa yleisellä paikalla kuvata. Oikein kirkkaassa valossa jopa yhä toimii mutta jos ei ja ajaa äärilaitaan niin pärrrr, pärrrr :-)

Ei sitä kannata korjata tuo on kuitenkin toiseksi halvin Sigma tuolla 70-300mm välillä. Halvin ilman noita APO linssipinnoitteita. Uusi vissiin karvan alle 200€. Toimivia saa käytettynä alle satkun, mutten ostaisi enää samanlaista, tulevat kuvat kertoo aika hyvin miksi en...

pvalila kirjoitti:Tuuma, tuleeko Canonin kanssa ihan oikea manuaali, sellainen paperiversio?
Juu, pikaopas ja sitten semmoinen tuhti. Siitä pitääkin lukea vielä tarkemmin tuosta kohinanpoistosta.
Vastaa Viestiin