Pellettilämmittäjän päiväkirja

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Pellettilämmittäjän päiväkirja

Viesti Kirjoittaja pvalila »

susu kirjoitti:Ostettiin pellettiä hiukan varastoon kun uhkasivat että voi tulla pulaa talvella. Meidän vehje kun on niin nirso ettei sille kaikki papanat kelpaa. Pitäisi nyt riittää koko talveksi. Tulee tietysti :evil: hiton kylmä talvi.Onhan tämä kesäkuukin jo niinkuin pikku talvee.Pitää laittaa kohta pellettipannu päälle.Me ollaan muuten saatu nut hyvää tavaraa Wersovoodilta. Ostetaan aina 500kg säkkejä. Ei ole ollut purua juuri nimeksikään ja kynttäkin todella vähän, mites muilla?

Jämsän miehelle onnittelut erinomaisista sääennustajan lahjoista...Kerro nyt saman tien, miten menee tämä kevät ja alkukesä?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Putkimiess kirjoitti:Pannu nuohottu ja poltin putsattu 2 viikkoa sitten, viime viikoll atuli uusi 4 tonnin satsi kotimaista puhalluspellettiä. Polttokupissa oli jo koksia sen verran että alkoi häiritä. Syksyllä menty noin kuukausi sähköllä kun olen jahkaillut pelletin ja kauran välillä, päädyin kuitenkin helpompaan mutta kalliimpaan pellettiin. Sähköön verrattuna kuitenkin vielä puolet :!:
Puolet ei vain ole kovin hyvä hintaero, kun lämpöpumpuilla cop on kolmen luokkaa.

Maalämpö toimii tietysti kovillakin pakkasilla, mutta laiteinvestoinnit ovat niin kalliita, että itse ainakin olen tyytynyt ilmalämpölinjaan. Ja sen kaveriksi tarvitaan kovilla pakkasilla jotain muuta (mulla tällä hetkellä öljykattila) mutta tällaisina talvina pellettitakka olisi hyvä ilmalämmön jatke. Kalliita vain ovat, ja kun ilmalämpö hoitelee kymmenen kuukautta kahdestatoista niin takaisinmaksuajasta öljyyn verrattuna tulee toivottoman pitkä.
eskoensio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja eskoensio »

Kyllä tuo vesikirtoinen pellettitakkain voisi sopia hyvinkin tuon ilmlämpöpumpun rinnalle jolloin saat käyttöveden ja nuo kylmemmät kuukaudet hoidetuksi tällä systeemillä. Tuollainen hyvälaatuinen pellettitakkaa maksaa 11 kW kokoluokassa alle 4000 euroa ja hyötysyhde on todella hyvä. Varaaja tietysi pitäisi olla 300 litran luokkaa. Toinen vaihtoehto on varustaa kattila pellettipolttimella jos kattilasi on oikean tyyppinen. Pelletin kustannus jää kuitenkin 4 centin pikkeille kWh. Kyllä tuossa juuri yhteen uuteenkin taloon suunnitellaa pellettitakka ja lämpöpumppu yhdistelmää.
Putkimiess

Viesti Kirjoittaja Putkimiess »

pvalila kirjoitti:
Putkimiess kirjoitti:Pannu nuohottu ja poltin putsattu 2 viikkoa sitten, viime viikoll atuli uusi 4 tonnin satsi kotimaista puhalluspellettiä. Polttokupissa oli jo koksia sen verran että alkoi häiritä. Syksyllä menty noin kuukausi sähköllä kun olen jahkaillut pelletin ja kauran välillä, päädyin kuitenkin helpompaan mutta kalliimpaan pellettiin. Sähköön verrattuna kuitenkin vielä puolet :!:
Puolet ei vain ole kovin hyvä hintaero, kun lämpöpumpuilla cop on kolmen luokkaa.

Maalämpö toimii tietysti kovillakin pakkasilla, mutta laiteinvestoinnit ovat niin kalliita, että itse ainakin olen tyytynyt ilmalämpölinjaan. Ja sen kaveriksi tarvitaan kovilla pakkasilla jotain muuta (mulla tällä hetkellä öljykattila) mutta tällaisina talvina pellettitakka olisi hyvä ilmalämmön jatke. Kalliita vain ovat, ja kun ilmalämpö hoitelee kymmenen kuukautta kahdestatoista niin takaisinmaksuajasta öljyyn verrattuna tulee toivottoman pitkä.
On se ihan tarpeeksi hyvä. Ilmalämpöpumpulla en saa lämmönjakoa hoidettua, lisäksi se on ruma ja ymmärtääkseni meluava. Maalämpö on taas investointina kova eikä se toimi hyvin patterilämmitteisessä talossa jossa tarvitaan kylmään aikaan jopa 70-asteista menovettä.
Putkimiess

Kattila nuohottu ja tuhkat tyhjennetty. Herätteenä toimintahäiriö, köh köh :)

No, oli aikakin. Jos ei suosiolla niin väkisin :-)
Putkimiess

Hälytys ja siiloruuvi jumissa. Eipäs ollutkaan, moottor ei pyöri, jurnuttaa vaan. Vaihdoin moottorin ja purin vanhaa, mikä vika löytyy. Ei paljon mitään, moottori käynnistyi stä vähän autettaessa. Molempiin suuntiin eli konkka paskana. Ikää 5 vuotta.
Putkimiess

Kattila nuohottu ja poltin putsattu. Joskus keväällä tyhjensin myös tuhkat mutta sen olen unohtanut kirjata.
Putkimiess

Jaahas. Toissa viikolla tuli uusi 4t satsi pellettiä puhallusautolla. Taas saa lämmittää jonkun aikaa.

Mutta havaitsin samoihin aikoihin että pannuhuoneen lattialla oli märkää. Syylliseksi osoittautui varoventtiili. Tai ei syyllinen vaan johtolanka, kattilan paineet olivat tapissa :shock: Lopulta syyllinen oli lämmönvaihdin joka vuosi vesiverkosta vettä kattilaan (paine-ero 7 vs 1 bar). Vaihdin on nyt vaihdettu uuteen ja paineet pysyvät kohdillaan :) Harvinainen vika.
Putkimiess

Kattila nuohottu ja alkoikin olla jo aika tukossa. Samalla kasasin kattilan sivupellit mitkä piti avata lämmönvaihtimen vaihdon takia ja jäivät sitten laittamatta takaisin kun sormi oli paketissa 6 viikkoa. Poltin oli yöllä sammunut huollon puutteessa ja päätin että nyt sen teen :)
Samalla laitoin takaisin orkkispolttimen ja palautan tuon 3 vuotta kiinni olleen proton tehtaalle.
Putkimiess

Häly kännykässä ja kattila seis. Syykin yksinkertainen, siilo oli tyhjä :o Kyllä on tämä talvi kuluttanut energiaa! Ajattelin pärjääväni kesään saakka, nyt meni yli 4t puolessa vuodessa :o
Putkimiess

Parin päivän aikana muutama hälytys joten syytä selvittämään -> huollon laimiinlyöminen. Eli kattila nuohottu ja poltin puhdistettu. Olikin jo aika likainen... , edellisestä puhdistuksesta olikin jo yllättäen aika paljon aikaa :shock:

Tuhkaimuria harkitsen, saisi tuhkat kätevästi mäkeen. Sellainen markettiastia minulla jo on mutta se on s u r k e a. Pitäisi hommata syklonityyppinen joka ei vedä suodatinta tukkon hetikohtavälittömästi.
Putkimiess

Edelleen puksuttaa. Vaivatonta on
tomni
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tomni »

Oletteko huomannut minkäläisiä eroja 6mm ja 8mm pavuissa?
Putkimiess

tomni kirjoitti:Oletteko huomannut minkäläisiä eroja 6mm ja 8mm pavuissa?
Itse olen käyttänyt vain noita 8mm. 6mm vaatii toisenlaiset säädöt, tavaraa tulee ruuvista enemmän per kierros joten suhdetta pa/ilma pitää muuttaa.
JTP73
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JTP73 »

Itse polttelen sujuvasti sekaisin 6 ja 8mm pellettejä, eikä mitään ongelmia ole näkynyt. Mitään säätöjä en ole kattilassa tai polttimessa muuttanut. Laitteisto on Aritermin Biomatic 20 ja BeQuemin poltin. Suurin ero tuntuu olevan tuhkan määrässä, eli tuntuu kuin 6mm tuottaisi vähemmän tuhkaa, en tosin ole asiaa sen tarkemmin tutkinut. 6mm olen hakenut Imex Woodilta Nastolassa ja 8mm on Verson tavaraa.
Vastaa Viestiin