Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Avatar
wekkuli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 465
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 15:56
Paikkakunta: Nurmijärvi

Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Moron!

Otsikossa lyhykäisyydessään kysymys. Pihasaunaan olen nakuttelemassa uutta haapapaneelia, enkä ole itseni kanssa päässyt yhteisymmärrykseen, käsitelläkö vai ei. Aika moni vissiin sitä mieltä, että ei sille tarvitse (eikä pidä) tehdä mitään. Paitsi vaimo.
:-D
Kertokaa mielipiteitänne...
ikämajaRajamäki
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Oman kokemuksen mukaan kaikki paneelit hyötyvät käsittelystä. Toki käyttö ratkaisee kuinka kauan kestää muutenkaan, jos on joka päivä sauna päällä niin mikään ei kestä ikuisesti.
Esim. kerrostalosaunassa joka lämpeää 3xvko ja on kerrallaan joku 6 tuntia päällä saunasuojalla kerran käsitelty lämpöhaapa kesti ilman näkyvää ravistumista joku neljä vuotta.
Avatar
wekkuli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 465
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 15:56
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

About kerta viikkoon tuo varmaan lämpiäisi, eli kosteusrasitus on kyllä kaukana jatkuvasta.
ikämajaRajamäki
Ves_ku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 881
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 23:35
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Kuulun siihen sakkiin joka ei laittais mitään suoja-ainetta. Lauteet kun suunnitelee niin, että seinään ei nojailla niin pysyy selkämyskin puhtaana. Eikä se suojakaan juuri puhtaanapitoo helpota.

Kerrostalosaunassa tosiaan ei mikään kestä kun käyttökin on mitä sattuu. Kaikki manaa kun yhteisestä omaisuudesta ei pidetä huolta ja kuitenkin samalle saunoon sen viimesen vuoron vastuksien sammumiseen asti. :-D
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Avatar
wekkuli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 465
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 15:56
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

^Tänks. Kyllä minä vahvasti olen sillä linjalla, että tehdään niin kuin ennenkin. Luomua vaan aina kun on mahdollista.
:cool:
ikämajaRajamäki
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Faija rakens -84 kesämökille saunan ja sen paneeleita ei käsitelty mitenkään. Hyvänä on pysynt, mitä nyt vähän kuivuneet..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Talosauna on siinä mielessä hyvä testilabra että vuodessa tai kahdessa tulee kotisaunan 10v käyttö. Lämpökäsiteltykin paneeli ravistuu siellä ja saunasuojalla sitä saa vähän hillittyä. Sama koskee lauteita, öljyämällä säilyy paremmin.
Käyttö voi olla välillä rajuakin, aikanaan urakoitiin talosauna ja kysyin siivoojalta onko tämä letku hänen. Oli kuulemma sitä varten, että mummot ja papat saa suihkuttaa vettä löylyhuoneen seinille suoraan hanasta. Otin letkun pois ja ilmoitin isännöitsijälle ettei mitään takuuta ole jos se tulee takaisin. Huuto oli kuulemma niin kovaa että isännöitsijä antoi luvan ottaa letkun uudelleen käyttöön. Uudet paneelit meni sitten vuodessa mustiksi :roll:
tessu

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja tessu »

Saunasuojathan on samaa kuin että Erikeepperiä sivelee pintaan,noin sanoi aikoinaa yks timpuri kun siltä kysyin,se tokas et sasua ja Supia niin saman asian ajaa purkki Erikeeperiä hehe,näköjään toimii nyös kosteus sulkunaki,toisissa tuotteissa nimet hienommat ja hinnat kalliimmat.
Eihän sauna lahoo jos ilma kiertää,ja puu kuiteskin joskus vaatii uusintaa ei se ikuista ole kun vettä roiskuu kummiskin
Avatar
wekkuli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 465
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 15:56
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Joo, takarimat olen laittanut vielä niin, että siellä paneloinnin takanakin pääsee ilma kiertämään ja tarkoitus on vielä pistää sellaiset "roiskelevyt" ilmarakoineen siihen pesemisnurkan kohdalle arviolta metrin korkeuteen asti, että pahimmassa kohtaa ei vesi edes roisku paneloinnille.

Mikähän tavara siihen olisi hyvää? Ennen purkua siinä oli jotkut kummalliset punaiset levyt, jotka pujotettiin "kiskoilla" paikoilleen. Joku vesiroiskeita hyvin kestävä pleksi kai olisi hyvä, ja ruuvaa sen kiinni niin, että sekään ei ole suoraan paneelissa, vaan vähän irti, että senkin takaa tuulettuu.
ikämajaRajamäki
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Haapapaneeli pihasaunassa, käsitelläkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Aiheeseen löysästi liittyen pieni muistelma sallittaneen. Isäni rakensi viime vuosituhannella talonsa ja saunan seiniä pähkäiltiin pitkään. Hänen maalarimestari-isoveljensä sitten ehdotti, että pane seinille insuliitti ja sivele ne ohuella puusepän liimalla pariin kertaan. Siis sillä luista keitetyllä. Näin kuulemma oli Tampereella tehty monessa saunassa.

Näin tehtiin meilläkin ja lopputulos oli muuten ihan hyvä paitsi että ensimmäiset viikot haju oli aika kamala. Sitä en enää muista, että meinasiko hikinen selkä liimautua nojatessa seinään kiinni. Joka tapauksessa löylyt insuliittikopissa olivat ihan miellyttävät.

Tämä nyt tämmöisenä esimerkkinä vanhan kansan itse keksimistä luomunikseistä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin