Betoni pumppuautosta
Betoni pumppuautosta
Sitä kysymään että jos tilaa betonin pumppuautolla niin tarvitseeko käytännössä apumiehiä ja montako itsensä lisäksi? Kuski kaiketi ei osallistu tapahtumaan.
Ja kun tilassa on lattiakaivo niin kannattaako vetää pinta vain kaivon tasalle ja tehdä kallistukset myöhemmin?
Ja kun tilassa on lattiakaivo niin kannattaako vetää pinta vain kaivon tasalle ja tehdä kallistukset myöhemmin?
Re: Betoni pumppuautosta
Kyllä ammattimies on liippauksessa kova sana. Kuski laskee kuraa ohjeiden mukaan pumppuautosta letkuun. Ohjailee siis "kaukosäätimestä" eikä muutoin tee hommia.
Kallistukset kannattaa tehdä kuntoon jo valuvaiheessa. Tulee melko kallista, kun niitä alkaa tasoitteilla rakentelemaan. Osaavalla lattiamiehelle kannattaa juuri tästä(kin) syystä maksaa.
Pistä YV:tä jos tarviit asiallisia ja osaavia lattiavalumiehiä (kaksi kaveria kyseessä).
Renki, joka valoi kellarin pari päivää sitten
Kallistukset kannattaa tehdä kuntoon jo valuvaiheessa. Tulee melko kallista, kun niitä alkaa tasoitteilla rakentelemaan. Osaavalla lattiamiehelle kannattaa juuri tästä(kin) syystä maksaa.
Pistä YV:tä jos tarviit asiallisia ja osaavia lattiavalumiehiä (kaksi kaveria kyseessä).
Renki, joka valoi kellarin pari päivää sitten
Komppaan edellistä. Osaava kaveri tekee silmällä sen mitä toiset mittailee, passailee ja korjailee. En päässyt itse paikalle kun meidän kellarin saunan, kylppärin ja kodinhoitohuoneen lattia tehtiin. Siinä oli osaava timpuri tsekkaamassa hommaa kun ammattimies liippasi ja totesi, että oli hyvä kun hänet paikalle otettiin. Tuli kerralla kunnollista ja nopeasti vielä.
komppaan. Ammattimies paikalle liippaan, homma käy eikä tarvi lattiaa päällystäessä kiroilla epätasaisuuksia.
Kylähullu
...mjoo mutta ei se rakettitiedettä ole.
Onnistuu ne kaadot 100%:n amatööripohjallakin. Vai oliko mulla vaan tuuria.
Pitää suunnitella hyvin etukäteen ja käyttää korkomerkkejä ja rimoja yms rekvisiittaa ammattisilmän korvikkeena.
Sen jälkeen vaikein asia onkin sitten arvioida tarvittavan betonin määrä.
Sitä on nimittäin ilkeä kantaa ämpäreillä ulos jos tulee laskettua letkusta liikaa.
Onnistuu ne kaadot 100%:n amatööripohjallakin. Vai oliko mulla vaan tuuria.
Pitää suunnitella hyvin etukäteen ja käyttää korkomerkkejä ja rimoja yms rekvisiittaa ammattisilmän korvikkeena.
Sen jälkeen vaikein asia onkin sitten arvioida tarvittavan betonin määrä.
Sitä on nimittäin ilkeä kantaa ämpäreillä ulos jos tulee laskettua letkusta liikaa.
Se pumppuauton letku painaakin jonkin verran...jos on sellainen mesta että letkun pitää olla vaakasennossa ja letkusta tulee betoniakin.
Et jos on huano selekä (lue toimistotyöntekijä tms) tai paljon valettavia neliöitä...niin varulta joku jonka kanssa voi vaihtaa.
Joo,ei ookkaan kaikki toimistotyypit heiveröisiä.
Ja valmisbetoni sit alkaa jässähtää jokseenkin heti...ei suuria aikoja kantaa ylimääräisiä ulos ja liipata. Ainakaan kellarista.
Käytännössä heti pitää alkaa liippailla. Kokenut pumppuauton kuski kyl osaa aika hyvin arvioida paljonko tarvii,mut joku
referenssi korko on hänellekin hyvä olla.
Onhan lattiakaivot sit niin lujasti kiini oikeassa korossa ettei letkusta ryöppyävä betoni liikuta ?
Lähinnä ettei pääse nousemaan ja/tai kallistumaan.
Mut mut,kyl ammaliippari on varmaan hyvä valinta. Kovettunut liika betoni se vasta onkin työlästä poistaa.
Et jos on huano selekä (lue toimistotyöntekijä tms) tai paljon valettavia neliöitä...niin varulta joku jonka kanssa voi vaihtaa.
Joo,ei ookkaan kaikki toimistotyypit heiveröisiä.
Ja valmisbetoni sit alkaa jässähtää jokseenkin heti...ei suuria aikoja kantaa ylimääräisiä ulos ja liipata. Ainakaan kellarista.
Käytännössä heti pitää alkaa liippailla. Kokenut pumppuauton kuski kyl osaa aika hyvin arvioida paljonko tarvii,mut joku
referenssi korko on hänellekin hyvä olla.
Onhan lattiakaivot sit niin lujasti kiini oikeassa korossa ettei letkusta ryöppyävä betoni liikuta ?
Lähinnä ettei pääse nousemaan ja/tai kallistumaan.
Mut mut,kyl ammaliippari on varmaan hyvä valinta. Kovettunut liika betoni se vasta onkin työlästä poistaa.
Ee se nyt kuitenkaan ihan niin nopeasti jämähdä, ei sitä liippaamaan samantien pääse. Hiertimellä, laudalla ja lapiolla tekee kaadot valaessa ja sitten kun on tarpeeksi antanut jämähtää niin liippaa pinnan. Paksuus kertaa neliömäärä kun laskee betonin määrän niin ei sitä nyt tonneja saa ylimääräistä valutettua sinne kellariinkaanJa valmisbetoni sit alkaa jässähtää jokseenkin heti...ei suuria aikoja kantaa ylimääräisiä ulos ja liipata. Ainakaan kellarista.
Käytännössä heti pitää alkaa liippailla.
Mulla ei tosiaan ole kokemusta kuin kahdesta lattian tekemisestä pumppuautokuralla.
Mutta molemmissa oli kyllä ihan riittävästi aikaa muotoilla kaadot ja korot.
Sen jälkeen ehti vielä syödä ja kahvitella ennen kuin pääsi hiertämään.
Kumpikaan satsi ei ollut NP-laatua, joka huhujen mukaan jässähtää nopeammin.
Molemmilla kerroilla sattui olemaan ystävällinen kuski, joka jakeli hyviä neuvoja homman tekemiseen.
Mutta molemmissa oli kyllä ihan riittävästi aikaa muotoilla kaadot ja korot.
Sen jälkeen ehti vielä syödä ja kahvitella ennen kuin pääsi hiertämään.
Kumpikaan satsi ei ollut NP-laatua, joka huhujen mukaan jässähtää nopeammin.
Molemmilla kerroilla sattui olemaan ystävällinen kuski, joka jakeli hyviä neuvoja homman tekemiseen.
Terve!
Mulla on tulossa tarve jossain vaiheessa ottaa betonia, teen pannuhuoneen lattian 2/3 aluksi, eli betonin tarve on 1-1,5 kuutiota. Niin sitä olisin kysynyt, että paljonko maksaa tuommoinen määrä, ja toimittaako ne noin pieniä annoksia. Olen joskus kuullut että sinne betoniautoon jäisi jonkin verran, että sitä siis ei saa pois. Onko näin? Mutta tosiaan, minkä hintaista tommonen pari kuutiota on?
Mulla on tulossa tarve jossain vaiheessa ottaa betonia, teen pannuhuoneen lattian 2/3 aluksi, eli betonin tarve on 1-1,5 kuutiota. Niin sitä olisin kysynyt, että paljonko maksaa tuommoinen määrä, ja toimittaako ne noin pieniä annoksia. Olen joskus kuullut että sinne betoniautoon jäisi jonkin verran, että sitä siis ei saa pois. Onko näin? Mutta tosiaan, minkä hintaista tommonen pari kuutiota on?
Laadun Tae, Älä Urakointia Muualta Hae!.. Tee siis ihan ite!
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Puoli kuutiota on pienin määrä ja paljonko jää rumpuun on vähän riippuvainen massasta. Hinnan saat asemalta.
Meille tuli pumppuautolla NP:tä ja viimeiset niistettiin pallolla letkusta pusertamalla. Letkuun tuskin jäi mitään, rumpuun varmaan jonkinverran. Aika vähän jäi poisvietäväksi. Siitäkin joutui maksamaan kun en halunut pihalle.
Meille tuli pumppuautolla NP:tä ja viimeiset niistettiin pallolla letkusta pusertamalla. Letkuun tuskin jäi mitään, rumpuun varmaan jonkinverran. Aika vähän jäi poisvietäväksi. Siitäkin joutui maksamaan kun en halunut pihalle.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
rautakauppias
- Jäsen

Vtec-Mies kirjoitti:Terve!
Juuri kellarin valun tehneenä annan hinta-arviota. Kyselin tarjouksia 5 kuutiolle viidestä eri firmasta, joissa hinta vaihteli välillä 800e-1200e. Osilla firmoista toimitukseen kuului ylimääräsen betonin pois vienti ilman kustannuksia, eikä hinta silti ollut haarukan yläpäästä. Totuus on se, että kannattaa kilpailuttaa. Sitä on vaikea sanoa paljonko rahdin hinta tuosta summasta on, mutta valitsemastani firmasta matkaa Tampereelle kertyi liki 100km ja siitä huolimatta hinta oli haarukan alapäästä. Yhdessä tapauksessa vaikka matkaa oli 4km oli tarjoushinta 30% korkeampi. Keskiverrosti m3 hinta lienee toimitettuna siellä 150e-200e m3, riippuen betonin laadusta ja rahdista.
Ja kun asiasta kyselin niin muutama satalitraa sinne autoon kai jää väkisin, mutta sekin on mahdollista saada hyödynnettyä.
Nii joo...mulla kuitenkin tuli kiire 32 m² kanssa,vaikken nyt tarkemmin termeillä valistettuna edes liipannut vaan vajaan puolet hiersin vaateriin ja yli puoleen tein neljät kaadot.
Neljä koppia omilla lattiakaivoillaan,pukuhuone,pesuhuone,sauna ja tekninen tila.
Elämänäni eka valu niin että itse olin hommassa vastuussa...äkkinäisyyttä.
Yksi apuri oli levitysvaiheessa apuna.
Betonia jäi pumppuauton perään 300 litraa, jotka pudotettiin muovin päälle pihaan.
Uudemmissa autoissa jää kuulemma vähemmän.
Jotain laattoja siitä möykystä valoin,muotit oli tehty toki valmiiksi.
Eipä menny kaikki hukkaan,maksuhan siitäkin mällistä meni.
Neljä koppia omilla lattiakaivoillaan,pukuhuone,pesuhuone,sauna ja tekninen tila.
Elämänäni eka valu niin että itse olin hommassa vastuussa...äkkinäisyyttä.
Yksi apuri oli levitysvaiheessa apuna.
Betonia jäi pumppuauton perään 300 litraa, jotka pudotettiin muovin päälle pihaan.
Uudemmissa autoissa jää kuulemma vähemmän.
Jotain laattoja siitä möykystä valoin,muotit oli tehty toki valmiiksi.
Eipä menny kaikki hukkaan,maksuhan siitäkin mällistä meni.
Nii joo...mulla kuitenkin tuli kiire 32 m² kanssa
No juu kyllä tuommoisessa valussa varmasti saa ihan tosissaan jo töitä tehdä kaatoineen päivineen! Me valettiin sillä np betonilla 13 neliötä, kahdelle kaivolle kaadot, rännillä ikkunasta. Ei se mitenkään huomattavan nopeasti jämähtänyt, aika vetistä massaa. Etukäteis valmistelut tosiaan kun tekee huolella niin kyllä se siitä. Kaksi miestä oli ihan sopiva määrä yhteen huoneeseen meillä.
Kannattaa sitten tehdä valmiiksi muutama muotti jollekkin betoniruukulle tai rakentaa vaikka Tandoorinuuni http://www.youtube.com/watch?v=khG2Zu-GHUI, koska sen letkun lopputyhjennyksessä tulee aina kauhea määrä jämäbetonia. Pariin kertaan olen ne sitten jälkeenpäin joutunut lekalla hakkaamaan paloiksi ja viemään kaatikselle, kun ei tullut etukäteen ajateltua moista pikkuseikkaa :)
Hyviä vinkkejä, kiitos vain. Mutta jos päätyisi "minä itse"-ratkaisuun: Onko kukaan tehnyt itse noin kymmenen+kymmenen neliötä kellarin lattiaa myllyllä säkkikamasta? Myllyn voisi pitää ensin toisessa tilassa, odottaa kovettumista ja sitten toisessa. Kaivaisiko sitä verta nenästään? Kalliimmaksi kaiketi tulisi, mutta saisi touhuta omassa tahdissa. Eikös se ole rintsikkaorjan pyhä päämäärä? Muutamia pienempiä paikkoja tässä samaisen projektin tiimoilta olen tehnyt myllyllä, max noin 3 neliötä.