Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
ObOlli
Jäsen
Jäsen

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja ObOlli »

Mikropiirien nastat ja kannat eivät ole kuparia, vaan jotain valkoista/kirkasta metalliseosta, jossa tärkeänä metallina lienee hopea -- tätä en kuitenkaan pystynyt varmistamaan koska kuukkelin mielestä sana "contact" liittyy vain myyntiorganisaatioihin ja tiedotukseen. Prosessorin irroittaminen ja takaisin kiinnitys hinkkaa niiden välisestä kontaktista hapettumia pois. Nämä hapettumat näkyvät himmentyminä, jos osaa katsoa, mutteivät värimuutoksina. Normaalisti ruiskuttelisin ne ennen takaisin laittoa kontaktispraylla, joka pesee hapettumat pois. Tällaisella siis: http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=11663

Terminologiasta, minä miellän emolevyn vian sellaiseksi, että emolevyn voi tyypillisesti viedä SER-jätteeseen. Prosessorin kontaktien hapettuminen on aika lailla kevyempi juttu :wink: Vielä konkkienkin vaihto on järjellisissä rajoissa, vaikka kyllä se emolevyn vian tunnusmerkit täyttää. Mutta sitä se komponentisointi teettää, komponenttien väliset liitokset ovat yksi ongelmapaikoista.

On myös mahdollista että prosessori oli huonosti paikallaan, jos tuulettimen heiluttaminen sitä liikutteli, mutta paha sanoa tältä etäisyydeltä.

Ja kyllä, meni zaffodit ja petterit sekaisin edellisessä viestissä, anteeksipyyntöni siis! Sitä se näköä haittaava päänsärky tekee, on keskittyminen ollut tänään ns. vähän ohkaisessa.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Mulla on Topfieldin digiboksi, josta on virtalähteen elkot pullistuneet. Monessa keskustelussa olen löytänyt selvät ohjeet vaihtamiseen, mutta ei ole sopivaa kolvia eikä edes tarvittavaa taitoa. Muutamaan netistä löytämääni liikkeeseen olen soitellut, ei tunnu tinaus niitä kiinnostavan. Mistä löydän apua?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
PetteriSeppänen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriSeppänen »

Täytyy ruiskia kontaktispraylla läpi, kiitos vinkistä.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

vesahy kirjoitti:Mulla on Topfieldin digiboksi, josta on virtalähteen elkot pullistuneet. Monessa keskustelussa olen löytänyt selvät ohjeet vaihtamiseen, mutta ei ole sopivaa kolvia eikä edes tarvittavaa taitoa. Muutamaan netistä löytämääni liikkeeseen olen soitellut, ei tunnu tinaus niitä kiinnostavan. Mistä löydän apua?
Ymmärrän että mikää firma ei tuota halua tehdä, koska takeita että tulee toimivaksi ei ole. Siinä voi käydä vain niin, että tekee pari tuntia työtä ja asiakas on tuskin innokkaana tästä maksamaan jos ei laite tule käyttökuntoon.

Itse tekemistä kannattaa harkita, koska hommaan kelpaava kolvi maksaneet jotain 15-20€. Tinaaminen on aika helppoa ja sitä voi harjoitella vaikka jonkin romu piirivelyn kanssa ensiksi.

T: Tuokki
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Kertokaas nörtit...

Perheeseen tuli uusi tietokone ja Nortonin virustorjunnan juuri maksettu kolmen koneen lisenssi on täynnä.
Vapautan yhdestä XP-koneesta asennuslisenssin uuden koneen käyttöön ja nyt pitäisi se XP jotenkin suojata.

Kone toimii lähinnä lähiverkon verkkolevynä ja tulostinpalvelimena eikä sillä surfata netissä kuin poikkeustapauksessa.

Miten kannattaisi tehdä?
-Asentaa siihen joku ilmainen virustutka (mikä?) ja antaa muutoin olla kuten ennenkin.
-Estää vallan pääsy nettiin. Miten?? Lähiverkossa sen täytyy kumminkin näkyä.

ps. Onko Microsoft Security Essentials mistään kotoisin tähän käyttöön?
Klonksvaagen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Klonksvaagen »

Juha_P kirjoitti:Kertokaas nörtit...

Perheeseen tuli uusi tietokone ja Nortonin virustorjunnan juuri maksettu kolmen koneen lisenssi on täynnä.
Vapautan yhdestä XP-koneesta asennuslisenssin uuden koneen käyttöön ja nyt pitäisi se XP jotenkin suojata.

Kone toimii lähinnä lähiverkon verkkolevynä ja tulostinpalvelimena eikä sillä surfata netissä kuin poikkeustapauksessa.

Miten kannattaisi tehdä?
-Asentaa siihen joku ilmainen virustutka (mikä?) ja antaa muutoin olla kuten ennenkin.
-Estää vallan pääsy nettiin. Miten?? Lähiverkossa sen täytyy kumminkin näkyä.

ps. Onko Microsoft Security Essentials mistään kotoisin tähän käyttöön?
Nörtti en ole vaan pikemminkin nortti ->Kuva mutta tuo pillkeitsin sekurity essentials on ollut jo muutaman vuoden käytössä useammalla koneella, kuljetaan niin r*ssän, kuni muidenkin sivut läpi, eikä ole ongelmia. Äkspeestä pitää vaan löytyä sen verran niitä servicepäkkejä, jotta palomuuri pelaa :wink:
Uudemmilla koneilla vista, seiska, jne. toimii helpoiten, kun tuo äkspeen tuki alkaa olla loppusuoralla, jos ei ole jo loppunut viini

ps. Toistaiseksi pelaa vielä h*lvetin paljon nopeammin, kuin mitkään norttonit, ei äf sekuren kanssa olla edes samalla kuukaudella...
PetteriSeppänen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriSeppänen »

Täältä myös ääni security essentialsille.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Minulla on käytössä sekä Aviran että AVG:n ilmaisversiot ja niillä sekä varovaisuudella ja järjen käytöllä on pärjäilty. En seikkaile missä tahansa sivuilla. Aika harvoin tulee hälytyksiä tai edes varoituksia. McAfee Security Scan Plus on tullut jonkin asennuksen mukana ja se stekkaa koneen aina käynnistyksen yhteydessä. Näiden lisäksi on käytössä vielä McAfeen Site Advisor, joka merkkaa esimerkiksi Googlen linkit vihreillä tai punaisilla palloilla uhkien mukaan.

Edit: Näiden lisäksi vielä Microsoftin Defender. Käyttiksenä XP kaikissa koneissa, paitsi iPadissa joka on mulle niin outo vehje vielä, että sen suojauksesta en tiedä yhtään mitään.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Sain perheeltä synttärilahjaksi iPadin ja olen nyt opetellut sen käyttöä jo parin kuukauden ajan. Paljon oppinutkin. Mutta olen huomannut että se ei taida sellaisenaan osata näyttää Flashilla tehtyjä sovelluksia vaan jotain appsia tarvittaisiin. Vai olenko erehtynyt? Mitä omppukansa mulle suosittelisi, mieluummin sieltä maksuttomien joukosta?

Kun Turusta olen kotoisin, niin nimesin tämän uuden omppuni tietenkin paikallisella murteella. Se on nyt "Kikenä".
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

vesahy kirjoitti:Sain perheeltä synttärilahjaksi iPadin ja olen nyt opetellut sen käyttöä jo parin kuukauden ajan. Paljon oppinutkin. Mutta olen huomannut että se ei taida sellaisenaan osata näyttää Flashilla tehtyjä sovelluksia vaan jotain appsia tarvittaisiin. Vai olenko erehtynyt? Mitä omppukansa mulle suosittelisi, mieluummin sieltä maksuttomien joukosta?

Kun Turusta olen kotoisin, niin nimesin tämän uuden omppuni tietenkin paikallisella murteella. Se on nyt "Kikenä".
Ipad ei tue lainkaan flashiä, tietääkseni ei ole mitään kiertotapaakaan. Tuen puute vaikuttaa huomattavasti akunkestoon... html5 toimii.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Minulla on käytössä sekä Aviran että AVG:n ilmaisversiot ja niillä sekä varovaisuudella ja järjen käytöllä on pärjäilty. En seikkaile missä tahansa sivuilla. Aika harvoin tulee hälytyksiä tai edes varoituksia. McAfee Security Scan Plus on tullut jonkin asennuksen mukana ja se stekkaa koneen aina käynnistyksen yhteydessä. Näiden lisäksi on käytössä vielä McAfeen Site Advisor, joka merkkaa esimerkiksi Googlen linkit vihreillä tai punaisilla palloilla uhkien mukaan.

Edit: Näiden lisäksi vielä Microsoftin Defender. Käyttiksenä XP kaikissa koneissa, paitsi iPadissa joka on mulle niin outo vehje vielä, että sen suojauksesta en tiedä yhtään mitään.
Ei kai sentään useampaa ohjelmaa samalla koneella? Siitä ei ole oikein mitään hyötyä ja hidastaa konetta vielä entisestään. Vanhempien vanhassa XP-läppärissä on Defender ja toistaiseksi on mennyt ok. Ipadin tilannetta en tarkemmin tiedä mutta epäilen ettei siihen ole olemassa viruksia, ohjelmien asennustapa on niin suljettu. Samahan koskee Applen tietokoneita, virustutka on tarpeeton koska viruksia ei ole ollut, muutama haittaohjelma kylläkin.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Zaffodi kirjoitti:Ei kai sentään useampaa ohjelmaa samalla koneella? Siitä ei ole oikein mitään hyötyä ja hidastaa konetta vielä entisestään.
No ei nyt sentään, ainakaan periaatteessa. Koneita kun on useita. Se Defender on jossain taustalla enkä ole sitä edes sen kummemmin miettinyt, touhuaa mitä touhuaa, yleensä näkymättömissä. Tässä koneessa jonka ääressä istuskelen juuri nyt on Avira. Ja sitten se Site Advisor.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Jeps. Security Essentialsin asensin.

Mutta nörttikoulun opputunti n+1:

Asensin dropboxin mutta uusille käyttäjille ei ole tarjolla public-kansiota.
Osaako joku neuvoa kuinka droboxista linkataan kuva vaikka tänne foorumille?
Linkkina se kyllä onnistuu mutta ei niin, että pikkukuva näkyisi keskustelussa ja sitä klikkaamalla aukeaisi isompi kuva.
Vai olenko vaan taas kädetön, kuten tavallista. :oops:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Edelleen totuttelen yhteiselämään tämän Kikenän (siis IPadin) kanssa. Nyt ihmetyksen aiheena on Bluetooth, jota en saa näkymään muille laitteille enkä muuta asetusta löydä kuin Bluetooth päälle ja pois. Mistä väännetään päälle ne näkymisasetukset, entä mistä asetetaan laitteen nimi?
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Edelleen totuttelen yhteiselämään tämän Kikenän (siis IPadin) kanssa. Nyt ihmetyksen aiheena on Bluetooth, jota en saa näkymään muille laitteille enkä muuta asetusta löydä kuin Bluetooth päälle ja pois. Mistä väännetään päälle ne näkymisasetukset, entä mistä asetetaan laitteen nimi?
Mitä niillä muilla laitteilla pitäisi iPadistä löytää? Se taitaa enemmänkin toimia niin, että iPad etsii laitteet ja yhdistää niihin. Eli kuulokkeet tms. päälle ja iPad hakemaan niitä. Mitään tiedostojakoa tms. ei taida olla, jos haluaa musaa jakaa niin Airplay on se juttu.

En osaa sanoa, miten noi toimii jos on windows-laitteita kun mulla on kaikki Applen tavaraa.
Vastaa Viestiin