Laatat filmivanerille
- vesahy
- Jäsen

Laatat filmivanerille
Täytyisi uusia mökillä tiskipöydän tausta ja liiteristä löytyi juuri sopivan kokoinen pala filmivaneria pohjaksi. Vanhat valkoiset kaakelit saavat kyydin hyötyjäteasemalle ja uudet laatat on jo valittu mutta millä ne saa luotettavasti kiinni tuohon sileän liukaspintaiseen vaneriin? Epoksiako? Auttaisiko karhennus? Vai menenkö rautakaupasta hakemaan uuden palan, mutta viirapintaista?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Laatat filmivanerille
Ruuvaa saneerauskipsi levyyn, ja siihen sitten normaalisti laatat kiinni. Vaneri elää eri tahtiin kun kaakeli, hankala kiinnittää suoraan.
Nimim. Edellinen asukki kiinnittänyt lastulevyyn laatat vessaan vajaa viisi vuotta sitten.
Nimim. Edellinen asukki kiinnittänyt lastulevyyn laatat vessaan vajaa viisi vuotta sitten.
Minä laitoin tuulikaapin lattiaan filmivanerin.
Karhensin pinnan rälläkällä ja karkealla lamellilaikalla. Siihen sitten laatat kiinni saneerauslaastilla. Hyvin on pysynyt kolme vuotta vaikka siinä kävellään päällä.
Mutta niin, tiedä sitten onko se filmivaneri tuohon kohtaan paras materiaali.
Karhensin pinnan rälläkällä ja karkealla lamellilaikalla. Siihen sitten laatat kiinni saneerauslaastilla. Hyvin on pysynyt kolme vuotta vaikka siinä kävellään päällä.
Mutta niin, tiedä sitten onko se filmivaneri tuohon kohtaan paras materiaali.
-
warixenjalka
- Jäsen

Ota sieltä R-kaupasta lujalevy mukaan. Se on parasta tuohon tarkoitukseen.
- Puolihullu varttisavolainen -
- vesahy
- Jäsen

Lujalevy on ollut kyllä mielessä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Lujalevy olisi kyllä paras, filmivanerin jos laitat niin hio pinta karheaksi ja 2-kompo primer niin pysyy kyllä.
-
tessu
Kummasti muutes on kestäny nuo työtasojen ja aputasojen seinälaatat jotka on laitettu suoraan huokosten levyjen päälle laattaliimalla!
Epäilin että lähteekö pois kun oven lyö kiinni mut eipä lähteny,tuohon kun ei oikein muuta voi tehä pikkutyöllä
Epäilin että lähteekö pois kun oven lyö kiinni mut eipä lähteny,tuohon kun ei oikein muuta voi tehä pikkutyöllä
Kyllähän ne laatat pysyy tosiaan huokoisessa ja joustavassakin pohjassa. Esim. Ardexilla on työohje peltikasettikylppärin laatoittamiseen eli käytetään 2k-primeria ja liimapitoista joustavaa laastia sekä vahvaa saumalaastia. Vaikka pohja on notkuva niin laatat paikoillaan on yllättävänkin tukeva.
Remonteissa on ollut melko sekalaisia pintoja , joten laastilla en ole koskaan tehnyt . Vähäiset
viritelmäni olen laittanut laattaliimalla ja aina on pysynyt . Usein on ollut purkuvaiheessa laatat
keittiössä ja vessassa lastulevyn päällä . En ole tutkinut kiinnitystä , laastia vai liimaa , mutta
yleensä lastulevyä lähtee laatan mukana .Liimalla uskaltaisin laatoittaa filmivaneerinkin päälle .
viritelmäni olen laittanut laattaliimalla ja aina on pysynyt . Usein on ollut purkuvaiheessa laatat
keittiössä ja vessassa lastulevyn päällä . En ole tutkinut kiinnitystä , laastia vai liimaa , mutta
yleensä lastulevyä lähtee laatan mukana .Liimalla uskaltaisin laatoittaa filmivaneerinkin päälle .
Liimalla voi kyllä pysyä mutta ei ilman hiomista. Filmivanerihan on oikeasti muottivaneria jonka tarkoitus on ettei sen pintaan tartu mitään.
Pakko kommentoida, vaikka en osaa tuohon tarttuvuuteen vastatakaan.
Tein keittiöremppaa enkä halunut ainoatakaan uutta ja kaupasta ostettua asiaa vanhaan taloon. Lopulta pesuallas oli pakko ostaa, kun en uskaltanut ottaa riskiä, että omatekoinen alkaisi vuotaa.
Rautakaupan pihalla katselin filmivanerilevyä, johon auringonvalo osui ja toi minusta kauniin punaruskean sävyn esiin.
Siitä tulikin sitten keittiön lopullinen taustalevy ja yhteen seinän alaosaankin palanen. Työtasot ovat 85 cm syvät eikä yläkaappeja ole. Tarkoitan siis sanoa, että pelkkä filmivaneri voisi toimia myös taustana, jos sen saisi tyylillisesti jotenkin istutettua kokonaisuuteen
Tein keittiöremppaa enkä halunut ainoatakaan uutta ja kaupasta ostettua asiaa vanhaan taloon. Lopulta pesuallas oli pakko ostaa, kun en uskaltanut ottaa riskiä, että omatekoinen alkaisi vuotaa.
Rautakaupan pihalla katselin filmivanerilevyä, johon auringonvalo osui ja toi minusta kauniin punaruskean sävyn esiin.
Siitä tulikin sitten keittiön lopullinen taustalevy ja yhteen seinän alaosaankin palanen. Työtasot ovat 85 cm syvät eikä yläkaappeja ole. Tarkoitan siis sanoa, että pelkkä filmivaneri voisi toimia myös taustana, jos sen saisi tyylillisesti jotenkin istutettua kokonaisuuteen
- vesahy
- Jäsen

Totta turiset, mutta millä myyn idean emännälle? Varsinkin kun laatat on jo hankittu, vuosia sitten niin kuin kunnon remonttityömaalla pitääkin.valhalla kirjoitti:Tarkoitan siis sanoa, että pelkkä filmivaneri voisi toimia myös taustana, jos sen saisi tyylillisesti jotenkin istutettua kokonaisuuteen
Hän, joka eniten katseellaan kyseistä pintaa kuluttaa, saa mielestäni myös päättää, mitä katselee
Minua alkoi tämä "Laatat filmivanerille"-ketju vain hymyilyttämään oman ratkaisun myötä. Yritän keksiä kaikki muut vaihtoehdot ennen laattoja, jostain syystä en näe niissä mitään kaunista enkä käytännöllistä, paitsi Välimeren maiden versiot.
Minua alkoi tämä "Laatat filmivanerille"-ketju vain hymyilyttämään oman ratkaisun myötä. Yritän keksiä kaikki muut vaihtoehdot ennen laattoja, jostain syystä en näe niissä mitään kaunista enkä käytännöllistä, paitsi Välimeren maiden versiot.
Ei laatoissa mitään vikaa ole, saumat ne rumia ja likautuvia ja ylimääräisiä ovat...valhalla kirjoitti:Hän, joka eniten katseellaan kyseistä pintaa kuluttaa, saa mielestäni myös päättää, mitä katselee![]()
Joskus kauan sitten soitin tuollaisen betonilattiafirmaan ja kysyin, josko voisivat valaa minulle betonista keittiön työtasot.
Ajatuksen tasolle tuo silloin jäi, mutta kyllähän betonista kauniisti hiottuna saa mielenkiintoisia pintoja aikaiseksi.
Eikä ole kulutuskestävyyskään ihan huono!
Onhan tuota esim. vanhajen kerrostalojen portaat ja ikkunalaudat täynnä, ihan nättuä mun mielestä!pvalila kirjoitti:Ei laatoissa mitään vikaa ole, saumat ne rumia ja likautuvia ja ylimääräisiä ovat...valhalla kirjoitti:Hän, joka eniten katseellaan kyseistä pintaa kuluttaa, saa mielestäni myös päättää, mitä katselee![]()
Joskus kauan sitten soitin tuollaisen betonilattiafirmaan ja kysyin, josko voisivat valaa minulle betonista keittiön työtasot.
Ajatuksen tasolle tuo silloin jäi, mutta kyllähän betonista kauniisti hiottuna saa mielenkiintoisia pintoja aikaiseksi.
Eikä ole kulutuskestävyyskään ihan huono!