Öljylämmitysjärjestelmän ihmettelyä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
tatzkari
Uusi jäsen

Öljylämmitysjärjestelmän ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Tervehdys kaikille! :)
Tuli rekisteröidyttyä tänne foorumille muutettuani "uuteen" omakotitaloon joka on varustettu öljylämmityksellä.
Öljylämmityksestä ei ole minkäänlaista kokemusta ennestään, aiheeseen liittyviä tekstejä olen netistä lukenut jo.

Kattilahuoneessa on seuraavanlainen kokoonpano:
http://www.tatzkari.com/pannuhuone/
Kattila Högfors 13 noin vm. -80
Poltin Oilon Junior -97
Puukattila "Teho" ajalta miekka ja kirves

Kysymyksiä olisi nyt heti alkuun aikalailla:
Kattilalämpö säädetty tällä hetkellä 65c, ilmeisesti kannattaisi laittaa korkeammalle?
Ilmeisesti käsisäätöisten sunttien (erikseen kierto kellarikerrokseen ja muuhun asuintaloon, kaksi sunttia ja kiertovesipumppua), kannattaako öljynkulutuksen pienentämiseksi vaihtaa automaattisäätöisiin? Sopiiko esim. Ouman 800 suoraan näiden tilalle? Kannattaako tämän ikäistä kattilaa/poltinta vaihtaa uudempaan, onko tiedossa merkittävää öljynkulutuksen laskua?
Mikä tarkoitus on puukattilasta lähtevässä putkessa olevalla sulkuventtiilillä? Käytän vain öljyä tällä hetkellä, puukattila on silti kuitenkin päältä todella kuuma.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen, varmasti tulee vielä lisääkin kysyttävää :roll:
tv43
Jäsen
Jäsen

Re: Öljylämmitysjärjestelmän ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tv43 »

Jos vain maltat olla tekemättä mitään , katsele talvi ja kerää kokemuksia . Ihan asiallisen näköinen
Ja tilava pannuhuone .
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Varmaan saat hyötyä uudemmasta kattilasta, poltin on ihan kurantti säädettynä, mutta mieti ensin koska ei se maailmaa mullista tuossa systeemissä. Käytetyn Novan saa kyllä parilla satasella, joten jää vain tekemisen vaiva :-D

Säiliön tilannekkin voi olla ehtoopuolella?

Itse katsoisin tuon puu/hiilipannun tilalle nykyaikaista alapolttoista jos puita löytyy. Vähenee kärytys ja hyötysuhde paranee. Varaajan sitten tarttet. Taasa käytetty kelpaa hyvin. Hyvän uuden alapolttoisen puukattilan saa puoleentoistatonniin.

Shunttien automatisointi on hyvä idea ja sulla menee 3-tie venttiilit uusiksi. Ehkä kannattaa laittaa molemmat kierrot samaan säätöön. Ulkolämpötilan mukaan ne molemmat säätyy. Siihen asti kannattaa shuntteja säädellä käsin ja katsoa miten alhaisella kiertoveden lämpötilalla pärjää 0, -10, -20 asteessa. Siis haet sen rajan kun sisälämpö tippuu alle 20 astetta. Kirjaa vaikka vihkoon. Tarttet sitä tietoa myöhemmin.

Jos se puupannu nyt lämpenee, niin silloin siellä kiertää öljykattilan lämmittämä vesi - ihan turhaan. Se iso sulku on sitä mitä on, eli sulku :-D sillä saa katkaistua tuon kierron puukattilalta mutta sitten ei saa puuta poltella tai sanoo PUM.

Kannattaa ensin istua käsien päällä yksi talvi ja pohtia rauhassa millä lämmität ja ratkaisut sen mukaan.
aminof
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja aminof »

1) Tilaa öljypoltin huolto vaikka suuttimen vaihtoon. Ei ole kallis operaatio.
2) Kysele samalla kaikki mahdollinen paikan päällä olevalta ammattilaiselta.

Näin mä olen tehnyt ja saanut hyviä neuvoja. Riippuu tietty kuinka puhelias ja avulias kaveri on kyseessä.

Puukattilaasi käsittääkseni lämmittää liian kuumana tuleva paluuvesi. Näin lämpöisellä kelillä suntti saisi siis olla pienemmällä. Eli Oumannista olisi selkeästi apua jos et itse säädä suntteja lämmöntarpeen mukaan. Laittaisin itse Oumannin vain yläkerrosten kiertoon, kellari ei ole niin herkkä ulkolämpöjen vaihteluille joten siellä voisi käsisäätö olla ok.
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Tervetuloa ihmettelijöiden joukkoon...

Itse muutin viime joulukuussa öljylämmitystorppaani uudesta kaukolämpötalosta. Ihme paikka se pannuhuone:)

Mulla on pannuhuoneessa vähän uudempaa kalustoa (Ouman säädin EH-80) ja 97-mallin jäspi kattila ja 2007 oilonin poltin.

Itse olen ajatellut tekohengitellä tolla niin pitkään kuin pystyn. Öljysäiliö mulla ei onneksi ole maassa, vaan peltinen ja pinnoitettu (2006)ja sijaitsee pannuhuoneen takana. Säiliö tossa huolettaa ehkä nyt eniten..., pitää tarkastuttaa vielä parin vuoden kuluttua.

En halunnut rynnätä suinpäin maalämpöön, vaan otin ilpin yläkertaan ja kellaria pidän sit n. + 12-17 (riippuen huoneesta).

Lisäeristin kylmän ullakon ja kesäkuusta syyskuun lopulle pidin öljypolttimen pois päältä.

Arvioin, että olen oman kulutukseni (80+80 m2 mökki) nyt saamassa n. 1800-2000 litraksi ensimmäiseksi täydeksi vuodeksi.

Älä hätiköi --- miettisin alkaen järjestyksessä: A) öljysäiliön tilanne/kunto ... b) sitten muut kysymykset
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
aminof
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja aminof »

lmfmis kirjoitti: Shunttien automatisointi on hyvä idea ja sulla menee 3-tie venttiilit uusiksi.
Onko Oumannien kanssa noin? Mulle laitettiin erään toisen valmistajan automatiikka, tosin kymmenkunta vuotta sitten. Siinä systeemissä käsisäätökahva vain vaihdettiin säätimen kanssa yhteesopivaan kampeen ja suntti itsessään sai jäädä.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

aminof kirjoitti:
lmfmis kirjoitti: Shunttien automatisointi on hyvä idea ja sulla menee 3-tie venttiilit uusiksi.
Onko Oumannien kanssa noin? Mulle laitettiin erään toisen valmistajan automatiikka, tosin kymmenkunta vuotta sitten. Siinä systeemissä käsisäätökahva vain vaihdettiin säätimen kanssa yhteesopivaan kampeen ja suntti itsessään sai jäädä.
Juu, jos siis noihin löytyy adapteri, mutta en tosiaan tiedä onnistuuko noihin. Adapterilistaa voi ihmetellä oumannin sivuilta.

Tai saisihan sellaiset itsekkin väkättyä...

Sen akselisovittimen tulee vain mahtua paikoilleen ja jokin viritys joka pitää oumannin paikoillaan. Ei ole kummosta.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

lmfmis kirjoitti:Itse katsoisin tuon puu/hiilipannun tilalle nykyaikaista alapolttoista jos puita löytyy. Vähenee kärytys ja hyötysuhde paranee. Varaajan sitten tarttet.
Löytyy myös varaajattomaan lämmitykseen tarkoitettuja alapaloja, Laka YHS/YHT ja Kespes, eli varaaja ei ole pakollinen :-D
lmfmis kirjoitti:Shunttien automatisointi on hyvä idea ja sulla menee 3-tie venttiilit uusiksi. Ehkä kannattaa laittaa molemmat kierrot samaan säätöön. Ulkolämpötilan mukaan ne molemmat säätyy.
Kyllä noihin venttiileihin löytyy vielä toimilaitteita, ei tarvitse välttämättä uusia venttiilejä. Molempia shuntteja voi tosiaan ohjata samalla säätökeskuksella esim. Ouman EH-203, johon saa liitettyä melkeimpä minkälaisen toimilaitteen tahansa.
lmfmis kirjoitti:. Se iso sulku on sitä mitä on, eli sulku sillä saa katkaistua tuon kierron puukattilalta mutta sitten ei saa puuta poltella tai sanoo PUM.
Kuvissa näkyy kaksi isoa sulkua, joista puukattilan päällä olevalla pystyy mahdollistamaan vapaakierron patteriverkostoon mikäli kiertovesipumppu hajoaa, silloin kuuma vesi tulee suoraan puukattilalta ohittaen shuntin vapaana kiertona patteriverkostoon. Normaalisti tämä sulku pidetään kiinni niinkuin se näyttäisi olevankin.

Öljy- ja puukattilan välissä olevalla isolla sululla sulkeutuu koko patteriverkoston paluulinja, kummallakaan ei voi katkaista kiertoa puukattilalta pelkästään. Löytyykö puukattilan takaa vielä yksi sulku?

Öljykattilasta tuleva kuuma vesi kiertää tuon puukattilan päältä ihan "juuresta" joten varmasti on kuuma, myöskin itse puukattilan vesi saattaa lämmetä vapaan kierron ansiosta.

Öljykattilan päällä katon rajassa olevasta sulusta katkeaa öljykattilasta tuleva vesi, jos puuta polttaa :-D
taiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja taiski »

Aivan samanlaisen öljylämmityslaitteiston purin nyt kesällä. Yläosan sai helposti palasiksi mutta alaosan kanssa oli tiukkaa. Siinä rälläkkä soi pitkään kun on täynnänsä vesi- ja palotiloja. Kunnes vanha muisti että valurauta on haurasta. Kunnon leka auttoikin palasteluun kummasti;) Ihan vain tiedoksi jos vaikka itse joskus tulevaisuudessa haluat säästää palttiarallallaa 800 euroa. Sitä ne maalämpökauppiaat yrittivät myydä minulle.

En tänä päivänä ymmärrä kuinka nuo kaksi osaa oli saatu kannettua alas pannuhuoneeseeni kapeita, matalia kiertäviä portaita paikalleen, tosi painava tuo alaosa ainakin. Kilven mukaan yhteensä 350kg jos oikein muistan. Alaosa sillloin ainakin >200kg. Ja siltä se tuntui palastelun jälkeen.

Meidän kattilan päällä oli tosi putkiviidakko verratuna kuvaan. Suntti oli kiinni samassa pisteessä kuin kuvan valkoinen putki. Siihen tuli paluuvesi ja toiselta puolelta meni suoraan kiertovesipumppuun. Kuvassa ei näy kalvopaineastiaa?

Ja muuten tuolla Högfors 13:lla pystyy - jos omistaa arinan- polttamaan myös puita.
tatzkari
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Kalvopaineastiaa ei pannuhuoneesta löydy, pitäisikö sellainen järjestelmässä olla?
Puukattilan takana ei ole minkäänlaista sulkuventtiiliä, onnistuukohan putkimieheltä tällaisen asentaminen? Turhaan vesi kiertää tuolla puukattilassa, päältä koko ajan polttavan kuuma.
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

sulla voi olla myös avopaisuntasäiliö niinkuin meillä. jos sellainen niin se löytyy patterikierron korkeimmasta kohtaa. Meillä se on yläkerran yhdessä kaapissa ylähyllyllä. Sellainen muovinen kanisteri josta modifoitu säiliö tähän tarkoitukseen =)
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Onkos tuossa Teho-kattilassa estetty lämmön karkaaminen piippuun,tukittu hormiliitos tai mahdollinen savupelti kiinni?
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

taiski kirjoitti:En tänä päivänä ymmärrä kuinka nuo kaksi osaa oli saatu kannettua alas pannuhuoneeseeni kapeita, matalia kiertäviä portaita paikalleen, tosi painava tuo alaosa ainakin. Kilven mukaan yhteensä 350kg jos oikein muistan. Alaosa sillloin ainakin >200kg. Ja siltä se tuntui palastelun jälkeen.
Pakkohan tuollaisessa järjestelmässä on joku paisunta-astia on olla. Jos pannuhuoneessa ei ole paisaria, niin sitten pitää lähteä etsimään avopaisuntaa yläkerrasta. Tai voihan siellä ylhäällä olla kalvopaisarikin, mutta yleensä jos avopaisunta on poistettu, niin paisari on asennettu pannuhuoneeseen.

Onhan se kattila voitu viedä kellariin siinä vaiheessa kun katto on ollut vielä auki. Vanhemmilla on pannuhuoneessa vanha varaaja, joka on niin suuri, että se edes mahdu mistään oviaukosta ulos. Se on selvästi viety paikalleen ennen kuin pannuhuoneen katto on valettu.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Avopaisunta tuossa lienee, paisuntaputki näyttäisi lähtevän öljy- ja puukattilan välisestä linjasta katonrajasta ylöspäin, ja jossain pitäisi olla myös ylivuotoputki josta ylimääräinen vesi tulee takaisin alas kattilahuoneeseen. Seinillä näkyy kaksi avointa putkea, toinen öljykattilan takana ja toinen puukattilan edessä mutta ainakin puukattilan edessä oleva näyttäisi vanhalta kylmävesiputkelta, voi olla tuo toinenkin.

Tuleeko muualle ylivuotoputkea, esimerkiksi kaatoaltaaseen tms?

Paisunta-astiaa kannattaa etsiä esimerkiksi vintiltä, yläkerran kaapeista jne. voi olla myös villan seassa. Vettä pitäisi olla ainakin puolillaan.

Tarkemmin kun katsoin kuvaa niin öljykattila on laitettu vanhan käyttövesivaraajan tilalle suoraan samoihin putkiin, minkä takia sopivaa sulkuventtiiliä puukattilan erottamiseksi öljyllä lämmitettäessä ei löydy. Katossa näkyy vielä vanhat varaajan kannakkeet. Aikoinaan kuuma kattilavesi on noussut vapaakierrolla tuohon katonrajassa olevaan varaajaan, missä käyttövesikierukka on sijainnut.

Nyt siinä on öljykattila ja käyttövesi valmistetaan öljykattilan käýttövesikierukalla. Vapaakierto pitää puukattilaa lämpimänä. Putkimies pystyy laittamaan sulun puukattilan taakse kattilan paluulinjaan, mikäli siellä on riittävästi tilaa. Kuitenkin öljykattilalta tuleva kuuma vesi kiertää edelleen tuon puukattilan päältä ihan "juuresta" joten putket ovat kuumia, mutta kattilan pitäisi kylmentyä.

Jos et käytä puukattilaa niin tuki hormiyhde tosiaan esim. villalla niin ei virtaa ilma läpi ja näin mene lämpöä harakoille, vaikka ei sulkua laittaisikaan.
Nupi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nupi »

Kyllä tossa lämppärirempan pääsee tekee, joko käytettyä öljykattilaa tai maalämpöpumppua. Öljykattilaa vaihtaessa ei tarvi pöyhästä niin paljon noita asbesteja kuin mlp asennuksessa , tulee siltäkin osin halvemmaksi. Kannattaa laittaa jotakin akrylaattia yms. noihin paljaisiin eriste kohtiin ja märällä rätillä ja runsaalla vedellä pyyhkiä pinnat, niin pölise niin pahasti nenään.
Vastaa Viestiin