Mä laitoin tän jo lämmityspuolelle, mutta taitaa sopia paremmin tänne.
Vuosi sitten rakennettu pönttöuuni, jossa "tehtaan" maalipinta, pölläytti nyt tänä syksynä pari kertaa savut sisään niin hyvin, että luukun yläpuolella on kivat nokijäljet. Vaan millä ne saisi pois? Pesuaineet ja taikasienet on jo kokeiltu.
Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
***
Projektina 1920-luvulla Terijoelta Lempäälään siirretty mansardikattoinen, kaksikerroksinen hirsitalo.
Projektina 1920-luvulla Terijoelta Lempäälään siirretty mansardikattoinen, kaksikerroksinen hirsitalo.
Re: Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
Voi olla että on hölmö vastaus mutta puuhellan kanssa turatessa tulee usein kunnon nokiläiskiä käsiin ja ne lähtevät aivan puhtaaksi kun kastelee kädet ja tirauttaa nestesaippuaa nokitahralle ja hankaa pikkuisen. On ainakin helppo kokeilla.
Re: Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
Oletko kokeillut Bilteman takkaluukkujen puhdistusainetta? Sillä olen meidän pönttiksen pinnastakin nokia irroitellut ja viimeksi Trangian pohjasta.
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... -ml-36339/
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... -ml-36339/
Re: Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
Universal Stone on osoittautunut päteväksi hellävaraiseen puhdistukseen vähän paikassa kuin paikassa - yrittäisin itse sillä. Esittelijä sen mulle muutamia vuosia sitten onnistui myymään vaikka epäilinkin kovin - onneksi onnistui, ollut käytössä usein hankalissa paikoissa. Tästä siis kyse: http://www.universalstone.eu/
Re: Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
Melkein kaikissa luukunpuhdistusaineissa tärkein vaikuttava ainesosa on natrium- tai kaliumhydroksidi. Toisessa ketjussa ehdotettu kostutettu tuhka on myös vahvasti emäksistä. Nestemäinen konetiskiainekin on varsin tujua puhdistusainetta, joten sillä ja kostealla rätillä voisi myös kokeilla.listuri kirjoitti:Oletko kokeillut Bilteman takkaluukkujen puhdistusainetta? Sillä olen meidän pönttiksen pinnastakin nokia irroitellut ja viimeksi Trangian pohjasta.
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... -ml-36339/
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
Minäpäs tänään putsasin kevyesti hankaamalla ns. taikasienellä joka oli kostutettu marseillensaippualla - hyvin läks.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?
Tuolla lämmityspuolella vinkattiin käyttämään tuhkaa kostutetussa rätissä. Sillä lähti helposti ja nopeasti. Esim. taikasieni ei tässä tapauksessa ollut auttanut.
***
Projektina 1920-luvulla Terijoelta Lempäälään siirretty mansardikattoinen, kaksikerroksinen hirsitalo.
Projektina 1920-luvulla Terijoelta Lempäälään siirretty mansardikattoinen, kaksikerroksinen hirsitalo.


