IV koneen puhdistus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
hullusavolainen
Jäsen
Jäsen

IV koneen puhdistus

Viesti Kirjoittaja hullusavolainen »

Moi.

Talossamme on Ilton/swegonin R120 iv-kone. Huolto menossa ja suodattimet vaihdettu. Ohjekirjassa puhuttiin myös että kennon voisi pestä vedellä. Itseä vähän arvelutti että veisin kennon suihkuun koska siinä on kuitenkin sähköosia. Vai onko sähköosat suojattu niin hyvin ettei rikkoutumisen vaaraa ole. Tarkemmin ohjekirjassa ei mainittu pesusta muuta. Kertokaapa LVI asiantuntijat kuinka kenno kannattaa vedellä pestä. Laittaa kyljelleen ja huilutella suihkulla vesi kennon läpi?? Toistaiseksi olen vain imuroinut sen mutta pesukin voisi olla ihan jees...
Joskus kaikki suvun kierous ja hulluus pesiytyy yhdessä ihmisessä..noista se savolainen virtansa ammentaa, kun alkaa rakentamaan..
Piheys on suuri, ja hartiat pienet, mutt kaikki se pitää itse vääntää, ja toisinaan kääntää.
Mustekimi
Jäsen
Jäsen

Re: IV koneen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Mustekimi »

Siis se kennohan lähtee sieltä pihalle vetämällä jos on ihan perus ristikennokone eikä esim pyöriväkennonen.. kenno pihalle koneesta, liukkaria kennoon ja pesee jopa ihan painepesurilla kennon kummastakin suunnasta niiin että jäteilmapuoli ja raitisilma puoli tulee pestyä.. sitte vaa kuivattelet sen kennon tai puhaltelet paineilmalla kuivaks ja täräytät takas paikalleen.
Andy_81
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Andy_81 »

Eikös aloittaja kertonut että aikoo kennon viedä suihkuun, joten tiedossa varmasti on että kenno lähtee pois. Muistaakseni tuossa konetyypissä on pyörivä kenno (itelle taisin tuota konetta joskus katella).

En kyllä painepesurilla lähtisi kennoa särkemään... Ihan normaalilla suihkuveden paineella noita pestään.
Pula-aika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pula-aika »

Muistaakseni R120:n ohjeessa sanottiin, että suihkuttelu on ok mutta upottaminen ei. Tietenkään sitä pyöritysmoottoria ei kannata silti suihkutella. Itse olen käyttänyt noihin kennoihin mäntyöljypohjaista pinelineä, suihkii vaan joka kohtaan, antaa vaikuttaa pari minuuttia ja huuhtelee puhtaaksi.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Painepesuri voi tosiaan väännellä niitä lamelleja joten ei ole suositeltava väline!
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

Pula-aika kirjoitti:Muistaakseni R120:n ohjeessa sanottiin, että suihkuttelu on ok mutta upottaminen ei. Tietenkään sitä pyöritysmoottoria ei kannata silti suihkutella. Itse olen käyttänyt noihin kennoihin mäntyöljypohjaista pinelineä, suihkii vaan joka kohtaan, antaa vaikuttaa pari minuuttia ja huuhtelee puhtaaksi.
Onko sieltä kennosta irronnut likaa?
Mulla on vielä niin uus iv-kone etten ole kertaakaan kennoa pessyt.
Vois kuvitella ettei sieltä kovin paljoa likaa irtoa, jos suodattimet vaihtaa rriittävän usein.
Mustekimi
Jäsen
Jäsen

riippuu aika paljon kennosta että kannattaako ruiskia painepesurilla eikä tietenkään sentinpäästä. Kokemuksesta voin sanoa että jotkut kennot mitä ei oo pesty pitkiin aikoihin niin puhistuu todella paljon helpommin kevyellä painepesulla kun ihan huljuttelemalla. vuoden sisällä oon pessy 3 kennoa varovasti painepesurilla sopivalta etäisyydeltä eikä ole vääntynyt mihinkään. Toki riippuu paljon kennosta että uskaltaako sitä huljuttaa muullakin kun letkulla vedellä, järjenkäyttö tietysti sallittu.
Mustekimi
Jäsen
Jäsen

Niin ja se suihkuttelu on kyllä tosi toimiva vaihtoehto jos kenno ei oo ku ujossa pölyssä.
Pula-aika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pula-aika »

Toljanteri kirjoitti: Onko sieltä kennosta irronnut likaa?
Mulla on vielä niin uus iv-kone etten ole kertaakaan kennoa pessyt.
Vois kuvitella ettei sieltä kovin paljoa likaa irtoa, jos suodattimet vaihtaa rriittävän usein.
Kuuden kahdeksan vuodenkin pesuvälillä ei mitään näkyvää. Voihan kennoon teoriassa päästä kondensoitumaan esim. rasvankäryjä (vaikka liesituulettimelle olisi oma poisto), sen takia mielestäni kannattaa joskus pestä varmuuden vuoksi.
Vastaa Viestiin