1x25A keskus, montako "käyttösulaketta"?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Tonto87
Uusi jäsen

Re: 1x25A keskus, montako "käyttösulaketta"?

Viesti Kirjoittaja Tonto87 »

Eli kyllä siellä sun talon seinällä nyt tuntuis vain olevan se kolmevaihesyöttö.
mustat johtimet on vaiheet ja kannatinkaapelista tulee pen.

edit: vaiheet, eikä vaihTeet..
Viimeksi muokannut Tonto87, La Loka 19, 2013 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Se on vaan kytketty nyt vähän oudosti (olisiko sen toisen mittauspisteen takia)
, mutta kyllä siitä kolmivaiheliittymä syntyy.
tepy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Sitkuttelin muutaman vuoden öljylämmitystalossa 1x25A pääsulakkeella. Meillä on ihan normaalit nykyajan sähköhilppeet lukuunottamatta astianpesukonetta ja sähkökiuasta.
Lämmin vesi tuli tietty öljyllä. Sähköllä lisäksi ILP, 2x500W sähköpatterit, 8m2 lattialämmitystä.
Kertaakaan ei pääsulake palanut, mutta varasulake ja taskulamppu oli kyllä hollilla. :-D

Jos sulla on jo etäluettava mittari, niin netistä pääsee näkemään tuntikohtaisia toteutuneita kulutuksia. Vilasin juuri omia ja meillä esim. viime maaliskuussa
ei näytä kertaakaan kulutus nousseen yli 4kwh:n, vaikka ollut 20 asteen pakkasiakin.

En nyt löytänyt laukasukäyrää, mutta muistaakseni 25A tulppasulake kestää yli 30A tunnin ajan, ennen kun sulake palaa. Saattoi olla jopa 35A, jolla pääsisi jo 8kWh
Kuormitusta voi vielä tasata helposti esim ajastamalla lvv:n yöaikaan, jos varaajan koko riittää. Myös kuormavahteja löytyy, jotka pudottaa tarvittaessa esim lämmitystä pois, mutta
ei niitäkään ilmaiseksi saa.

Jos mahdollisimman halvalla haluaa päästä, niin moduulikotelo ja tarvittava määrä automaatteja vanhan keskuksen viereen.
Tuo sinun systeemi kyllä haiskahtaa siltä, että joka tapauksessa kannattaisi ottaa sähköasentaja katsomaan viritykset.

Viime kesänä kuitenkin päivitin liittymän 3-vaiheiseen, joka täällä maksoi 600€ ja risat. Olin jo aikaisemmin uusinut Pää/mittauskeskuksen, jossa huomioitu tuleva 3-vaihe liityntä.
Kalliiltahan tuo tuntuu katkosta ja mittarinvaihdosta, mutta jos positiivisesti koittaa ajatella, niin saathan sinä käyttöösi isomman siivun jo rakenetusta verkosta ja muutajasta jne..
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

tepy kirjoitti:Sitkuttelin muutaman vuoden öljylämmitystalossa 1x25A pääsulakkeella. Meillä on ihan normaalit nykyajan sähköhilppeet lukuunottamatta astianpesukonetta ja sähkökiuasta.
Lämmin vesi tuli tietty öljyllä. Sähköllä lisäksi ILP, 2x500W sähköpatterit, 8m2 lattialämmitystä.
Kertaakaan ei pääsulake palanut, mutta varasulake ja taskulamppu oli kyllä hollilla. :-D

Jos sulla on jo etäluettava mittari, niin netistä pääsee näkemään tuntikohtaisia toteutuneita kulutuksia. Vilasin juuri omia ja meillä esim. viime maaliskuussa
ei näytä kertaakaan kulutus nousseen yli 4kwh:n, vaikka ollut 20 asteen pakkasiakin.

En nyt löytänyt laukasukäyrää, mutta muistaakseni 25A tulppasulake kestää yli 30A tunnin ajan, ennen kun sulake palaa. Saattoi olla jopa 35A, jolla pääsisi jo 8kWh
Kuormitusta voi vielä tasata helposti esim ajastamalla lvv:n yöaikaan, jos varaajan koko riittää. Myös kuormavahteja löytyy, jotka pudottaa tarvittaessa esim lämmitystä pois, mutta
ei niitäkään ilmaiseksi saa.

Jos mahdollisimman halvalla haluaa päästä, niin moduulikotelo ja tarvittava määrä automaatteja vanhan keskuksen viereen.
Tuo sinun systeemi kyllä haiskahtaa siltä, että joka tapauksessa kannattaisi ottaa sähköasentaja katsomaan viritykset.

Viime kesänä kuitenkin päivitin liittymän 3-vaiheiseen, joka täällä maksoi 600€ ja risat. Olin jo aikaisemmin uusinut Pää/mittauskeskuksen, jossa huomioitu tuleva 3-vaihe liityntä.
Kalliiltahan tuo tuntuu katkosta ja mittarinvaihdosta, mutta jos positiivisesti koittaa ajatella, niin saathan sinä käyttöösi isomman siivun jo rakenetusta verkosta ja muutajasta jne..
Jokainen meistä toki aikoo asua taloissamme maailman tappiin saakka mutta tuollainen kustannus on hyvin pieni verrattuna siihen että talo menee joskus helpommin kaupaksi.

En tiedä muista mutta mulla oli tämmöiset kriteerit: 3~sähkö, kunnan vesi, autotalli... Kaksi ensimmäistä ovat jo hoitaneet hommansa, vaikka käytössä oli myyntihetkellä porakaivo ja öljylämmitys. Viimeinen eli autotalli vähän nurinkurinen nykyään mutta mutta, ei siitä enempää. Ei tuollainen investointi tavallaan ainakaan hukkaan mene.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
mush
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: warister.com

Viesti Kirjoittaja mush »

Minulle sanoivat Fortumilta että Fortum Espoo Distributionin alueella (en sitten tiedä miten muualla Suomessa) saa heidän puolestaan vaihtaa pääsulakkeet suuremmiksi, pyysivät vain että heille ilmoitetaan vaihdosta. En edes kysynyt asiasta, ihan muissa asioissa soittelin, sieltä päästä ottivat puheeksi. Sanoi pelkästään koneelta katsomalla että saa laittaa 3x35A suoraan. No ei ollut tarvetta, mutta tällaisessa aloittajan tapauksessa, olisikohan mahdollista helpottaa tilannetta pääsulakekokoa suurentamalla? Toki keskus saattaa mennä vaihtoon, mutta eipähän menisi uudesta liittymästä maksua ja samalla voisi varautua kolmevaiheiseen vastaisuuden varalle?

Tuolloin meillä oli vielä linja 16mm2 vahvuista, nyt sitten loppukesästä toivat tilalle 75mm2 linjat.
Rintamamiestalon omainen tuote mummonmökin kylkeen rakennettuna
haihattelija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja haihattelija »

Nyt täytyy sen verran tunnustaa, että S2:n luvat löytyvät ihan itseltäkin. "Jouduin" ne muinoin hankkimaan, että sain pitää työpaikkani. Olin puoli vuotta aiemmin valmistunut ammattikoulusta, kun pomo ilmoitti, että sopparia ei jatketa ellen suorita ammattitutkintoa. Siellä sitten istuin koulunpenkillä alta parikymppisenä täysnoviisina niiden kolmi-nelikymppisten miesten kanssa, jotka olivat suunnilleen kehdosta asti olleet sähkäreitä. AMKAsta olen kuullut viimeksi noin 10 vuotta sitten, enkä ole sen koommin kyseistä kaapelia ajatellut (silloinkin oppi tuli vain kirjoista ja kuvista). Nytpä muistutitte mieleeni tuon PEN-kannatinköysiasiankin, kiitos.

Sähköhommia tein lupien saamisen aikana/jälkeen viitisen vuotta, nyttemmin olen ollut toisella alalla ja tehnyt pieniä sähköhommia lähinnä naapureille:vastapalvelukseksi esim. pihatien auraamisesta. Työtehtävät olivat hyvinkin monipuolisia pumppamoiden sähköhommista koulujen sun muiden pikkuruisten laitosten saneeraustöihin yms, mutta ilmajohtojen kanssa en ole toiminut, en sitten pätkääkään. En hevonhumpanhaituvaa. Eli niiltä hemmetin liittimiltä alkaen pärjään kyllä itsekseni. Alkuperäinen kysymykseni koski sitä, millaisia virityksiä teillä muilla on. Osaan siis kyllä laskea P = U x I sun muut systeemit, mutta vertailun vuoksi avasin keskustelun. Ja päätökseni tueksi. Ja siksi, että muutkin kauhistelisivat tämän monopolipilipalifirman laskutustyyliä. Muutaman johtimen kytkennästä 200 e. Pääsisköhän sinne töihin (jos tutustuis ensin amkaan..)? Edelleen äimistelen sitä, ettei mulle tule linjasta PENiä. Tai siis ettei sitä ole kytketty mihinkään.

Moduulikotelo keskuksen vierelle on käynyt kyllä mielessä. Ens hätään.

Joku mainitsi, että elämästä voi nauttia muutenkin kuin sulakkeita vaihtamalla. Ehkä mä olen sitten omituinen, ei mulla raukkarievulla ole edes suihkua. Parhaat asiat ovat yksinkertaisia :lol:
Ei kai mulla ole edes rintamamiestaloa. Joku mummonmökintapainen puruseinähässäkkähän tuo on, maustettuna lähinnä pygmeille sopivankorkuisella vintillä ja ahh niin askeettisella ulkorakennuksella saunoineen ja vesipatoineen. Mutta kyllä siitä vielä hyvä saadaan!

Tepylle kiitti vinkistä koskien Fortumin nettipalvelua. Täytyykin rekisteröityä..
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Joo ei muutaku 3-vaiheiseksi ja jättää leikkikalusähköt unholaan,kunhan vaan muistaa teettää nekin kunnolla,kun näkyy olevan monenlaista toteutusta ollu maailman varrella,tässä meilläkään kun en ole oikein tyytyväinen tuohon mitä aikanaan tekivät.
Vastaa Viestiin