Apua! Perinneikkunoiden ykstyiskohdat (RM-fönster)
-
Nuori emäntä
- Jäsen

Apua! Perinneikkunoiden ykstyiskohdat (RM-fönster)
Pitäisi pyytää tuolta lahden toiselta puolelta ikkunatarjous (Sydänpuuta tekevän puusepänliikkeen konkurssin takia), eli RM-fönsterin sivuilta valita se hienoin ja perinteisin ikkunan rakenne ja ykstyiskohdat. Malli meillä on jo tiedossa ja kattava kuvallinen ikkunalistaus, jonka voimme lähettää tarjouspyynnön mukana, mutta teknisiä ja ulkonäöllisiä ykstyiskohtia pitäisi valita tuolta RM-fönsterin valikoimista.
Olisi mahtavaa, jos ehdottaisitte noista vaihtoehdoista perinteisimpiä ja vanhaan tyyliin parhaiten sopivia, kun itse olen hieman epävarma mitä pyytää.
http://www.rm.se/sv/startsida/
Olisi mahtavaa, jos ehdottaisitte noista vaihtoehdoista perinteisimpiä ja vanhaan tyyliin parhaiten sopivia, kun itse olen hieman epävarma mitä pyytää.
http://www.rm.se/sv/startsida/
-
Nuori emäntä
- Jäsen

-
Mäkitupalainen
- Jäsen

Re: Apua! Perinneikkunoiden ykstyiskohdat (RM-fönster)
Siis onko tämä http://www.sydanpuu.com/fi/ menossa konkkaan vai joku muu? Olen aikoinaan ollut asentajatiimin mukana laittamassa Sydänpuun ikkunoita ja laadukkaita fönäreitä olivat! Hintavampia toki, muttei voinut kyllä yhdenkään istuvuudesta, toimivuudesta tai pintakäsittelyistä koskaan valittaa. Teimme myös toiselle tunnetulle firmalle alumiini-ikkuna-asennuksia, joten vertailupohjaa löytyi 
-
Nuori emäntä
- Jäsen

Kyllä on mennyt konkurssiin, mutta ilmoittivat, että Sydänpuu-ikkunoiden valmistus jatkuu n.5-6 viikon tauon jälkeen kun toiminnalle saadaan jatkaja.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Onhan harvinaisen ikävä uutinen tuo Puusepänliike Tammisen konkurssi.
No toivotaan että hyvälle tehdaskalustolle ja oikein hyville tuotteille löytyy uusi yrittäjä.
No toivotaan että hyvälle tehdaskalustolle ja oikein hyville tuotteille löytyy uusi yrittäjä.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
lehmikangas
- Jäsen

Mitä tarkoitat vanhalla tyylillä? Esimerkiksi, minkä ikäiseen taloon ikkunat on tulossa? Vai onko kyseessä uudiskohde? Tällöin varmaan olisi hyvä miettiä että mihin tyyliin muuten on tehty/tehdään.Nuori emäntä kirjoitti:noista vaihtoehdoista perinteisimpiä ja vanhaan tyyliin parhaiten sopivia
Mitä omalla ruotsin osaamisella ymmärsin, niin tuolla ei ollut esimerkiksi tavallisia sisään-ulos aukeavia ikkunoita tarjolla.
-
Nuori emäntä
- Jäsen

Tuossa mun viestien alaosasta löytyvästä linkistä voi tutustua meidän projektiin. Talo on siis uudiskohde ja siinä on klassisia tyylipiirteitä ja hieman vaikutteita 1800-l. alkupuolen empirestä. Ikkunamalli on alakerrassa 6-ruutuinen ristikarmilla ja ylös tulee tavalliset 6-ruutuiset + katolle lunetit.
Ikävä juttu, jos Sydänpuu-ikkunoita valmistava Puusepänliike Tamminen on mennyt konkurssiin.
Muita perinneikkunoita valmistavia ovat mm:
http://www.puusepanliikehannes.fi/
http://www.perinneovet.fi/
Muita perinneikkunoita valmistavia ovat mm:
http://www.puusepanliikehannes.fi/
http://www.perinneovet.fi/
-
Nuori emäntä
- Jäsen

Kiitos jelp, laitoin Hannekselle juuri tarjouspyynnön menemään.
Perinneovien kuvat eivät oikein vakuuttaneet, onko kenelläkään kokemusta/tietoa millaisia perinneovien ikkunat ovat?
Perinneovien kuvat eivät oikein vakuuttaneet, onko kenelläkään kokemusta/tietoa millaisia perinneovien ikkunat ovat?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

EDIT. Tuli tästä turha viesti kun emäntä olikin laittanut tiedon aloitusviestin jälkeen..
Minkälaisia ikkunoita muuten etsitte - onko teillä talon alkuperäiset tallella?
Jos miettii Viroa, niin voi muuten osoittautua ikkunoitten suhteen vesiperäksi, Tallinnassa kävin tsekkaamassa vanhoja taloja: alkuperäiset puuikkunat on lähes poikkeuksetta korvattu puitejaoltaan ja ikkunakooltaan samanlaisilla, mutta alumiinista/teräksestä valmistetuilla karmeilla&pokilla.
Minkälaisia ikkunoita muuten etsitte - onko teillä talon alkuperäiset tallella?
Jos miettii Viroa, niin voi muuten osoittautua ikkunoitten suhteen vesiperäksi, Tallinnassa kävin tsekkaamassa vanhoja taloja: alkuperäiset puuikkunat on lähes poikkeuksetta korvattu puitejaoltaan ja ikkunakooltaan samanlaisilla, mutta alumiinista/teräksestä valmistetuilla karmeilla&pokilla.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ei se ihan noin mustavalkoinen juttu ole vaikka siellä asennetaankin paljon metalli- ja muovi-ikkunoita. Kyllä siellä tehdään ja myydään myös puuikkunoita (keskinkertaisia bulkki-ikkunoita) ja myös tilauksesta tehtynä kunnollisia. Meille teetettiin viime vuonna Saarenmaalla puusepänverstaalla saunamökkiin ikkunat. Sai hierottua yksityiskohdat tarkasti, ikkunat tuli kitattuina ja maalattuna öljymaalilla. Olisi saanut myös tammisena, mutta siitä en alkanut hintoja kyselemään. Tuo samainen firma on tehnyt ikkunoita aika paljon Kuressaaren keskiaikaiseen keskustaan. Tämä meidän malli siellä suunnalla käytetty, ei ihan Suomalaisen perinteisen mallin näköinen mutta tuohon meidän saunamökkiin haettiin muutenkin eroavuutta varsinaiseen taloon.PetteriKivimäki kirjoitti:Jos miettii Viroa, niin voi muuten osoittautua ikkunoitten suhteen vesiperäksi, Tallinnassa kävin tsekkaamassa vanhoja taloja: alkuperäiset puuikkunat on lähes poikkeuksetta korvattu puitejaoltaan ja ikkunakooltaan samanlaisilla, mutta alumiinista/teräksestä valmistetuilla karmeilla&pokilla.
http://www.kajaniemi.fi/aken.jpg
Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua, varsinkin kun teen just niitä perinneikkunoita ja ovia. Onko tosiaan niin ettei suomesta löyry tekijöitä niille, minullakin hommia pitkälle kevääseen/kesään. Esim. markokoon ikkunoihin olisin tehnyt lisäksi tippanokan niihin ulkopokien alareunaan. Nuoren emännän ikkuna ihmetytti minua kun siinä on vaan yksi tiivistepinta kakspokaisessa karmissa, jos oikein tulkitsin kuvaa. http://www.rm.se/sv/produkter/fonster/u ... ofilsnitt/ tätä ikkunaa tarkoitan. Nyt on verstaalla kuivumassa ikkunasatsi (9:ssä karmissa 52 pokaa), maalattu pellavaöljymaalilla ja ulkopokan lasit kitataan. Sisäpokiin tulee 2k lämpölasi, pokaprofiili kustavilainen. Ikkunat on sisään/ulos aukevat ja ulkopokien alareunassa on tippanokka. Heloituksena kartiopäiset nostosaranat ja sormihaat ulkopokissa, sisäpokiin kääntösulkimet niklattuna. Mielestäni nuo tekeillä olevat ikkunat on niitä perinneikkunoita.
Kotisivuni puusepäntöistä.
Jep, tuon puutteen tiedostin tilatessa mutta tuo saranamalli vähän rajoitti (itse siis pyysimme nimenomaan tuon). Tässä tapauksessa ikkunat ovat niin pitkän räystään alla että käytännössä ei vesi piekse ikkunaa - se puoli jolle tuuli pieksee vettä on parvekelasien takana suojassa.ArtoA kirjoitti:Esim. markokoon ikkunoihin olisin tehnyt lisäksi tippanokan niihin ulkopokien alareunaan.
Tarkennetaan nyt sen verran että en erityisemmin kannusta Virosta hankintaa Suomen edelle, itselläni valinta vain sen takia että kyseessä käytännössä toinen kotikaupunki joten lasit tuli lomareissulla ja tunnen sieltä tekijöitä paremmin.
-
Nuori emäntä
- Jäsen

Itsekään en oikein saa selkoa noista RM-ikkunakuvista.
Viikonloppuna laitetut tarjouspyynnöt kuitenkin jo tuottavat tulosta, juuri äsken juttelin ihan perinteisiä ikkunoita tekevän vanhemman puusepän kanssa, joka tunsi minua paremmin 1800-l. ikkunoiden yksityiskohdat ja heti osasi ehdottaa käytännöllisiä ja hyvinkin autenttisen oloisia juttuja ikkunoihin, hän käyttää esim allbäckin maaleja ja kaikki kittaukset ja heloitukset tehdään ihan vanhan mallin mukaan. Nyt vaan kädet ristiin, että hinta ei muodostu meille liian korkeaksi!
Viikonloppuna laitetut tarjouspyynnöt kuitenkin jo tuottavat tulosta, juuri äsken juttelin ihan perinteisiä ikkunoita tekevän vanhemman puusepän kanssa, joka tunsi minua paremmin 1800-l. ikkunoiden yksityiskohdat ja heti osasi ehdottaa käytännöllisiä ja hyvinkin autenttisen oloisia juttuja ikkunoihin, hän käyttää esim allbäckin maaleja ja kaikki kittaukset ja heloitukset tehdään ihan vanhan mallin mukaan. Nyt vaan kädet ristiin, että hinta ei muodostu meille liian korkeaksi!
Hienoa nuori emäntä että löysit osaavan tekijän, tuli tunne että kuvasit minua (53v) kun yleensä maalaan just allbäckin maaleilla
Toivottavasti saat ne ikkunat sopivaan hintaan. Täytyy tarkentaa kaikille että nuori emäntä ei ole ollut mun kanssa jutuissa tätä ketjua enempää.
Toivottavasti saat ne ikkunat sopivaan hintaan. Täytyy tarkentaa kaikille että nuori emäntä ei ole ollut mun kanssa jutuissa tätä ketjua enempää.
Kotisivuni puusepäntöistä.