Mitä tehdä kivihiilipielle?
Mitä tehdä kivihiilipielle?
Jokunen vuosi sitten vessan lattiaa purkaessa, törmäsimme rautatien hajuun. Ilmeisesti siis kivihiilipikeä on käytetty vesieristeenä vessan alla välipohjassa betonin pinnassa. Tajusimme silloin, että haju ja aine ei ole mitä terveellisin, mutta suljimme kuitenkin rakenteet. Nyt vuosia myöhemmin asia tuli mieleen kun toista remonttia ollaan tekemässä ja sitten kysäisin Asumisterveysliiton ihmiseltä ja hän sanoi, että kivihiilipiki pitäisi aina poistaa rakenteista, koska kyseessä on karsinogeeni. Mitä hittoa sitä nyt sitten tekisi? Ei tiedä riittääkö voimat näiden "yllätysten" korjaamisiin enää. PAH-yhdisteet meiltä on tutkittu joku vuosi sitten ja siitä ei löytynyt normaalista poikkeavia arvoja. MItä olette tehneet kivihiilipikipinnoille, jos niihin olette törmänneet?
Re: Mitä tehdä kivihiilipielle?
Aika pienissä luulisi olevan päästöt jos tuo on kylppärin lattian tasoitteiden, vedeneristeiden ja laattojen alla. Pois tietty silloin kun on muutenkin paikat auki.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
-
rintsikan repijä
- Jäsen

Meillä on tota samaa lattiassa ja tässä on asunut jo 3 sukupolvea ja kenelläkään ei ole ollut syöpää eikä minkään asteisia keuhkosairauksia.
Mä luulen että aika monesta materiaalista löytyy tänäpäivänä jotaki myrkyllistä kun ruvetaan oikein tutkimaan..
mun mielestä tässäkään ei ole aihetta paniikkiin, se on eriasia jos tota ruvetaan pölyttämään jollakin..
Mä luulen että aika monesta materiaalista löytyy tänäpäivänä jotaki myrkyllistä kun ruvetaan oikein tutkimaan..
mun mielestä tässäkään ei ole aihetta paniikkiin, se on eriasia jos tota ruvetaan pölyttämään jollakin..
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
rintsikan repijä kirjoitti: mun mielestä tässäkään ei ole aihetta paniikkiin, se on eriasia jos tota ruvetaan pölyttämään jollakin..
Imeytyy myös ihon läpi.
Hui.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Purettuani rälläkällä vanhan kellarissa olleen öljysäiliön huomasin että se oli sivelty ympäriinsä tuolla myrkyllä. Ja pohjan alta löytyi oikein paksu huopa kyllästetty sillä - vielä kymmenien vuosien jälkeen vetelää mönjää. Hajua -yök- ei aiemmin ollut koska säiliön ympärille oli muurattu kalkkihiekkatiilistä seinät. Meinasin uudelleenkäyttää ehjänä saadut tiilet ja ladoin ne ulos lavan päälle. Lopulta vein kaatikselle kun haisivat vielä viikkojen päästä:( Poistin sitten koko laatankin kun sinnekin olivat sitä sivelleet. Nyt ei ole enää kuin asbestia putkien ympärillä jonkin aikaa.
Onneksi en ollut kuullutkaan kreosootista ennen kuin säiliö ja seinät olivat jo palasina.
Onneksi en ollut kuullutkaan kreosootista ennen kuin säiliö ja seinät olivat jo palasina.
Tieto lisää tuskaa, niinhän se on. Toisaalta hirveän kevyesti ei asiaan viitsisi suhtautua kun talossa on oireiltu vuosien varrella. Homekoiran visiitin jälkeen tehtyjen korjausten jälkeen ei tosin olla enää oireiltu. Ja oletus on ollut, että nyt talossa melkein kaikki ok tai ainakin kahdessa jo rempatussa kerroksessa. Niin jopas piti sitten tulla tämä eteen. No, sen minkä taaksensa jättää...Ei tuota ainetta itse toki lähdetä purkamaan. Ilmeisesti sen purkamiseen saisi valtiolta avustuksia, näin sanoi Aste ry:n ihminen. Eikö tuo kreosoottipitoinen kivihiilipiki lie ihan yleisesti käytetty vesieriste 50-luvun taloissa, että voisi kuvitella, että siihen olisi enemmän törmäilty ja mietitty mitä sille tehdä.
Rakenteissa olevan aineksen kanssa voi olla aika rauhallisin mielin kunhan talossa on ilmanvaihto kunnossa eli ilma tulee ja poistuu suunnitellusti, ei rakenteiden läpi. Samahan koskee asbestia, kukaan ei kuole siihen että putkien päällä on ehjät asbestieristeet.
Home on vähän eri asia kun se myös leviää jos sille ei tee mitään.
Home on vähän eri asia kun se myös leviää jos sille ei tee mitään.