Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
leenaki
Jäsen
Jäsen

Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?

Viesti Kirjoittaja leenaki »

Mä laitoin tän jo lämmityspuolelle, mutta taitaa sopia paremmin tänne.

Vuosi sitten rakennettu pönttöuuni, jossa "tehtaan" maalipinta, pölläytti nyt tänä syksynä pari kertaa savut sisään niin hyvin, että luukun yläpuolella on kivat nokijäljet. Vaan millä ne saisi pois? Pesuaineet ja taikasienet on jo kokeiltu.
Projektina 1920-luvulla Terijoelta Lempäälään siirretty mansardikattoinen, kaksikerroksinen hirsitalo.
ReijoL
Jäsen
Jäsen

Re: Uusi pönttöuuni, miten nokijäljet pois maalista?

Viesti Kirjoittaja ReijoL »

Voi olla että on hölmö vastaus mutta puuhellan kanssa turatessa tulee usein kunnon nokiläiskiä käsiin ja ne lähtevät aivan puhtaaksi kun kastelee kädet ja tirauttaa nestesaippuaa nokitahralle ja hankaa pikkuisen. On ainakin helppo kokeilla.
listuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja listuri »

Oletko kokeillut Bilteman takkaluukkujen puhdistusainetta? Sillä olen meidän pönttiksen pinnastakin nokia irroitellut ja viimeksi Trangian pohjasta.

http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... -ml-36339/
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Universal Stone on osoittautunut päteväksi hellävaraiseen puhdistukseen vähän paikassa kuin paikassa - yrittäisin itse sillä. Esittelijä sen mulle muutamia vuosia sitten onnistui myymään vaikka epäilinkin kovin - onneksi onnistui, ollut käytössä usein hankalissa paikoissa. Tästä siis kyse: http://www.universalstone.eu/
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

listuri kirjoitti:Oletko kokeillut Bilteman takkaluukkujen puhdistusainetta? Sillä olen meidän pönttiksen pinnastakin nokia irroitellut ja viimeksi Trangian pohjasta.

http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... -ml-36339/
Melkein kaikissa luukunpuhdistusaineissa tärkein vaikuttava ainesosa on natrium- tai kaliumhydroksidi. Toisessa ketjussa ehdotettu kostutettu tuhka on myös vahvasti emäksistä. Nestemäinen konetiskiainekin on varsin tujua puhdistusainetta, joten sillä ja kostealla rätillä voisi myös kokeilla.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Minäpäs tänään putsasin kevyesti hankaamalla ns. taikasienellä joka oli kostutettu marseillensaippualla - hyvin läks.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
leenaki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja leenaki »

Tuolla lämmityspuolella vinkattiin käyttämään tuhkaa kostutetussa rätissä. Sillä lähti helposti ja nopeasti. Esim. taikasieni ei tässä tapauksessa ollut auttanut.
Projektina 1920-luvulla Terijoelta Lempäälään siirretty mansardikattoinen, kaksikerroksinen hirsitalo.
Vastaa Viestiin