laajennuksesta haaveileva.

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Niinas
Uusi jäsen

Re: laajennuksesta haaveileva.

Viesti Kirjoittaja Niinas »

No juu...

En tiiä kuka on nimennyt moisen...

Mutta meidän alapohja minun käsityksen(joka on huono) mukaan menee jotakuinkin näin... Eli siellä on jonkinmoiset tuuletus kanavat jotka kulkee ristiin. Eli yksi joka seinällä. Ja osa näistä menee hormiin... Nämä siis vain tuulettuvat :oops:
Ja sit muualla on jonkinmoinen tyhjä ala.. Sit on roskavalu(en tajuu mitä lie tarkoittaa) mutta siis jonkinmoinen betonivalu jonka päällä sitten purueriste... Tää on mun käsitys meidän alapohjasta.(voi olla väärä, muutaman vuoden sisään toivottavasti on erittäin hyvä käsitys siitä).. Ei voi kutsua rossipohjaksi eikä varmaan miksikään muuksikaan :-D mutta on tää talo pystyssä ollut jo vuodesta 42 :)

Eipä muuta lisättävää tähän alapohja asiaan...

Eilen saatiin lainapäätös eli homma etenee...

Myös rakennussunnitelija saatiin joka piirtää kaikki mahdolliset piirrustukset mitä maa päällä kantaa,sekä hakee meille luvat ja taistelee kunnan kanssa poikkeamisluvasta, sekä toimii meillä johtavana rakennusvalvojana! Tarjoushinta olis 2,5tonnia! Miusta Se on ihan ok.. Hän kuitenkin on mukana alusta loppuun... Vai miltä teistä kuullostaa?
muijansiskonmies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja muijansiskonmies »

Niinas kirjoitti:Tänä iltana kävi meillä ensimmäinen tarjouksen antanut mies, joka piirtäisi kaikki mahdolliset piirrustukset. Ja toimisi myös vastaavana työnjohtajana. Eli käytännössä olisi mukana alusta loppuun. Ja hän tietenkin taistelisi meille myös rakennusluvat jne jne... Hintaa olisi 2,5 tonnia... Onko tämä liian kallis?
Omasta mielestä ei, sillä kun itse rakennamme mahdollisimman paljon niin häneltä saamme tosiaan niin hyvät piirustukset että ei oo kun tehdä vaan... Jos Se on kokonaiskustannuksesta kolme prosenttia...

Ja hei jee sain varmistuksen että sen verran hyvällä paikalla asutaan että perustusten ei pitäisi paljon maksaa siis maks toi 5tonnii tosi kaukana onneksi siitä 20 tonnista....

Ja tosiaan meillä ei ole varsinaista rossipohjaa vaan ns. Valerossipohja.. Niin meille tulee uusi puoli nyt sitten maanvaraisella laatalla... Ja kunhan laajennuksesta toivutaan niin vanhanpuolen lattia muunnetaan myös maanvaraiselle laatalle...
En osaa rakentamisen hinnasta, enkä paikallisen rakennusvalvonnan kanssa yhteistyöstä Joensuussa sanoa mitään.
Hyvinkäällä, johon laajennusta teemme (kesken), ei tarvinnut rakennusluvista taistella. Kyllä ne vaatimukset luvalle kerrottiin ihan selkeästi kun kävimme paikallisen rakennustarkastuksen päällikön kanssa asiasta keskustelemassa. Se että oliko niissä kaikissa vaatimuksissa järkeä, kuten 40cm villapaksuuksista, vois avata uuden topicin. Meillä pää- ja rakennekuvat makso yli kakstonnia, putki/iv kuvat noin tonnin, (se olikin varsinainen soppa, soitin varmaan toistakymmentä putkisuunnittelijaa läpi ja kovasti kiinnosti, mutta kun selvis että kohde on Hyvinkäällä niin myytiin eioota, putkivalvonta on täällä kovassa huudossa) että jos saat kuvat ja vastaavan kahella ja puolella niin äkkiä nimi paperiin. Kuullostaa kylläkin siltä kuuluisalta liian hyvältä ollakseen totta, mutta kuten alussa totesin, Joensuun hintataso on mulle arvoitus.

Olikos mulla joku pointti, joo, soita rakennusvalvontaan. Kerro mitä ajattelitte tehdä, sieltä tulee speksit mitä kuponkeja tarvii olla ja millä määräyksillä mennään.
Meillä tuli iso elintasopatti ja kun laajennuksen prosentuaalinen määrä olemassaolevaan meni rajan yli niin sitten oltiin voimassaolevien eristepaksuuksien ja muiden hömpötysten kanssa naimisissa. Tässä keittiössä tätä kirjotellessa istun vanhan ja uuden rajalla, vasen kannikka on radonilta suojattu, oikea ei...
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

Ei kuulosta kalliilta mieheltä.

Piru kaikki joita täälläpäin kyselin autotallin siis pelkäksi vastaavaksi pyysivät noin puolet tosta. Eräskin kysyi että "tartteeks mun käydä siellä?" Tähän hintaan ei kuulunut paperin paperia, `a 500. Kai tähän tulee loppupeleissä ehkä kolme käyntikertaa. No kai he puhelimeen suvaitsevat vastata tällä hintaa - jos tässä nyt kauheesti kysyttävää tulee.

Perhana olis pitäny lukea raksatekniikkaa.
Niinas
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Niinas »

Toki vaikuttaa Se että, hän on isännän koulukaveri ollut aikoinaan. Tuskin ilkee väärin tehdä mitään ja vastaa puhelimeen. Asuukin aika lähellä 4km, et helppo käydä työmaalla... Joo eiköhän me lukita tämä vaihtoehto :)

Miltäs tämä kuullostaa kun rakennusmääräyksissä lukee että saa laajentaa:
Rakennusta joka ei kokonaan sijaitse rakennusalalla saa peruskorjata ja laajentaa muiden asemakaavamääräysten sitä estämättä kuitenkin enintään 1/3 rakennuksen alan verran.

Tämä on minua vaivannut, koska meidän talon pinta-ala on yhteensä 110m2 ja alakerta vain 64m2, kummasta Se katsotaan vai eikö kummastakaan? Ja miten helposti he tästä poikkeavat... Sillä itse haluaisin laajentaa 64m2 mutta piirtäjä kyllä heti sai ideoita miten siitä sen 10m2 pienentää... Eli minimi varmaan ois sen 50m2... Et liekkö onnistu?
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

Toi varmasti selviää alueen rakennustarkastajalta. Se voi osata heittää ton ihan lonkalta jos sille soittaa.

Mä olen ainakin vesilaitoksen laskutavoista ymmälläni. Papereissa lukee että rakennuksen pinta-ala, mutta lopulta se olikin sitten tontin kerrosala jolla mentiin. Itse menisin paikan päälle ja pyytäisin kirjallisena, ettei joku lautakunta myöhemmin päätä korottaa mitään maksuja. Kaiketi tässä tapauksessa toi rakennus/toimenpidelupa tulee bumerangina jos joku keksii että toi 1/3 ylittyy. Taidan olla hiukan vainoharhainen.
Järveläinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Järveläinen »

Niinas kirjoitti:Miltäs tämä kuullostaa kun rakennusmääräyksissä lukee että saa laajentaa:
Rakennusta joka ei kokonaan sijaitse rakennusalalla saa peruskorjata ja laajentaa muiden asemakaavamääräysten sitä estämättä kuitenkin enintään 1/3 rakennuksen alan verran.
Iskeekö tuo ehto "joka ei kokonaan sijatse rakennusalalla" teihin? Tätä en huomannut ainakaan avausviestistä. Jos talo on jo osin rakennusalan ulkopuolella tai laajennus ulottuisi sinne, niin eiköhän tuo rakennuksen ala tarkoita kerrosalaa. Isosti mutkia oikoen siis lähtökohtana on molempien kerrosten pinta-ala yhteensä ulkoseinistä mitattuna. Yksityiskohtia ja tulkintoja riittää, mutta tuosta nyt saa suuruusluokan.
Jos taas pysytellään asemakaavaan merkitys rakennusalan sisäpuolella, laajennuksen pinta-alaa rajoittaa lähinnä rakennusoikeuden määrä. Sekin selviää asemakaavasta.
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Joskus on halvempaa rakentaa ylöspäin, varsinkin jos on kattoremontti edessä.
Riippuu paljon kuka on rakennusvalvonnassa. Tänne muutti sellainen mies juuri, että on kiertänyt kaikki läpi ja peruutellut jopa kesken olleiden valokaattelisten terassien toimenpideilmoituksia ja vaatinut rakennusluvat suunnitelmiin. Pilkun n***ja. On enää turha odottaa omakotirakentamisen kasvua tällä seudulla. Maksaa maltaita tuo valvoja vaatimuksineen.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Vastaa Viestiin