Kellarin kostea lattia, eristäminen?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Mictian
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 21:48
Paikkakunta: Lahti

Kellarin kostea lattia, eristäminen?

Viesti Kirjoittaja Mictian »

Kertokaas, osaatteko ajatella enemmän väärin tehdyn rakenteen kuin mitä kellarin varastohuoneessa oli?
Eli, alhaalta ylöspäin: normi hiekkalaatikkohiekkaa/soraa, betonivalu reilut 5cm, jotain mustaa mönjää siveltynä, muovi, 50mm styroksi, 28mm lautalattia, jonka päällä vielä täysin kontaktiliimalla liimattu muovimatto.
Arvion mukaan joku 70-luvun tekele tämä.
Kumma kyllä hometta ei näkynyt missään, mutta muuten purkaminen on suht-helppoa, puut kun murenee käsiin :mrgreen: , ja tuolla betonin ja muovin välillä lillui vettä

Mutta sitten itse asiaan, tila on siis pienehkö erillinen huone kellarin nurkassa, joka olisi kiva puolilämpimänä varastona, ulkoseinissä on rivinteeraus, ja ympäriinsä 50mm stryroksi koolauksilla, nämäkin pitää katsoa onko mätää.
Tuo lattian puoli vaan on ongelma, miten tuohon saisi jonkunsorttisen lämpöeristyksen siten, että vääjäämättä lattiasta tuleva kosteus pääsisi poistumaan.
Alusmaita en lähde vaihtamaan, joten betonilaatta jää mutta rakenne siitä ylöspäin?
Jenkka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 331
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2012 13:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Kellarin kostea lattia, eristäminen?

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

No joo... mulla on se kuuluisen entisen isännän ysäriversio, eli maavaraisen päälle vetäisty 30 mm spu ja siihen sen päälle 2 x gyproc ja sit muovimatto...

Talo ollut vajaan vuoden - en oo vielä jaksanut purkaa, kun on niin siisti toi takka-/vierashuone...
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
Vastaa Viestiin