Mulla on kymmenettä vuotta menossa Briggs-moottorinen Partner Electrolux, semmoinen missä on isot (n. 300mm) takapyörät, ei heitä sivulle vaan silppuaa alle, ei vedä ittekseen, taakse saa lehti/silppukeräimen jos haluaa. Tänä(kin) kesänä (toissapäivänä) talven hibernaation jälkeen öljymäärän tarkastus, tankki täyteen, ryypytystä kumipallosta x6 ja sitten veto narusta x1, iloisesti pörrää. Kuori on kohtuupaksua ja ilmeisesti hyvin maalattua peltiä koskapa ruostetta ei ole missään, ja tapanani ei ole ollut konetta säännöllisesti putsailla. Biosilppuavan lattarautaterän voi teroittaa ainakin 50 kertaa ennenkuin menee liian ohueksi. Olen kerran vuodessa teroittanut, joskus useamminkin jos olen täräyttänyt kiveen tms. Kaasuttimen kalvomysteerin olen vaihtanut kertaalleen ja tulpan myös.
Briggsin kanssa pärjää kunhan muistaa vaihtaa öljyt ohjeiden mukaan, eli ekat öljyt piakkoin, tokat kohtapuoliin, kolmannet vähän päästä, neljännet seuraavana kesänä ja sitten voikin pitää pari-kolme vuotta väliä. Uuden koneen ostaja huomaa että ekan parin tankillisen aikana eka öljy mustuu, siinä on metallinhituja ym kun tarkkaan katsoo, seurausta siitä kun ne vähät osaset koneen sisällä muotoutuvat ja hakevat paikkaansa. Siitä metalli ja moska. Kun vaihtaa nämä öljyt piakkoin, hioutuminen toki jatkuu mutta se kaikki metalli ja moska ei kulje koneen sisuksissa aiheuttamassa kulumista. Tokatkin öljyt tummuvat kohtuunopeasti, ehkä kolmannetkin. Öljyksihän parasta on SAE30 mineraalisellainen, eli perinteinen vanhanajan yksiasteöljy. Sitähän ohjekirjakin suosittelee. Litran pullo piisaa pariin-kolmeen öljynvaihtoon joten ei kannata nuukailla. Ja se että "ei oo koskaan tarttenu öljyjä vaihtaa" EI ole ylpeilyn aihe
Jos käynti menee kummalliseksi, kierrokset vaeltaa tai ääni on "säkättävä", niin kannattaa ottaa ilmanputsari auki ja pestä+öljytä se vaaahtokumi. Samalla kannattaa putsailla ja öljytä (SAE30 käy hyvin tähänkin tai mitä nyt tippakannussa sattuu olemaan) ne kaasuttimen pikku vipuset ja vieterit, niiden tarkoitus on pitää kierrokset vakiona kuormituksesta riippumatta, ja näiden tahmiminen aiheuttaa vaeltelua ja hyytymistä. Itse olen putsannut putsarin varmaankin kahdesti ja vipuset kertaalleen, muistaakseni.
Pitkä tarina, sorry, mutta vain tähdentääkseni että Briggs&Stratton on loistava kone, kun siitä pitää edes jotenkin huolta. Honda kieltämättä on sivistyneempi mutta ei ehkä niin pomminvarma, kiinalaisiin en sekaantuisi näissä työkaluhommissa, hupivehkeet kuten mopot sitten erikseen. Ja muutama kymppi lisää koneen hintaan niin usein saa paljonpaljon paremman vehkeen. Klippo-Hondahan se olisi aikas peli, mutta painavahan se vähän on ja maksaa 800+€. Tuo mun Partner oli jotain 300, eli kalliimman pään Briggs-koneisia mutta runkorakenteessa ja aisan tukevuudessa ym se ero näkyy. Tontti mullakin 1300, lähes tankillinen menee per ajokerta kun käy pensasaidan ulkopuoletkin koluamassa.
Ainoa mikä tässä koneessa harmittaa on pyörien laakerointi, pyörät ovat muovia ilman erillisiä laakereita. Nyt kun on maileja takana niin hieman jo takapyörät ovat vinksallaan. Uusia pyöriä kyllä saa, tunnetun merkin hyvä puoli
Nyt on aluillaan toinen kesä pienkonebensalla, olen aiemmin käyttänyt 98E5:ttä ilman ongelmia. Kaasuttimen kalvo muuten muuttui purkaksi silloin kun nämä E-bensat tulivat, ilmeisesti tämä ei tykkää 95E10:stä. Se on ihan oma tuntuma, konehan on jenkkisuunnittelua ja siellä on etanolia ollut bensassa iät ja ajat, ja ehkä uudemmat kalvot kestävät paremmin? Pienkonebensalla pakokaasun käry vaikuttaisi vähenevän aika lailla.
Ne tokmannin koneet ovat nimensä veroisia, poikani katseli moista ja totesi että hei isi, tossa on nolla hevosvoimaa (venakopassa lukee OHV

). Tai OK, saattaa olla hyviäkin, joku Honda-klooni se kai on mutta parilla työkaverilla on moinen ollut ja kuulemma hyytyy heinikkoon ja muuta laihalla käymisen oiretta ilmenee myös, kylmällä käynnistys on hankalaa jne. Omaa kokemusta minulla ei niistä ole.