Porin Matin maalaaminen
Porin Matin maalaaminen
Täällä on kyselty ennenkin kyseistä asiaa, mutta vastauksia ei ole tullut. Eli millä maalilla voi/olette maalanneet Porin Mattinne? Tiedän että Tikkurilalta löytyy maalit jotka kestää kuumaa, mutta värit on vain hopea ja musta ja lähinnä tarkoitettu suuluukkujen maalaamiseen. Ja nyt kun pitäisi saada vihreän sävyä niin ei tahdo löytyä... Eli lähinnä nyt vastauksia sellaisilta, jotka ovat maalanneet ja onnistuneetkin siinä. Kiitos jo etukäteen!
Maalannut olen, mutta juuri tuolla mustalla ja hopeisella.
Uuni on musta ja luukku hopeinen.
Tuommoinen löytyi:
http://www.mainio.net/article.asp?path= ... 0175;97517
Ja tällainen:
"Tikkurilalta tätä ohjetta ei saa, koska maalin pysyvyys suuluukkujen ympärillä ei ole mitenkään varmaa. Käytän tässä vain nimikkeinä Tikkurilan tuotteita, vaikka heiltä tätä ohjetta tähän tapaukseen en ole saanut. Pese pinnat ensin Maalipesulla saadaksesi pintaan tulleen lian ja muut epäpuhtaudet pois. Laimenna Maalipesua 1:10 vedellä (1 osa maalipesua, 10 osaa vettä). Pese pinnat ja huuhtele huolellisesti vedellä. Kuivaa pinnat siivousliinalla. Irrota vanha irtonainen maali kaapimella. Pohjamaalaa pinnat liuoteohenteisella Rostex ruosteenestopohjamaalilla. Pintamaalaus onnistuu 1-2 kertaa liuoteohenteisella puolihimmeällä Empire kalustemaalilla tai vesiohenteisella kiiltävällä tai puolihimmeällä Helmi kalustemaalilla. Kun lämmitätte uunia, kannattaa käyttää mieluummin vesiohenteista Helmi kalustemaalia, sillä alkydipohjainen Empire kellastuu lämmön vaikutuksesta. Tämä ei välttämättä ole sellainen ohje, että maali pysyy, mutta tätä voit kokeilla."
Uuni on musta ja luukku hopeinen.
Tuommoinen löytyi:
http://www.mainio.net/article.asp?path= ... 0175;97517
Ja tällainen:
"Tikkurilalta tätä ohjetta ei saa, koska maalin pysyvyys suuluukkujen ympärillä ei ole mitenkään varmaa. Käytän tässä vain nimikkeinä Tikkurilan tuotteita, vaikka heiltä tätä ohjetta tähän tapaukseen en ole saanut. Pese pinnat ensin Maalipesulla saadaksesi pintaan tulleen lian ja muut epäpuhtaudet pois. Laimenna Maalipesua 1:10 vedellä (1 osa maalipesua, 10 osaa vettä). Pese pinnat ja huuhtele huolellisesti vedellä. Kuivaa pinnat siivousliinalla. Irrota vanha irtonainen maali kaapimella. Pohjamaalaa pinnat liuoteohenteisella Rostex ruosteenestopohjamaalilla. Pintamaalaus onnistuu 1-2 kertaa liuoteohenteisella puolihimmeällä Empire kalustemaalilla tai vesiohenteisella kiiltävällä tai puolihimmeällä Helmi kalustemaalilla. Kun lämmitätte uunia, kannattaa käyttää mieluummin vesiohenteista Helmi kalustemaalia, sillä alkydipohjainen Empire kellastuu lämmön vaikutuksesta. Tämä ei välttämättä ole sellainen ohje, että maali pysyy, mutta tätä voit kokeilla."
Itse selvitin asiaa myös ja kukaan ei oikein tiedä mikä toimisi kunnolla.
Päädyin Tikkurilan Pestoon joka kuulemma oli pysynyt ainakin peltikuorisessa pönttöuunissa. Valitsemassamme sävyssä kellastuminen ei pitäisi näkyä... Asennan maalatun uunin paikalleen viikonloppua joten kokemusta kestävyydestä ei vielä ole.
Viime talvena mittailin lämpötiloja toisen Matin pinnasta ja mittari näytti luukun lähellä yhden pesällisen polttamisen jälkeen parhaimmillaan 150*C:n lukemia.
Päädyin Tikkurilan Pestoon joka kuulemma oli pysynyt ainakin peltikuorisessa pönttöuunissa. Valitsemassamme sävyssä kellastuminen ei pitäisi näkyä... Asennan maalatun uunin paikalleen viikonloppua joten kokemusta kestävyydestä ei vielä ole.
Viime talvena mittailin lämpötiloja toisen Matin pinnasta ja mittari näytti luukun lähellä yhden pesällisen polttamisen jälkeen parhaimmillaan 150*C:n lukemia.
Ainakin omaan makuun Miranol on aivan liian kiiltävä pinnaltaan. Itse kun olen tykästynyt perinteisiin maaleihin niiden himmeän pinnan takia.pahi kirjoitti:Mitäs mieltä jos tuolla Tikkurilan Miranolilla kokeilis, koska siinä mainitaan että sen lämmönkesto olis 120c-astetta?
Ystävällisin terveisin Mize
-
harnojukka
- Jäsen

-
harnojukka
- Jäsen

Uskaltauduin kokeileen tota empireä, koska aiemmat asukit ovat maalanneet siitä huoneesta missä porinmatti on, seinät valkosella lateksilla ja siinä on sitten porinmattikin saanu vähä sivuosumia. Ja nää valkoset maalipläntit siinä porinmatin kyljessä oli kovassa kiinni, ei kellastunut tai mitään. Pähkäilin sitten, että jos siinä tavan lateksi on kestänyt niin miksei empirekin. Mutta kerron sitten kuinka kävi.
Suoraan puhtaan pellin päälle tikkurilan Pestolla maalattua uunia on nyt lämmitetty suhteellisen usein. (viimeksi aamulla ennen töihin lähtöä pesällinen ja pelti kiinni kun puna poistui pesästä)
Ei ongelmia ja hyvältä näyttää. Uskallan tehdä saman tempun toisellekin matille joka on talvisin päivittäisessä käytössä.
Tuosta Pestosta oli juttua että tuote olisi poistumassa, mutta ainakin vielä tikkurilan sivut tuntee tuotteen. Onko jollain tietoa??????
Ei ongelmia ja hyvältä näyttää. Uskallan tehdä saman tempun toisellekin matille joka on talvisin päivittäisessä käytössä.
Tuosta Pestosta oli juttua että tuote olisi poistumassa, mutta ainakin vielä tikkurilan sivut tuntee tuotteen. Onko jollain tietoa??????
Olettekos mitanneet Mattienne pintalämpötiloja lämmittämisen jälkeen. Olisi kiva tietää kuinka kuumaksi tuo tulee/uskaltaa lämmittää.
Itse polttelen normaalisti vain yhden pesällisen ja siinä se.
Mitenkäs muuten poltatte puut? Lyhyitä klapeja, vai pidempiä pystyssä?
Itse poltan normaaleja klapeja pystyssä, pesälliseen menee kolme kappaletta. Siihen sitten pikkasen pilkettä mukaan ja tulta perään.
Itse polttelen normaalisti vain yhden pesällisen ja siinä se.
Mitenkäs muuten poltatte puut? Lyhyitä klapeja, vai pidempiä pystyssä?
Itse poltan normaaleja klapeja pystyssä, pesälliseen menee kolme kappaletta. Siihen sitten pikkasen pilkettä mukaan ja tulta perään.