Petroliöljymaali ja porraskaiteet & Vernissan säilytys

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Petroliöljymaali ja porraskaiteet & Vernissan säilytys

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Soveltuukohan tuo Uulan petrooli-ÖM käytännössä aidan maalaamiseen? Kosteuskuorma melkein samaa tasoa kuin aidassa.

Unohtui vernissa purkki talveksi ulkovarastoon (kylmään) - onko piloilla?
koppelo
Jäsen
Jäsen

Re: Petroliöljymaali ja porraskaiteet & Vernissan säilytys

Viesti Kirjoittaja koppelo »

ei se vernissa siitä mikskään mene. Itse löysin viime vuonna 5 litran peltikannun vanhaa vernissaa. Lienee etiketistä päätellen 80-luvulta.

Aivan priimaa tavaraa! Vuodessa on puolet kannusta kulunut moneen pieneen kohteeseen.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä löysin vanhaa Teho-öljymaalia liiteristä, monta talvea siellä viettänyttä. Purkin pohjalla oli harmaa möykky vernissan siällä. Kun sen huolelleisesti sekoitti, niin ihan toimiva maali siitä tuli.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Hieman mietityttää kestääkö pö-maali pinnalla, johon jää vesi lillumaan.. Se kun on huokoisempaa ja himmeämpää kuin tavallinen pellavaöljymaali, jota sitäkin vois vahvistaa venelakalla tuossa käytössä.

Itse teen asiat yleensä vaikeamman (lue: perinteellisemmän) kautta, ja niinpä tilasin tuolta maailmalta 9 kiloa lyijyä ja tein itse maalia kahteen kuistiin ja portaikkoon ja tekemiini piharakennuksen ikkunoihin. Sotkin neljäsosan titaanivalkoista valkoisuutta ja peittoa tuomaan. Raskasta on maalata kun pitää monta kerrosta immukkaan lääppiä, vähän on vielä kesken:

Kuva
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

No nyt ovat kuitenkin maalatut sillä PÖM:llä - kahtotaan kauan kestää. Onhan tää yhellainen koe sitten - raportoin tänne jos jotain radikaalia tuolle tapahtuu.

Talon nurkkalaudat aikoinaan tuolla maalasin ja ovat vielä 2 - syksyn jälkeen moitteettomat. luulis näidenkin hetken kestävä. Kasasin ruuveilla joten yksittäisen osat helppo korjata tai vaihtaa.
Vastaa Viestiin