Pönttöuuneja myynnissä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Alli
Jäsen
Jäsen

Pönttöuuneja myynnissä

Viesti Kirjoittaja Alli »

Seikkailin huutonetissä ja pistivät silmään. Siis Hirvensalmella 3 kpl 50-luvun pönttöuuneja. Huuto sulkeutuu 24.1. ja hinta on tällä hetkellä 300e/3 uunia.

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=45177898

Ostaisin itse vaikka noiden vuolukiviuunien tilalle (meillä on 2 kunnon pönttöuunia ja 2 vuolukiviuunia), mutta tuotteet ovat kaukana.

Alli
L
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja L »

Pieni tarkennus, huuto koskee 1 uunia ja noissa vielä hintavaraus.
Pulmuset
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pulmuset »

Mitenkähän tuommoisen pönttöuunin saa purettua, että siitä saa vielä uunin tehtyä? Meilläkin olisi pönttöuuni tarjolla, kunhan talven selkä taittuu. Mielelläni antaisin sille uuden kodin, jos vain joku osaa sen purkaa... Olin siinä uskossa, että lähinnä ulkopelti ja luukut ovat kierrätyskelpoisia...
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pulmuset kirjoitti: Olin siinä uskossa, että lähinnä ulkopelti ja luukut ovat kierrätyskelpoisia...
Ole edelleen siinä uskossa. :-D Lisäksi vanhoja muuraukseen käytettyjä tiiliä voi uusiokäyttää ainakin osittain.
Pulmuset
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pulmuset »

Hyvä tietää. Etten sitten lähde ensimmäisenä lekan kanssa aggressioitani purkamaan uunivanhukseen :twisted: !
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Hyvä kun tarkentelit. Itse vain vilkaisin ilmoitusta. Mutta vaikka olisi hintavaraus, niin huutonetistä olen usein saanut ostettua myös halvemmalla kuin myyjän "hintavaraus", kunhan olen se viimeisen hinnan esittäjä. Yleensä ihmiset haluavat tavaroistaan eroon.

Ja ne vanhat tiilet on parempia kuin nykyiset, sanoi nuohoojamme, ja selitti: vanhat uunitiilet poltettiin lähes lasimaisiksi, jotta ne kestäisivät uunin kuumuudet. Vaihtelua oli tiilissä aika paljon. Jos uunit ovat pystyssä 50-vuoden jälkeen, ne ovat erittäin oletettavasti juuri näitä kovia tiiliä (muut olisivat harastuneet ja halkeilleet). Nykyisin tiilet poltetaan koneellisesti valvoen ja mahdollisimman pienin kustannuksin, siis energiatehokkaasti juuri ja juuri uunissa jonkun aikaa kestäviksi (nuohooja puhui "takuuajan ylittävistä tiilistä"). Tästä johtuen esim. vanhojen savupiippujen tiilet ostetaan pikana, jos joku esim. kaataa vanhan tehtaan piipun tms.

Siksi ostaisin juuri sellaisen vanhan tiiliuunin, enkä uutta.

Nuohoojamme on ihaillut pönttöuunejamme ja vakuuttanut meille, että ne lämmittävät meitä pidempään kuin uudehkot vuolukiviuunimme. Vuolukiviuunit ovat alle 10-vuotiaita ja niissä kuulemma näkyy jo "rappion alku", päinvastoin kuin 50-vuotiaissa pönttöuuneissamme (ne kestävät kuulemma vielä toiset 50 vuotta). Ja itse olen myös tajunnut sen, miten paljon helpompia pönttöuunit ovat käytössä kuin teknisemmät ja herkemmät vuolukiviuunit. Ja teho on suht sama kuin hieman painavammassa vuolukiviuunissa. Molemmissa poltetaan 1-2 pesällistä kerran vuorokaudessa - pakkasista riippuen. Ja lämpöä riittää

Alli
Vastaa Viestiin