Työturvallisuus on niin suuri asia, että pienetkin seikat kannatta ottaa huomioon. Telkkarin remonttiohjelmissa olen katsellut liukujiirisirkkelin käyttöä ja useimmiten sitä näkyy käytettävän siten, että katkaisu tapahtuu terää työntäen. Minun mielestäni silloin terän leikkavaa hammas on tulossa ylöspäin ja jos se haukkaa kiinni vaikka kovaan oksan kohtaan, niin sahattava lista tai lautaa nousee ylöspäin ja saattaa lentää pitlkin seiniä. Jos taan sahataan vetäen, niin kiinni takertuva hammas painaa sahattavaa lautaa tiiviimmin sahapöytää päin.
Vai olenko väärässä? Miten te muut sirkkelöitte?
Vetäen vai työntäen?
- vesahy
- Jäsen

Vetäen vai työntäen?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Vetäen vai työntäen?
Kyllä minä työntelen. Käsittääkseni sirkelinterä on tarkoitettu että tavara tulee suoraan hampaaseen eikä selkäpuolelta suihkien. Vähän samoin kuin pöytäsirkeliin työnnetään tavara terää vasten.
-
- Jäsen

Ite ajan molemmin perin eli vetämällä pieni viilto lautaan ja työntämällä poikki. Ei revi ja ei potki kynsille. Mut käytännössä tuo mikä pinta halutaan siistiksi niin määrittää sen sahataanko vetäen vai työntäen.
-
Toljanteri
- Jäsen

Varsinkin listoja sahatessa minä ensin vetäsen viillon ja työnnän poikki. Paksumpaa kamaa työntelen.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Jos pöytäsirkkeliin lykkis tavaraa väärään suuntaa lähtis aika iso prosentti paloista lentämään kun puu ottais vähän enemmän terään kiinni, samaten kappaletta pitäisi painaa pöytää päin kun terä pyrkisi sitä nostamaan. Jiirisirkkelissä sitten pöytä on eri paikassa suhteessa akseliin.markokoo kirjoitti:Kyllä minä työntelen. Käsittääkseni sirkelinterä on tarkoitettu että tavara tulee suoraan hampaaseen eikä selkäpuolelta suihkien. Vähän samoin kuin pöytäsirkeliin työnnetään tavara terää vasten.
Sitä en kyl osaa sanoa onko tolla sitten loppupeleissä merkitystä.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Eihän tuo tosiaan yksi yhteen tilanne ole. En nyt ole ajatellut tuota leikkuuta niinkään sen suhteen että mihin suuntaan se palikka painuu vaan sitä että mistä suunnasta terä on tarkoitettu syömään puuta. Vertailukohtana että sahataanko tavallisella sahalla työntäen vai vetäen - vetäen voi tehdä alkuvaon mutta yleensä se raaempi työ tehdään terän luontaisen syöntisuunnan mukaisesti. Samaten itsekin vedän usein liukujiirisahalla piirtoterätyylisesti millin syvän vaon ja sitten työntäen loppuun.Khyron kirjoitti:Jos pöytäsirkkeliin lykkis tavaraa väärään suuntaa lähtis aika iso prosentti paloista lentämään kun puu ottais vähän enemmän terään kiinni, samaten kappaletta pitäisi painaa pöytää päin kun terä pyrkisi sitä nostamaan. Jiirisirkkelissä sitten pöytä on eri paikassa suhteessa akseliin.markokoo kirjoitti:Kyllä minä työntelen. Käsittääkseni sirkelinterä on tarkoitettu että tavara tulee suoraan hampaaseen eikä selkäpuolelta suihkien. Vähän samoin kuin pöytäsirkeliin työnnetään tavara terää vasten.
Sitä en kyl osaa sanoa onko tolla sitten loppupeleissä merkitystä.
Edit: Lisäksi jos tuota palikan painumista pöytään työntäessä lisää miettii niin ei se minusta itsestäänselvästi nostava suunta välttämättä ole. Siellä on kuitenkin takavaste myös.