Rintsikkaperheiden autot
- vesahy
- Jäsen

Re: Rintsikkaperheiden autot
Ajelin äsken moottoritietä Helsingistä Turkuun päin ja Lohjan ABC-aseman kohdalla oli henkilöauto peräkärryineen ojassa, poliisit edelleen selvittämässä tilannetta. En vauhdissa paljoa ehtinyt nähdä, mutta putkia ja muuta pitkää tavaraa oli kärryssä lastina ollut. Ylikuormasta ei kuitenkaan ollut ilmeisesti kysymys. Vaunu oli varmaan alkanut heijata ja heittelehtiä ja silloin sitä mennään.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Voi pyhä jysäys kun ohitin, lopulta onnistuneesti ison Scania:n, vanhan. Melkoinen puominosturi oli perässä ja paikka kehä III, aamuruuhka. Scanian kuski toki oli ammattilainen ja hidasti hissukseen mutta oli sekin kun iso nostokurki alkoi pomppimaan silmien edessä. Vetoauto oli kylläkin tosi vanha mutta jos kuski vaikka sattuu lukemaan niin täydet pinnat! Ihan kivat pomppimiset sai aikaan niin sydämessä kuin tiellä.vesahy kirjoitti:Ajelin äsken moottoritietä Helsingistä Turkuun päin ja Lohjan ABC-aseman kohdalla oli henkilöauto peräkärryineen ojassa, poliisit edelleen selvittämässä tilannetta. En vauhdissa paljoa ehtinyt nähdä, mutta putkia ja muuta pitkää tavaraa oli kärryssä lastina ollut. Ylikuormasta ei kuitenkaan ollut ilmeisesti kysymys. Vaunu oli varmaan alkanut heijata ja heittelehtiä ja silloin sitä mennään.
Siinä olisi kyllä jokainen laillinenkin vetoauto lähtenyt pellolle, onneksi oli aito kuorma-auto...
Mitäköhän yritin sanoa? Sitä kai että kuormaus on ihan kelpo ajattelun aihe tai sitten kotiinkuljetus? Tietty saattaa joutua itse silti keräämään tarvikkeet pitkin pihoja ja pientareita
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
- vesahy
- Jäsen

Kuinka pitkä on pitkä painallus? Niin kauan, että se säkkiä selässään kantava rosvokin on kadonnut ruudulta? Minä en ole varmaan koskaan onnistunut sammuttamaan Tomppaa sen pidemmän kaavan mukaan. Harmillista sikäli, että minulla laite saa olla päiväkausia käyttämättä ja sitten kun sitä taas tarvitsen, niin se ei käynnisty muuta kuin piuha kiinni eikä edes silloin ihan välittömästi. Ja näin on ollut ihan uudesta lähteien.jtbo kirjoitti:Lyhyt painallus virtanapista pistää sen nukkumaan, pitkä painallus muistaakseni sammuttaa sen niin että se pitää käynnistääkkin pitkästi nappia painamalla, eli pisemmän kaavan mukaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Muistaakseni painoin niin pitkään, että ruutu oli musta, mutta tuo oli 3rd editionissa huonon muistini mukaan, nyt nämä uudemmathan on typerrytettyjä ja en tiedä onko niissä enää lainkaan noita loistavia dokumentoimattomia käytännöllisiä toimintoja.vesahy kirjoitti: Kuinka pitkä on pitkä painallus? Niin kauan, että se säkkiä selässään kantava rosvokin on kadonnut ruudulta? Minä en ole varmaan koskaan onnistunut sammuttamaan Tomppaa sen pidemmän kaavan mukaan. Harmillista sikäli, että minulla laite saa olla päiväkausia käyttämättä ja sitten kun sitä taas tarvitsen, niin se ei käynnisty muuta kuin piuha kiinni eikä edes silloin ihan välittömästi. Ja näin on ollut ihan uudesta lähteien.
Samoin kuin ennen oli startissakin lyhyt painallus herätti valmiustilasta ja pisempi teki kylmän startin pisemmänkaavan mukaan, mutten tiedä toimiiko uudemmissa enää tuokaan.
Ei niihin ainakaan enää saa niin paljoa käteviä ladattavia softia, joilla sai roimasti lisää käyttökelpoisuutta laitteeseen, kaikessa se firma on tähdännyt siihen, että mahdollisimman usein joutuisi vaihtamaan kojetta, luulen, että ovat poistaneet tuon oikean sammutuksenkin, että akut kuolisi nopeammin ja saisi myydä uusia kalliimpia ja vähemmillä ominaisuuksilla varustettuja malleja tilalle
Niin, tomppa on mulla mm. noista syistä bannissa, ei tule tähän taloon siltä firmalta mitään ellei toimintamalli kehity.
- vesahy
- Jäsen

Eihän se laite itsessään kallis ole, ekä päivityskin joskus aikoinaan maksoi enemmän kuin koko Tomppa Gigantissa. Kartoillahan ne tiliä tekee. Varsinainen jäynä onkin sitten se, että karttaa ei saa siirrettyä laitteesta toiseen, ei edes silloin kun laite on todistettavasti mennyt rikki. Tai tästä en ole ihan varma niiden kohdalla, joissa on mahdollista käyttää erillistä muistikorttia. Mutta periaatteessa ainakin, jos sulla on kaksi Tomppaa, niin molempiin on ostettu omat karttansa.jtbo kirjoitti:Ei niihin ainakaan enää saa niin paljoa käteviä ladattavia softia, joilla sai roimasti lisää käyttökelpoisuutta laitteeseen, kaikessa se firma on tähdännyt siihen, että mahdollisimman usein joutuisi vaihtamaan kojetta, luulen, että ovat poistaneet tuon oikean sammutuksenkin, että akut kuolisi nopeammin ja saisi myydä uusia kalliimpia ja vähemmillä ominaisuuksilla varustettuja malleja tilalle![]()
Mitä sitten suosittelet? Älypuhelinta mulla ei ole eikä tule, joten joku navigaattori olisi hyvä olla olemassa.jtbo kirjoitti:Niin, tomppa on mulla mm. noista syistä bannissa, ei tule tähän taloon siltä firmalta mitään ellei toimintamalli kehity.
Sitä minäkin olen miettinyt, että mitähän sitten kun tompasta aika jättää, jos vielä sitten tarvetta ilmenee ylipäätään.vesahy kirjoitti: Mitä sitten suosittelet? Älypuhelinta mulla ei ole eikä tule, joten joku navigaattori olisi hyvä olla olemassa.
Garmin olisi vahvoilla kuitenkin, on iso tekijä, jolla kokemusta navigointisysteemeistä pitkältä ajalta, mutta en ole päässyt noiden autonaveja testailemaan.
Tompan kartathan meni huonompaan joskus sen jälkeen kun 4th edition tuli siitä One mallista, muistaakseni siis, mun kotiosoite löytyi aiemmin, mutta uusista kartoistapa ei löytynytkään enää, eikä moni muukaan osoite, samoin reittien haku ei aivan niin hyvä ollut enää etenkään pienillä teillä, toki samoja ongelmia olen lukenut Garministakin, mutta ehkä ne ovat parantaneet, kun Tomppa on huonontanut?
Garminissa on myös alle 200€ malleissakin nuo elinikäiset karttapäivitykset, ei kaikissa, mutta tuolta voi ihmetellä jotain:
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/tien-pa ... ve-p1.html
Todennäköisimmin siis itse Garminin valitseisin, onhan noita muitakin, mutta taitaa olla aika kaukana Tompasta ja Garminista noi muut.
Mulla on älyluuri kyllä, mutta en käytä sitä luurina ensinkään, kun mulla ei oikeataan ole mitään luuria nykyään käytössä, maastokarttanavigaattorina tuollainen on vaan aika näppärä, kunhan akkupaketin hommaa, josta voi ladata vekotinta, vielä hankinnassa, mutta ei se autonavina hyvä ole, kun ruutu on vähän pieni ja ei ainakaan Googlen navigaattori ole vielä sillä tasolla, että sitä voisi ajatellakkaan.
Mulla on nyt ollut vuoden tuo Android-känny (Samsung X-Cover), kokeilin muutaman kerran navigointia ja otin sitten TomTomin(go 520) pois autosta, ei sillä tee enää mitään. Tompassa on kartat ikivanhat vaikka olen siihen jo ostanut karttoja varmaan samalla hinnalla mitä koko vehje maksoi ja nyt ne tulee Googlelta ilmaiseksi. Akku on myös loppu, uuden saisi parillakympillä jos jaksaisi vaihtaa itse mutta tuskin. Näytöt noissa on yhtä isot ellei puhelimessa jopa isompi.
Tuo Googlen ilmainen navigointi on kyllä tehnyt hallaa perinteisille firmoille, ihme että TomTom on vielä pystyssä.
Ei älykännykkää kannata karsastaa, ne on todella monipuolisia laitteita ja kyllä ne toimii ihan puheliminakin. Akunkesto on toki surkea.
Lisäksi mulla on oikea navigointisofta siinä, Navionicsin merikartat. Aivan loistava softa ja hintaa alle 30,-e koko euroopan kartoilla jotka siis päivitetään ilman lisäkuluja netistä. Tätä varten pitää muuten olla Android tai iPhone, Nokialaisiin ja muihin vintoosiin ei saa sitä.
Tuo Googlen ilmainen navigointi on kyllä tehnyt hallaa perinteisille firmoille, ihme että TomTom on vielä pystyssä.
Ei älykännykkää kannata karsastaa, ne on todella monipuolisia laitteita ja kyllä ne toimii ihan puheliminakin. Akunkesto on toki surkea.
Lisäksi mulla on oikea navigointisofta siinä, Navionicsin merikartat. Aivan loistava softa ja hintaa alle 30,-e koko euroopan kartoilla jotka siis päivitetään ilman lisäkuluja netistä. Tätä varten pitää muuten olla Android tai iPhone, Nokialaisiin ja muihin vintoosiin ei saa sitä.
- vesahy
- Jäsen

Tasavaltamme on viisaudessaan sekoittanut valtakunnan kuntakartan niin perusteellisesti, että vaikeata siitä on selkoa saada. Vanhan Tompan kartan mukaan löydän Teersalon satamaan kun etsin sitä Velkuan kunnasta mutta eihän sellaista kuntaa enää ole olemassa. Täytyy osata etsiä Paraisilta, joka minulle turkulaisena on täysin käsittämätöntä. Sehän on ihan eri puolella Puolanmäeltä katsottuna ja kaukana sitä paitsi.
Toimii toki, mutta mulla kun ei ole puhelinta, en käytä, en tahdo, en suostu, siis periaatteesta ei ole puhelinliittymää, käytän vain datayhteyttä, tosin pelkkä data on 5€ kuussa enemmän samalla vauhdilla, joten pakko pitää puhelinliittymää, mutta siinä on soitonestot niin ettei se oikeastaan ole puhelinliittymäZaffodi kirjoitti: Ei älykännykkää kannata karsastaa, ne on todella monipuolisia laitteita ja kyllä ne toimii ihan puheliminakin. Akunkesto on toki surkea.
Jos niin kiire on että ei ilman puhelinta kerkeä, niin turhaa mulle on soittaa, olen niin hidas liikkeissäni kumminkin ettei se äkkiä nyt ja heti kumminkaan tapahdu
Akunkeston saa korjattua kyllä oikein hyvin, kun hommaa elektroniikkapuodista sopivan liittimen ja paristokotelon, sitten sopivia akkuja siihen paristokoteloon, kun USB antaa sen 5V, niin noin 5V pitää saada akuista ulos ja sitten on varavirtalähde, esim. 4.8V ilmeisesti voisi olla riittävä, monet moista varavirtaa käyttävät, mutten ole täysin yksityiskohtiin vielä perehtynyt, kuitenkin moninkertainen kapasiteetti pitäisi olla suht edullinen hommata.
Sitten joskus kun on muka enemmän aikaa paneutua, tuollaisen virityksen varmaankin teen, talvella hiihtoreissuilla lähinnä kiva olla navigointia apuna, kun kaikki näyttää niin samalta.
vesahy, vähän aikaa, kun suunnittelee kaikessa rauhassa sitä hankintaa, niin ei kuntarajat ole enää ongelma, kun meillä on vain se yksi kunta
Nuo kuntamuutokset on tosiaan ihan syvältä kun osoitteita yrittää arpoa. Siinä sitä ihmettelemistä on.
Aiheeseen liittyvänä kevennyksenä voitaneen kertoa tämä käräjillä kuultu todistajan suusta:
Tuomari kysyi nimeä ja kotipaikkaa, todistaja sanoi xx, Parainen. Tuomari korjasi, eli siis Länsi-Turunmaa, todistaja sanoi ei, Parainen. Tuomari korjasi uudelleen ja todistaja sanoi taas että ei, hän asuu kyllä Paraisilla
Tuomari oli sitten todennut, että no kirjataan nyt joka tapauksessa se Länsi-Turunmaa. Oli siinäkin älytön kuvio mutta yritäs vieläkään saada joku Nauvolainen sanomaan, että hän asuu Paraisilla
Mulla on sellainen Clasulta ostettu varavirtalähde, 4XAA patterit sisään ja usb-liitimeen johto kiinni. Paristojen laadulla on iso ero, halvoilla lataa kerran ja hyvillä ehkä kaksi. Ladattavia akkuja en ole kokeillut mutta voi ehkä tulla jännitteen kanssa murheita.
Aiheeseen liittyvänä kevennyksenä voitaneen kertoa tämä käräjillä kuultu todistajan suusta:
Tuomari kysyi nimeä ja kotipaikkaa, todistaja sanoi xx, Parainen. Tuomari korjasi, eli siis Länsi-Turunmaa, todistaja sanoi ei, Parainen. Tuomari korjasi uudelleen ja todistaja sanoi taas että ei, hän asuu kyllä Paraisilla
Mulla on sellainen Clasulta ostettu varavirtalähde, 4XAA patterit sisään ja usb-liitimeen johto kiinni. Paristojen laadulla on iso ero, halvoilla lataa kerran ja hyvillä ehkä kaksi. Ladattavia akkuja en ole kokeillut mutta voi ehkä tulla jännitteen kanssa murheita.
- vesahy
- Jäsen

Kappas vaan, kahdeksan vuotta vanha Mersu ja hintaa vielä parisataa tonnia. Toisaalta, aika vähän ajettu. Ei varmaan taksikäytössä ollut.
http://autot.oikotie.fi/vaihtoautot/Mer ... /510175464
http://autot.oikotie.fi/vaihtoautot/Mer ... /510175464
Halpoja autoja meillä
Emännälle hankittiin nettiauton halvin v40 vm 97. Aikaa oli rassata sitä kuntoon ennen muuttoa vuokralta rintsikkaan. Jakohihna, jarruja, puslaa ja kaikki ns huolto osat ja 2x uudet renkaat. Hintaa tuli osille 2x kuin autolle, mutta ompahan nyt vuosiksi eteenpäin ns "läpikäyty auto"
Itsellä w202 bensa mersu, käytön jälkiä on mutta jarrut jne oon laitellut niin ettei tule yllätyksiä. Nyt vaan tekisi mieli farkkua (sedanin kontti on onneton.. Diesel väyrynen tai v70 vaihtoehdot. Mielummin takavetoinen, eli mersu, vaikka järkisyillä perusteltuna v70 olisi parempi ainakin mitä ruosteeseen tulee.
Kesäautona Amazon, joka nyt huilaa tallissa http://i1250.photobucket.com/albums/hh5 ... 4394_n.jpg
Emännälle hankittiin nettiauton halvin v40 vm 97. Aikaa oli rassata sitä kuntoon ennen muuttoa vuokralta rintsikkaan. Jakohihna, jarruja, puslaa ja kaikki ns huolto osat ja 2x uudet renkaat. Hintaa tuli osille 2x kuin autolle, mutta ompahan nyt vuosiksi eteenpäin ns "läpikäyty auto"
Itsellä w202 bensa mersu, käytön jälkiä on mutta jarrut jne oon laitellut niin ettei tule yllätyksiä. Nyt vaan tekisi mieli farkkua (sedanin kontti on onneton.. Diesel väyrynen tai v70 vaihtoehdot. Mielummin takavetoinen, eli mersu, vaikka järkisyillä perusteltuna v70 olisi parempi ainakin mitä ruosteeseen tulee.
Kesäautona Amazon, joka nyt huilaa tallissa http://i1250.photobucket.com/albums/hh5 ... 4394_n.jpg
- Klonksvaagen
- Jäsen

Järkeä ei kannata käyttää, kun ei tuo ruattin vehje pese mersua muussa, kuni ruosteen määrässä, amatsooni on kertakaikkiaan upeaJSila kirjoitti:Halpoja autoja meillä![]()
Se on se mersun fiilis..Klonksvaagen kirjoitti:Järkeä ei kannata käyttää, kun ei tuo ruattin vehje pese mersua muussa, kuni ruosteen määrässä, amatsooni on kertakaikkiaan upeaJSila kirjoitti:Halpoja autoja meillä![]()
Itelläkin nykyään w202 c180 automaagisella laatikolla.. Hiton laiska kuutoskoneisen w201:sen jälkeen mutta mukava on ajella.
puuhapena kaiken korjaa
Kalustoa kertynyt nyt tilanne pysynyt vakiona jo 7v.
käyttöpelinä BMW 323 touring E36 -97 tässä on yritetty yhdistää "järki ja hauskuus" on toteutunut, mielestäni aika hyvin.
Ikuisuus projekti -67 volvo amazon 2,5l turbo kilvissä ei katsastettu useampaan vuoteen, faijan vanha tässä on oltu kyydissä nappulasta alkaen.
Kesä auto BMW M535 E28 -86"HAI KEULA kilvissä katsastettu. alkuperäis maalissa vielä ja kohtuu siisti, heräteostos.
kurapyörä löytyy KTM exc-f 250 -07 punakilpi jotain c-luokan kisoja tuli 2010 -11 kierreltyä, hauskaa puuhaa vie tehokkaasti kaiken vapaa-ajan ja rahat.
Ennen tuli näitä harrastettua nyt yllätys yllätys talo vie aika paljon vapaa-aikaa.
paremmalla puoliskolla kia -07 1,6d
käyttöpelinä BMW 323 touring E36 -97 tässä on yritetty yhdistää "järki ja hauskuus" on toteutunut, mielestäni aika hyvin.
Ikuisuus projekti -67 volvo amazon 2,5l turbo kilvissä ei katsastettu useampaan vuoteen, faijan vanha tässä on oltu kyydissä nappulasta alkaen.
Kesä auto BMW M535 E28 -86"HAI KEULA kilvissä katsastettu. alkuperäis maalissa vielä ja kohtuu siisti, heräteostos.
kurapyörä löytyy KTM exc-f 250 -07 punakilpi jotain c-luokan kisoja tuli 2010 -11 kierreltyä, hauskaa puuhaa vie tehokkaasti kaiken vapaa-ajan ja rahat.
Ennen tuli näitä harrastettua nyt yllätys yllätys talo vie aika paljon vapaa-aikaa.
paremmalla puoliskolla kia -07 1,6d