Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

warixenjalka kirjoitti:Siitä Amerikan kontaktistako ei sitten töitä tullutkaan?

Miunkin mielestä nuo sun oireet viittaa pumpun vajaakäyntiin. En kyllä lääketieteestä juurikaan mitään ymmärrä. Toki borrelioosi tai aivokuumekin saattavat olla mahdollisia. Jostain olen kuullut, että epäilisivät Aleksis Kivelläkin toisen noista punkkitaudeista olleen. No ihan samaan "hulluuteen" et siellä Keski-Suomessa taida vielä yltää :roll:
Ei sellaista millä elää, toki töitä ja työkokemusta, mutta kun pitäisi rahaakin saada, joten ihan harrastuksena sekin menee sitten.

Vaikka kuinka monta rautaa on tulessa kyllä samaan aikaan, mutta ei tämä nyt kovin hääviltä näytä ja sitten kun vielä tämä ihanan kankea järjestelmämme torpedoi osan jutuista aika tehokkaasti, esim. jos satkun kuussa hankkii, niin se tekee sellaisen jutun, että pitäisi yli kuukausi jopa yli kaksikin elää ilman rahaa. No mitenkäs siinä sitten saat jalkaa ovenrakoon, kun nälkäkuolema yllättää?

Mua ei ole punkit koskaan purreet, tulee aika huolella moisia varottua, hyttysiä ja muitakaan ei isosti ole yleensä ollut puremassa, eikä myöskään paarmoja, mutta nyt vähän enemmän kun on noita ulkohommia tehnyt enemmän. Noita polttiaisia tosin on nyt ensimmäistä kertaa niin että ihan riesaksi ovat ja ne ovat purreet ja paljon.

Voi se olla pumppu tai nestehukkakin, kokeilen nyt kevyemmällä ruokavaliolla hetken aikaa ja välttelen ihan kaiken ulosottamista, seurailee sitten kuinka tilanne kehittyy.

Mun pitäisi olla paremmassa kunnossa kuin koskaan liikkunnan määrän mukaan ja silloin kun on hyvä päivä, niin onhan sitä, pystyy aivan mahdottomiin suorituksiin, mutta huono päivä kun sattuu kohdalle niin on se vaan niin tuskaista.

Kai sitä pitää vaan alkaa uskomaan, että ei enää ole kuolematon parikymppinen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuossa jtbo:n jutussa oleellista on se, että tila vaihtelee satunnaisesti.

Kyllä tässä maassa ihan deeguillekin tehdään kalliita leikkauksia, ei täällä pelkästään A-luokan kansalaisia hoideta.

Maksakin vaihdetaan, jos on edes vähän toivoa siitä, ettei seuraavaakin juoda heti pilalle.

Eikä ainakaan nuorien narkkareidenkaan anneta kuolla, kun ovat ekat sisäelimensä piikittäneet pilalle.

Eikä tuo kuntopyöräsydänfilmijuttu mikään kallis ole.

Kuinka monta kertaa olet asialla lääkäreitä vaivannut? Lekurihan olettaa, että juttu on pois päiväjärjestyksestä ellei ukko ilmesty kohta takaisin.

Sä olet panostanut aika paljon kuntopuoleen, jopa rahaa on mennyt, fillareihin.

Saman tien voisit ostaa verenpainemittarin ja vähän seurailla asioita; kirjailisit oireita vähän muutoinkin ylös.

Lääkärit analysoivat sairauksia mielellään kirjallisten kertomusten kautta, luultavasti heidän opinnoissaan on paljon yleisempää tehdä diagnooseja sairaskertomusten perusteella kuin itse omin käsin potilasta tutkimalla. Vähän vaikeaahan se olisikin, kierrättää mielenkiintoista potilasta kymmenien innokkaiden lääketieteen opiskelijoiden kautta...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Tuossa jtbo:n jutussa oleellista on se, että tila vaihtelee satunnaisesti.

Kyllä tässä maassa ihan deeguillekin tehdään kalliita leikkauksia, ei täällä pelkästään A-luokan kansalaisia hoideta.

Maksakin vaihdetaan, jos on edes vähän toivoa siitä, ettei seuraavaakin juoda heti pilalle.

Eikä ainakaan nuorien narkkareidenkaan anneta kuolla, kun ovat ekat sisäelimensä piikittäneet pilalle.

Eikä tuo kuntopyöräsydänfilmijuttu mikään kallis ole.

Kuinka monta kertaa olet asialla lääkäreitä vaivannut? Lekurihan olettaa, että juttu on pois päiväjärjestyksestä ellei ukko ilmesty kohta takaisin.

Sä olet panostanut aika paljon kuntopuoleen, jopa rahaa on mennyt, fillareihin.

Saman tien voisit ostaa verenpainemittarin ja vähän seurailla asioita; kirjailisit oireita vähän muutoinkin ylös.

Lääkärit analysoivat sairauksia mielellään kirjallisten kertomusten kautta, luultavasti heidän opinnoissaan on paljon yleisempää tehdä diagnooseja sairaskertomusten perusteella kuin itse omin käsin potilasta tutkimalla. Vähän vaikeaahan se olisikin, kierrättää mielenkiintoista potilasta kymmenien innokkaiden lääketieteen opiskelijoiden kautta...
Samaa mieltä. Dr. House voi ilmestyä ihan arvauskeskuksessakin, kunhan herättää sopivasti lääkärin mielenkiinnon. Ei kai ne huvikseen monia vuosia opiskele jos ei olisi jonkunlaista muutakin kutsumusta kuin kohtalaisen tilipussin haaveilu.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Riittävän monta kertaa, että en enää usko ihmeisiin asian suhteen, ei kunnallisella vaan yksityisillä, kun kunnallisessahan homma on vielä kehnompi.

Lisää kuntoilua, sillä se kai korjaantuu, eihän lääkäritkään koskaan muuta ole osanneet mihinkään sanoa kuin pitää kuntoilla ja vähentää painoa, sitä ne tosin ovat sanoneet yhdelle urheilijalle joka kilpailuissakin kävi, että pitää vähentää painoa ja alkoholia jota ei juonut :twisted:

Isoissa kasvukeskuksissa tuokin on erilaista kuin muualla maassamme.
pertti77
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja pertti77 »

Noin se taitaa olla nykyään. Jos olet aikuinen niin terveyskeskus toimii näin.

Jos vaiva ei ole:

1) Todennäköisesti kuolemaksi
2) Selviä 5 minuutissa

Niin lähetetään kotiin puoleksi vuodeksi ja sitten taas katsotaan ylläolevat ehdot.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Minoon sanut ihan asiallista palvelua sairaanhoidon puolella, kunhan olen ensin itse tehnyt diagnoosin. Jos on umpisuolta harvinaisempi vaiva, niin olen netistä tulostanut asiaa koskevia papereita. Eihän maallikon puheet mittään riitä, pittää olla tieteellistä tekstiä. No, siinäkin saa sitten olla tarkkana, että mistä ne tulosteet ottaa, eri tutkimuslaitoksilla on eri luotettavuus... Onpahan Suomessakin tietyissä sairaanhoidon aloissa ihan ehdotonta maailman huippua tutkimus ja osaaminen (yleensä suomalaiseen geeniperimään liittyviä juttuja).

ootko muuten Jtbo varma, ettei ole mennyt jo ylikunnon puolelle - sen jälkeen meneekin sitten vuosi-pari että palautuu elimistä siitä ylikierroksista (työkaveri on maratoonari ja sivistää meitä vähemmän urheilevia). Lepopäiviä pittää pitää.
Moni vakavan tuntuinenkin oire voi olla itseasiassa aika vaarattomaan asiaan liittyvä, esimerkiksi kilpirauhashormoonin liikatuotantoon/vajaukseen liittyvät oireet. Ja sitten taas ihan heppoisilta tuntuvat oireet voivat olla merkki jostain vakavasta, vaikkapa rytmihäiriöstä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

No, jtbo on iso poika ja tietää itse, kuinka lekurijuttunsa hoitelee.

Yksityisten lääkäreiden palkkiot meikä kyllä jaksaa maksaa, mutta testeihin mun on kyllä ollut pakko hakeutua aina julkiselle puolelle: niin helkkaristi ne yksityisesti otettuna maksavat.

Yksityinen lekuri ei voi määrätä julkisen puolen testeihin, eli julkisen puolen lekurin kautta olen joutunut etenemään. Ihan ok ammattilaisia on mulle ainakin eteen sattunut, kop kop.

jtbo, sulla on kova usko siihen, että kaupungeissa asiat ovat paremmin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:No, jtbo on iso poika ja tietää itse, kuinka lekurijuttunsa hoitelee.

Yksityisten lääkäreiden palkkiot meikä kyllä jaksaa maksaa, mutta testeihin mun on kyllä ollut pakko hakeutua aina julkiselle puolelle: niin helkkaristi ne yksityisesti otettuna maksavat.

Yksityinen lekuri ei voi määrätä julkisen puolen testeihin, eli julkisen puolen lekurin kautta olen joutunut etenemään. Ihan ok ammattilaisia on mulle ainakin eteen sattunut, kop kop.

jtbo, sulla on kova usko siihen, että kaupungeissa asiat ovat paremmin.

Paino sanalla ISO :lol:

Jotkin asiat ovat kaupungeissa paremmin, toiset sitten huonommin, ihan luonnollistahan se on, tyhjästä on hankala kattaa kalliita juttuja, mutta jos on enemmän veroja maksavia, niin sitten helpompaa, ei yksin väkimäärä, vaan ne brutto-ansiotkin, joista sitä veroa maksetaan.

Täällä keskimääräinen bruttotulo on noin 18600 euroa vuodessa, siis BRUTTO, se on siis 1550 euroa kuussa bruttotuloa keskimäärin, sehän on noin tonni näppiin nettona, eihän palkkataulukoista meinaa edes löytyä moista ja koska se on keskiarvo, niin sen allekkin jää todella monilla se tulotaso.

Sitten kun väkeä on tietty vielä tosi vähän, niin onhan se kunnan hankala kattaa kaikkia menoja, siksi on noita kuntayhdistymisiä ja terveydenhuollon kuntayhtymiä, jossa monta kuntaa hoitaa yhteistuumin ne terveydenhuollon velvoitteet, mutta voit varmasti ymmärtää miksi se on hyvin haasteellista tälläisellä alueella verrattuna johonkin kaupunkiin, joissa keskitulot ovat merkittävästi korkeampia ja väkeä paljon enemmän. Se terveyspalveluja tarvitsevien suhde tarvitsemattomiinkin toki vaikuttaa tuossa, mutta mun nähdäkseni on aivan itsestäänselvää, että kaupungeissa on paljon paremmat mahdollisuudet tuon osalta.

Kyllä mut yksityiseltä määrättiin kunnalliselle tutkimuksiin, tai yliopistolliseen ainakin, yli 200km päässä kotoa kävin yksityisellä ja yli 300km päähän sitten sieltä paikasta katsoen tutkimuksiin, mitään siltikään löydy. Selvittelinhän minä mitä se todennäköisesti olisi, mutta ei se kelvannut, ei kai riittäviä tieteellisiä näyttöjä ollut tarjota, olen jo unohtanut mitä se oli miksi sen joskus selvittelin. Lääkäreissähän on sitten vähän erilaisia katsontakantoja, ei ole vain yksi lääketiede, vaan on monia erilaisia haaroja ja mikä yhdelle on kelpaava ei kelpaa toiselle.

Niin, ei mulla nyt ole varaa edes kunnalliseen lekuriin, joten olkoon vaiva mikä vaan, niin saa mennä pois sillä millä on tullutkin :-D

Nestehukaksi minä veikkaisin kuitenkin moista oirehtimista mikä meinasi tajun viedä, ehkä, on nimittäin aika lämmintäkin ollut, tänäänkin +28C, ellei tuo mittari täysin valehtele, mutta varjossa se on ollut, ei kovin hurjasti pystynyt mitään tekemään pihalla, kun yritin, kalan savustin, yhden tukin pätkin ja ihmettelin, että mihin se tyhjäkäynti on sahasta kadonnut, no johan sillä noin 5 tankillista olen pärisytellyt, sekä laitoin pikkuvolvosta valot kuntoon ja peräkärryllisen kuivia klapeja siirtelin liiteriin, no tänään ei ole ollut niin huono päivä vaan enemmän normaali, joten vähän jotain kumminkin saanut aikaankin.

Hikeä pukkaa kyllä jo ihan vaikka vain kävelisi pihanpoikki, varmuuden vuoksi yritän kuitenkin vähän rauhallisemmin rääkätä itseäni.

Ylikuntoa en oikein usko, että olisi, siihen pitäisi tosi kovaa treeniä mielestäni vetää, mullahan on syke vain noin 100 kuntoillessa, se on ihan kevyttä niin että on pikkaisen lämmin ja pikkaisen enemmän keuhkot joutuu töihin, mutta ei mitään rääkkiä, peruskuntoa ja rasvanpolttoa. Lepopäiviäkin tulee väkisin, kun lämpötilat nousee yli 23, niin sitten ei oikein enää kannata urheilla, ihan hyötyliikunnallakin saa tarpeeksi treeniä jo sitten.

Perunassa muuten alkaa olemaan kukkia ja mansikatkin alkaa olla komean kokoisia ja ihan vihreitä, kyllä sitä sitten heinä-elokuussa ehkä jo mansikkaakin saa syödä, sen 5kpl :D

4€/kilo olisi ollut torimyyjällä mansikka, melkein pitäisi niitäkin ottaa pakkaseen, mansikka mustikka vadelma sekoitus olisi ihan mainio varmastikkin.

Kunhan helle menee ohi, niin pitää taas pistää pihlaja-angervot nurin, kun ne ovat jälleen nousseet rinnankorkeuteen, vaikka olen myrkyttänyt ja katkonut monta kertaa, en tietty heti peräkkäin :lol:

Että jokainen päivä eteenpäin niin pitkään kun eteenpäin pääsee :)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Enemmän sinä aikaan olet saanut kuin minä. Päikkärit ajattelin vetää, mutta se oikea hetki meni ohi: eihän perheellinen silloin pääse nukkumaan, kun olisi se oikea hetki ja lyhyetkin tirsat riittäisivät. Kuusi tuntia oli viime yö, niillä aikaisilla herätyksillä tavoitellaan kai tehokkuutta: käytönnössä tosin meikäläisen yläpää on koko päivän juntturassa ja se aamu-unesta tingitty tunti tuhoaa mun työkykyni.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Enemmän sinä aikaan olet saanut kuin minä. Päikkärit ajattelin vetää, mutta se oikea hetki meni ohi: eihän perheellinen silloin pääse nukkumaan, kun olisi se oikea hetki ja lyhyetkin tirsat riittäisivät. Kuusi tuntia oli viime yö, niillä aikaisilla herätyksillä tavoitellaan kai tehokkuutta: käytönnössä tosin meikäläisen yläpää on koko päivän juntturassa ja se aamu-unesta tingitty tunti tuhoaa mun työkykyni.
Eipä tässä nyt itsekkään ole kuin 5-7 tuntia tullut nukuttua, lämpö vähän haittaa, tänään +32C ja yöllä ei tainnut alle +18C laskea, jos siihenkään, tosin nyt tuli ukkoset ja reilut sateet, ehkä helpompaa hetken. Ongelmana on se, että märkä lakana liisteröityy ruumiinjäsenien ympärille, +26 - +27 sisällä, jotenkin se lämpö on vaan rajumpaa ilman koneellista ilmanvaihtoa, jossa +25C voi tuntua vielä viileältä :roll:

Tänään kävin kaupassa, peittelin puukasat juuri ja juuri ennen sadetta, siinäpä ne, niin no pyykin pesin, mutta eipä kyllä enempiä tullut tehtyä, koko päivän ollut kuin joku seisoisi pallean päällä, olen kai tullut vanhaksi ja helle ottaa koville.

Edit: pvalila, mitäs muuten tekisit, jos espoo, vantaa ja helsinki olisi 7-8 tuntia ilman sähköä?

Täälläpäinhän oli vähän sellainen tilanne tänään, pakasteiden sulaminen suurin huolenaihe, mutta tulipahan mieleen, että entäs jos pyörittäisin yritystä jossa päivittäisellä toiminnalla tulisi elanto ja noin puoliltapäivin ei enää olisikaan sähköä, sehän on selvä, ettei asiakas ymmärrä moista.

Muutamia kertoja vuodessa moisia katkoja riittäisi pitämään kassavirran sopivan ohuena.

Taas mua niin haluttaisi alkaa askartelemaan tuulimyllyä :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Edit: pvalila, mitäs muuten tekisit, jos espoo, vantaa ja helsinki olisi 7-8 tuntia ilman sähköä?

Täälläpäinhän oli vähän sellainen tilanne tänään, pakasteiden sulaminen suurin huolenaihe, mutta tulipahan mieleen, että entäs jos pyörittäisin yritystä jossa päivittäisellä toiminnalla tulisi elanto ja noin puoliltapäivin ei enää olisikaan sähköä, sehän on selvä, ettei asiakas ymmärrä moista.

Muutamia kertoja vuodessa moisia katkoja riittäisi pitämään kassavirran sopivan ohuena.

Huh, tuo oli niin rankka skenario että mulla pukkasi hien pintaa!

Oota vähän, mun pitää käydä kääntämässä ilppi vähän viileämmälle... :lol: :lol: :lol:

Juuri katselin, että 70 egeä maksaa pieni kaksitahtigenis ja 139 egeä 2000 W nelitahtiversio; en tosin muista, mikä firma tuo oli (ehkä verkkokauppa.com).
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Huh, tuo oli niin rankka skenario että mulla pukkasi hien pintaa!

Oota vähän, mun pitää käydä kääntämässä ilppi vähän viileämmälle... :lol: :lol: :lol:

Juuri katselin, että 70 egeä maksaa pieni kaksitahtigenis ja 139 egeä 2000 W nelitahtiversio; en tosin muista, mikä firma tuo oli (ehkä verkkokauppa.com).
Ei sellainen 200D mesen mottikaan hullumpi idea olisi tai toki mieluummin kaksi niin saisi varmuutta ja taloon lämmöt ja sähköt samaan hintaan :mrgreen:

Eipä ole ollut täällä kuin ehkä kolme sähkökatkoa: yksi silloin kun pääkeskus vaihdettiin (2h), toinen silloin kun tuli tuo etäluettava (10min) ja kolmas kun pistosahalla sahasin vähän väärään kohtaan mutta jäi silti yksi vaihe jäljelle ja joutui roikan heittää a-tallista jääkaapille yön yli. Muuten jotain pikkuräpsyjä.

Kaivoivat alumiinikaapelit maahan jo muutama vuosi sitten mutta avojohdoissahan nuo tujut sähköt toki tuolla yhä kulkee ja jos ne pimentyy niin menee käsittääkseni koko lääni tai kolmekin pimeäksi, sen verran sellaisessa solmukohdassa ollaan. Hikiä ei ole kaukana, eikä vitseissä usein parjattu takahikiäkään, niin ei tarvitse hikoilla sen suhteen :-D

Jtbo, kun pääkaupunkiseudulla katoaa sähköt niin kaikki haahuilevat zombien lailla pitkin asuntojaan ja katuja, ei siinä kukaan menetä mitään tuloja kun kerrankin on hetki, ettei ole menojakaan :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Huh, tuo oli niin rankka skenario että mulla pukkasi hien pintaa!

Savenmaallakin noita joitakin on kaupan.

Talvisin kaatuu puut linjoille ja samoin kesäisin, linjat on liian matalia tai sitten puuta on liian liki. Aina ovat kyllä saaneet arvioidusta ajasta aiemmin tehtyä korjauksen, mutta olen minä jonkun kerran saanut hyvitystä, kun katko ollut niin pitkä.

Ajatteles nyt vaikka sitä, että asiakkaan autoa/traktoria joku olisi hitsaamassa ja sitten yks kaks sähköt poikki lopuksi työpäiväksi, riittävän usein kun moista tapahtuisi, niin sittenhän asiakkaat siirtää itsensä sellaiseen paikkaan jossa moista ei tapahdu. Kuivitteellisesti jos ajateltaisiin, että täällä korjailisin jotain (eihän mun taidot sellaiseen riitä oikeasti), sitten jos vaikka tuossa 500m päässä olisi toinen, joka korjailisi, no mulla pätkii ne sähköt noin useamman kerran vuodessa, mutta tuossa 500m päässä ei oikeastaan koskaan, vaihtuu eri verkkoyhtiön alueeksi ja verkkoyhtiöllehän et voi mitään muuta kuin maksaa lisää joka vuosi :lol:

Kiva olisi jos tuota ominaisuutta verkkoyhtiöissä tutkittaisiin laajemmin, jotta saataisiin tietoa siitä palvelun laadusta, tai ehkä enemmänkin siitä kuinka paljon eri yhtiöt panostavat verkkoihinsa suhteessa paljonko keräävät rahaa.
Tosin voihan se kertoa myös siitä, kuinka myrskyt ja lumikuormat vain sattuvat kasautumaan toisen verkkoyhtiön harteille täälläkin.

Auton moottori mielestäni on aivan liian tehokas, ellei sitten samalla sitä lämpöäkin ottaisi siitä talteen ja sattuisi olemaan talvikausi. Dieselissä toki pumppaushäviöt ovat pienempiä, mutta siltikin moottorin hyötysuhde jää kovin vaatimattomaksi ellei ajeta maksiväännöllä ja 75-90% kuormalla sitä konetta, jolloin saavutetaan pienin ominaiskulutus, myös kone lämpiää nopeammin joka myös vaikuttaa kulutukseen.

Pienin mahdollinen kone, joka maksimiväännönkierroksilla sillä optimikuormalla jaksaisi tehdä riittävästi energiaa, olisi merkittävästi taloudellisempi, yksipyttyinen 500cc yksipyttyinen olisi optimaalisempi kuin 1000cc kaksipyttyinen, johtuen pienemmistä häviöistä, jos vaan se teho riittää. 0.5l oli muistaakseni optimaalinen sylinterin tilavuus nelitahtisessa koneessa, liikkuvat massat suhteessa saavutettavaan tehoon jne.

Se ruohonleikkurin konekkin olisi aika hyvä, vielä jos lämmön saisi siitäkin talteen, siinähän on jo useampi kilowatti mekaanistakin tehoa, litralla pärisee kuitenkin parikin tuntia tuo munkin 450cc Briggs. 2kW generaattorin jos laittaisi moiseen, niin sillä saisin suht sopivasti sitä tehoa.

Se pitäisi tehdä niin, että leikkurista ottaisi terän pois ja pulttaisi telineeseen, josta sitten se voima ketjulla tai jotenkin muutoin menisi generaattoriin, niin selviäisi yhden koneen ylläpidolla. Toki lämpöä siinä ei saisi talteen sitten, mutta olisi suht käytännöllinen ja yksinkertainen toteuttaa. Vaan sitten pitäisi olla jonkinlainen akusto ja latausäly, jolla saisi sitä sähköä varastoonkin, ettei sen koneen tarvitseisi hukata sähköä tai polttoainetta.
Jos dedikoidun vehkeen tekisi, niin sitten vesijäähdytys ja pakokaasujen lämmöntalteenotto ja pääsisi ehkä johonkin 23 senttiin per kWh (bensalla), johon pitäisi lisätä sitten huoltokulut, sekä moottorin + generaattorin, että muun järjestelmän.

Sillä D200 koneella joutokäynnillä ei taitaisi päästä kuin 30-40% luokkaan hyötysuhdetta, en osaa kovin tarkkaan sanoa, kun pitäisi katsoa karttoja, joita on todella vaikea löytää, mutta tuollaisella pikkukoneella lämmön talteenotolla voisi päästä jopa 90% luokkaan maksimissaan, eroa sitten on huoltokuluissa ja hankintahinnassa yms.

Mursun D300 turbo diesel kartta olisi tässä:
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Bra ... rbo_diesel

Joutokäynnillä kulutus olisi sitten sen 550g/tunti eli, kun taas optimikuormalla ja kierroksilla se olisi 245g/tunnissa. Eli joutokäynnillä hukkuu yli puolet polttoainelitran kilowateista kadoksiin, joissain menee joutokäynnillä lähes 3 kertaa enemmän polttoainetta per kWh, bensakoneissa varsinkin se kaasuläpän kuristus hukkaa hyötysuhdetta paljon.

Jos lämpöä ei ottaisi talteen, niin kWh hinnat voi varmaankin tuplasta aika huoletta, jopa enemmän osaa hukkua lämpönä pihalle.

Eli vaikka se veisi vähän polttoainetta, niin se tekee siitä vähästä suhteessa vähän liikettä, siksi autoissakin pääsisi pienempään kulutukseen hukkaamalla pyttyjä ja tehoa, jolloin kone joutuisi toimimaan lähempänä optimialuetta, kun mitä vähemmällä grammamäärällä polttoainetta saisi sen kilowatin liikettä, niin sitä vähemmän tietty sitä polttoainetta kuluu samaan vauhtiin samassa autossa.

Toki pätee myös konepyöriin.

Noista kaavioista näkee myös sen kuinka ajaa taloudellisesti, siinä vähän joutuu pähkäilemään myös sitä aikaa, matkaa, kuormaa ja kierroksia, mutta pedaali syvemmällä voi olla taloudellisempi kuin se, että vaihtaa pienemmälle, vaikka se hullulta tuntuukin. Kiva olisi mittari, joka näyttäisi missä kohtaa kartalla on menossa :lol:

No juu, taas jotain turhaa tietoa ja varmasti kasa virheitäkin, en esimerkiksi ole huomoinut sitä, että generaattorin hyötysuhde taitaa olla jossain 85-95% joka pitäisi myös huomoida yms. jolloin 30 senttiä kilowattituntikin taitaa olla vielä saavuttamaton nykyisillä polttaineen hinnoilla, mutta ehkä munkkirasvalla siihen saisi helpotusta, jos siis munkkeja ahkerasti paistaisi, niitä vehnäisiä, ei niitä kaaputyyppejä :mrgreen:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Niin, onko siellä sun läpimädän 200-sarjalaisen sisällä terve dieselkone? Onko sillä ajettu paljon?

Lämpö on helpointa ottaa talteen siten, että johtaa pakokaasut johonkin vesialtaaseen: toimii samalla äänenvaimentimena.

Veneissähän tuo vedenalainen pakoputki on yleinen juttu.

Tavallisesta oikosulkumoottorista saa suoraan geniksen, mitä nyt jotain herätyskonkkia pitää asennella.

Maaseudulla myydään tietysti myös käytettyjä hitsausgeniksiä, traktorimalleja. Niistä saa virran niin sun hellasi kuin sun hitsausasemasikin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Se on totta että useimmiten kaasu pohjassa kiihdyttäminen on taloudellisempaa kuin pintakaasulla kiihdyttely. Siksi olen automaattivaihteistojen kannattaja autoilussa kun parhaimmat laatikot jättävät siitä huolehtimisen askille. Variaattorit kai sikäli parhaimpia? Tekniset tiedot eivät vain sitä kerro tai eivät anna sitä mahdollisuutta.

Jokseenkin kai luulisin että semmoinen hybridi, joka lataisi akkuja polttomoottorilla optimi hyötysuhteella ja vallan vain ajaisi sähkömoottorein akuista syöttäen jos ei sitten muutoin tulisi suoraveto mukaan kun kiihdyttää :roll: Semmoisiakin kai on jo markkinoilla?

Taannoin Maanma laittoi että kannattaisi hukkalämpö autoista ajaa johonkin boileriin/lämpöakkuun, jonka sitten saisi purettua taloon pikaliittimin on edelleen minusta kelpo ajatus nostaa polttomoottoreiden hyötysuhdetta. Ensimmäinen autotehdas kun tuon älyää ja markkinoi oikein niin kaipa silläkin jotain markkina-arvoa olisi, ainakin bensa-autoissa, nykydiesel:it eivät oikein tuohon ainakaan talvisin sovi kun meinaa vilu tulla ilman sähköpatteria lämppärin kennossa... Orginaali kuplan kaltaista pakokaasulämmönsiirrintä kun ei kukaan kumminkaan uskalla enään tehdä :-D
Vastaa Viestiin