FEIN Multimaster - tekeekö mitään?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Mokkimikko
Jäsen
Jäsen

FEIN Multimaster - tekeekö mitään?

Viesti Kirjoittaja Mokkimikko »

Olen katellut tuollaista Fein Multimasteria muutamaan kertaan rautakaupassa. Kokeilemaan en ole vielä päässyt.

Ajatustasolla voisi olla kätevä moneen paikkaan, mutta sanokaas mites käytännössä?

Pienet lelukoneet ei sinänsä kiinnosta, mutta toisaalta moni pieni purkuhomma tuottaa hankaluuksia, kun ei meinaa keksiä mitään järkevää laitetta nykertämiseen. Hinta liikkuu tolla Feinillä 300 euron paikkeilla.

Sen myös huomasin, että Feinin terät on ihan järkyttävän kalliita. Teriä ei voi ainakaan ostaa joka työtunnille uutta!

http://www.ikt.fi/product_details.php?p=3589
TommiT
Jäsen
Jäsen

Re: FEIN Multimaster - tekeekö mitään?

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Moro,

Itsellä on boschin vastaava ja käyttöä on kyllä löytynyt paljonkin. Varmaan noilla eroa feinin hyväksi, mutta tuo 300€:n hinta kyllä vahvasti puhuisi vaikka boschin puolesta. Yleisesti ottaen tuo on kyllä pätevä peli moneen paikkaan; hiomiseen ahtaissa paikoissa, listojen trimmaamiseen yms.

Tommi
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Mokkimikko kirjoitti:Olen katellut tuollaista Fein Multimasteria muutamaan kertaan rautakaupassa. Kokeilemaan en ole vielä päässyt.
Ajatustasolla voisi olla kätevä moneen paikkaan, mutta sanokaas mites käytännössä?
Pannaan pari linkkiä ensihätään. Tästä on jo aika hyvin väännetty mutta mahtuuhan niitä toki bittejä maailmaan :)
Varmaan muitakin haulla löytyy, oari linkkiä menee kotiverstaalle:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=7430.0
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... ic=10512.0

Itselläni tuo laite on ollut lähinnä hiomakonekäytössä jossa se on kyllä ollut hyvä ja tuossa linkkaamassasi paketissa on pyöreäkin hiomatalla mukana. Sahanakin ne paikat johon sitä tarvinnut niin on ollut sellaisia että olisi saanut haaskata enempi aikaa ilman feiniä, mutta itselläni syystä tai toisesta sahaominaisuudet jääneet vähemmälle käytölle.

Hiomatallojen kanssa on vähän ongelmana ollut että tähtikiinnitys aika herkästi kuluu vaikka talla muuten olisi vielä käyttökelpoinen - eli ovat kulutustavaraa.

Teräkuluissa auttaa hieman Imperial Blades -terät. Ne mitä itsellä ollut ovat olleet ihan kelpoa tavaraa.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Itse meinasin kanssa hankkia Feinin, en raaskinut ja ostin Boschin. Vertailin kumpaakin B&D:hen ja halpiksiin, ja tuntui että Boschin ja Feinin välillä ei niin suurta eroa ollut. Millään näistä en töitä päässyt tekemään ennen hankintaa, käsissä pyörittelin ja saipa viimemainittuja vähän pöräyttääkin. Kyllähän Fein tuntui jämäkältä ja laadukkaalta mutta hintaero oli minusta turhan suuri.

Minä olen käyttänyt tätä "nylyppäintä" ainoastaan sahana, hiomatallat ovat koskemattomina paketissa vielä.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Hyvä kone moniin ahtaisiin paikkoihin, esim. laminaatin asennuksessa karmien katkaisu helppoa kuin mikä. Mulla Boschin versio, siinäkin terien hinta on hirveä.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Laitoin eläkkeestä sivuun ja ostin Feinin toukokuussa ja joissain raksahommissa on kyllä aivan korvaamaton. Pari esimerkkiä julkisivurempasta: raksapoijaat teki viime kesänä rimalaudoituksessa olevista tuloilmaventtiilien valurautaritilöiden aukoista järestään senttiä liian pienet, Feinilllä oli nyt helppo surauttaa reikiä suuremmiksi. Toinen esimerkki hommasta, joka on vielä kesken. Samat raksapoijaat lätki kuistien seinien rimalaudoituksen suoraan kuistin lattiaan kiinni, ilman ilmarakoa. Huomasin vasta jälkikäteen ja reklamointi jäi. Talvella huomasin pelkoni oikeaksi; varsinkin rimat imee alapäästään vettä ja lahoaa kyllä ennen pitkää jos en asialle jotain tee.

Joten Feinillä siivu riman alapäästä, käynpä ottamassa kuvan tässä välissä, hetkinen..

..Kas tässä näkyy nyt tekemäni ilmarako, millähän muulla konstilla siihen olis nätisti raon saanut..:

Kuva
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Jarppi78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Bosch on mulla, Feiniin ei rahkeet riittäneet mutta voin kertoa että se bosch on ihan riittävän hyvä rintsikkanykertämiseen. Kuulosuojaimet tarttee ehdottomasti koska ääni on hel....tillinen. Eikä kannata pitkää aikaa kerrallaan sahia koska tärisee myös melkoisesti. Mutta on kyllä laite paikallaan moneen hommaan. Jos tuo rikki menee niin haen uuden, sen verran korvaamattomaksi tuo on tullut.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Ja sen verran lisäisin omaan kommenttiini ja komppaan muutamaa muuta että työkalutyyppinä/konseptina tuo kapistus on kyllä mainio. Nimenomaan kaikenlaiseen modaamiseen, omien (ja muiden) fibojen korjailuun tai muuhun nykerrykseen. Just silloin kun olet saanut vaikka listan hankalaan paikkaan tsiljoonalla naulalla kiinni ja huomaat että kas jiiriin täytyy vähän puuttua. Tai kun tekee loveusta johonkin ahtaaseen paikkaan esim koolaukselle. Ei se tietenkään ensisijainen valinta ole suurien linjojen vetoihin irtolautaan tms, siihen tarkoitukseenhan on olemassa sirkelit sun muut.

Saahan ne hommat tehtyä taltoilla ynnämuilla, tai vaikka kynsillä ja hampailla mutta aikaa menee.

Boschin terät ovat kohtuukestäviä, pitää vaan ajaa maltillisesti. Jos terä alkaa savuta on se pian entinen. Kalliita ovat ne terät kyllä, itsellä on toinen tai kolmas segmenttiterä menossa.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Jarppi78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Lähtee ohuesti sivuraiteelle mutta oletteko koittaneet Hong Kongista näihin myytäviä teriä ? Ite ostin pari mutta olevinaan olivat nopeasti loppu, ja puuteristä kyse siis.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Jarppi78 kirjoitti:Lähtee ohuesti sivuraiteelle mutta oletteko koittaneet Hong Kongista näihin myytäviä teriä ? Ite ostin pari mutta olevinaan olivat nopeasti loppu, ja puuteristä kyse siis.
Feinistä kirjuuteltu penteleesti voorumilla ko vaan jaksaa hakea :neutral:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... hilit=fein
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Minusta se Fein puoltaa kyllä paikkaansa juuri siksi että se ääni ei ole kauhea eikä se tärise. Meikäläisen remppa-ajat kun on näitä päiväuni- ja iltauniaikoja niin perkeleellisesti ulvovia vehkeitä ei oikein uskaltaisi käyttää. Minä olen tosin itse käyttänyt sitä lähinnä maalaushommissa hiomiseen ynnä muuhun pikkunyherrykseen, mutta kyllä se sellainen peli on että jos meillä joku remontti on jossain meneillään ikään kuin akuutissa vaiheessa niin kyllä se Feinin oranssi laatikkokin siellä käden ulottuvilla majailee.

Me tilattiin se Fein Saksasta mutta en nyt enää muista oliko hinta miten paljon edukkaampi, silloin oli joku perusketutus päällä tuota paikkakunnan ainoaa rautakauppaa kohtaan niin ei sieltä sit ainakaan ostettu.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
remykv
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja remykv »

minä ostin halppis vehkeen,oisko ollu 39€
todella paljon ollut käyttöä,viimeksi tänään :)
boschia en ostanut tärinän vuoksi,fein tuntui kalliilta,kun ei tiennyt onko loppujenlopuksi paljon käyttöä
fein on hiljaisempi eikä tärisytä kuin terää
tuohon 39€ sai helvetillisen äänen ja tärinän kaupanpäälle,
seuraava kone jonka ostan on ehdottomasti fein
https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/s ... earch=true
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Meillä vihreä Bosch, tekee sen minkä lupaa mutta tunto käsistä kyllä lähtee jos työkseen tekee. Feiniä olen saanut sen jälkeen kokeilla, ei tunto katoa eikä ulina ole läheskään samaa luokkaa mutta kuten kaikki sähkökoneet, eihän ne hiljaisia ole, kuten ei muutkaan.

Ostin Lidl:istä paineilmatoimisen "feinin" se on vielä paketissa, halvalla kun sain ja bosch oli hukassa. Bosch löytyi ja tuo paineilmavoimainen on yhä testaamatta. Lähinnä ostin sen siksi kun näytti oleman kattava teräsarja samanlaisella kiinnityksellä kuin boschissa mutten siis ole vielä kokeillut, puoli vuotta ollut vasta paketissa...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Kannattaa tsekata vihreän Boschin sijaan myös B&D:n uusi multitool- siinä minun mielestä parempi hinta-laatusuhde kuin Boschissa, mm. terän pikalukitus, tehokkaampi moottori, tukevampi rakenne... toivottavasti kestää myös...
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

Mulla on Rautiasta ostettu Nutool merkkinen vehje, johon käy samat terät kuin Boschiin. Käyttöä on ollut jonnin verran, mutta ei kauhiasti. Sen homman mihin sitä on käytetty, on hoitanut hyvin, ei valittamista. Hinta oli jotain 60-70 EUR.
Vastaa Viestiin