Edullisemmat raivaussahat

Keskustelua otsikon mukaisesti
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: Edullisemmat raivaussahat

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tuo Husqvarna on varmasti hyvä peli, meidänkin on jo ainakin 15v vanha. Tosin siitä meni magneetto ja uusi maksoi 130,-e eli kahden halpissiimaleikkurin verran :?

Tarjoustalon mainoksessa oli Hyundai siimaleikkuri alle 60,-e.
sarte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sarte »

Zaffodi kirjoitti:Tuo Husqvarna on varmasti hyvä peli, meidänkin on jo ainakin 15v vanha. Tosin siitä meni magneetto ja uusi maksoi 130,-e eli kahden halpissiimaleikkurin verran :?

Tarjoustalon mainoksessa oli Hyundai siimaleikkuri alle 60,-e.
Ero lienee siinä, että husseen saa varaosia hyundaihin ei :? Hitachiakin myyjä tarjosi, mutta totesi samaan aikaan, että varaosien tulemisessa voi kestää ihan mitä tahansa 2:sta päivästä muutamaan kuukauteen. Italialaisen moottoripyörän kanssa puljanneena totesin suoraan, että maksan ilomielin vähän ekstraa varmasti toimivasta varaosatoimituksesta. Ei se pelkkä toimivuus vaan se, että kuinka kauan verme makaa pajalla jos jotain vikaa jossain vaiheessa tulee.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Näinhän se on mutta onhan se karua että toiset tekee kokonaisen siimaleikkurin moottoreineen, magneettoineen päivineen puolella hinnalla siitä mitä maksaa toisen mallin varaosa. Kertonee itse asiassa enemmän Huskyn varaosahinnoittelusta kuin osien laatuerosta.
ObOlli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ObOlli »

Silmiini pisti lause "Vahva, vaijerista tehty vetoakseli."

Trimmeriksi tuo on epäilemättä aivan kelvollinen tai peräti hyvä, mutta minä pidän raivurin minimivaatimuksena että siinä on kiinteä akseli, jolla voima ihan oikeasti siirtyy terään. Kevollinen tai hyvä siis olettaen että moottorista ja rakenteesta on mihinkään, eikä se hussen sivuilta ihan heti selvinnyt, mutta eiköhän kun se kerran on husse. Ihan epäilemättä saat tuosta paljon enemmän iloa kuin jostain halpistrimmeristä.

Toisaalta minua on pitkään epäilyttänyt myyntimiesten näkemys siitä että mitä asiakkaat haluavat ostaa, siis ainakin sen jälkeen kun kummisedälleni myytiin puoliväkisin tilhin 023 lahjaksi isälleni vaativaan mökkikäyttöön ("kyllä se enemmän kuin riittää," juu juu, ikään kuin olisivat sen jostain ihan oikeasti tienneet, itse ostin vuosi sitten alumiinirunkoisen 250:n ja olen tyytyväinen. Kun peruslaippa ei riitä niin 250 jaksaa pyörittää pitempääkin vaikka puu olisi kovaakin (ajatellaan vaikka 50cm vaahteraa tai 60cm koivua,) muovinen 023 oli usein aivan helisemässä ja paksujen puiden kanssa sai kikkailla liiaksi asti.) Raivuriksi ostin niin ikään vuosi sitten mieluummin halvan raivurin kuin trimmerin. Mutta minä olenkin minä, ilmeisesti käyttöni noiden myyntitykkien mielestä on lähempänä ammatti- kuin mökkikäyttöä, minä kun en noita ulkotyövälineitä enään oikein osaa sääliä.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
sarte
Jäsen
Jäsen

Zaffodi kirjoitti:Näinhän se on mutta onhan se karua että toiset tekee kokonaisen siimaleikkurin moottoreineen, magneettoineen päivineen puolella hinnalla siitä mitä maksaa toisen mallin varaosa. Kertonee itse asiassa enemmän Huskyn varaosahinnoittelusta kuin osien laatuerosta.
Tuohon tietysti vaikuttaa moni muukin asia, kuin pelkkä varaosien valmistushinta. Jotta varaosatoiminta ylipäätään olisi kannattavaa, pitää varaosista saatavien tulojen kattaa logistiikkakustannukset, varastointi, varaosajärjestelmät, varaosamyyjien ammattitaito jne. Ja jotain pitäisi vielä jäädä kaikkien portaiden käpäläänkin. Harva niitä varaosia hyvää hyvyyttään lähtee myymään. Pelkän varaosan hinta siis on minimaalinen (kuten voimme todeta esimerkiksi motonetin kaltaisista yrityksistä, joiden bisnessmalli perustuu volyymiin, jos siellä olisi myös harvinaisia osia, olisi muidenkin osien hinnat ihan toista luokkaa). Jos varaosajärjestelmää ei ole, firma säästää pitkän pennin, etenkin jos tuotteita myydään ainoastaan valmistuserissä suoraan tukkureille tilauskannan mukaan. Laatuerot voivat osissa olla suuriakin, mutta koska valmistuskustannukset ovat ainoastaan murto-osa kokonaiskustannuksista, ei pelkkää hintaa tuijottamalla voi sanoa juuta eikä jaata. Hussessa maksaa nimenomaan toimiva varaosajärjestelmä ja ehkä jossain määrin myös paremmat komponentit. Sikahalvalla voisi toki myös myydä hyvää, mutta jotenkin asiakkaat olettavat, että laadukas laite pitää pystyä myös korjaamaan. Harva on valmis maksamaan sitä 20-30% extraa siitä riemusta, että laiteetta ei sen rikkoontuessa pysty korjaamaan, mutta komponentit ovat laadukkaampia kuin halppiskopiossa. Lisäksi saatavuus olisi sen varassa, että sattuuko EMEA-alueen tukkuri ottamaan niitä niin paljon keskusvarastoon, että niitä riittää paikalliseen tarjoustaloon asti. Voittojen maksimoinnin kannalta huono myy tässä tapauksessa paremmin kuin laadukas.
sarte
Jäsen
Jäsen

ObOlli kirjoitti:Silmiini pisti lause "Vahva, vaijerista tehty vetoakseli."

Trimmeriksi tuo on epäilemättä aivan kelvollinen tai peräti hyvä, mutta minä pidän raivurin minimivaatimuksena että siinä on kiinteä akseli, jolla voima ihan oikeasti siirtyy terään. Kevollinen tai hyvä siis olettaen että moottorista ja rakenteesta on mihinkään, eikä se hussen sivuilta ihan heti selvinnyt, mutta eiköhän kun se kerran on husse. Ihan epäilemättä saat tuosta paljon enemmän iloa kuin jostain halpistrimmeristä.

Toisaalta minua on pitkään epäilyttänyt myyntimiesten näkemys siitä että mitä asiakkaat haluavat ostaa, siis ainakin sen jälkeen kun kummisedälleni myytiin puoliväkisin tilhin 023 lahjaksi isälleni vaativaan mökkikäyttöön ("kyllä se enemmän kuin riittää," juu juu, ikään kuin olisivat sen jostain ihan oikeasti tienneet, itse ostin vuosi sitten alumiinirunkoisen 250:n ja olen tyytyväinen. Kun peruslaippa ei riitä niin 250 jaksaa pyörittää pitempääkin vaikka puu olisi kovaakin (ajatellaan vaikka 50cm vaahteraa tai 60cm koivua,) muovinen 023 oli usein aivan helisemässä ja paksujen puiden kanssa sai kikkailla liiaksi asti.) Raivuriksi ostin niin ikään vuosi sitten mieluummin halvan raivurin kuin trimmerin. Mutta minä olenkin minä, ilmeisesti käyttöni noiden myyntitykkien mielestä on lähempänä ammatti- kuin mökkikäyttöä, minä kun en noita ulkotyövälineitä enään oikein osaa sääliä.
Trimmeriksi tuo 80% ostettiinkin. Piha on viilliintyneessä tilassa vain kerran, jonka jälkeen trimmerillä pärjätään vallan mainiosti. Ensin oli myyjä sitä mieltä meikäläisenkin tapauksessa, että kunnon raivuri käyttöön, mutta kun kuvailin tilanteen paremmin, niin sanoi, että "Ei tää raivurista mee, mutta jos pikkuhiljaa perkaat, niin tällä selviät. Trimmerinähän tää on erinomainen". Mun mielestä toi on erinomaista asiakaspalvelua, että osataan kyllä varoittaa sudenkuopista, mutta osataan myös vähän oikeasti kartoittaa käyttäjän tarpeita. Toki jos tuo olisi mulle myyty raivaussahana, niin olisin pettynyt. Mutta nyt olen tyytyväinen, koska mulla on tehokas trimmeri, jolla saa tarvittaessa pensaikkoakin nurin.
Vastaa Viestiin