Puhelinkaapelit
-
Simpauttajaa
- Uusi jäsen
Re: Puhelinkaapelit
Oisko Kouvolan alueella joku joka haluaisi vetää sisälle uuden puhelin piuhan ulkoseinään asti. Nippu johtoja tulee en tiijä sitten mikä varaus tuossa on kun noin monta piuhaa tulee.
Ompa hyvä että täällä meillä toimii pieni paikallinen puhelinyhtiö, Finnet ryhmässä tosin tietysti mukana tuokin. Matkaa keskukseen karvan reilu 2km, mutta sen verran vanhaa kuparia että max nopeudet ~14M/1.5M. Liittymä firman nimissä, ja jos se ei toimi, pitää allekirjoittaneen lähteä noin 50% todennäköisyydellä jonnekin missä netti toimii. Työ näet vaatii. Ovat käyneet ajelemassa tuota väliä viimeisen kymmenvuoden aikana ainakin 30 kertaa, talossa sisälläkin mittailemassa varmaan 10. Ikinä en ole laskua saanut, eikä siitä ole edes puhuttu mitään. Ovat antaneet mulle sen teknisen tuen kavereiden suoran numeron ettei tartte toimiston tyttöjen kautta vika/häiriöilmoituksia kierrättää, ja ainakin täällä ne kaverit pääsee tuohon mun ADSL modeemiin kiinni, ja näkevät nopeudet, viiveet ym sieltä suoraan. Tässä justaan sitä taannoin ränkättiin kun olivat vaihtaneet jotain kytkimiä tms keskukseen, ja halusivat kokeilla josko pystyttäis nostaan nopeuksia. Ei valitettavasti auttanut, tuli liikaa virheitä ja yhteys ei oikein ollu vakaa.pvalila kirjoitti:Minulla ei ole mitään halua keskustella kenestäkään henkilöstä, haluan vain tuoda esille sen yksinkertaisen tosiasian, että puhelinyhtiön kanssa asioidessaan kannattaa olla hieman varovainen. Niillä on toisetkin kasvot, kuin mitkä ilta toisensa jälkeen televisioon tunkevat. Hemmetin huono onni pvalilalla, että täällä rintamamiestalo.fi:ssä on kuulolla jonkin puhelinyhtiön entinen asiakaspalveluhenkilö, joka tästä varoituksesta henk. koht. suuttuu.
Jos mitään aihetta moiseen varoitukseen ei olisi ollut, miksi olisin sen tänne laittanut?
Puhelinverkosta vielä sen verran, että se tosiaan on puhelinyhtiön omaisuutta. Kun entiset monopolit velvoitettiin vuokraamaan pareja kilpailijoilleen, syntyi tilanne, jossa puhelinparien vuokraajan intressi hieman muuttui. Olkoon, tämä menee alueelle jonka käsittely ei suurta yleisöä mitenkään palvele. Minulla on ollut tilaisuus näitä asioita seurata, mutta mitenkään asianosainen en tapahtumissa ole milloinkaan ollut. Ja puhelinyhtiöitäkin ymmärrän, monopoliaseman menettäminen on hirvittävä asia eikä pikavoittojen välineeksi joutuminen suinkaan niiden tilannetta helpottanut.
Kaduttaa, että tulin osallistuneeksi tähän keskusteluun lainkaan.
Valokuitua odotellessa.
Tuntuu, että valokuitua saa odottaa ikuisuuden a) Jos ei ole mukana osuuskunnassa, joka vetää kuidut itse maahan. b) Ole "piikkinä" teleoperaattorin pehvassa (=kiusaa heitä monelle viestillä kk, kuten itse tein)hakamaa kirjoitti: Ompa hyvä että täällä meillä toimii pieni paikallinen puhelinyhtiö, Finnet ryhmässä tosin tietysti mukana tuokin. Matkaa keskukseen karvan reilu 2km, mutta sen verran vanhaa kuparia että max nopeudet ~14M/1.5M. Liittymä firman nimissä, ja jos se ei toimi, pitää allekirjoittaneen lähteä noin 50% todennäköisyydellä jonnekin missä netti toimii. Työ näet vaatii. Ovat käyneet ajelemassa tuota väliä viimeisen kymmenvuoden aikana ainakin 30 kertaa, talossa sisälläkin mittailemassa varmaan 10. Ikinä en ole laskua saanut, eikä siitä ole edes puhuttu mitään. Ovat antaneet mulle sen teknisen tuen kavereiden suoran numeron ettei tartte toimiston tyttöjen kautta vika/häiriöilmoituksia kierrättää, ja ainakin täällä ne kaverit pääsee tuohon mun ADSL modeemiin kiinni, ja näkevät nopeudet, viiveet ym sieltä suoraan. Tässä justaan sitä taannoin ränkättiin kun olivat vaihtaneet jotain kytkimiä tms keskukseen, ja halusivat kokeilla josko pystyttäis nostaan nopeuksia. Ei valitettavasti auttanut, tuli liikaa virheitä ja yhteys ei oikein ollu vakaa.
Valokuitua odotellessa.
http://bloki.musku.net/2012/01/26/martt ... uttaminen/
T: Tuokki
Jep, tänne maalle, lähin taajama 20km, ei olisi toivoakaan ilman aktiivista osallistumista ja kyläläisten ankaraa aktivointi... nyt on Elyssä paperit sisässä ja ensimmäinen tarjous rakentamisesta saatu. Josko jo vuonna 2014 rakennettais.tuokki kirjoitti:
Tuntuu, että valokuitua saa odottaa ikuisuuden a) Jos ei ole mukana osuuskunnassa, joka vetää kuidut itse maahan. b) Ole "piikkinä" teleoperaattorin pehvassa (=kiusaa heitä monelle viestillä kk, kuten itse tein)![]()
http://bloki.musku.net/2012/01/26/martt ... uttaminen/
T: Tuokki
-
tessu
Ja vastaus on DNA heeh hommaat kato mokkulan niin rupiaa yhteyvet toimimaan!
Jollei ole mitään firmankäyttöä TAI suuriakapasiteettejä ajeta läpitte kokoajan niin helpoimmalla pääsee,mullakin olis piuhaa ja rasioita sunmuitatykötarpeita nurkat pullollaan mutta en oo viel keksiny käyttöä tälle netille että sais senkin rahan pois mikä menis kaikkeen turaamiseen!
Tälläseudulla on tolpissa kans melkein yhtävanhat kaapeli kuin itte oon eli ainakin sen 40-45v on ne tolpissa kastunu että eipä taida paljoo onnata?ainakin yks naapuri sanoo et netti pätkii kun juna ohi menee? ei kuulemma pitäis olla ees mahdollista mutta kun ON!
Sitten on viel nää omat puh rasiat että miten lie noidenkin kytkentä? senvuoksi otinkin mokkulan kun en jaksanu taistella et toimiiko vai ei,nyt ainakin tietää missä on vika jollei toimi,ja jos mokkula ei toimi niin vien risan niille ja san uuden kouraan.
Eikös nykysin kohta kaikki toimi ilman johtoja? outoa on vaan tuo että puhelut siirty radiotaajuuksille MUTTA netti pitäis viel mennä piuhassa? taitaa olla vaan alkukankeutta niinku kännyköissäkin aikoinaa?
Jollei ole mitään firmankäyttöä TAI suuriakapasiteettejä ajeta läpitte kokoajan niin helpoimmalla pääsee,mullakin olis piuhaa ja rasioita sunmuitatykötarpeita nurkat pullollaan mutta en oo viel keksiny käyttöä tälle netille että sais senkin rahan pois mikä menis kaikkeen turaamiseen!
Tälläseudulla on tolpissa kans melkein yhtävanhat kaapeli kuin itte oon eli ainakin sen 40-45v on ne tolpissa kastunu että eipä taida paljoo onnata?ainakin yks naapuri sanoo et netti pätkii kun juna ohi menee? ei kuulemma pitäis olla ees mahdollista mutta kun ON!
Sitten on viel nää omat puh rasiat että miten lie noidenkin kytkentä? senvuoksi otinkin mokkulan kun en jaksanu taistella et toimiiko vai ei,nyt ainakin tietää missä on vika jollei toimi,ja jos mokkula ei toimi niin vien risan niille ja san uuden kouraan.
Eikös nykysin kohta kaikki toimi ilman johtoja? outoa on vaan tuo että puhelut siirty radiotaajuuksille MUTTA netti pitäis viel mennä piuhassa? taitaa olla vaan alkukankeutta niinku kännyköissäkin aikoinaa?
-
Simpauttajaa
- Uusi jäsen
Joo tähänkään osoitteeseen ei saa kuin 8M nopeuden adsl linjaa pitkin. Soitin Soneralle joka hallinnoi tätä aluetta niin rupeaa tutkimaan hintoja sun muuta minkälaista kaistaa voisi saaha. Soittavat sitten kun ovat viisaanpia. 
Ei ole mitään mahdottomuus. Meillä oli aikoinaan sellainen tilanne, kun oravat juoksivat langalla, niin netti pätki. Syy tähän oli hapettuneet ja löytyneet liittimet. Oravat liikuttivat senverran lankaa, että ADSL- pätki. Jos puhelinpiuhat ovat radan varressa voi hyvinkin olla sama efekti, kun junaa ajaa ohi langat heiluvat tolpissa ja netti pätkiitessu kirjoitti:Tälläseudulla on tolpissa kans melkein yhtävanhat kaapeli kuin itte oon eli ainakin sen 40-45v on ne tolpissa kastunu että eipä taida paljoo onnata?ainakin yks naapuri sanoo et netti pätkii kun juna ohi menee? ei kuulemma pitäis olla ees mahdollista mutta kun ON!
Puheessa hyvin vähän informaatiota data- muodossa. Puhetta voi siirtää hyvin hitaan yhtyeden ylitse.tessu kirjoitti:Sitten on viel nää omat puh rasiat että miten lie noidenkin kytkentä? senvuoksi otinkin mokkulan kun en jaksanu taistella et toimiiko vai ei,nyt ainakin tietää missä on vika jollei toimi,ja jos mokkula ei toimi niin vien risan niille ja san uuden kouraan. Eikös nykysin kohta kaikki toimi ilman johtoja? outoa on vaan tuo että puhelut siirty radiotaajuuksille MUTTA netti pitäis viel mennä piuhassa? taitaa olla vaan alkukankeutta niinku kännyköissäkin aikoinaa?
Mokkulan käytöä voi haita / estää. Onneton 3/4G kenttä, monta (hevi) käyttäjää saman tukiaseman alueella ja hidas runkoyhteys (=langallinen yhteys tukiasemalle). Olen ollut ja olen vahvasti sitä mieltä, että langattomat ratkaisut ovat yhä (ja nähtävissä olevassa) tulevaisuudessa vain langallisia ADSL, VDSL ja kuitu liittymiä täydentävä ratkaisua. "Maalla" voi välillä onnistuakin jonkin Netflix/HBO:n kaltaisen tilausTV- palvelun käyttö, mutta jos taajamassa porukkaa alkaa näitä palveluita käyttämään enenevässä määrin 3/4G:n yli. Se on "heihei" kuukausimaksuttomat rajattomalla latausmäärällä varustetut datamokkulaliittymät.
Itse sain pitkän väännön päätteeksi kuidun. Talon sisäverkkoksi oli jo aikaisemmin rakennettu 1G ethernet verkko. En missään tapauksessa edes harkitsisi ADLS:ää puhumattamaan langattomista ratkaisuista, kun olen tätä kuitua käyttänyt n. vuoden. Yhteyden laatu ja nopeus on aivan eri planeetalta verrattuna mihin tahansa muuhun. En todellakaan usko että kaikki menee langattomaksi.
Tuokki
Ps. Olen myös 4G:tä kokeillut (Helsinki, Turku ja Tampere)
Mulla on tämä 0.5 Megan mokkulaliittymä, kyllä tälläkin kerkeää aivan liikaakin. Hankin tuossa taannoin Gamersgatesta yhden pelin, kun alle 6 euroa oli hinta, 10 Gigatavua ladattavaa, menihän siihen pari vuorokautta
Miksi maksaa paljon kun vähänkin riitttää :)
No ei todellakaan kannata montaa kymppiä kuussa maksaa jos nopeutta ei t tarvitse / ei ole sellaisenlla alalla, että on työsuhde etu/haittajtbo kirjoitti:Mulla on tämä 0.5 Megan mokkulaliittymä, kyllä tälläkin kerkeää aivan liikaakin. Hankin tuossa taannoin Gamersgatesta yhden pelin, kun alle 6 euroa oli hinta, 10 Gigatavua ladattavaa, menihän siihen pari vuorokautta![]()
Omassa tapauksessa 100M kuitu tulee edellullisemmaksi kun vanha ADSL- yhteys, joka oli 24/4M (oikeasti kuparista meni läpi se 14-16/2M. Vanhassa yhteydessä oli tosin 16 oikeaa kiinteää IP- osoitetta, joka oli mukavaa testaus hommissa. Nyt kuidun kanssa on nopeutta, mutta kiinteitä osoitteita ei toistaiseksi kuituun saa.
Tuokki
Onko tuohon jokin tekninen este vai periaate, kuten entisissä/nykyisissä GPRS yhteyksissä? Joskus monenkin operaattorin kanssa väänsin asiasta mutta jokaisella oli sama tarina että oman APN:n tilaamalla toki (...20k€...).tuokki kirjoitti:Nyt kuidun kanssa on nopeutta, mutta kiinteitä osoitteita ei toistaiseksi kuituun saa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
Uustilallinen
- Jäsen

- Kotisivu: http://tilantarvetta.blogspot.fi/
- Viesti:
Ratsastan tällä vanhalla ketjulla. Eli täällä joku varmaan ymmärtää noiden puhelinkaapeleiden päälle..
Eli mikäli olen oikein ymmärtänyt kaapeli tulee jostain ilmajohtona talon seinään ja siitä ihan mustana parikaapelina talon seinästä sisään?
Jos siihen kaapelin päähän laittaa puhelin pistorasian tai vie sitä jonnekin kauemmas niin miten se tulee kytkeä? Onko jotain kuvaa tai johtokarttaa jossain saatavilla?
Seinällä on sellainen "kellon" muotoinen purkki johon se kaapeli tulee sieltä tolpasta.. Mikäs se on?
Eli mikäli olen oikein ymmärtänyt kaapeli tulee jostain ilmajohtona talon seinään ja siitä ihan mustana parikaapelina talon seinästä sisään?
Jos siihen kaapelin päähän laittaa puhelin pistorasian tai vie sitä jonnekin kauemmas niin miten se tulee kytkeä? Onko jotain kuvaa tai johtokarttaa jossain saatavilla?
Seinällä on sellainen "kellon" muotoinen purkki johon se kaapeli tulee sieltä tolpasta.. Mikäs se on?
-
PetteriSeppänen
- Jäsen

En tiedä saako sieltä joltteja yrittämälläkään, mutta ainakin kun viriteltiin vanhempien mökkiin adsllää niin kaksi karvaa kiinni pistokkeeseen ja mahdollinen häiriönpoisto maihin (ei ollut ainakaan niissä piuhoissa). Oli tolpasta piuha irti kun tuota puuhailtiin vielä, hyvin toimii liitokset varsinkin kun talon seinästä kävi faija kiristämässä sokeripalan jälkikäteen, ollut omissa oloissaan ties kuinka kauan.
Joko noin tai sitten maakaapelina. Maakaapelissa on enemmän pareja käytössä.Uustilallinen kirjoitti:Ratsastan tällä vanhalla ketjulla. Eli täällä joku varmaan ymmärtää noiden puhelinkaapeleiden päälle..
Normi-puhelinrasiassa on kolme reikää. Kaksi ylhäällä ja yksi alhaalla. Kytket ne seinään tulevat kaksi johtoa noihin kahteen yläreunassa olevaan niin homma on siinä.Uustilallinen kirjoitti:Jos siihen kaapelin päähän laittaa puhelin pistorasian tai vie sitä jonnekin kauemmas niin miten se tulee kytkeä?
-
Uustilallinen
- Jäsen

- Kotisivu: http://tilantarvetta.blogspot.fi/
- Viesti:
Ja jos siitä haluaa haaroittaa toiseen rasiaan vaikka yläkertaan, niin siitä samasta kohtaa vaan jatketaan kahdella karvalla eteenpäin?
Jep, juuri noin tai sitten ihan jatkojohdolla. Muistaakseni puhelinlinjassa napaisuudella ei ole väliä, korjatkaa joku jos olen väärässä!!!
Meille tulee puhelinpiuha kadun alta ja nousee talon seinällä vintille. Löin siellä sopivasta kohtaa vanhan piuhan poikki ja laitoin uuden kaapelin joka menee yhden keittiökaapin yläsokkelin taakse jossa on nyt talon ainoa puhelinpistoke. Adsl-modeemi on siellä kaapissa ja siitä lähtee sitten cat6 verkkokaapelit eri kohteille. Langattomana tukiasemana on saman kaapin alla keittiötason päällä Applen TimeCapsule. Mulla on vielä kaksi erillistä sisäverkkoa, ekana on tuon Elisan adsl-modeemin takana 100M jossa on kiinni Elisa Viihde digiboksi ja blue ray-soitin. Sitten tuon TimeCapsulen takana on varsinainen atk-verkko gigaisena. Oli pakko tehdä noin kun tuo Elisan modeemi on tuollaista mopomallia verkon suhteen.
Eli käytännössä kehotan pitämään vanhanaikaiset parikaapelivedot minimissä eli adsl-modeemi mahdollisimman lähelle taloon tulevaa piuhaa ja ainoaksi laitteeksi (lankapuhelinta ei taida enää edes saada?). Siitä eteenpäin verkkokaapelilla min. cat6 eli gigan nopeuksiin soveltuva.
Ei se langaton vaihtoehto ole mitenkään vaikea, mulla on mökillä suuntaava 18dB antenni ja johdon päässä DNA:n 3G mokkula (antenniliittimellä varustettu malli). Mokkula on sitten kiinni A-Linkin Wnap langattomassa tukiasemassa joka siis osaa itse ilman tietokonetta ottaa nettiyhteyden ja jakaa sen sitten langattomana wlanilla. Mökillä Soneran pojat on katkaissut parikaapelin tolpasta ja jättäneet sen talon seinälle roikkumaan eli kiinteää yhteyttä ei saa. DNA taasen on ainoa operaattori jonka 3G toimii edes tuolla antennilla. Mutta noin siis yhteys toimii hyvin ja jos on ottamassa langatonta ainoaksi niin kiinteä antenni kannattaa aina laittaa koska sillä saa paremman ja varmemman yhteyden. Se on 0,5 megan liittymä ja perussurffaus onnistuu ihan täysin, videoiden katselukin aika hyvin mutta pikkuisen lisävauhtia kaipaisi siihen. Eli pienellä pärjää kyllä.
Tuo Elisan modeemi mikä kotona on tukisi myös sitä että siihen laittaisi tuon mokkulan kiinni (vaikka onkin dna:n). Sen pitäisi osata vaihtaa yhteyttä tarvittaessa eli jos lankalinja menee poikki niin siityy 3G:lle. En ole kokeillut kun asutaan niin lähellä keskustaa että netti on ollut muistini mukaan kahden vuoden sisällä kerran vartin poikki.
Meille tulee puhelinpiuha kadun alta ja nousee talon seinällä vintille. Löin siellä sopivasta kohtaa vanhan piuhan poikki ja laitoin uuden kaapelin joka menee yhden keittiökaapin yläsokkelin taakse jossa on nyt talon ainoa puhelinpistoke. Adsl-modeemi on siellä kaapissa ja siitä lähtee sitten cat6 verkkokaapelit eri kohteille. Langattomana tukiasemana on saman kaapin alla keittiötason päällä Applen TimeCapsule. Mulla on vielä kaksi erillistä sisäverkkoa, ekana on tuon Elisan adsl-modeemin takana 100M jossa on kiinni Elisa Viihde digiboksi ja blue ray-soitin. Sitten tuon TimeCapsulen takana on varsinainen atk-verkko gigaisena. Oli pakko tehdä noin kun tuo Elisan modeemi on tuollaista mopomallia verkon suhteen.
Eli käytännössä kehotan pitämään vanhanaikaiset parikaapelivedot minimissä eli adsl-modeemi mahdollisimman lähelle taloon tulevaa piuhaa ja ainoaksi laitteeksi (lankapuhelinta ei taida enää edes saada?). Siitä eteenpäin verkkokaapelilla min. cat6 eli gigan nopeuksiin soveltuva.
Ei se langaton vaihtoehto ole mitenkään vaikea, mulla on mökillä suuntaava 18dB antenni ja johdon päässä DNA:n 3G mokkula (antenniliittimellä varustettu malli). Mokkula on sitten kiinni A-Linkin Wnap langattomassa tukiasemassa joka siis osaa itse ilman tietokonetta ottaa nettiyhteyden ja jakaa sen sitten langattomana wlanilla. Mökillä Soneran pojat on katkaissut parikaapelin tolpasta ja jättäneet sen talon seinälle roikkumaan eli kiinteää yhteyttä ei saa. DNA taasen on ainoa operaattori jonka 3G toimii edes tuolla antennilla. Mutta noin siis yhteys toimii hyvin ja jos on ottamassa langatonta ainoaksi niin kiinteä antenni kannattaa aina laittaa koska sillä saa paremman ja varmemman yhteyden. Se on 0,5 megan liittymä ja perussurffaus onnistuu ihan täysin, videoiden katselukin aika hyvin mutta pikkuisen lisävauhtia kaipaisi siihen. Eli pienellä pärjää kyllä.
Tuo Elisan modeemi mikä kotona on tukisi myös sitä että siihen laittaisi tuon mokkulan kiinni (vaikka onkin dna:n). Sen pitäisi osata vaihtaa yhteyttä tarvittaessa eli jos lankalinja menee poikki niin siityy 3G:lle. En ole kokeillut kun asutaan niin lähellä keskustaa että netti on ollut muistini mukaan kahden vuoden sisällä kerran vartin poikki.