Koivuisen ulkopöydän pintakäsittely - lakkaaminen?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Uniko?
Jäsen
Jäsen

Koivuisen ulkopöydän pintakäsittely - lakkaaminen?

Viesti Kirjoittaja Uniko? »

Ostin liimakoivulevyn palasen (30 mm paksu) ulkoterassille pöydän pinnaksi. Periaatteessa pöytä tulee olemaan lasisen katoksen alla, mutta altistuu saderoiskeille silloin kun tuulee tarpeeksi sateen aikana. Pöytä tulee lisäksi olemaan voimakkaassa auringonpaahteessa. Olen lukenut aiempia ketjuja pöytäpintojen lakkaamisesta, mutta kyseessä on olleet sisätilojen ruokapöydät. Mikä käsittely siis liimakoivuiselle pöydän pinnalle ulkokäyttöön? Venelakka Unica? Tarkoitus olisi säilyttää suurinpiirtein koivun sävy, ei tummentaa petsaamalla tms.
Järveläinen
Jäsen
Jäsen

Re: Koivuisen ulkopöydän pintakäsittely - lakkaaminen?

Viesti Kirjoittaja Järveläinen »

Koivu ulkona kuulostaa minusta vähän riskaabelilta, mutta venelakka yläpintaan varmaan toimisi. Alapinnan jättäisin ilman lakkaa, jotta puuta ei umpioida tiiviin pinnan sisään. Kyllästäminen sinkkinaftenaatilla seostetulla vernissalla suojaisi kosteuden imeytymiseltä ja lahoamiselta.
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Muistaakseni tuo venelakka on sekä aika kellanruskea että aika kiiltävä, et koivun luonnollisen värin voit unohtaa. Tuollainen pätkistä tehty liimakoivulevy (?) ei muutenkaan olen paras mahdollinen ulkopöydäksi kun siinä on aika paljon liimasaumoja, eikä koivu muutenkaan ole se järkevin valinta ulos. Eri asia jos kyseesssä olisi lämpökäsitelty koivu.

Mä unohtaisin lakat ja käsittelisin pöydän öljyllä tai vahalla
Uniko?
Jäsen
Jäsen

Olen joskus teettänyt ruokapöydän kannen (liimakoivua) puusepänliikkeessä. Siellä aikoinaan sanottiin, että liimapuu pitää käsitellä yltympäriinsä, koska levy ottaa muuten kosteutta ja alkaa taipumaan. Kyseessä oli 5 cm paksu levy... :roll:

Jos venelakka muuttaa värin tummaksi, niin entä se öljy - mikä öljy? Puhdas pellavaöljy, joku seos, mikä? Kestääkö vaha kosteutta ja aurinkoa, sekä estää levyn taipumisen? Ja mikä vaha olisi hyvä?

Tiedän, etten tehnyt parasta mahdollista materiaalivalintaa, ulkonäkösyyt painoivat käytännöllisyyttä enemmän :oops:
Järveläinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Järveläinen »

Pelkkä pellavaöljy homehtuu ulkokäytössä. Parempi on käyttää keitettyä pellavaöljyä (vernissaa) tai kiinanpuuöljyä, ja sekoittaa öljyyn muutama prosentti sinkkinaftenaattia suojaamaan lahottajilta. Varsinkin ensimmäiset kyllästekerrokset on hyvä ohentaa (havupuu-tärpätillä, jotta öljy imeytyy puuhun eikä jää vain pintaan kalvoksi. Kun tuo pöytä on kuitenkin enimmäkseen sateelta suojassa, niin kaipa sen lakkaamisen voi jättää tekemättä.

Minulta on nähtävästi muuton jäljiltä vielä hukassa Edgar Pälvirannan Veneenrakentajan oppikirja, jossa on hyviä ohjeita puun kyllästämiseen.
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Koivu on tosiaan tuossa kohtaa väärä materiaalivalinta pitkäikäisyyttä ajatellen, mutta eiköhän se joitain vuosia siinä kestä. Kun pintakäsittely aikanaan pettää, niin värivirheet ja lahoaminen alkavat aika äkkiä. Sen takia valitsisin mieluiten jonkin tuotteen jota on helppo lotrata päälle ja peittää auki turvonneet liimasaumat yms. Noin yleisesti ottaen kaupan valmis liimalevy ei ole ulkokäyttöön soveltuvaa kuin erikoistapauksissa, ja koivuinen vielä vähemmän. Mutta kun sitä jo on, niin sillä on pärjättävä.

Jos haluaa vaaleimman mahdollisen pinnan, niin vesilakat lukuunottamatta vaalein on juuri Unica. Se tekee koivusta aika kirkkaan keltaisen, joustavammat öljylakat tekevät vähän ruskeampaa pintaa. Unicassa on se vika että se on kiiltävää, himmeämmän saa Helolla. Molemmat on sitten kovia lakkoja, ja lakkojen uudelleenkäsittely on aina hankalampaa kuin vain öljyn. Omasta mielestäni molemmilla tulee sikaruman muovinen ja kusenkeltainen pinta, mutta teknisesti toimivat kyllä.

Kaikki öljyt tummentavat pintaa. Raaka pellavaöljy ei homehdu ulkona oikein käytettynä, mutta se tekee niin heikon pinnan että sitä ei voida tuossa käyttää. Vernissakin on sellaisenaan aika köykäistä, kiinanpuuöljy jo parempaa.

Tuossa voisi ajatella jotain vähän kovempaa kaupallista öljyä tai vahaa, eli Osmo, Liberon finishing Oil, rustin's Danish oil. Käsittely vähintään neljään kertaan, mieluummin enempi. Nekin värjäävät puuta jonkin verran, sävy on kuitenkin lämpimämpi kuin Unicalla. Ovat sen verran kovempia kamoja että koivu voi säilyä ulkona jonkin aikaa käyttökelpoisena.

Mitä vähemmän imeytät ainetta pintaan, sen vaaleampana puu säilyy ja sen huonompi on pintakäsittely. Eli jos vedät ekan kerroksen lähes kuivalla rätillä niin pinta ei tummu, mutta puussa ei myöskään ole yhtään öljyä pintasolukkoa syvemmällä. Mutta jos ulkonäön ehdoilla mennään, niin vedä pintaan hyvin niukka kerros ekaksi ja sitten 4-5 kerrosta vähän reilummalla käsittelyllä niin sävy on varmaan lähinnä toivomaasi. Kestävyys on sitten mitä on, mutta jos pari kertaa kesässä öljyät kevyesti uudestaan nniin eiköhän se jonkun aikaa porskuta. Talveksi sitä en kuitenkaan jättäisi ulos, en edes sinne katoksen alle.

Teet mitä teet, niin levy on ihan ehdottomasti käsiteltävä molemmilta puolilta, muuten se elää eri puoliltaan epätasaisesti ja käyristyy tai jopa halkeaa. Lisäksi koivu ei todellakaan kestä kunnolla edes paria kesää suojaamattomana pintana, vaikka se olisikin katoksen alla ja pöydän alapuolella.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

"Sikaruma ja kusenkeltainen pinta", no niinhän se on mutta ei susta ainakaan diplomaattia tule, pekka :lol:

Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ota hirveästi nokkiinsa kun tuo materiaalinvalinta ei ollut ihan paras mahd. Mutta älä huoli, paljon typerämpiä valintojakin puuhastelijat täällä ovat tehneet. Ne vaan kuoppaavat lopputuloksen vähin äänin, purevat hampaat yhteen ja sit vaan kohti seuraavia epäonnistumisia :roll:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

jyrsija kirjoitti:"Sikaruma ja kusenkeltainen pinta", no niinhän se on mutta ei susta ainakaan diplomaattia tule, pekka :lol:

Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ota hirveästi nokkiinsa kun tuo materiaalinvalinta ei ollut ihan paras mahd. Mutta älä huoli, paljon typerämpiä valintojakin puuhastelijat täällä ovat tehneet. Ne vaan kuoppaavat lopputuloksen vähin äänin, purevat hampaat yhteen ja sit vaan kohti seuraavia epäonnistumisia :roll:
Juu, ja toivottavasti ei tule paha mieli myöskään niille kymmenilletuhansille ihmisille, jotka vannovat Unican nimeen ja ovat voidelleet sillä koko talonsa sisäpaneelit ja lattiat. :lol: Koivulla lakan kirkkaankeltaisuus vaan tahtoo haitata kaikkein eniten.

Tosiaan, kyllä se koivuinen tasokin aikansa kestää. Joskus vain täytyy mennä estetiikka edellä, teknisistä asioista huolimatta.

Pekka
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

No mun mielestä Pekka on yksi tämän palstan hyvätapaisimpia ja asiallisimpia kommentoijia, eikä pelkästään kommentoi vaan neuvoo ja auttaa.
Uniko?
Jäsen
Jäsen

Hvyä että vertailevaa keskustelua syntyi, kuittailuthan minulla valuu kuin vesi hanhen selästä :lol: Olen lakannut levyn nyt kahdesti Unicalla ja hyvä näyttää tulevan. Vielä muutama kerros ja valmista tuli! En sentään niin köpelö ole, että pöytää säilyttäisin ympäri vuoden ulkona, vaan ainoastaan silloin kun sitä käytetään - eli muutamat kesän lämpimät kuukaudet ja se oli siinä. Eiköhän tuo lakkaus sen kestä. Luulisin, että pöydän pinta kestää pidempään kun minun vaihtelunhaluni :wink:

ps: Värien kokeminen on hyvin subjektiivinen kokemus ja siinä voi olla isojakin yksilöllisiä eroja. Montakohan vuotta täytyy odottaa, että koivu muuttuu "kirkkaankeltaiseksi"? Puolivuosisataa? :-)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Uniko? kirjoitti: ps: Värien kokeminen on hyvin subjektiivinen kokemus ja siinä voi olla isojakin yksilöllisiä eroja. Montakohan vuotta täytyy odottaa, että koivu muuttuu "kirkkaankeltaiseksi"? Puolivuosisataa? :-)
Mulla on ehkä vähän eri lähtökohdat: olen itse puuvenehommissa tottunut siihen, että 4-5 kerrosta lakkaa on ihan täysin minimi jolla pärjää ja 6-8 varvia on jo hyvä. Jos haetaan flyygelipintaa niin 10+ kerrosta voi olla ihan realistista. Silloin myös lakan oma sävy näkyy paljon vahvempana ja selkeämpänä. Että laittele pari kerrosta, niin kyllä se keltaisuus sieltä löytyy :lol: On tietty ihan toinen juttu että haittaako se sua.

Mielipiteethän on niinkuin niitä toisia juttuja, jokaisella omansa. Unicasta en tykkää sen muovimaisen vaikutelman ja ikävän värin takia, mutta on rehellisesti sanottava että mä olen muutenkin aika varautunut sen käytön suhteen sen takia että se ei mm. oikein aina pysy huolellisesti kyllästetyn puupinnan päällä, ja sehän tietysti johti siihen että kyllästäminen jätettiin jossain vaiheessa pois ja se nyt sitten teki ihan oman vahinkonsa puuveneille laajemminkin. Ei liity tähän tapaukseen, mutta tuokin varmaan vaikuttaa siihen etten oikein pidä koko aineesta.

Pekka
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Uniko? kirjoitti:ps: Värien kokeminen on hyvin subjektiivinen kokemus ja siinä voi olla isojakin yksilöllisiä eroja. Montakohan vuotta täytyy odottaa, että koivu muuttuu "kirkkaankeltaiseksi"? Puolivuosisataa?
No ainakin puolessa vuosisadassa eron huomaa luultavasti jokainen.

Eli pakko kommentoida sen verran, eli samaa mieltä Pekka Huhdan kanssa, että millä tahansa lakalla lakattu koivupinta ei tosiaan omastakaan mielestä enää näytä yhtään koivulta. Mutta toisaalta ehkä tässä ei olekaan niin väliä minkä väriseltä koivusta tehty liimapuulevy näyttää ulkona parin vuoden päästä? Joka tapauksessa noin puoli vuosisataa vanha kansakoulun vitriinikaappi jäi itseltäni ostamatta, koska siinä olisi ollut liikaa projektia (lakan hiominen pois ja uudelleen lakkaaminen), eli oli tosiaa puolessa vuosisadassa mennyt niin tunnistamattoman keltaiseksi, vaikka yleensä (joskus harvoin) liikkeellä olevat alkuperäislakan kanssa sinnitelleet koulukaapit ovat yleensä ihan edelleen koivun värisiä, eli raikkaita. :)

Minäkin jotkut koivujalat ja listat olen lakannut Unikalla ja tiesmillä, mutta en siis tykännyt tuosta kokokeltaisesta kaapista enää yhtään, kun piti saada muihin koivukalusteisiin sopivaa kirjahyllyä (/romukaappia).

Muoks: kesken jääneet lauseet + millähän nuo koivukaapit siis yleensä 50v sitten lakattiin, tai ainakin osa niistä (ehkä tulikin jo jostain kohtaa ilmi, mutta varmaan eri lakalla kuin veneet/ ulkokalusteet)?
Vastaa Viestiin