tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:Onnittelut Hussesta! Mäkin sellaisen haluaisin mutta kaksipyöräisen...

Niin, vaikkette ehkä usko niin minä tykkään halkoa puita. Hyvin usein nuoruudessa tein huvikseni halkoja kun ei ollut muutakaan tekemistä. Se on tosiaan terapeuttista. Kummallista tyydytystä saa kun onnistuu isku niin että klops vaan ja yhdestä puusta tulee kaksi. Mutta on se hermoja raastavaa kun sattuu oksainen tai muuten kenkkumainen vastaan :evil:

Olen mä ajatellut ottaa rankoja mutta kun en tiedä milloin olisi aikaa niitä pätkiä tahi halkoa. Kaksi vuotta on kaverin mökiltä saadut pöllitkin jo olleet sokkelia vasten, lahoavat pian :(

Tänä vuonna on kokonaista 9 päivää kesälomaa ja lauantaithan ovat edelleen työpäiviä kun noita lasketaan niin eipä tässä paljoakaan ole "luppoaikaa".

Sen ehkä teen että pari mottia valmiita halkoja otan talveksi tai brikettejä. En ole vielä päättänyt mutta jotenkin pitäisi leikata nuo huippupakkasten sähkökulut ja halot olisi käteviä iltasella nakella jämään kunhan saisi sen arinan rakennettua öljypesän puolelle. Huonoin homma on se että jämän vesitilavuus on niin pieni että varaavuutta ei oikein ole. Tuo öljysäiliö niin houkuttaisi tehdä varaajaksi mutta siinäkin on monta mutkaa vastassa.

Porin Matti olisi ainakin syytä saada talveksi sisään ja jopa tulille!

Onpas tänään vilpoinen päivä, melkein tekisi mieli laittaa vilpero päälle! En silti viitsi kun yläkerrassa on niin lämmin että pitää ikkunoita pitää auki.
Eikös sulla ollut se sveni, joka osasi siirtää sitä kylmää ja lämpöä eripaikkoihin tehokkaasti?

1 tai 2 pölliä jos vaan tekee, ei tule edes hiki ja jos jokatoinen ilta kopsauttelee sen muutaman kerran niin parissa kuukaudessa tulee jo yllättävästi sitä puuta, ei nyt mitään suuria määriä, mutta aina eteenpäin, eikä se kroppa muuta tarvitse, jo sillä saa erilaisen fiiliksen aikaan, vai onko se vaan yläpää jossa se tapahtuu, no kuitenkin alle vartti kerrallaan on enemmän kuin nolla.

Ne oksien kohdat on vähän sellaisia, että mun mielestä niitä oppii katsomaan siten, että osaa lyödä halki oksista huolimatta, vähän erikohdista vaan poksuttelee menemään, sitten voi kopsautella kylkeenkin, sekin joskus auttaa asiaa, mutta kyllä apinanraivo on aina paras vaihtoehto kaikkeen :twisted:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Eikös sulla ollut se sveni, joka osasi siirtää sitä kylmää ja lämpöä eripaikkoihin tehokkaasti?

1 tai 2 pölliä jos vaan tekee, ei tule edes hiki ja jos jokatoinen ilta kopsauttelee sen muutaman kerran niin parissa kuukaudessa tulee jo yllättävästi sitä puuta, ei nyt mitään suuria määriä, mutta aina eteenpäin, eikä se kroppa muuta tarvitse, jo sillä saa erilaisen fiiliksen aikaan, vai onko se vaan yläpää jossa se tapahtuu, no kuitenkin alle vartti kerrallaan on enemmän kuin nolla.

Ne oksien kohdat on vähän sellaisia, että mun mielestä niitä oppii katsomaan siten, että osaa lyödä halki oksista huolimatta, vähän erikohdista vaan poksuttelee menemään, sitten voi kopsautella kylkeenkin, sekin joskus auttaa asiaa, mutta kyllä apinanraivo on aina paras vaihtoehto kaikkeen
Juu, sveidi kyllä siirtäisi mutta välistä puuttuu kaksi 125mm kanavaa ja oikeastaan haluaisin ne a-talliin saakka. Silloin ei menisi hukkaan lämmöt kun voisi autotalliin puhkua yläkerran ylilämmöt ja antaa sen metelöidä siellä (ei sekään mikään hiljainen suhisija ole...).

Niin, mä luulen että se on enemmänkin tosiaan yläpäästä kiinni se halon hakkaaminen, varsinkin mulla muttei sillä palkitsevalla tavalla => ei vaan muka viitsi edes tehdä kahta kun tietää (luulee) ettei saa mitään aikaiseksi jos vain kaksi ehtii. Tosiasia kun on etten varmaan kahta enempää jaksaisikaan :-) Noh, jos mä nyt edes tuon sokkelin pöllit kokeilisin halkoa, kohta se on helppoa kun voi vain repäistä puoliskot erilleen. Koivupöllejä siis ja tuppaavat nopeasti lahoamaan.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Juu, sveidi kyllä siirtäisi mutta välistä puuttuu kaksi 125mm kanavaa ja oikeastaan haluaisin ne a-talliin saakka. Silloin ei menisi hukkaan lämmöt kun voisi autotalliin puhkua yläkerran ylilämmöt ja antaa sen metelöidä siellä (ei sekään mikään hiljainen suhisija ole...).

Niin, mä luulen että se on enemmänkin tosiaan yläpäästä kiinni se halon hakkaaminen, varsinkin mulla muttei sillä palkitsevalla tavalla => ei vaan muka viitsi edes tehdä kahta kun tietää (luulee) ettei saa mitään aikaiseksi jos vain kaksi ehtii. Tosiasia kun on etten varmaan kahta enempää jaksaisikaan :-) Noh, jos mä nyt edes tuon sokkelin pöllit kokeilisin halkoa, kohta se on helppoa kun voi vain repäistä puoliskot erilleen. Koivupöllejä siis ja tuppaavat nopeasti lahoamaan.
Se alkuunpääsyhän kaikessa on aina se suurin haaste, jotenkin uskaltaisin väittää, että tässä kun on tullut hilluttua parempaa kuntoa, niin ei ole enää läheskään niin suuri kynnys saada jotain alulle, sitä vaan menee ja tekee, mutta mitä enemmän on kiinni nörttitouhussa, niin sitä huonommin sitä taas saa käytännössä hommia alulle, merkillistä, mutta hyvin pitkästi noin olen havainnut sen kuitenkin menevän.

Sitä ehkä ajattelee liikaa sitä hommaa eikä vaan tee sitä, nörttihommat taas on ihan sitä ajattelemista, se koko tekeminenkin, ehkä siitä tulee joku mielen illuusio sitten, tai mikä lie, että se fyysinen suoritus muodostuu sellaiseksi suureksi vuoreksi vaikkei se sitä olekkaan.

Jotenkin sellaiseen tulokseen olen tullut, ehkä se on vain sitten niin, että mulle vaan sopii fyysinen homma paremmin :lol:
ObOlli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ObOlli »

jtbo kirjoitti:Toisaalta sen yhden hyvän sahan hinnalla saa aika monta vähän vaatimattomampaa, mutta tuossa 500 luokassa nuo laatumerkkien sahat on tosiaan aika lähellä optimia.

Mulla ei ollut varaa kuin halpaan, hyvän ostan sitten, kun varmasti sellaista tarvitsen ja jollain sen rahan siihen vielä kerään :D
Enemmän kuin se sahan optimointi sinänsä, tarkoitus oli ostaa sellainen joka kestää. Hommia kun on tehnyt tarpeeksi pitkään niin ei enään osaa varoa työvälineitä samalla tavalla, vaan ajaa niitä kuin vierasta sikaa ainakin. Faijan 023 tilhihän oli meikäläisen lopulta käsissä hätää kärsimässä, ja minä nyt sitten itselleni ostin sellaisen ettei tarvitse heti uusia. Totesin että turha maksaa 250-400e lelusta kun kunnollisen löysin tuohon hintaan. Ero on että 250 on valualumiinirunkoinen siinä missä 023 (ja nykyään 230) on muovia, ja kyllä se näkyy. Hassuinta on, että tilhin kunnollinen pikkusaha on 200 eikä ne muovirunkoiset välimallit. Tosin mulla oli ajatuksissa myös että tohon 250 tilhiin saa sitten tarvitessa vaikkapa 20" laipan ja terän ja jaksaa varmasti vääntää, mutta tuleehan siinä tiet tai naapurin rakennukset helposti alle jos sellaisia puita alkaa kaatamaan. On tosin niitäkin tontilla ainakin muutama.

Toinen puoli tietysti että kun sitä pääsee puihin käsiksi niin jälkeä pitäisi syntyäkin, kun aika on nykyään ollut niin tiukassa. Ja samasta syystä ne fissen kirveetkin, olisihan se x27 liioittelua ellei aio sitä päästä sillain aikuisten oikeasti käyttämäänkin. Se vaan on vähän rankka heiluteltava pikkupölleihin. Siispä joku x17 kaveriksi voisi olla oikein jees. On mulla se ikivanha fissen käsi... eikun katkaisukirveskin, oiskos X15 vastaava, muistelen hämärästi että se oli joku 1100 siltä ajalta kun ne vielä noin nimettiin. Paperit tietenkin hukkuivat jo pari vuosikymmentä takaperin.

Raivuriksi sitten ostin lelun, koska tarkoitus ei ole käyttää sitä aina ja jatkuvasti toisin kuin noita yllämainittuja, kunhan nyt ensin saa sen pihan ja metsän raivattua niin ylläpidon pitäisi onnistua vähemmällä. Saas näkee mitä sitä ehtii ja jaksaa, ja tietty että kuinka se viidakoituu kun paikalle ei oikein pääse. Ja kai tuo nyt muutaman vuoden kestää, ei sitä kaikkea 150e vinkuintian halpaihmeeltä voi odottaa. Jos tontti olisi isompi niin sitten ehkä, tai jos oikein innostuu niin vielähän sitä ehtii. Ja aika monessa muussakin pitää ensin ostaa joku vaan, esmes kuorimarautaa kattelin, olisi ehkä vähän helpompi ohuempien runkojen avaamiseen kuivumista varten kuin fissen x3 vesuri jota nyt käytän, sinänsä oikein hyvä vesuri toki muttei välttämättä tuohon ihan optimaalinen.

Jotensakin riepoo joka kerta katsellessa, että tarvitsisi ainakin kymppitonnilla rahaa välineisiin jos kunnolliset ostaisi, alkaen vaikka työpenkistä ja yläjyrsimestä jigeineen. Vaan mitäs minä, onhan täällä kai ihan oikeitakin välinefriikkejä :wink: :oops:
jtbo kirjoitti:Yksi pokasahoista tosin tuntuu purevan kohtuudella puuhun, se on kahden käden saha, sellaisia ei ole tainnut olla vuosikymmeniin enää kaupan, tosi vanhoja toki kaikki.
Isovanhempien mökillä oli 105 cm pokasaha, mutta siihen ei ole enään vuosikymmeniin saanut teriä. Pokasahassahan suurin ongelma on ettei pysty katkomaan mitään paksumpaa, joten mopon tai kaverin+justeerin tarvitsisi kuitenkin. :mrgreen:
jtbo kirjoitti:Kyllähän pokasahallakin tukki katkeaa, mutta puolisen tuntia siihen menee, kun siinä puolessa tunnissa pistää koko tukin pätkiksi ja suurinpiirtein halkookin, jos ei isommin oksia tule vastaan.
Paras tapaus oli että pistin teininä sitten kirveellä poikki arviolta 60cm kuusen kun ei ollut mopoa eikä poka pystynyt. Aikaa meni ja metsä vaan kaikui, ja naapurin isäntäkin kävi ihmettelemässä kalketta että rakennetaanko siellä, kävi sitten sääliksi ja pisti rungon omalla mopolla pätkiksi. Asiasta paljon myöhemmin kuultuaan kummisetäni alkoi sitten järkkäämään sitä pienempää 023 tilhiä... viini
jtbo kirjoitti:Tosin tänään kiukutti kun hommat seisoo niin, että halkesi ne oksatkin, kun kopsuttelin niitä pokasahalla sahattuja pölkkyjä, meinasi vähän alkaa hymyilyttämään, kun ei enää tarvitse kovin montaa houkutuslyöntiä tehdä, toisin kuin projektin alussa.
Hyvältähän tuo kuulostaa!
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Voi teitä puulämmittäjiä!

Meikä maksoi eilen melkein 800 euron sähkölaskun, mutta eipä mua moottorisahat juuri kiinnosta: puulle tulee kova hinta, jos sen käy salaa kaatamassa naapurin metsästä...

Omaa metsää mulla ei ole.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Voi teitä puulämmittäjiä!

Meikä maksoi eilen melkein 800 euron sähkölaskun, mutta eipä mua moottorisahat juuri kiinnosta: puulle tulee kova hinta, jos sen käy salaa kaatamassa naapurin metsästä...

Ei mullakaan paljoa omaa ole, mutta naapurin ja yhtiön metsästä neuvottelin kaato-oikeuksia, paljon on sellaista metsää tässä maassa, jossa myrsky tehnyt tuhoja ja ei ole metsänomistajilla aikaa/intoa kaikkia pieniä kaatoja keräillä pois, monia muitakin syitä on siihen, että antavat ilmaiseksi kerätä pois kun itse käy työt tekemässä.

Vaan eihän siinä kovin huima se tuntitaksa ole itselle tehdessäkään, jos rahahanoja on muista hommista roimasta parempaan tuntihintaan, niin kannattavampaa se ehkä on niitä tehdä, ellei sitten ole valmis maksamaan siitä saatavasta liikunnasta jotain.

Mulla ei muuten vuodessa maksa sähköä 800 euroa, se on aika paljon yhdeksi laskuksi, sulle varmaan kelpaisi joku muu kuin vastuslämmitys, joku kohtuuhintainen aurinkokeräinpakettikin voisi tuoda kohtalaisen säästön jollain aikavälillä, kun teillä on sitä kulutustakin kuitenkin.

Taitaisi vaan olla sekin 3000 luokkaa asennuksineen?
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Se alkuunpääsyhän kaikessa on aina se suurin haaste, jotenkin uskaltaisin väittää, että tässä kun on tullut hilluttua parempaa kuntoa, niin ei ole enää läheskään niin suuri kynnys saada jotain alulle, sitä vaan menee ja tekee, mutta mitä enemmän on kiinni nörttitouhussa, niin sitä huonommin sitä taas saa käytännössä hommia alulle, merkillistä, mutta hyvin pitkästi noin olen havainnut sen kuitenkin menevän.

Sitä ehkä ajattelee liikaa sitä hommaa eikä vaan tee sitä, nörttihommat taas on ihan sitä ajattelemista, se koko tekeminenkin, ehkä siitä tulee joku mielen illuusio sitten, tai mikä lie, että se fyysinen suoritus muodostuu sellaiseksi suureksi vuoreksi vaikkei se sitä olekkaan.

Jotenkin sellaiseen tulokseen olen tullut, ehkä se on vain sitten niin, että mulle vaan sopii fyysinen homma paremmin :lol:
Tottahan tuo joka sana, unohdit vain sen mikä ainakin mulle monessa innostuksessa usein käy: Kun asia on koluttu läpi ja homman jokseenkin sisäistynyt niin kiinnostus lopahtaa kun ei mitään uutta ja mielenkiintoista enään paljoakaan tule vastaan niin anturit kääntyvät uusiin aiheisiin.

Olen tosin kuullut että kuntoilusta muodostuu jonkinsortin huumetta aivoihin ja sitä tahtoo vain lisää, lisää ja lisää.

Motskareissa mulla on ollut aina intohimo päällä ja on edelleen mutta hiljalleen aivot ovat sisäistäneet ettei onnaa mutta silti se takakuupassa kiusaa ja jos onnellisesti käy niin parin viikon päästä saattaa olla sauma etsiä osat + laittaa kiinni mutta sitä ennen pitää monen tähden asennon loksahtaa kohdalleen. Ei se kuntoa tietty nosta muttei tuo mielialan kohennuskaan pahitteeksi olisi kun niin meren mutia tullut kynnettyä jo monen monta kuukautta.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Meikä maksoi nyt täsmälaskutuksella +200€ siirtoyhtiölle ja +200€ sähköstä kuukaudessa, pakkaskuukausina. Joku +30€ ja +10€ taisi olla lasku viime heinäkuussa, silloin ei niinkään tullut mieleen halot sun muut palavat energiamuodot mutta tuo 400€/kk on edelleen tuoreessa muistissa eikä se ollut talvella ainoa kuukausi... Se salaa kaataminenkin saattaa kohta muodostua kannattavaksi... :-D

Rankojen hintoja kerran kyselin ja taisi olla niin että olikohan Espoon kaupungin puisto-osastolla tjsp. edullisimmat rankojen hinnat ja sieltä olisi saattanut tulla pyökkiä ja jopa tammea, riippuen mitä sattuvat kaatamaan milloinkin.

Aurinkoenergiaahan tuo puukin :-)

edit: korjailtu Heinäkuun sähkölaskua.
voiettä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja voiettä »

tuuma kirjoitti:

Meikä maksoi nyt täsmälaskutuksella +200€ siirtoyhtiölle ja +200€ sähköstä kuukaudessa, pakkaskuukausina. Joku +30€ ja +10€ taisi olla lasku viime heinäkuussa, silloin ei niinkään tullut mieleen halot sun muut palavat energiamuodot mutta tuo 400€/kk on edelleen tuoreessa muistissa eikä se ollut talvella ainoa kuukausi... Se salaa kaataminenkin saattaa kohta muodostua kannattavaksi... :-D

Rankojen hintoja kerran kyselin ja taisi olla niin että olikohan Espoon kaupungin puisto-osastolla tjsp. edullisimmat rankojen hinnat ja sieltä olisi saattanut tulla pyökkiä ja jopa tammea, riippuen mitä sattuvat kaatamaan milloinkin.

Aurinkoenergiaahan tuo puukin :-)

edit: korjailtu Heinäkuun sähkölaskua.
Ja täällä maksettiin läpi talven 110-130e/kk siirtoineen..tma alkaa olee just kohillaan jossen paljoa wäärin muista :shock:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Suurin taisi olla jotain 80 euron luokkaa, 40-50€ pääosin, mutta kovin hurjasti en sähköllä ole lämmitellyt, mutta mutta, kun eihän mulla ole juuri ollut lämmintä tilaakaan eikä sitä lämmintä vettäkään paljoa mene.

Täällä ei muuten ole satanut vettä kovin hetkeen, metsäpalovaaran ihan ovat näköjään merkanneet päälle.
tuuma
Jäsen
Jäsen

voiettä kirjoitti: Ja täällä maksettiin läpi talven 110-130e/kk siirtoineen..tma alkaa olee just kohillaan jossen paljoa wäärin muista :shock:
Hmmm. Meitin porakaivopumpuun on tullut talven aikana jokin vika, huomasin kun kokeilin puutarhaletkua ja vaikka ilmasin paineentasauspöntön tai mikä lieneekään tuo galvanoitu joku 150l pönttö onkaan (eli tyhjäsin kerran yläkorkki auki), niin painekytkin katkoo parin sekunnin syklillä käyntiä. Ejektori vissiin siellä jossain maan uumenissa mennyt epäkuntoon ja ei pumppu palauta tuota ylimäärä vettä enään kaivoon. Tämä siis olettamus. (Maatilallinen, apuaaaaa!). Saattaa siis olla edessä se ejektorin vetäminen sieltä jostain esiin ja toki korvata sitten U-mutkalla että Kiinasta VesiMLP, niin voin puusavotat unohtaa :roll:

Toki se Porin Matti silti on saatava toimintaan ja mulle edes jokunen lihassäie käsivarsiin!

Kyllä täällä on pari päivää vettä loikottanut, ei auringosta tietoakaan!!!
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Suurin taisi olla jotain 80 euron luokkaa, 40-50€ pääosin, mutta kovin hurjasti en sähköllä ole lämmitellyt, mutta mutta, kun eihän mulla ole juuri ollut lämmintä tilaakaan eikä sitä lämmintä vettäkään paljoa mene.

Täällä ei muuten ole satanut vettä kovin hetkeen, metsäpalovaaran ihan ovat näköjään merkanneet päälle.
Sinä kun ajattelit myyväsi miehen + hussen työnä niin voisin vähän hioa liikeideaasi vaikka niin että: "Ottakaa minut töihin, majoitakaa, muonitkaa. Teen samalla siinä sivussa energiakartoituksen ja vähennän sähkölaskunne 1/10 osaan. Saatan myös tuoda sisältöä muutenkin tylsään elämäänne". Ehkä loppulauseen voisi oikeastaan jättää pois :roll:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kyllä siinä monttupyörälle olisi tilausta, sen vähän mitä olen ajanut, niin kädet siinä touhussa aika äkkiä loppui :-D
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Mullakin tuota sähköä tuntuu kuluvan ihan reippaasti, sellaista n. 100-120kWh / vrk eikä oikein tunnu vähenevän, oli ulkona miten paljon lämmintä tahansa.

Pannuhuoneessa olen tutkinut tilannetta nyt jonkin aikaa, yksi ongelma on kattilan lämpeneminen varaajan alayhteestä nousevalla lämmöllä, paluulinjaa pitäisi pudottaa jotain 20-30cm alaspäin niin sitten ehkä loppuisi tuo. Pitäisi mitata ja käydä putkiliikkeestä hakemassa putket ja osat, ei vaan hirveän mukava homma ole. Pitää purkaa koko linja ja eristykset ja sitten rakentaa uudelleen.

Sähköputket ja kaapelit saattaa olla ettei enään ylläkään, sitten joutuu niitä jatkamaan. Kiertovesipumpun syöttöähän nyt ei oikein voi jatkaa joten menee vaihtoon koko kaapeli, onneksi se ei hirveän kaukaa tule mutta onhan siinä hommansa kuitenkin.

Patteriverkoston paluun ja varaajan alayhteen väliin pitäisi laittaa takaiskuventtiili saman ongelman takia, siinäkään ei ainakaan liikaa tilaa ole saati sitten kartioliitintä, koko putki täytyy panna poikki ja sitten venttiili väliin.

Sitten yksi ongelma tuntuu olevan käyttövesikierukan lähistöllä, siinä hohkaa lämpöä ihan tosissaan, koko varaajan pintapellitys on tulikuuma ja eristämättömiä putkiakin jonkin verran. Vielä en ole saanut selville, kuumeneeko pellitys varaajan sisältä vaiko läheisistä putkista hohkaavasta lämmöstä.

Mielestäni siellä kyllä pitäisi villaa olla niin paljon kuin menee, joten lieneekö sitten nuo putket hehkuu niin kovasti että pellityskin lämpiää :roll: Eristämätöntä on aikoinaan rakennettu pikkuvaraajan ohituslinja ja sitten tuonne pikkuvaraajalle kierukalta menevää linjaa jonkin verran.

Tuo ohituslinja kuten myös pikkuvaraajalle menevä on asennettu liian lähelle muita putkia. Katselin noita hetken aikaa ja totesin että ei ole putkimiehellä tainnut olla mielessä muuta kuin saada mahdollisimman monta puristusosaa kulumaan, varsinkin tuo ohituslinja on turhan mutkainen.

Jos tuon kierukalta lähtevän linjan olisi malttanut ottaa vähän etäämmälle ennen ylös kääntämistä niin eristeet mahtuisi väliin ja ainakin yksi puristusosa menisi vähemmän. Sitten tuon ohituslinjan olisi ottanut vähän alempaa ja vaikka kytkenyt tuohon pikkuvaraajalta tulevaan linjaan vähän lähemmäksi.

Lisäksi syöttösekoitusventtiililtä olisi voinut lähteä suoraan käyrällä pikkuvaraajalle niin eristys tulisi vielä vähän lähemmäksi, no, tuolla nyt ei niin merkitystä ole mutta kuitenkin.

Kuva

Lisäksi tuo lämminvesikierron linja on vedelty pexillä rumasti tuolta muiden putkien päältä usean metrin matkan, noh, eihän se sieltä nokikerroksen alta kyllä mihinkään näy mutta parempi olisi ollut kuparilla vetää tuonne jakotukkien luo ja vasta siellä liittää pexiin :roll:

Ja pumpun molemmin puolin saisi kyllä olla venttiilit, jostain syystä pitänyt laittaa erillinen takaiskuventtiili pumpun jälkeen vaikka ennen pumppua olisi voinut laittaa pumppuventtiiilin, jossa olisi takaisku ja myös se sulku :roll:

Lattialämmityksen pumppuyksiköllä on myös vähän lattialämmityslinjoissa vedetty mutkia suoriksi pexillä ja estetty eristäminen, mutta eihän siellä nyt niin kuumaa vettä menekään.

Kyllä hieman on varsinkin näissä viimeisimmissä asennuksissa putkareilla jäänyt miettimättä loppuun asti asiat, jakotukitkin tuli lähes suoraan pannun päälle vaikka nimenomaan piti katsoa ettei ne tule siihen :lol:

Vessaan tulevat pexit pujotettiin vintiltä kuuma ja kylmä "väärinpäin" jonka johdosta tuli sitten ylimääräinen yliheitto pintaputkiin. Jäätymisen pelko oli niin suuri että eristykset jätettiin tekemättä ja kylmävesiputki niputettiin kuumavesiputkien kanssa yhteen, no nyt kylmä vesi on tulikuumaa sekä huomasin että putket hohkaa myös sisälle kattopaneelien läpi.

Tähän ongelmaan ratkaisuksi ehdotettiin että lämminvesikierron pumpulle laitettaisiin ajastin että vesi kiertäisi vain muutaman minuutin silloin tällöin ja näin kylmä vesi ei kerkeäisi lämmitä mutta ei myöskään jäätyisi. Muttakun lämminvesikierto nyt mielestäni on sitä varten että kuumaa vettä tulee heti milloin tahansa eikä kylmävesiputkien jäätymisenestona niin ajastinta ei laitettu.

Ehkä vielä joskus kaivan ne esiin ja laitan villakourut ympärille :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Sinä kun ajattelit myyväsi miehen + hussen työnä niin voisin vähän hioa liikeideaasi vaikka niin että: "Ottakaa minut töihin, majoitakaa, muonitkaa. Teen samalla siinä sivussa energiakartoituksen ja vähennän sähkölaskunne 1/10 osaan. Saatan myös tuoda sisältöä muutenkin tylsään elämäänne". Ehkä loppulauseen voisi oikeastaan jättää pois :roll:
Niin mutta tuossahan on vaarana jo hankkia jotain rahaakin :lol:

En minä kyllä kovin vakavissani sahaushommia meinannut ottaa, siinä on omia kiumurantteja kuvioitaan, vakuutuksia ja kaikenmoisia sellaisia hankaluuksia, lisäksi aika paljon sitä pitäisi harjoitella moisia juttuja.

Vaan jos ajattelisi, että tekisi ja kuivaisi polttopuuta, niin ehkäpä sillä jotain voittoa saisi tehtyä.
Vastaa Viestiin