ObOlli kirjoitti:Kunnon saha maksaa itsensä takaisin, nimenomaan säästyneinä lämmityskuluina, muttei välttämättä ihan vuodessa tai parissa, tietty riippuen poltettavien kuutioiden määrästä. Jos plaadukkaampi saha on palttiarallaa 600e ja kuutio puuta 50e, niin saha on maksanut itsensä takaisin noin 13 kuution jälkeen (bensaan menee myös rahaa.) Työtunteja ei siihen voi laskea tuolla tavoin, koska työteho on eri ihmisillä erilainen, mutta niiden kuoletus alkaa vasta tuon jälkeen. Jos taas ajattelee lämpöön käytettyä rahaa eikä ostokuution hintaa, niin saha onkin saattanut kuolettaa itsensä jo ensimmäisenä vuonna ;)
Minä maksoin runsas vuosi sitten 500e tilhin 250:stä, ja pidän sitä yhä tarpeellisena ja hyvänä ostoksena, joka vielä maksaa itsensä takaisin. Puu maksaa nyt vain työn + sahan bensat, vertailukohtana sähkö joka maksaisi keskimäärin varmaan jokusen euron lämmityspäivältä -- maa- tai aurinkolämpö, tai ihan mikä tahansa muu olisi pitkällä tähtaimellä sähköä edullisempi mutta alkuinvestointi on vielä paljon suurempi. Miten tahansa siis lasken, niin kauan kun jaksaa tehdä puut itse, niin siinä säästää.
MuoksLisäys: Hussesta siis ostaisin ammattilaisversion, onkos se nyt sitten 346xp, mutta muistaakseni maksaa 700e tai vähän alle. Toki on inhottavampiakin asioita kuin huono moposaha, mutta...
Toisaalta sen yhden hyvän sahan hinnalla saa aika monta vähän vaatimattomampaa, mutta tuossa 500 luokassa nuo laatumerkkien sahat on tosiaan aika lähellä optimia.
Mulla ei ollut varaa kuin halpaan, hyvän ostan sitten, kun varmasti sellaista tarvitsen ja jollain sen rahan siihen vielä kerään :D
Löysin vähän pengottuani homeliten reilunkokoisen terälaipan, toisen vähän pienemmän, sekä Stihlin terälaipan, myös kuorimaraudan, kolme pokasahaa, sekä useita teriä, sekä ihan aidon viikatteen terän. Pokasahojen terät ovat ruosteessa toki, viikatteen vartta ei ole ja kuorimarautakin on aika ruostunut. Ihan kuin olisi käynyt ostoksilla, kun löytää nurkistaan uutta rojua :D
Ehkä saan viikatteen jollain tavalla rakennettua, mullahan on yksi viikate jossa huono terä, jos jotenkin sen kahvaan saisin tuon terän. Sandvik 52 näkyy olevan yhdessä käyttämättömässä mutta pahasti ruosteisessa terässä, eli sellaisia pitää kai metsästää sitten. Yksi pokasahoista tosin tuntuu purevan kohtuudella puuhun, se on kahden käden saha, sellaisia ei ole tainnut olla vuosikymmeniin enää kaupan, tosi vanhoja toki kaikki. Jossain mulla saattaa olla vieläpä osat puiseen pokasahaan, kun muistaisi edes missä rakennuksessa ne oli, pitää penkoa hieman lisää.
Kyllähän pokasahallakin tukki katkeaa, mutta puolisen tuntia siihen menee, kun siinä puolessa tunnissa pistää koko tukin pätkiksi ja suurinpiirtein halkookin, jos ei isommin oksia tule vastaan. Tosin tänään kiukutti kun hommat seisoo niin, että halkesi ne oksatkin, kun kopsuttelin niitä pokasahalla sahattuja pölkkyjä, meinasi vähän alkaa hymyilyttämään, kun ei enää tarvitse kovin montaa houkutuslyöntiä tehdä, toisin kuin projektin alussa.
Tuumankinhan kannattaisi ottaa vähän rankoja pihaan, että saa tehdä klapeja kuivamaan, kyllä se ihan hyvää liikuntaa on sekin ja on se vaan jotenkin terapeuttista halkoa puuta