Hajuttoman homeen metsästys
Hajuttoman homeen metsästys
Asukkaissa esiintyy oireilua mikä saattaa viitata homeeseen. Hajua ei esiinny. Koneellinen ilmanvaihto mahdollisesti imee homemyrkkyjä sisäilmaan seinien läpi?
Mitä nyt olen miettinyt niin saattaisi esiintyä vanhaa kasvustoa ulkoseinien alapäissä. Viime kesänä tehtiin perusteellinen salaojitus, joten nyt eivät ainakaan kosteudet pääse nousemaan perustuksista alaseiniin. 2/3 osaa talosta on toki rakennettu maanvaraisella laatalla joten sen kautta saattaa nousta kosteutta.
Kannattaako ruveta ulkoa etsimään kohtia mitkä ovat ehkä aikojen saatossa olleet eniten kosteudelle alttiita ja niistä kohdin vaikka 10mm poralla tehdä reikiä seiniin ja näin saada purunäytteitä seinistä?
Haiseeko vahankin (jos ei ole aikoihin saanut kosteutta) home puruissa, vai miten tunnistaa jos näytteissä saattaa esiintyä kasvustoa? Kannattaako lähettää analysoitavaksi jos haisee. Entä jos ei ole hajuja eikä puruissa esiinny kosteutta?
Kosteutta ajattelin mitata silleen että laitain puruja isoon mini-grip pussiin ja sen sisälle myös sisätilojen kosteusmittarin. Näin saisin viitteitä siitä jos puruissa on kosteutta.
Reiät sitten kiinni elastisella massalla?
Jos sitten löytyykin kohtia missä epäilisi kasvustoa, niin miten se hoidetaan kuntoon? Poistetaan haisevat purut? Entä pystytolpat ja mahdollisesti alajuoksu? Purueristehän on siitä epäkiitollinen että jos alhaalta avaa niin tulee koko seinä pihalle.
Mieluiten tekisin kaikki korjaustarpeet ulkokautta kun sisällä on äsken tehty perusteellinen remontti.
Mitä nyt olen miettinyt niin saattaisi esiintyä vanhaa kasvustoa ulkoseinien alapäissä. Viime kesänä tehtiin perusteellinen salaojitus, joten nyt eivät ainakaan kosteudet pääse nousemaan perustuksista alaseiniin. 2/3 osaa talosta on toki rakennettu maanvaraisella laatalla joten sen kautta saattaa nousta kosteutta.
Kannattaako ruveta ulkoa etsimään kohtia mitkä ovat ehkä aikojen saatossa olleet eniten kosteudelle alttiita ja niistä kohdin vaikka 10mm poralla tehdä reikiä seiniin ja näin saada purunäytteitä seinistä?
Haiseeko vahankin (jos ei ole aikoihin saanut kosteutta) home puruissa, vai miten tunnistaa jos näytteissä saattaa esiintyä kasvustoa? Kannattaako lähettää analysoitavaksi jos haisee. Entä jos ei ole hajuja eikä puruissa esiinny kosteutta?
Kosteutta ajattelin mitata silleen että laitain puruja isoon mini-grip pussiin ja sen sisälle myös sisätilojen kosteusmittarin. Näin saisin viitteitä siitä jos puruissa on kosteutta.
Reiät sitten kiinni elastisella massalla?
Jos sitten löytyykin kohtia missä epäilisi kasvustoa, niin miten se hoidetaan kuntoon? Poistetaan haisevat purut? Entä pystytolpat ja mahdollisesti alajuoksu? Purueristehän on siitä epäkiitollinen että jos alhaalta avaa niin tulee koko seinä pihalle.
Mieluiten tekisin kaikki korjaustarpeet ulkokautta kun sisällä on äsken tehty perusteellinen remontti.
-
harnojukka
- Jäsen

Re: Hajuttoman homeen metsästys
Kannattaisiko ensin poissulkea mahdolliset muut terveydellisten oireiden aiheuttajat kuten siitepölyallergiat, astma yms. ennen rakenteisiin poraamista?
Laittaa ilmastiointi pois joksikin aikaa, jos epäilee että seinien läpi imee hometta sisäilmaan?
MIten pitkään sitten pitäisi olla pois päältä että huomaa mahdolliset erot. Ja miten pitkään uskaltaa pitää pois päältä kun kuitenkin käydään päivittäin suihkussa ja pestään pyykkiä.J&J kirjoitti:Laittaa ilmastiointi pois joksikin aikaa, jos epäilee että seinien läpi imee hometta sisäilmaan?
Siitepölyallergia on ollut jo pitkään ja siihen syön lääkkeitä. Oireilut ovat kylläkin paljon pahemmat kun mitä tulee allergiasta.harnojukka kirjoitti:Kannattaisiko ensin poissulkea mahdolliset muut terveydellisten oireiden aiheuttajat kuten siitepölyallergiat, astma yms. ennen rakenteisiin poraamista?
-
tessu
Jo tai sit kannattaa muutta kauopunkiin heh heh ai niin mut sielläkin on kuulemma hometta.
AIVAN vois ensin jättää itte ne tupakit piiiloon ja miettiä et mitähän muutakin vois olla?
AIVAN vois ensin jättää itte ne tupakit piiiloon ja miettiä et mitähän muutakin vois olla?
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Moi, lueskelin noita paria viestiketjua ja ajattelin sellaisen kommentin laittaa, että olisikohan nyt hyvä toimia niin, että kokeilee yhtä juttua kerrallaan ja sitä kautta lähtee hakemaan ratkaisua ja selvyyttä ongelmaan? Minä en ymmärrä noista ilmanvaihtokoneista mitään, joten en osaa siihen puoleen kommentoida, mutta tuntuisi että kannattaisi ensin varmistaa että se ilmanvaihtosysteemi ei ole syypää oireiluihin ja vasta sitten ryhtyä metsästämään muita syitä. Ajattelen tätä lähinnä siksi, että jos sinulla on kerran evidenssiä talossa oleskelusta useamman vuoden ajan, pitkältäkin aikaa, ja nyt sitten vasta asumisen ja sen ilmanvaihdon käynnistämisen myötä on ruvennut tulemaan näitä oireita? Altistukset ovat tietysti asia sinänsä, miten nopeasti ne kehittyvät jne. Mutta jotenkin itsestä silti tuntuisi, että kannattaisi ensin varmistaa että se ilmanvaihto ei ole ongelman ydin. Kuvittelisin, että noissakin systeemeissä alussa voi olla paljon säätämistä ja kokeilua, varsinkin vanhassa talossa missä ei mikään ole ihan suoraan mistään rakentamismääräyskokoelmasta vedetty laskennallinen autuas totuus vaan aina tilanne- ja talokohtainen juttu. Jos nyt miettii vaikka sitä, miten hartaasti omaa uutta maalämpöä on säädetty tässä parin vuoden ajan ennen suht optimaalisen tilanteen löytymistä, ja suhteuttaa sen ilmanvaihtoon joka on lähtökohtaisesti kuitenkin vähän koukeroisempi juttu, niin ei minusta olisi mikään ihme vaikka alussa pitäisi tehdä paljonkin justeerausta. Minulla itselläni menee vaikka ruotsinlaivalla tai ilmastoiduissa hotelleissa aina oitis silmät täyteen hiekkaa ja olo muuttuu tukkoiseksi, sikälikin ajattelin että ilmanvaihto voi olla syypää monenlaiseen. Varsinkin jos on itsellä jo tuollaista siitepölyherkkyyttä valmiiksi.
Tiedän hyvin sen tunteen, kun vaikka itsellä tai lapsilla on jotain flunssaoireita tai muuta köhää tai nuhaa tai silmien rähmimistä, ensimmäisenä sitä vaan alkaa nähdä kauhuja kaikkialla ja miettiä että mitä jos talo onkin homeessa ja mitä jos kaikki sairastutaan vakavasti ja mitä jos... ja sitten on yöunet menneet ja murehduttaa ja huolestuttaa eikä oikein tiedä mitä tekisi. Varmaan ihan jokainen vanhassa talossa asuja on tähän ajatuskuvioon törmännyt ja se ei tottavie ole kivaa, varsinkin jos ne oireet ovat sitten ihan todellisia eikä niitä voi kuitata tilanteen ohi mentyä millään "naapurin kakaroillakin oli kaikilla flunssa" -tyyppisellä selityksellä.
No mutta, tämä nyt oli enemmän tällainen olalletaputteluviesti, tsemppiä kovasti ja toivotaan että asia ratkeaa pian ja onnellisesti. Jos tekisi vaikka sellaisen toimenpidelistan näiden palstan ja asiantuntijoiden neuvojen perusteella ja alkaisi siitä sitten yksi kohta kerrallaan kokeilemaan, luulen että sillä konstilla saisi kuitenkin parhaiten selvyyttä tilanteeseen, kun aina riittävän kauan kerrallaan kokeilisi yhtä muutostoimenpidettä ja tunnustelisi sen vaikutusta olotilaan?
Tiedän hyvin sen tunteen, kun vaikka itsellä tai lapsilla on jotain flunssaoireita tai muuta köhää tai nuhaa tai silmien rähmimistä, ensimmäisenä sitä vaan alkaa nähdä kauhuja kaikkialla ja miettiä että mitä jos talo onkin homeessa ja mitä jos kaikki sairastutaan vakavasti ja mitä jos... ja sitten on yöunet menneet ja murehduttaa ja huolestuttaa eikä oikein tiedä mitä tekisi. Varmaan ihan jokainen vanhassa talossa asuja on tähän ajatuskuvioon törmännyt ja se ei tottavie ole kivaa, varsinkin jos ne oireet ovat sitten ihan todellisia eikä niitä voi kuitata tilanteen ohi mentyä millään "naapurin kakaroillakin oli kaikilla flunssa" -tyyppisellä selityksellä.
No mutta, tämä nyt oli enemmän tällainen olalletaputteluviesti, tsemppiä kovasti ja toivotaan että asia ratkeaa pian ja onnellisesti. Jos tekisi vaikka sellaisen toimenpidelistan näiden palstan ja asiantuntijoiden neuvojen perusteella ja alkaisi siitä sitten yksi kohta kerrallaan kokeilemaan, luulen että sillä konstilla saisi kuitenkin parhaiten selvyyttä tilanteeseen, kun aina riittävän kauan kerrallaan kokeilisi yhtä muutostoimenpidettä ja tunnustelisi sen vaikutusta olotilaan?
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Itse en tässä paljon naurun aihetta näe. Olemme koko perhe aina olleet terveita ja muutettuamme helmikuussa kahden vuoden remontin jälkeen asumaan ooireilemme kaikki joillain tavalla. Alapojassa ei enää ole puruja, ne on kaikki poistettu, joten siksi epäilen ulkoseiniä.tessu kirjoitti:Jo tai sit kannattaa muutta kauopunkiin heh heh ai niin mut sielläkin on kuulemma hometta.
Hajua ei siis olem mutta 4 vuotias tytär herää kirkkain silmin, tukkoisella nenällä ja punottavilla poskilla, poika käheällä ännellä, tukkoisella nenällä ja vaikuttaa että hän myös kärsii päänsäryistä (oma oletukseni). Vaimolla on punertavat silmat ja on käheä, ja itsellä on vaikka mitä oireita. Enkä siis tupakoi.
Siksi haluaisin ulkokautta etsiä mahdollisia ongelmia sillä haluan että lapseni vaivat hyvin ja että itse voisin lopettaa asiasta miettimisen. En saa mitään tehtyä, olen apaattinen, ruoka ei maistu, en pysty nukkumaan, vain koska mietin asiaa.
Joten en ihan sanoisi he-he.
-
Laurakaisa
- Jäsen

Kuten totesin, uskoisin että meistä foorumilaisista varmaan useimmilla on ainakin jokunen näitä vastaavia "mitä jos tämä mökki sairastuttaakin meidät kaikki" -kauhukokemuksia ja siksi itsekin toivoisin, että jokainen kohdallaan miettisi vähän sitä, mihin sävyyn kannattaa näissä tilanteissa kommentoida, kun selvästi näkee että kaveri on huolissaan itsensä ja perheensä puolesta. Jossain kohtaa voi olla paikallaan hurtti huumori mutta ehkä se kohta ei nyt aivan ole tämä mvaarimon tilanne. Vähän tilannetajua kehiin nyt.
Minä nyt edelleen mietin sitä omaa banaalia maalämpöesimerkkiäni kun ei muutakaan ole, olen sitä pidempää ketjua lukenut mutta en muista onko teillä käynyt joku sieltä iv-koneen toimittajan taholta tilannetta tutkailemassa? Me ollaan nimittäin ainakin juoksutettu tänne sitä maalämpöfirman asentajaa aina kun on ollut joku tenkkapoo. Ainakin itse ajattelen niin, että jos on jonkun hiton kalliin vehkeen joltain ostanut, niin kyllä se myyjä saa luvan sitten jollain tavalla antaa panoksensa myös käyttöönotossa.
Minä nyt edelleen mietin sitä omaa banaalia maalämpöesimerkkiäni kun ei muutakaan ole, olen sitä pidempää ketjua lukenut mutta en muista onko teillä käynyt joku sieltä iv-koneen toimittajan taholta tilannetta tutkailemassa? Me ollaan nimittäin ainakin juoksutettu tänne sitä maalämpöfirman asentajaa aina kun on ollut joku tenkkapoo. Ainakin itse ajattelen niin, että jos on jonkun hiton kalliin vehkeen joltain ostanut, niin kyllä se myyjä saa luvan sitten jollain tavalla antaa panoksensa myös käyttöönotossa.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kiitos Laurakaisa järkevistä ja kannustavista kommenteista. Vaikka usein pystyy melkein kaiken hoitamaan mihin teoriassa ja käytännössä aina löytyy joku vastaus / ratkaisu, niin tässä tapauksessa toivottomuus imee kaiken energian ja ajatukset lakkavat toimimasta. Oikeassa olet että ilmanvaihto pitää nyt saada kuntoon niin että sen voi joko sulkea pois tai että sitä voi syyttää oireilusta. Kun lukee netistä ja tekee diagnoosia omista oireista niin aina rupeaa pelkäämään pahinta. Pojan ajoittainen väsymys, lattialla makoilu ja hirveä pyöriminen nukkuessa (samoin kun itse tekee kun on kunnon krapula ja päätä särkee (on joskus ollut)), sekä omat jatkuneet korvakivut (lääkäri väitti ettei ole korvatulehdusta, vaan epäili jotain pientä putkea mikä kulee poskiontelosta (jossa myös on ollut painetta)) ja nyt muutaman viikon kesänyt kurkkukipu. Muuten kaikkien tukkoisuus ja ärtyneet silmät vosivat olla merkki lievemmästä syystä, esim. ilmanvaihdosta ja sen epäpuhtaudesta. Rakennusaikana tietyt osat olivat erittäin alttiit rakennuspölylle, ja nytkin kävin eilen ja toissapävänä imuroimassa yläkertaa missä remontti on vielä kesken. Ajattelin että nyt jos siellä ei käy vähään aikaan niin sitä jäljellä olevaa pölyä ei pitäisi kenenkään nostattaa ilmaan. Yläkerta on rajattu portaiden yläpäästä muovilla muttaa talon alipaine voi varmaan tuoda epäpuhtauksia kuitenkin. Tänään aion käydä hankkimassa led-nöytöllä varustetun häkä-varoittimen että saan mitattua häkä-arvot kotona. Hormilla on piippuhattu ja riski on että alipaine vetää hiilimonoksidia (ölylämmitys) sisätiloihin. Nyt parina iltana kun vaimo on päästänyt koiran ulos pissalle on tuntuntu sisällä kova savun haju. Se voisi kanssa selittää illallisia päänsärkyja ja voimattomuutta. Että onko sitten oven avaus sitten vetänyt hajun jotain tietä pitkin asuintiloihin. Kellarissa johon pääsee ainoastaan ulkokautta ei pitäsis päästä ilmaa asuintiloihin. Meillä on ollut vähän ongelmia tukkeeutuneen viemärin kanssa, ja ulostetta ym. on tullut kellariin (nousi vajaat 5 cm lattialle) , kellarin lattiakaivon kautta. Kellarissa haisee, ja pitäsi käydä siellä siivomassa viemäristä noussutta tavaraa pois.
Kuten huomaatte niin asoista kertominen edesauttaa jaksamista vaikka nyt ei ole voimia mihinkään. Töitäkin pitäsi saada välissä tehtyä.
Kuten huomaatte niin asoista kertominen edesauttaa jaksamista vaikka nyt ei ole voimia mihinkään. Töitäkin pitäsi saada välissä tehtyä.
-
Laurakaisa
- Jäsen

Sehän se on, että sitten kun on huolissaan jostain ja ajatukset alkavat kiertää ja kaartaa ja lopulta pyöriä sykkyrässä vain sen yhden asian ympärillä, katoaa sellainen normitilanteen tyynenrauhallinen faktojen selvittelykyky ja muutenkin tuntuma siihen, mitä oikein pitäisi tehdä ja missä järjestyksessä. Ainakin minulta. Kun on pienet lapset, joista on huoli, on se sykkyrä ja mykkyrä vielä monta kertaa tiukempi, luulen ma. Sitten vielä itse omin kätösin remontoitu talo, johon luultavasti on sekä viha-rakkaussuhde että jonkinmoinen taloudellinen sitoumus, mikä ei sekään tavan ihmiselle ole ihan pieni juttu, niin ei ihme jos alkaa yöunet mennä ja ahistaa.
Tuossahan tuli jo monta asiaa, joita on tehty tai suunnitteilla tilanteen selkeyttämiseksi, hyvä homma. Ison remontin jälkeen syitä voi olla vaikka mitä, kun talo ei ole enää oikeastaan se sama talo mistä remonttia tekemään lähdettiin. Yksi kerrallaan vaan niitä mahdollisia syitä pois sulkemaan. Noi asiaan perehtyneemmät pojat neuvoo varmasti sen minkä osaavat noissa iv-asioissa ja me muut voidaan vaikka tsempata muuten vaan. Kyllä asiat ihan varmasti selviävät ja ovat vielä kuntoon laitettavissakin. Epätietoisuus on pahinta ja syö eniten, faktojen kanssa on sitten helpompi elää kun voi jo miettiä niitä korjausehdotuksiakin eikä pelkästään sitä, mikä kaikki voi olla pielessä.
Ja jos vaan yhtään pystyt niin ehkä kannattaa olla vähän aikaa lukematta netistä niitä kauhuskenaarioita. En halua vähätellä tilannetta enkä uskotella, etteikö joku homeongelmakin voisi olla mahdollinen - ainahan se on, oli talo vanha tai uusi, remontoitu tai remontoimaton - mutta tuntuisi siltä, että tietyssä mielentilassa tietynlaisen lisäinformaation määrä aiheuttaa vaan lisäsekaannusta omien korvien välissä. Eri asia sitten lähteä just noin, miten olet tehnytkin, selvittelemään jonkun oikeasti asiantuntijan kanssa tilannetta puhelimella, kuin itse istua netin äärellä yökaudet tukka pystyssä miettimässä mahdollisia pahimpia vaihtoehtoja. Nimimerkki been there, done that
Tuossahan tuli jo monta asiaa, joita on tehty tai suunnitteilla tilanteen selkeyttämiseksi, hyvä homma. Ison remontin jälkeen syitä voi olla vaikka mitä, kun talo ei ole enää oikeastaan se sama talo mistä remonttia tekemään lähdettiin. Yksi kerrallaan vaan niitä mahdollisia syitä pois sulkemaan. Noi asiaan perehtyneemmät pojat neuvoo varmasti sen minkä osaavat noissa iv-asioissa ja me muut voidaan vaikka tsempata muuten vaan. Kyllä asiat ihan varmasti selviävät ja ovat vielä kuntoon laitettavissakin. Epätietoisuus on pahinta ja syö eniten, faktojen kanssa on sitten helpompi elää kun voi jo miettiä niitä korjausehdotuksiakin eikä pelkästään sitä, mikä kaikki voi olla pielessä.
Ja jos vaan yhtään pystyt niin ehkä kannattaa olla vähän aikaa lukematta netistä niitä kauhuskenaarioita. En halua vähätellä tilannetta enkä uskotella, etteikö joku homeongelmakin voisi olla mahdollinen - ainahan se on, oli talo vanha tai uusi, remontoitu tai remontoimaton - mutta tuntuisi siltä, että tietyssä mielentilassa tietynlaisen lisäinformaation määrä aiheuttaa vaan lisäsekaannusta omien korvien välissä. Eri asia sitten lähteä just noin, miten olet tehnytkin, selvittelemään jonkun oikeasti asiantuntijan kanssa tilannetta puhelimella, kuin itse istua netin äärellä yökaudet tukka pystyssä miettimässä mahdollisia pahimpia vaihtoehtoja. Nimimerkki been there, done that
-
Toljanteri
- Jäsen

Minulla on sama "hajuttoman" etsintä käynnissä.
Ainoastaan minulla on ollut oireita, emäntä ei oirehdi mitenkään ja minullakin oireet on aika lieviä.
Alakerrassa on nyt purunpoistotalkoot ja mädät räystään aluset on korjattu. Yläkerrassa oireilu on oikeastaan hävinny kokonaan, joten ilmeisesti yläpohjasta on vuotokohtia sisäilmaan.
Talvella osastoin kaikki huoneet erikseen vetoketjuovilla ja eristin yläkerran alakerrasta.
Minulla on sikäli helppoa, että oreisiin kuuluu voimakas suolan maku suussa jos jossakin on pikkasenkaan oireiden aiheuttajaa, mitä sitten onkin.
Pakkaa sekoitti lattian väärä maalivalinta ja yhden huoneen käryävä laminaatti.
Minullakin meinasi epätoivo iskeä, kun järkevää selitystä oireilulle ei ole löytynyt, mutta nyt vaikuttaa jo paremmalle, ehkä oireilu loppuu kokonaan.
Remonttilistalla on vielä koneellinen ilmanvaihto, kunhan saan lattiaremontin tehtyä kokonaan.
Minä oireilen jo ulkoilmassakin näin keväällä ja nyt on asunnossa parempi ilma kuin ulkona, vaikeeta on joskus nämä.
Minulla ongelman metsästys onnistuu oikeastaan ainostaan talvella ja silloinkin olosuhteet heittelee jatkuvasti, ilmavirrat sun muut.
Tuo on hyvä neuvo tehdä yksi asia kerrallaan ja tutkailla muutoksia, hidasta se on mutta pysyy jonkinlainen käsitys tilanteesta.
Ainoastaan minulla on ollut oireita, emäntä ei oirehdi mitenkään ja minullakin oireet on aika lieviä.
Alakerrassa on nyt purunpoistotalkoot ja mädät räystään aluset on korjattu. Yläkerrassa oireilu on oikeastaan hävinny kokonaan, joten ilmeisesti yläpohjasta on vuotokohtia sisäilmaan.
Talvella osastoin kaikki huoneet erikseen vetoketjuovilla ja eristin yläkerran alakerrasta.
Minulla on sikäli helppoa, että oreisiin kuuluu voimakas suolan maku suussa jos jossakin on pikkasenkaan oireiden aiheuttajaa, mitä sitten onkin.
Pakkaa sekoitti lattian väärä maalivalinta ja yhden huoneen käryävä laminaatti.
Minullakin meinasi epätoivo iskeä, kun järkevää selitystä oireilulle ei ole löytynyt, mutta nyt vaikuttaa jo paremmalle, ehkä oireilu loppuu kokonaan.
Remonttilistalla on vielä koneellinen ilmanvaihto, kunhan saan lattiaremontin tehtyä kokonaan.
Minä oireilen jo ulkoilmassakin näin keväällä ja nyt on asunnossa parempi ilma kuin ulkona, vaikeeta on joskus nämä.
Minulla ongelman metsästys onnistuu oikeastaan ainostaan talvella ja silloinkin olosuhteet heittelee jatkuvasti, ilmavirrat sun muut.
Tuo on hyvä neuvo tehdä yksi asia kerrallaan ja tutkailla muutoksia, hidasta se on mutta pysyy jonkinlainen käsitys tilanteesta.
-
heinäkuu
Kyllä asia on aina vakavasti otettava. Jokainen varmasti tietää omat olonsa ja oireensa. Itse aloin oireilla heti muuton jälkeen. Ikinä en ole ollut allerginen tai mitään. Koko lapsuuteni asunut vieläkin kehnommassa rintsikassa.
Itse toivon saavani pian vastauksia pölystä, mitä lie sisältääkun. Toisaalta jo pelkkä runsas pöly itsessään aiheuttaa kuvaamasi oireet.
Itse toivon saavani pian vastauksia pölystä, mitä lie sisältääkun. Toisaalta jo pelkkä runsas pöly itsessään aiheuttaa kuvaamasi oireet.
En osaa tähän ottaa kantaa. Kokemusta ei ole ilmastointilaitteista. Tuo oli vain ajatus joka tuli mieleen. Pitää vaikka viikon tai pari pois päältä, päällä vain suihkun aikaan ja samalla ikkuna auki josta korvausilma tulis ja pyykin kuivaus ulkona?mvaarimo kirjoitti:MIten pitkään sitten pitäisi olla pois päältä että huomaa mahdolliset erot. Ja miten pitkään uskaltaa pitää pois päältä kun kuitenkin käydään päivittäin suihkussa ja pestään pyykkiä.J&J kirjoitti:Laittaa ilmastiointi pois joksikin aikaa, jos epäilee että seinien läpi imee hometta sisäilmaan?
Laurakaisalta tuli huomattavasti parempia vinkkejä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Sisäilmasta on ammattilaisten helppo mitata mikrobit ja niiden määrä; näytteenottomalja huoneeseen kyllin pitkäksi aikaa ja sitten laboratorioon viljelyyn ja analyysiin. Huono puoli sisäilmanittauksessa on se, että sitä ei voi tehdä muulloin kun talvella - muuten ulkoilma sotkee kuvioita.
Äänen käheytyminen on kyllä todella selvä oire jostain, joka turvottaa hengitysteitä; itsellä home&2-etyleeniheksaani muovimatoista, ämmien hajuvedellä lotraaminen ja parhaillaan akuutti siitepölyaika, taitaa olla leppä tai koivu kiusana.
Muoks. Vielä tuohon hajuttomuuteen: hajuissa on se ongelma, että nenä tottuu niihin nopeasti. Jos teillä on mahdollisuus, niin reissatkaa kesällä viikko ja olkaa reissusta palatessanne sieraimet levällään.
Äänen käheytyminen on kyllä todella selvä oire jostain, joka turvottaa hengitysteitä; itsellä home&2-etyleeniheksaani muovimatoista, ämmien hajuvedellä lotraaminen ja parhaillaan akuutti siitepölyaika, taitaa olla leppä tai koivu kiusana.
Muoks. Vielä tuohon hajuttomuuteen: hajuissa on se ongelma, että nenä tottuu niihin nopeasti. Jos teillä on mahdollisuus, niin reissatkaa kesällä viikko ja olkaa reissusta palatessanne sieraimet levällään.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.