Koiperhosia, turkiskuoriaisia: tulen hulluksi kohta...

tassut123
Uusi jäsen

Re: Koiperhosia, turkiskuoriaisia: tulen hulluksi kohta...

Viesti Kirjoittaja tassut123 »

mankeli80 kirjoitti:Muutto kävi myös minulla mielessä. Mutta tosiaan kun ötökät voisivat muuttaa mukana tai uudessa paikassa olla eri ötökät... Niin olen päättänyt, että ellei niitä pois saada niin täytyy niiden kanssa oppia elämään.
Mistä löysitte noita pesäkkeitä? Tarkoitan, että löytyikö selviä "toukka-armeijoita" joistakin paikoista?
Meillä oli niin paljon hommaa silloin noiden tekstiilien pesuissa, etten yksitellen kaikkia käynyt läpi ja löysinkin yksittäisiä yksilöitä eri puolilta taloa. Onhan niitä jokaisessa paikassa ollut todennäköisesti useita, mutta roskiin mennyt. Tosiaan tuli hävitettyä niin paljon tavaraa. Esimerkiksi liinavaatekaapin yhdeltä hyllyltä löysin toukan --> heitin kaiken roskiin siltä hyllyltä...

Meillä noihin ansoihin lensi useampikin yksilö. Laitoin eri puolille taloa roikkumaan kun halusin tietää onko tosiaan kyse vaatekoista. Ja kyllähän niitä aika nopeastikin lensi siihen kiinni. Taisi muutamassa tunnissa olla jo pari yksilöä kiinni. Nyt odotamme mikä tulee syksyllä olemaan tilanne.

Inhottavaa on kyllä.... :shock:
Olin pari kuukautta sitten mukamas viisas ja kerättiin villasukat yhteen pussiin turvaan--> seuraavan kerran kun avasi niin se kuhisi aikuisia perhosia, kuin muurahaispesä! Hyi yök... Toukat olivat syöneet jopa vuoderahin sisuksia eli koko rahi lensi myös roskiin. Vaatteita kans heitetty pois jätesäkkikaupalla, pipot+muut talviasusteet olivat yllättäen kelvanneet kun olivat villaa ja kaikkea pörröistä. Ja vaikka nyt eivät ole ansoihin tarttuneet (varmaankin jotain sekunda-ansoja kun ei toimi) niin tiedän vaatekoiksi, kun liiskaamalla niistä irtoaa sellaista kultaista "hiukkasta" mitälie..
Pakkohan näiden kanssa on oppia elämään jos ei eroon pääse, en vain tykkää kun oikeasti pelkään noita otuksia vaikka tiedän ettei ne ihmiselle mitään tee..
tassut123
Uusi jäsen

tassut123 kirjoitti:
mankeli80 kirjoitti:Muutto kävi myös minulla mielessä. Mutta tosiaan kun ötökät voisivat muuttaa mukana tai uudessa paikassa olla eri ötökät... Niin olen päättänyt, että ellei niitä pois saada niin täytyy niiden kanssa oppia elämään.
Mistä löysitte noita pesäkkeitä? Tarkoitan, että löytyikö selviä "toukka-armeijoita" joistakin paikoista?
Meillä oli niin paljon hommaa silloin noiden tekstiilien pesuissa, etten yksitellen kaikkia käynyt läpi ja löysinkin yksittäisiä yksilöitä eri puolilta taloa. Onhan niitä jokaisessa paikassa ollut todennäköisesti useita, mutta roskiin mennyt. Tosiaan tuli hävitettyä niin paljon tavaraa. Esimerkiksi liinavaatekaapin yhdeltä hyllyltä löysin toukan --> heitin kaiken roskiin siltä hyllyltä...

Meillä noihin ansoihin lensi useampikin yksilö. Laitoin eri puolille taloa roikkumaan kun halusin tietää onko tosiaan kyse vaatekoista. Ja kyllähän niitä aika nopeastikin lensi siihen kiinni. Taisi muutamassa tunnissa olla jo pari yksilöä kiinni. Nyt odotamme mikä tulee syksyllä olemaan tilanne.

Inhottavaa on kyllä.... :shock:
Olin pari kuukautta sitten mukamas viisas ja kerättiin villasukat yhteen pussiin turvaan--> seuraavan kerran kun avasi niin se kuhisi aikuisia perhosia, kuin muurahaispesä! Hyi yök... Toukat olivat syöneet jopa vuoderahin sisuksia eli koko rahi lensi myös roskiin. Vaatteita kans heitetty pois jätesäkkikaupalla, pipot+muut talviasusteet olivat yllättäen kelvanneet kun olivat villaa ja kaikkea pörröistä. Ja vaikka nyt eivät ole ansoihin tarttuneet (varmaankin jotain sekunda-ansoja kun ei toimi) niin tiedän vaatekoiksi, kun liiskaamalla niistä irtoaa sellaista kultaista "hiukkasta" mitälie..
Pakkohan näiden kanssa on oppia elämään jos ei eroon pääse, en vain tykkää kun oikeasti pelkään noita otuksia vaikka tiedän ettei ne ihmiselle mitään tee..
Niin ja toukkia löytyi myös todella paljon kissojen kantokopeissa olleista fleecehuovista ja melkein kaikessa muussakin missä oli fleeceä oli niitä koin toukkien koteloita :S Tämän ansiosta selvisi syy siihen miksei toinen kissa nauttinut laatikkoon menemisestä ollenkaan...
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

tassut123 kirjoitti: nyt kun ollaan asuttu yli 2v niin alkoi vasta näkymään. Iltaisin lentelee 1-2 kerrallaan
Meillä sama juttu, kahden vuoden jälkeen alkanaut näkymään koita. Mistä hiivatista niitä oikein tulee?
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mankeli80 »

Sen verran olen muuten nyt noihin sokeritoukkiin tutustunut kun niitä meillä oli todella paljon. Ovat todella vikkeliä ja nopeita, mutta jos oikein läheltä tuijottaa eikä sillä ole pakoonmenoreittiä niin heittäytyy selälleen ja leikkii kuollutta :shock: En kyllä aikaisemmin tiennyt tämän lajin tuota harrastavan.
Kun nyt tosiaan olen turkiskuoriaisen sekä ihrakuoriaisen toukan kuoriputkineen tunnistanut hyvin sillä ullakolta haetussa peitossa (joo ei saisi säilyttää siellä...) oli molemmat yksilöt ja tyhjät kuoret :-D

Meillä taitaa olla sen verran kovaa vaihtuvuus kaikissa vaatesäilytyspaikoissa (nykyisin) etteivät pääse "muhimaan" kunnolla. Sekä olen nyt pakkaillut tyhjiöpusseihin ja ihan isoihin minigrip pusseihin sellaisia mitkä ei ole hengareissa tai niitä ei pöyhitä usein. Jospa se auttaisi sen verran, etteivät pääsisi iskemään vaatteisiin. Ja onpa tuolla pakastinarkussakin muutamat arat villapaidat ja huopikkaat joita en uskalla pesukoneeseen työntää. Eipä niitä tarvitse vähään aikaan niin majailkoot siellä.

Tassut123 Onko minkähintaista nykypäivään tuo myrkytys? Jos teillä on muitakin kuin koita niin tehoavatko yhden sortin myrkyt vai käyttävätkö useita?
Pakko kyllä myöntää, että oma asennoituminen taitaa olla hivenen muuttunut. Suinkaan en ole niin kammoinen enää kuin keväällä vielä olin. Eilen olin jopa iloinen kun tapasin hämäkin eteisestä kun ajattelin, että sehän syö noita ei niin mukavia yksilöitä :lol:

Mehän oltiin myös asuttu useampi vuosi, ennenkuin ilmaantuivat. Tai ainakaan ennenkuin huomattiin. En kyllä edelliseltä asukkaalta kehtaa kysyä oliko heillä tälläisiä ongelmia.
tassut123
Uusi jäsen

Hinnasta en tiedä kun ei itse jouduta maksamaan. Myrkyttäjä tänään sanoi, että koiperhoset voivat tulla kotiin ihan mistä tahansa, alkuperää on hankala selvittää, niitä vain on.. Ja jostain netistä muistelen lukeneeni että toukkavaihe noilla saattaa kestää jopa kahdesta viiteen vuotta, eli ovat voineet asua tässä jo muuttaessa ja niin kauan ne viihtyvät kun on ravintoa tarjolla. Muistan kyllä hämärästi muuton jälkeen nähneeni jotain epämääräisiä lentäjiä keittiön kaapeissa mutta ne käsiteltiin raidilla huolellisesti ennenkuin mitään tavaraa oltiin laitettu, eikä mitään oltu nähty ennen tätä kevättä/kesää. Myös yhden kuolleen turkiskuoriaiseksi epäilemäni ötökän myrkyttäjä sanoi olevan jotain ikkunasta tulleita, eli ei siis sittenkään ollut turkiskuoriainen (edes jotakin positiivista)! Ja vaikka olisikin ollut, niin yksillä aineilla pääsee eroon kaikista, tehoaa kaikkiin mahdollisiin kutsumattomiin vieraisiin. Yksi kärpänen on näköjään selvinnyt käsittelystä tai se on onnistunut/ehtinyt lentämään ikkunasta sisälle :-D
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

Meillä on taisteltu noita pikkutuholaisia vastaan jo useammassa asunnossa. Ilmeisesti viimeisessä muutossa onnistuttiin aika hyvin estämään populaation siirtyminen ja puhdistamaan talo ennen sisäänmuuttoa, kun nykyisin muiden kuin ihra- ja museokuoriaisten ja niiden toukkien esiintyminen on tosi harvinaista.

Jos joltain hyllyltä tai kaapista löytyy ei-toivottua elämää, niin ei tavaroita kannata missään nimessä pois heittää. Kunnon pesu puhdistaa kyllä melko hyvin mahdollisest munat, 90° valkopyykki aivan varmasti, kun se ylittää 85° desinfiointilämpötilan. Ja mitä ei voi pestä, niin saunottaminen on tehokas desinfiointitapa, riittää, että kaikki lämpenee yli 85° lämpötilaan. Joidenkin lajien kohdalla myös pakastaminen tehoaa, mutta se vaatii aika kylmää ja pidemmän ajan. Esimerkiksi turkiskuoriaisten kehitysvaiheet vaativat kylmempää kuin -30° ja useita päiviä.
mankeli80
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mankeli80 »

Nonniin, alkaa vissiin koteloitumisvaihe olla ohitse kun taas noita perhosia liitelee iltaisin :evil:

Osaisiko joku viisaampi kertoa noista pilkkuturkiskuoriaisten elämänkaaresta? Tarkoitan, että mihin aikaan vuodesta on toukkia? Tulipas tänään vastaan yksilö liinavaatekaapissa ja yksi kuori. Toukka oli itsessään aika pieni ja vaalea (mutta vyöturkiskuoriaisethan ovat myös vaaleampia pienempinä) niin ei minun silmät ainakaan kertoneet kumman lajin edustaja oli kyseessä.. Mutta itse olen kehittynyt sen verran, että otin vain kyseisen hyllyn tekstiilit pesuun. Toista yksilöä /reikiä en löytänyt. Löytyi siis yläkerran kiinteästä komerosta, jossa ullakkotila seinän takana. Niinpä elättelen toivoa, että olisi vain ullakon puolelta eksynyt pilkkulajikkeeseen kuuluva :-)

Netistä lähinnä löysin vain tietoa, että turkiskuoriaisella on kaksi sukupolvea vuodessa, luonnonvaraisesta lajista ei ollut mainintaa. Mutta ensi viikon lomaprojektina onkin sitten ullakkotilan tyhjennys. Sinne kun on ampiaispesien lisäksi kertynyt tekstiilejä jos jonkinmoisia. Niissähän toukilla on mukavat oltavat, tietämättömyyttämme ollaan luotu hyvä kasvualusta vaikka koko kylälle... :lol:
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

ÖTÖKKÄ-ILTA!
Radio Suomessa keskiviikkona 8.8.2012 kello 18.03-20.00 :-D
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
meikkupeikko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja meikkupeikko »

Meillä lenteli talvella koita. En oo vieläkään löytänyt mistä ne ovat tulleet, reikäsiä vaatteita tms. ei ole näkynyt.

Hämähäkkejä tässä talossa on paljon. Aluksi kammosin kellaria, koska siellä varsinkin niitä vilisee. Viidessä kuukaudessa olen oppinut niitä sietämään. Varsinkin nyt, kun ensimmäiset kärpäset heräsivät, surrasivat pari päivää ja ovat nyt vaienneet tehokkaiden saalistajien suihin. Rappujen ikkunalla asustaa joku ruskea kaveri, jolla on pesä avausreiässä ja verkko sen vieressä nurkassa. En ole hennonut pestä ikkunaa, koska silloin joutuisin häätämään toisen kodistaan ja se on tuntunut olevan tehokas kärpästen poistaja. Kyllä vasta näin maalla asuessa osaa arvostaa hämähäkkejäkin. Paitsi noita tuolla puukasassa. Pari kuukautta sitten kaadetut koivut ovat tähän päivään asti olleet klapeina pihalla kuivumassa kevytpeitteen alla. Tänään kävin ottamassa peitteen pois ja kasassa oli ainakin viisi isoa mustaa hämähäkkiä. Hyi! Niitä en sisätiloihin toivo.
Vastaa Viestiin