Omenapuukeskustelu (ynnä muut hedelmäpuut)

Keskustelua otsikon mukaisesti
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Re: Omenapuukeskustelu (ynnä muut hedelmäpuut)

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Lumet tuli "yllättäen", niin ei sitten saatu edes verkkoja paikalleen... toivottavasti naapureilla on paremmanmakuiset puut...
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel1999e »

Sama kävi meillä, puut jäivät suojaamatta. Miehen huonon kunnon vuoksi syystyöt jäivät tekemättä (minä ne olisin muutenkin tehnyt, mutta nyt miehen hoitaminen vei kaiken ajan ja energian).
Pelolla odotan lumen sulamista. Tontilla oli myyrän koloja viime kesänä. Täyttelin niitä kanankakkarakeilla, mutta myyräjuuttaat käänsivät vain käytävää toiseen suuntaan. Minä raepussin kanssa perässä. On muuten hyvin mutta melko paikallisesti lannoitettu piha. :wink:
rumar
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rumar »

Muutaman hedelmäpuun istuttamista tässä suunnitellaan, mutta on kyllä pirun vaikeaa näiden kiljoonan lajikkeen kanssa. Olisiko vinkkejä hyvistä lajikkeista: omena, kirsikka, luumu, päärynä? Pihassa on yksi päärynäpuu, lajista ei mitään tietoa ja sato oli viime syksynä niin kurja, että ei päässyt edes maistamaan.
rumar
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rumar »

Omenapuista sain seuraavaa infoa: kannattaa katsoa, milloin sato puissa kypsyy, ettei käy niin, että jos on tosi lämmin kesä, niin kaikki tulevat kerralla ja iso osa jää keräämättä/hyödyntämättä (tai ainakin tulee tosi kiire), sillä omenat eivät keruun jälkeen säily, kuin parisen viikkoa. Esim. hyvä ajatus laittaa puolet kesä-, ja puolet syysomenia (laitan itse 1+1 tänä keväänä). Kaupunkialueella todennäköisesti jossain lähistöllä on muumiotautia, joten kannattaa katsoa taudinkestävyys (esim. perinteinen Huvitus pitäisi suhteellisen hyvin vastustaa muumiotautia ja omenarupea).

Kirsikat: Suomessa kasvavat yleensä happamat kirsikkalajikkeet, mutta näytti tuolla taimitarhalla olevan joku ruotsalainen makea laji. Yleensä kannattaa/pitää istuttaa pareittain pölytyksen takia.

Yksi kirsikkapuu on istutettu, toinen on haussa ja omenapuut vielä loppuun asti miettimättä. Mutta mielenkiintoista tämä puutarhan kanssa touhuaminen on.
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Meillä omenapuulajikkeiden valinnan ratkaisee talvenkestävyys, ja sen tähden valinnanvaraa on äärimmäisen niukasti. Kirsikoista kuulemma Latvian Matala menestyisi täälläkin, mutta varsinaiset kirsikkapuut eivät selviä talven yli ellei sitten joku ota asiakaseen jalostaa niistä sellaista ihmelajiketta. Päärynäpuita ei kai ainakaan vielä ole kukaan saanut talvehtimaan, siinäkin olisi haasteellisen projektin paikka auki jollekin kasvijalostukseen perehtyneelle puutarhurille. Ostin viime viikolla yhden omenapuuntaimen ja orapihlajan aitataimia ja punaista ja keltaista karviaista, ja mietin että vaikka päärynä- ja kirsikkapuista saankin vain uneksia, niin jonain päivänä minulla ihan varmasti on oma omenatarha. :-D
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
Vastaa Viestiin