Tappava pyyhkeenkuivain ?
Tappava pyyhkeenkuivain ?
Moi,
Onko arvioita mistä sähköisku on johtunut ? Väärä kytkentä laitteen sisällä, johdotuksessa ja/tai vikavirtasuojakytkimen puuttuminen ?
http://www.youtube.com/watch?v=qJKoX_goz50
Onko arvioita mistä sähköisku on johtunut ? Väärä kytkentä laitteen sisällä, johdotuksessa ja/tai vikavirtasuojakytkimen puuttuminen ?
Re: Tappava pyyhkeenkuivain ?
Kun ei ole ääniä käytettävissä, nin ei tullut selville, että oliko tuosta jo ilmoitettu a)laitevalmistajalle b)tukesille c)asennusfirmalle...?
Oli kuulemma ilmoitettu valmistajalle, mutta valmistaja oli kommentoinut, että ei siitä voi saada sähköiskua. Laite on tupla suojaeristettysahrami kirjoitti:Kun ei ole ääniä käytettävissä, nin ei tullut selville, että oliko tuosta jo ilmoitettu a)laitevalmistajalle b)tukesille c)asennusfirmalle...?
T: Tuomas
Väärä kytkentä laitteen sisällä. Siellä on vaihe ke-vin paikalla ja ke-vi vaiheen. Kytkentäjohto kiinnitetty väärin siis laitteen sisällä.tuokki kirjoitti:Moi,
Vikavirtahan kämpässä toimi, koska se laukesi, kun testerin toinen pää vedettiin maihin ja toinen lämppäriin.
Käsittämätöntä, että tuollainen pääsee läpi. Katsoin ilman ääniä, ilmeisesti kytkentäjohto oli toisessa päässä oikein kytketty.
Jos tuo on kaksoiseristetty niin silloinhan siinä ei maadoitusta runkoon vaadittane.
Tosin sit jos se eristys pettää jostain syystä seuraus on tuo.
Tosin sit jos se eristys pettää jostain syystä seuraus on tuo.
sinänsä jännä juttu kun näyttäisi olevan kiinteästi asenettu laites ( ei pistotulppaa), niin sähkäri ei ole viittinyt asentaessaan mitata ko laitosta maita vasten kun on kytkenyt siihen sähköt päälle
-
tessu
Mitähän tuossakin oli oikeesti tapahtunu?
Eipä sitten kukaan ottanu patterijohtoa irti verkosta ja mitannu että oliko johdot väärin?
Ja aikas outoa on jollei märkääntilaan olisi patterille maadoitusta tehty? vai niinkö nykysin sitten tehdäänkin kun on ne hienot vikavirtasuojat? heh
Vaikutti hieman semmoselta amisjonne jutulta...
Eipä sitten kukaan ottanu patterijohtoa irti verkosta ja mitannu että oliko johdot väärin?
Ja aikas outoa on jollei märkääntilaan olisi patterille maadoitusta tehty? vai niinkö nykysin sitten tehdäänkin kun on ne hienot vikavirtasuojat? heh
Vaikutti hieman semmoselta amisjonne jutulta...
En tunne tuotetta mutta toimitetaanko nuo oikeasti noin pitkällä liitäntäjohdolla? Jotenkin uskoisin, että tulee joko pistokemallina tai sitten johto pitäisi asentaa itse (lue: sähkäri asentaa). Meinaan tuota kaapelia on metritolkulla tuossa.
Tietty kun tuollaisessa on lämpövastuksen niin voihan siellä sisällä joku paikka kuumeta liikaa ja eristeet sulaa, sitten jos ei olekaan maadoitettu niin huonosti käy ilman vikavirtaa. Kumpi tuossa muuten laukesi, vikavirta vai sulake sen mittarin läpi?
Mulla on Clasulta ostettu töpseliliitäntäinen malli kiinni maadoitetussa ja vikavirtasuojatussa pistorasiassa. Testasin justiinsa vikavirrat schuko-testerillä rasian päästä, toimii.
Tietty kun tuollaisessa on lämpövastuksen niin voihan siellä sisällä joku paikka kuumeta liikaa ja eristeet sulaa, sitten jos ei olekaan maadoitettu niin huonosti käy ilman vikavirtaa. Kumpi tuossa muuten laukesi, vikavirta vai sulake sen mittarin läpi?
Mulla on Clasulta ostettu töpseliliitäntäinen malli kiinni maadoitetussa ja vikavirtasuojatussa pistorasiassa. Testasin justiinsa vikavirrat schuko-testerillä rasian päästä, toimii.
- vesahy
- Jäsen

Muistelen, että muutama vuosi sitten sattui sähkötapaturma, joka johti asentajan kuolemaan. Asentaja oli kytkenyt sähköpatterin ihan niin kuin asennusrasiaan liimatussa ohjetarrassa oli neuvottu. Se tarra oli vaan liimattu tehtaassa väärin päin ja sen vuoksi ilmeisesti vaihe ja maadoitus olivat vaihtuneet paikkaa.
Itse en mitään sähköjojhtoja kytke, vaikka ehkä jotain osaisinkin vaan luotan ammatilaisiin. Jonkun pihalampun olen joskus lisännyt mutta se on helppoa, jos saa wagoliittimellä jatkaa sinistä sinisellä ja ruskeaa ruskealla. Valokynä minulla on ja sillä kokeilen kaikkea mahdollista, vikakytkennät kyllä paljastuisivat ennen kuin ne lyövät näpeille.
Itse en mitään sähköjojhtoja kytke, vaikka ehkä jotain osaisinkin vaan luotan ammatilaisiin. Jonkun pihalampun olen joskus lisännyt mutta se on helppoa, jos saa wagoliittimellä jatkaa sinistä sinisellä ja ruskeaa ruskealla. Valokynä minulla on ja sillä kokeilen kaikkea mahdollista, vikakytkennät kyllä paljastuisivat ennen kuin ne lyövät näpeille.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Valokynään ei saa koskaan luottaa. Se palaa usein ja aika usein onneksi "varman päälle".vesahy kirjoitti:Muistelen, että muutama vuosi sitten sattui sähkötapaturma, joka johti asentajan kuolemaan. Asentaja oli kytkenyt sähköpatterin ihan niin kuin asennusrasiaan liimatussa ohjetarrassa oli neuvottu. Se tarra oli vaan liimattu tehtaassa väärin päin ja sen vuoksi ilmeisesti vaihe ja maadoitus olivat vaihtuneet paikkaa.
Vikavirtasuoja tuossa videossa pamahti. Testerin läpi ei sellaisia virtoja mene, että sulake menisi. Muutenhan jokainen jännitemittaus epäonnistuisi:D
Muistan myös tuo patterin tarra-jutun. KE-VI:n tulisi aina olla keskellä, ettei tuollaisia pääse tapahtumaan. Mutta tosiaan, aina pitäisi tehdä ensin jännitteettömät mittaukset.
Tuon videon perusteella en heti lyttäisi valmistajaa. Olisi ollut hyvä nähdä mihin ja miten tuo oli kytketty.
-
tessu
Joo valokynät palaa vaikkei virtaa olekkaan ja sitten taas ei pala vaikka virta onkin! siit äkokemustakin saatu.
Jännä homma se että tarra väärinpäin niin johtokin väärin,itte kyllä katon aina laitteissa että mikähän paikka menee runkoon,monesti kokeilen kun on joku laite mistä ei tiedä että onko se ehjä niin jo etukäteen vaikka mittarilla että johtaako pistokkeesta jompikumpi suoraan maahan,jos johtaa niin aivanturhaa laittaa pistorasiaan koska sulake lähtee samantien.
Suuritehosissa moottoreissa voipi lähteä jo pääsulakekkin jollei tarkasta ennen kytkentää että onko kaikki ok.
No tekeville sattuu mutta ei oo kiva kun joltai henki lähtee ihan asennustöissä.
Jännä homma se että tarra väärinpäin niin johtokin väärin,itte kyllä katon aina laitteissa että mikähän paikka menee runkoon,monesti kokeilen kun on joku laite mistä ei tiedä että onko se ehjä niin jo etukäteen vaikka mittarilla että johtaako pistokkeesta jompikumpi suoraan maahan,jos johtaa niin aivanturhaa laittaa pistorasiaan koska sulake lähtee samantien.
Suuritehosissa moottoreissa voipi lähteä jo pääsulakekkin jollei tarkasta ennen kytkentää että onko kaikki ok.
No tekeville sattuu mutta ei oo kiva kun joltai henki lähtee ihan asennustöissä.
Joo, vikavirtaa arvelinkin mutta en viitsinyt kuluttaa akkua toiseen katselukertaan
Eli 30mA tällin siitä on saanut, ottaahan se sormille mutta on vähän eri kuin kunnon isku.
Äkkiä Rej-Designin sivuilta katsottuna noissa on kaikissa pistotulppaliitäntä vakiona ja jotkut voi asentaa kiinteästi mutta niissäkin se pistotulppa mukana. Eli videon tapauksessa on pistotulppa purettu pois ja tilalle asennettu oma kaapeli eikä sen kytkentöjä näytetä videolla.
Valokynällä ei tosiaan varmuutta saa mutta onneksi ne yleensä näyttävät varmuuden vuoksi jo hankaussähkönkin. Itse tarkistan aina esim. asentamani lamput kynällä tai yleismittarilla ettei rungossa ole vaihetta.
Äkkiä Rej-Designin sivuilta katsottuna noissa on kaikissa pistotulppaliitäntä vakiona ja jotkut voi asentaa kiinteästi mutta niissäkin se pistotulppa mukana. Eli videon tapauksessa on pistotulppa purettu pois ja tilalle asennettu oma kaapeli eikä sen kytkentöjä näytetä videolla.
Valokynällä ei tosiaan varmuutta saa mutta onneksi ne yleensä näyttävät varmuuden vuoksi jo hankaussähkönkin. Itse tarkistan aina esim. asentamani lamput kynällä tai yleismittarilla ettei rungossa ole vaihetta.
Video on otettu pois, joten asiassa lienee tapahtunut joku käänne. En hämmästyisi, vaikka käänne olisi sellainen, että virhe olikin käyttäjässä... Tai kytkennän tekijässä.
Miehet sytyttää alta
- vesahy
- Jäsen

Ja minä tarkistan, silloin harvoin kun itse jotain väkerrän, ruuvimeisselillä eli oikosuljen karvat. Jos virtaa vielä jostain syystä on, niin silloin sulakket napsahtaa ja henkilulta säilyy.Zaffodi kirjoitti: Itse tarkistan aina esim. asentamani lamput kynällä tai yleismittarilla ettei rungossa ole vaihetta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kannattaa muuten pistää simmut kiinni kun tuon tekee, se on aika kirkas leiskaus kun pikkuruuvari sulaa. Tai no, itse vaan nähnyt katveesta kun kaveri oikosulki 13mm lenkkiavaimella työkoneen akun plussan runkoon, se oli kuin olisi salamavalo välähtänyt, ja kaveri ei vähään aikaan nähnyt mitään.vesahy kirjoitti:Ja minä tarkistan, silloin harvoin kun itse jotain väkerrän, ruuvimeisselillä eli oikosuljen karvat. Jos virtaa vielä jostain syystä on, niin silloin sulakket napsahtaa ja henkilulta säilyy.Zaffodi kirjoitti: Itse tarkistan aina esim. asentamani lamput kynällä tai yleismittarilla ettei rungossa ole vaihetta.
Vikavirtanen on eri asia, sehän poikkasee virran siististi ja nopeasti mutta esim 16A proppu on jo toinen juttu
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "