Olen lukenut paljon tätä foorumia, ja tiedän että täällä on useitakin keskusteluja tästä aiheesta, mutta haluaisin kuulla mielipiteenne koskien alapohjaa. Taustatietona siis: talomme on vuonna -39 rakennettu, edellinen omistaja on remontoinut talon oikeastaan kattoa lukuunottamatta vuosien 2007-2010 aikana. Olemme asuneet talossa nyt 1,5 vuotta. Talossa/talon alla on kellari, jonne on käynti ulkokautta. Sokkeliperustus, jossa kissanluukut, ei kuitenkaan ihmisen mentävää luukkua. Talo sijaitsee rinteellä, maa talon kohdalla on moreenia (hiekkaa?). Ilmanvaihto on koneellinen. Nyt talvella aloin huomata outoa hajua aika ajoin olohuoneessamme. Haju ei tuntunut aina, lähinnä silloin kun kyykistyin irrottamaan telkkarin johtoa/laittamaan vahvaria päälle tms. Lopulta paikallistin hajun tulevan lattialistan takaa, tai siis alta, lautalattian ja listan välissä kun on rako. Nyt ilmojen lämmettyä hajua on mielestäni vähemmän, ja se tuntuu lähinnä kun olohuoneessa olevaa takkaa lämmitetään. Selvimmin hajun tuntee kun laittaa nenän kiinni lattialistan rakoon, mikään kovin voimakas haju ei siis ole kyseessä. Mies ei ole hajua noteerannut.
Haju on mielestäni ummehtunut, tunkkainen, ei kovin homeinen.. Miten sitä nyt kuvailisi. Ei kuitenkaan omenainen eikä makea. Haju ei tartu, olen yrittänyt haistella vaatteitamme/ hiuksia kun olemme poissa kotoa, eivätkä ne mielestäni haise miltään. Emme ole sairastelleet normaalia enempää, ainoa kuume tänä talvena tuli sairastettua joululomalla poissa kotoa. Eilen ja tänään olemme kuvailleet alapohjaa kissanluukkujen kautta. Kissanluukkuja on kaksi, toinen itä- ja toinen länsipuolella. Talo on 8 x 6 metriä. Lisäksi kellarista on mielestäni tuuletusluukku alapohjaan. Sillä puolella taloa, mistä haju olohuoneeseen tulee, näkyi aluslaudoissa muutamia vaaleampia kohtia, sekä jotain valkoista alajuoksussa (kuva linkissä kolmanneksi alimpana). Ilma alapohjassa haisee tunkkaiselta, luulen että samalta kuin se olohuoneeseen tuleva ilma.
Talon toisella puolella olevasta kissanluukustakin kuvattiin, siellä näkyi pari muita vaaleampaa lautaa. Alla kuva, jossa epäilyttävä lauta tuon pyöreän puun "takana" oikealla.

Tässä loput kuvat, toivottavasti linkki toimii: http://imgur.com/a/EzDCJ
Mitä tämä valkoinen voisi olla? Hometta? Sientä? Soitin edelliselle omistajalle tänään, hän arveli että haju saattaisi tulla alapohjasta, varsinkin kun takka vetää ilmaa vielä lisää. Itse ei kuulemma ollu hajua havainnut. Hän ehdotti seinän ja lattian välisen raon tilkitsemistä sisäpuolelta. Mitä mieltä olette? Pitäisikö pyytää terveystarkastaja tms. tutkimaan tilannetta? Tulipas pitkä posti, olen kiitollinen jos joku jaksaa lukea ja antaa kommentteja tilanteeseen tai alapohjaan liittyen! Itsellä alkaa kauhuskenaarioiden takia jo pää seota.