mä etsin eilen ongelmaan ratkaisua ja törmäsin tällaiseen asiaan. ja nyt mä oon ihan hurmioissani
sadepuutarha
-
Carovarium
- Jäsen

- Kotisivu: http://Carovarium.blogspot.com
- Viesti:
sadepuutarha
onko monille tuttu? kenellä tällainen on ja miten se on toteutettu? kokemuksia?
mä etsin eilen ongelmaan ratkaisua ja törmäsin tällaiseen asiaan. ja nyt mä oon ihan hurmioissani
-
Mrs Purua
- Uusi jäsen
- Kotisivu: http://www.17neliota.blogspot.fi/
Re: sadepuutarha
Moi! itsellä ei sadevesipuutarhaa ole, mutta töitten puolesta jossain määrin hulevesijutut ovat tulleet tutuiksi. Täällä on hyvä, joskin pitkä opas hulevesistä: http://ktshop.kunnat.net/product_details.php?p=2714. Siellä on tietoa liittyen sadepuutarhoihinkin. Myös Kuopion kaupungin tuottama Hulevesien luonnonmukaisen hallinnan menetelmät-suunnitteluohje on mielenkiintoinen, mutta sitä en nyt nopealla selaamisella netistä löytänyt. Malmön Bo01-alueella olen ehkä livenä nähnyt hienoimmat sadepuutarhat ja hulevesialtaat.
-
Carovarium
- Jäsen

- Viesti:
Kiitos linkkivinkistä mrs purua :) tuossa olikin kaikkea mielenkiintoista.
tää näyttäs olevan melko uus juttu suomessa. ainakaan ohjeita ja kokemuksia ei oikein tahtonut löytyä. kun googlettaa tai pinnaa rain garden niin alkaa jo tulla ideoita :D
vesien lätäköityminen pihaan näyttää meillä olleen pitkäaikainen ongelma. sitä on koitettu hoitaa kaivelemalla ojia pitkin pihaa. siinähän olis vaan kaivaa vähän syvemmälle, hiekat ojaan ja multaa päälle. eniten lainehtivaan kohtaanhan se isompi kuoppa pitäs kaivaa, mutta se tulis sitte luonnollisimman kulkureitin kohdalle. tämän ajattelin ratkaista jonkinlaisella siltarakenteella.
sitä mä en oo vielä keksinyt että miten johdan kattovedet sadepuutarhaan? edessä on pikkasen kohollaan oleva kallio. toinen vaihtoehto olis rakentaa sadepuutarha kallion juureen, jolloin kourut/putket vois vetää siitä vierestä...silloin vedet menis kellaria ajatellen parhaaseen paikkaan. ja kuolis ne nokkosetki
vesikasveja siinä kasvaa jo valmiiks.
tää näyttäs olevan melko uus juttu suomessa. ainakaan ohjeita ja kokemuksia ei oikein tahtonut löytyä. kun googlettaa tai pinnaa rain garden niin alkaa jo tulla ideoita :D
vesien lätäköityminen pihaan näyttää meillä olleen pitkäaikainen ongelma. sitä on koitettu hoitaa kaivelemalla ojia pitkin pihaa. siinähän olis vaan kaivaa vähän syvemmälle, hiekat ojaan ja multaa päälle. eniten lainehtivaan kohtaanhan se isompi kuoppa pitäs kaivaa, mutta se tulis sitte luonnollisimman kulkureitin kohdalle. tämän ajattelin ratkaista jonkinlaisella siltarakenteella.
sitä mä en oo vielä keksinyt että miten johdan kattovedet sadepuutarhaan? edessä on pikkasen kohollaan oleva kallio. toinen vaihtoehto olis rakentaa sadepuutarha kallion juureen, jolloin kourut/putket vois vetää siitä vierestä...silloin vedet menis kellaria ajatellen parhaaseen paikkaan. ja kuolis ne nokkosetki
Täällä on kans vähän ollut suunniteilla tuollainen, kun on muutenkin yksi nurkka pihasta aika kostea. Tietoa tosiaan löytyy aika vähän, muistaakseni puutarha.netistä löytyi jotain haulla suopuutarha. Vähänhän se on eri asia, mutta jotain vinkkejä siinä oli kyllä. Oma suunnitelma on kaivattaa kaivainkoneella tontin nurkkaan loiva reunainen kuoppa johon ainakin avo-ojat tontin laidoilta laskisi ja mahdollisesti myös myöhemmin katon sadevedet. Joku suodatinkangas pohjalle ja päälle kiviä ja kasveja. Mahdollisimman helppohoitoista ja luonnon kosteikkokasveja käyttäen, saisi sitten kuivua jos ei sada ja taas täyttyä kun sataa.
Jos löydät netistä tietoa niin jaatko tännekkin päin :)
Jos löydät netistä tietoa niin jaatko tännekkin päin :)
Onkos nuo kuinka potentiaalisia kasvualustoja hüttüsille? Pikkulinnut (ja naapurit) kiittää 
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
Carovarium
- Jäsen

- Viesti:
ttanja käympäs katsastamassa tuolta puutarha.netistä. :) kuulostaa hyvältä tuo sun suunnitelmas.
tähän asti on selvinnyt ainaki se että sinne kuoppaan pitää laittaa sitä hiekkaa 60% päälle kompostia 20% ja 20% multaa. sitten kasvit ja jos haluaa niin kiviä.
jotkus tekee kuopan sijaan kumpareen, jotkut tekee kupan ympärille vielä pengerryksen. varmaan järkevää jos sitä vettä tulis vahingossa liikaa niinku viimekesänä :D
saniaiset luulis ainaki tykkäävän asua tuollaisessa kuopassa, mutta mitähän muuta sinne lykkäs?
jos istuttaa sitruunaruohoa niin ainakin ne hyttyset lähtis sinne naapurin puolelle
tähän asti on selvinnyt ainaki se että sinne kuoppaan pitää laittaa sitä hiekkaa 60% päälle kompostia 20% ja 20% multaa. sitten kasvit ja jos haluaa niin kiviä.
jotkus tekee kuopan sijaan kumpareen, jotkut tekee kupan ympärille vielä pengerryksen. varmaan järkevää jos sitä vettä tulis vahingossa liikaa niinku viimekesänä :D
saniaiset luulis ainaki tykkäävän asua tuollaisessa kuopassa, mutta mitähän muuta sinne lykkäs?
jos istuttaa sitruunaruohoa niin ainakin ne hyttyset lähtis sinne naapurin puolelle