täytysköhän tuo tapattaa?

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Carovarium
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://Carovarium.blogspot.com
Viesti:

täytysköhän tuo tapattaa?

Viesti Kirjoittaja Carovarium »

tuo yks omenapuu.

se on tosi vanhan näkönen joten ihana, mutta sitä on harvennettu jossain vaiheessa ihan hirveesti, jätetty kuitenki tihee pöheikkö latvaan. kurottamalla sinne ei ylety edes sahan kanssa.
viimekesänä puu antoi pelkkiä raakileita :evil:
runko on ihan musta paikoitellen ja pehmeä että oiskohan se tullut tiensä päähän?

haittaa siitä ei tällä hetkellä ole kenellekkään paitsi se omenoiden keräämisen vaiva.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Re: täytysköhän tuo tapattaa?

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Jos puu ei ole kenenkään tiellä, niin miks et antaisi sen olla? Eihän ne puut joka kesä tee omenoita, voihan se ensi kesänä taas yllättää hyvälläkin sadolla? Tai ehkä ainakin kauniilla kukinnalla?
Nuo vanhat puut on tosi sitkeitä kyllä, monesti puoli puuta on jo lahonnut, ja toinen puoli tekee omenoita ihan täysillä.

Mulla noista kolmesta nyt kaadetusta puusta kaksi oli aivan kauheita; Korkeita sorottimia, joista kuitenkin omenia tuli ihan hyvin. Kyllästyin kuitenkin niiden ukonäköön, ja pistin molemmat kylmästi poikki ajatellen että jos kuolee sit kaadetaan kokonaan,(toki kuitenkin vähän ajatellen puiden ulkonäköä) hyvin ne selvisi, omenoita tuli vähemmän, mutta vähemmänhän oli oksiakin, kun puun latvustosta lähes puolet hävisi.

Mutta näin radikaalia leikkausta ei kyllä kannata kokeilla puuhun, jonka ei ehdottomasti halua kuolevan.

Eli parantuisiko sen sinun puusi ulkonäkö, jos sahaisit sen pöheikön pois niin korkealta kuin yletät? Tai siis ne oksat joiden päässä se pöheikkö kasvaa?
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Carovarium
Jäsen
Jäsen
Viesti:

ajattelin mä sitäkin. toisaalta enää pari viikkoa niin ne tikkaatki ilmestyis tuolta nietoksista. :mrgreen:

se on kyllä tosi hölmösti leikattu, kun on jätettu latvaan lyhyitä tiheään kasvaneita tikkuja. kaks paksuinta oksaa hankaa toisiaan ja joitain oksia on napsittu keskeltä :shock:

voi olla että tähän tappamisintoon vaikuttaa yks kiva projekti jonka näin lehessä. siinä oli poistettu omenapuusta kaikki lehteä puskevat oksat, ja sen ympärille oli istutettu köynnöskasveja ja muuta ihanaa. senhän voi teitysti tehä tapattamattakin.
mutta jos tuosta vielä puun sais niin oishan seki jees.
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Voihan olla että sitä on hölmösti leikelty senkin takia, että lumi on painanut ja katkonut oksia ja niitä sitten leikelty pois.
Nimimerkki: Kaksi omenapuuta todella hölmösti leikelty parin tuhoisan lumitalven seurauksena

Kannattaa antaa kuitenkin mahdollisuus ja niitä köynnöksiä voi laittaa vaikka tekisikin omenaa.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Carovarium kirjoitti:ajattelin mä sitäkin. toisaalta enää pari viikkoa niin ne tikkaatki ilmestyis tuolta nietoksista. :mrgreen:

se on kyllä tosi hölmösti leikattu, kun on jätettu latvaan lyhyitä tiheään kasvaneita tikkuja. kaks paksuinta oksaa hankaa toisiaan ja joitain oksia on napsittu keskeltä :shock:

voi olla että tähän tappamisintoon vaikuttaa yks kiva projekti jonka näin lehessä. siinä oli poistettu omenapuusta kaikki lehteä puskevat oksat, ja sen ympärille oli istutettu köynnöskasveja ja muuta ihanaa. senhän voi teitysti tehä tapattamattakin.
mutta jos tuosta vielä puun sais niin oishan seki jees.
Muutama vuosi sitten näin kans jossain lehdessä, kun omenapuun juurelle oli istutettu semmoinen isokukkainen vaaleanpunainen jalokärhö, se omenapuu oli melko eksoottisen näköinen, kun sieltä lehtien lomasta pilkisti niitä kärhön kukkia... tai ehkä joku köynnösruusu...? Saisit oikean ruusupuun :-D
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Meillä oli vajassa sellanen pitkä keppi jossa toisessa päässä spagettikauhaa isompi pussukka, pitkään sen tarkoitusta ihmettelin kunnes välähti että ovat varmaan omenoita kerännyt sillä korkeemmalta, vois toimia tässäkin tapauksessa. :-D
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Carovarium
Jäsen
Jäsen
Viesti:

nummentie 434 kirjoitti:. tai ehkä joku köynnösruusu...? Saisit oikean ruusupuun :-D
tämä olis aivan ihana idea!

mä teen nyt näin: revin irti ne jotka nätisti irtoo ja istutan köynnösruusun puun juurelle. kuolkoot tai olkoot kuolematta, se on sen oma asia sitte :)
Carovarium
Jäsen
Jäsen
Viesti:

entäs kun tuo yks omenapuu on kaatunut, ja yks iso oksa on maata pitkin, pitäskö se sahata irti?
Vastaa Viestiin