Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Rutger
Jäsen
Jäsen
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 01, 2013 19:40
Paikkakunta: Turku

Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Eka viestini palstalle, joten tervehdys kaikille.

Ostettiin tuossa 50-luvun rintamamiestalo, jonka pihassa on kymmenkunta isoa omenapuuta. Puutarha oli syksyllä jäänyt hoitamatta, osa omenasadosta oli tippunut ja jäänyt maahan talven yli. Nyt lumien sulaessa näky on aika ruokoton. Mitäs tuolle kannattaisi tehdä? Kannattaisiko koittaa haravoida ja siivota?

Itse tiedän metsänhoidosta yms. sen verran, että osa kaatojätteestä kannattaa jättää maahan mätänemään, koska se luovuttaa ravinteita maaperään. Kannattaisiko tässäkin tapauksessa omenat vain jättää maahan ja vaikka heittää nurmikon siemenet ja kalkki joukkoon?
ramirez
Jäsen
Jäsen
Viestit: 650
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
Paikkakunta: Rautajärvi
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Ehdottomasti haravoiden pois ja kaus omenapuista.
Osa on voinu pudota Muumiotaudin takia ja se leviää pudonneista omenoista.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen
Viestit: 564
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:34
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Kyllä mä luulen että ne omenat on jo ravinteensa luovuttaneet, joten ehkä kannattaisi koittaa kolata, lapioida, haravoida tms. ne pois.
Kyllähän ne sinnekin maatuu, mutta ehkä omenapuiden lomassa olisi kesän korvalla mukavampi käyskennellä, kun ei joka askeleella osuisi mätään omenaan?
Voi olla jonkunlainen riski kasvitautien ja -tuholaisen lisääntymisestä ?
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Rutger
Jäsen
Jäsen
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 01, 2013 19:40
Paikkakunta: Turku

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Ok, kiitokset nopeista vastauksista. Täytyy huomenna haravoida sen verran kuin mahdollista, lunta on vielä takapihalla melko hyvin.
MarkusT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 21:22
Paikkakunta: Oma tupa

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

Aja leikkurilla yli niin menevät pieneksi ja ovat muuttuneet maan voimaksi muutamassa viikossa. Nou panic.
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Viestit: 650
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
Paikkakunta: Rautajärvi
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja ramirez »

MarkusT kirjoitti:Aja leikkurilla yli niin menevät pieneksi ja ovat muuttuneet maan voimaksi muutamassa viikossa. Nou panic.
Tällä konstilla varmistaa muumiotaudin tarttumisen paremmin maaperään. Hyvä ohje.
Avatar
J&J
Jäsen
Jäsen
Viestit: 288
Liittynyt: La Elo 06, 2005 10:37
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja J&J »

Meillä omenoita tulee hirveästi ja osa tippuu maahan vasta todella myöhään. Eli osa jää talveksi maahan. Ongelma mikä tästä koituu on se että omenat tavallaan polttaa nurmikon pois sieltä alta. Jos sitä nyt lähtee haravoimaan, niin samalla siinä tulee rullanneeksi nurmikerroksen pois, tai lähinnä sen juuriston. Muumiotauti on jo siinä maaperässä jos on, ei siltä enää voi pelastua, se olis pitänyt tehdä jo syksyllä. Jos se nurtsi ja maa on nyt märkää, niin välttäisin haravoinnin, ja tekisin sen vasta kun on piha kunnolla kuivanut, niin välttää sen nurmikerroksen pois haravoinnin.
Ja riippuu tosi paljon myös että onko ne omenat tasaisena mattona siellä vai muutamia siellä täällä. Jos toi eka vaihtoehto niin todennäköisesti on tapahtunut se nurmikon "palaminen". Noille kohdille voisi sitten haravoinnin jälkeen heittää nurmikon siemeniä, ja kalkkia nurmikolle muutenkin ja nurmikon lannoitteita.
Ne omenat häviää kyllä tehokkaasti sieltä, eli alkukesästä ei tule tallottua mätiä omenoita jos jokunen sinne jää.
Keväällä nurtsialueet aina on vähän karun näköisiä, ei kannata hätiköidä :-)
nummentie 434
Jäsen
Jäsen
Viestit: 564
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:34
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

On ihan totta että jos sitä muumiotautia on, on se siinä maaperässäkin jo eikä omenoiden haravointi tässä vaiheessa vaikuta.
Mutta jos siitä muumiotaudista ihan oikeasti haluaa päästä eroon, silloin ei niitä pudokkaita kyllä kannata makuuttaa siinä puun alla edes talven yli vaan kerää pois jo syksyllä, eikä kompostiin vaan polttaa.
Muumiotautihan on jokinlainen sienitauti, joka aiheuttaa omenien mätänemisen jo puuhun, ja sitä voi yrittää poistaa/ehkäistä pitämällä puut leikkauksen avulla "ilmavina" harventamalla raakileita jos niitä näyttää tulevan kovin paljon, sekä pudokkaiden keräämisellä ja tuhoamisella jo syksyllä.
Jos puissa tuota tautia ei ole, luulen että paremmat mahdollisuudet sen poissapitämiseksi on, kun pudokkaat kerää pois ja pitää puiden ympäristön ja aluset "kuivina ja ilmavina"
J&J,Jos sulla nurmikko kuoriutuu haravoitaessa, olisko se päässyt sammaloitumaan? Jos ihan reippaasti haravoisitkin sen vanhan nurmen pois, ja koittaisit vähän uudistaa maaperää puiden alla? Hiekkaa, uutta multaa, kalkkia, nurmikonsiemeniä?
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Avatar
J&J
Jäsen
Jäsen
Viestit: 288
Liittynyt: La Elo 06, 2005 10:37
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja J&J »

^Joo noita toimenpiteitä oon tehnyt. Ongelma on noiden omenien kohdalla. Kyseessä koristeomenapuun alunen, josta niitä pieniä omenoita tippuu valtavasti (kottikärryllisiä), ja viime vuona kerkesi sitten jäätymäänkin kasoiksi ja matoiksi siihen alle, ja niistä kohdista sitten nurmi kuoriutuu keväisin. Mikään priimanurmi siinä ei ole lähtökohtaisestikaan, varjoinen paikka ja pysyy märkänä aika pitkään, mutta noi omput viimeistelee sen täystuhon.. Syksyllä huomaa saman, jos haravoitua kasaa ei heti muista siirtää pois, niin jo muutamassa päivässä se nurtsi on alta mennyttä.
Hiekkaa (aika karkeaa), siemeniä (varjoisen paikan), lanoitetta ja kalkkia joka kevät sinne oon laittanut. Kyllä se siitä vielä joskus :mrgreen:
nummentie 434
Jäsen
Jäsen
Viestit: 564
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:34
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Joo, omenapuiden alla on aika vaikeaa saada nurtsia kasvamaan, varsikaan isojen vahojen puiden.
Mun pihassa on enää yksi puu, kun viime kesänä jouduttiin tekemään maansiirtotöitä, ja 3 vanhaa puuta jouduttiin kaatamaan pois.
Ne oli kamalan rumia, mutta tosi paljon tuli isoja hillo-omppuja ja olisin ne kyllä pitänyt, mutta ku piti saada tontille kallistuksia :(
Mutta tää viimeinen on kyllä semmoinen sateenvarjo; Ei paista päivä, eikä juuri vettäkään taida sen juurelle sataa.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Rutger
Jäsen
Jäsen
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 01, 2013 19:40
Paikkakunta: Turku

Re: Omenat maanneet talven yli nurmikolla

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Jep, kävin "tiluksilla". Omenat ovat jo sen verran soosina, että jos tauteja on ollut, niin ei sitten on ollut. Hieman koitin rämppeitä siivota, mutta siinä kävi juuri kuten täällä kerrottiin, eli lähti maa mukana. Taidan ottaa ravinteista kaiken irti ja laitan kalkkia ja siemeniä hillon päälle. Eiköhän siinä ole hyvä ja hedelmällinen alusta nurmikolle.
Vastaa Viestiin