Omenapuun leikkaaminen

Keskustelua otsikon mukaisesti
SAKKEUS
Jäsen
Jäsen

Omenapuun leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja SAKKEUS »

Voiko omenapuuta leikata tähän aikaan vuodesta? Vielä olisi sellainen hanki ympärillä, että ainakin ylettyisi paremmin.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: Omenapuun leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Viimeiset hetket lienee menossa... Tosin jos nettiä selailee ja yhdistää kaikki ohjeet niin voit leikata ihan koska vaan :lol:
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Nyt on kyllä ollut niin kovia yöpöakkasia, ja muutenkin aika viileää, etta voi hyvinkin olla just nyt ne parhaat ajat käsillä, ja tosiaan - viimeisten tieteen tutkimusten valossa varsinkin vahoja omenapuita olisikin ehkä parempi leikata syksyllä, ja perusteluna se, että vesiversojen kasvu on vähempää silloin.
Helmikuun loppu-maaliskuuhan se taisi olla normikeväänä suositus, joka tapauksessa ennen kuin silmut alkaa turpoamaan.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Mulla on menossa kahden ikälopun omenapuun karsiminen, toinen tuottaa ihan hyviä omenoita ja paljon, toisen tuotokset ei ole syömäkelpoisia. Karsin molempia sekä viime syksynä ennen lepokautta ja sitten vielä nyt keväällä oikein rankalla kädellä. Saas nähdä miten käy...
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Vanhaa omenapuuta rankalla kädellä karsimalla saa helposti aikaan sen, että puu rupeaa vimmaisesti tuottamaan vesiversoja. Muutama kasvava oksa vuodessa ja tietty kuivat pois on siinä mielessä helpompi tapa, ettei se niin kiihdytä tuota vesiversojen tuotantoa. Niiden kanssa on sitten ihmeessä kun puu alkaa näyttää piikkikasvilta...

Nyt on vielä ainakin näillä leveysasteilla niin kylmä että ehkä puun nestevirtaukset eivät ole vielä hyrähtäneet käyntiin, valokin siihen kasvien kevääseen heräämiseen tietysti vaikuttaa ja sen määrä nyt on vakio lämpötiloista riippumatta. Minä aion huomenna sahata vanhasta omenapuusta maahan taipuneen oksan pois kun en ole aikaisemmin kerinnyt.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Joo, vesiversoja sain todennäköisesti aikaiseksi. Ei vaan millään malttanut ottaa mitään 10v projektia tuosta! Niihin puihin kun ei ole kukaan ajatuksella koskenut vuosikausiin.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Olen käynyt oikein hedelmäpuiden leikkauskurssinkin (ihan oikea puutarhuri ja puutarhaopettaja näytti kädestä pitäen). Vanhan omenapuun uudistaminen pitäisi olla vähintään kolmevuotinen projekti, mielellään neljä. Mutta ei mikään ikuisuushomma kuitenkaan. Liikaa kun leikkaa, niin joutuu vaan suurempiin ongelmiin. Mutta yleensä omenapuut kestää leikkausvirheitä yllättävän hyvin :mrgreen:
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Vanhoilla puilla yli 7cm halkaisijaltaan olevia oksia ei saisi leikata enää ollenkaan, mutta onhan tuotakin tullut tehtyä... :-)
Tärkeätä on kuitenkin ettei leikkaa oksia "tapille", eli jätä semmoista rumaa 10-20 sentin tikkua siihen leikkauskohtaan, vaan on leikattava nätisti oksankauluksen yläpuolelta, ei liia ylhäältä, eikä liian alhaalta, silloin leikattu oksa kuoreutuu hyvin ja ummistaa itse haavansa. Jätetty tappi joko jää siihen kuivettumaan, ja avoimeksi väyläksi kaikenmaailman lahottajille, tai sitten kasvattaa vaan niitä vesiversoja
Jos jaksaa leikattua puuta hoivata, niitä mahdollisesti syntyviä vesiversoja on helppo näpsiä pois sitä mukaa kun niitä tulee. ihan pitkin kesää. Uusina ja pieninä ne lähtee ihan sormin nyppäisemällä.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Mä olen just yrittänyt opiskella tätä ainetta kovasti. Nämä tiedot ovat kooste lukemistani netti- ja kirjatiedoista ja asiaan paremmin vihkiytyneiden harrastelijoiden haastatteluista by mä itte. Että ei minkään ammattilaisen julistus.
Leikkaus just itsellä menossa, kahdeksan isoa, ylikasvanutta vanhaa puuta pihassa. Amatööri olen. Aloittelin viime keväänä tosi varovasti ja nyt vähän äreemmin jo liikkeellä. Nyt on kuulemma hyvä aika leikata:syy: ilma kuivaa ja leikkaushaavat ehtivät parantua ennenkuin alkaa kovasti olla haitallisia haavoihin pesiytyviä itiöitä (mm. lahottajat) ja taudit alkavat ilmankosteuden myötä lisääntyä. Jos ilma on kuiva, ei kuulemma haavalakkaa tarvita. Jos oikein isosti isoja oksia leikkaa, sitten voi käyttää.

Puita voi kuulemma nyky- ja perimätiedon valossa leikata melkein mihin aikaan keväästä/kesästä vaan, paras strategia on jaksottaa hoitoa kesän varrelle. Kestävät muka melkein mitä vaan (paitsi vanhat puut liian rajua kertaleikkausta).
Vanhojen puiden uudistus kannattaa jakaa 3-4 vuoden ajalle ja toteuttaa suunnitelmallisesti, tavoite pitäis olla alunperin mielessä, kuulemma 3 päärunkoa (kädenpaksuisia tai isompia) puu olis hyvä päämäärä. Suunnitteluun ja katselemiseen siis kannattaa käyttää aikaa. Korkeutta sais puulle jäädä "sillai sopivasti", että puu olisi hoidettavissa ja omenat poimittavissa. Tiheydestä olen lukenut seuraavaa (lähdettä en enää muista, jostain netistä....) että Lehdettömästä puusta pitäis mennä lippalakin heittämällä läpi, mutta lehtien kasvettua lehvästön tulisi antaa kunnon näkösuoja.

leikatessa on tärkeää, että ei jätä oksatappeja, mutta ei riko oksakaulusta. Leikkauspintojen tulee jäädä viistoiksi siten, että vesi valuu niiltä pois kunnolla.

Tätä en ole lukenut mistään, mutta haastattelemani harrastaja kertoi parhaan kesätyöjärjestyksen oleva seuraavanlainen:
- keväällä leikataan isot oksat ja ohjeiden mukaiset (sisäänpäinkasvavat, hankaavat, väärässä kulmassa olevat, vesiversot) ( ja harjataan jäkälät, jos sille tielle lähtee) ja taivutetaan painoilla tai sitomalla ohjattavat pehmeät oksat
- kun kesällä puut alkavat kasvattaa vesiversoja, karsi ylimääräiset pehmoisena samantien, ettei puun voimat mene niiden kasvatukseen ja etteiät ne varjosta kehittyvää satoa
- loppukesästä kun puissa pienet vihreät raakileet, leikkaa vielä ylimääräiset varjostavat tai huonokuntoiset oksat tai pari kokonaissuunnitelman mukaista ja karsi huononnäköiset ompun alut - näin puu saa kaikki loputkin voimansa olennaisen ja hyön sadon kasvattamiseen. Jos oikein runsa s sato tulossa, tue ajoissa oksat ja/tai karsi liiat raakileet.

Jos jollain tästä ajatuksesta parempaa tietoa, kertokaa toki ennenkuin mokaan, ajattelin kokeilla tätä järjestystä nyt itse.

Jossain lähteissä suositellaan harjaamaan sammalet ja jäkälä nyt keväällä rungolta pehmeällä harjalla, koska haittaötököiden munat lähtevät siinä samalla. Joissain ohjeissa taas sanotaan,ettei jäkälöitymisestä ole mitään haittaa, vaan se vaan tuo lisää luonnetta puuhun. Ota tuosta nyt selvää.

Lisäksi kannattaisi kuulemma opetella tunnistamaan hedelmäsilmut ja lehtisilmut ja ottamaan se huomioon leikatessa ( en vielä tiedä miksi...kait siksi, että osaisi leikatessa valita oikeannäöisen oksan uudeksi suunnaksi....)ja sitten vielä kannattaa googlata "kannusleikkaus" ja pyrkiä tekemään se sadon kasvattamiseksi.

Onnea matkaan itselleni ja muille:) Mä olin ihan polleena, että ei täs mitään arboristia (puunhoitajaa) tarvita, kun mä opiskelin näin päteväksi ja ukko nauroi vieres, että saas nähdä kuin suu pannaan, kun pilkot noi meidän pihan arteet kuoliaaks....aika näyttää.

Riikka
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Ehkä omenapuut on paras leikata varhain keväällä, koska silloin on helpointa hahmottaa mitä on tekemässä;
Oksat on vielä lehdettömät ja puun muoto näkyvillä
Omenapuiden leikkaushan ei ole vain omenapuiden leikkamista, Se on taidetta ja filosofiaa :lol:

Eräs puutarhuri tosin joskus arkisesti totesi, että omenapuut leikataan ennen lumien sulamista
kun maa on vielä jäässä, siksi, että myöhemmin siihen ei enää ole aikaa.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Välihuomautuksena todettakoon, että meillä on pakko leikata omenapuita kun saatanan ristihuuli kävi napsimassa oksista kuoria. Oli suojattu, mutta lunta olikin sitten 'vähän' enemmän kuin odotettu.
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Karhis kirjoitti: Puita voi kuulemma nyky- ja perimätiedon valossa leikata melkein mihin aikaan keväästä/kesästä vaan, paras strategia on jaksottaa hoitoa kesän varrelle. Kestävät muka melkein mitä vaan (paitsi vanhat puut liian rajua kertaleikkausta).
Paitsi ettei parhaimmalla kasvukaudella, vyöhykkeestä riippuen karkeasti sanoen toukokuun puolivälistä alkaen ja heinäkuun alkuun loppuen.
Carovarium
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://Carovarium.blogspot.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Carovarium »

krhm-hm

paikalliselta omenagurulta tuli sellanen tieto että jos haluu että puu pöheytyy, se pitää leikata nyt. jos sitä haluaa pysyvästi harventaa (eli vaikka ottaa vesiversot pois) niin sen pitää tehä kuivan sään aikana kesällä. yli ranteenpaksusille jämille pitää laittaa tököttiä.
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Viikonlopun Turun sanomassa oli juttu omppupuun leikkaamisesta. Edelliseen kirjoitukseeni lisäten/täydentäen/korjaten oli todellakin tuosta rauhoitusajasta lehtien puhkeamisesta noin juhannukseen (riippuen tosiaan alueellisista eroista), erityishuomio hyviin ohileikkaaviin oksaleikkureihin ja/tai terävään sahaan.ja tuota haavanhoitoainetta ei kyseinen arboristi suositellut laisinkaan. Lohdutuksena huomautti hän, ettei pihapuiden laikkaamisen kanssa ole niin tarkkaa, tärkeintä on saada kauniit ja pihaan sopivat puut. Kiva!

Lisäksi luin toisaalta, että maksimileikkaus vanhalle puulle on 1/3 lehtimassasta kerralla, muuten saattaa olla mennyttä.

Riikka
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Joo nykyinen suuntaus on tuo ettei sitä oksavahaa laitettas enää. Ulkonäkösyistä voi laittaa jos ei halua vaaleita leikkauspintoja näkyviin, mutta muuten sen käyttö ei ole tarpeellista.
Vastaa Viestiin