Perinnemestarin rintamamiestalo kirja
Perinnemestarin rintamamiestalo kirja
Kaipa tämä mainostamiseksi menee mutta luettua tuli ja voin suositella! Ja vaikka itse remppaankin hirsitaloa niin kyllä tästäkin vinkkejä saa!
http://www.wsoy.fi/kirjat/-/product/no/9789510389706
http://www.wsoy.fi/kirjat/-/product/no/9789510389706
Re: Perinnemestarin rintamamiestalo kirja
Ihan loistavan upea paketti kokonaisuudessaan ja tietosisältökin oikein hyvää.
T. Mustakorppi
T. Mustakorppi
Eilen hain!! Tälläinen kansantajuinen manuaali kuuluisi lukea ennen talokauppoja - oli sitten ostamassa uudempaa tai sitten perinneritsaa...
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
-
lehmikangas
- Jäsen

Tilasin tuon kirjan, kuten myös aikaisemman Perinnemestarin Remonttikirjan ja DVD:n.
Kirjat ovat mielestäni erittäin laadukkaita, teksti selkeää ja paljon hyviä kuvia. Mutta paljon on vielä lukematta ja paljon pitää varmaan vielä lukea useampaan kertaan että voi tarkemmin arvostella kirjaa. Joissakin kohdissa olisin toivonut hieman myös pohdintaa ja perusteluita enemmän. Simppeli esimerkki mikä tuli ekana mieleen: Jommassa kummassa kirjassa oli puhetta nostosaranoista. Kuvan kanssa kerrottiin, että karmiin kiinnitetään se puoli saranasta jossa tappi on kiinni. Näinhän ne on perinteisesti tehty, mutta lukijaa voisi kiinnostaa että miksi.
DVD puolestaan oli hienoinen pettymys. Monet haastattelut olivat jotenkin sekavia ja usein jakso ei vaan tuntunut etenevän mihinkään. Asioissa mentiin harvoin riittävästi yksityiskohtiin, eikä oikein mitään konkreettista tarttunut. Mutta mukavaa katseltavaa ohjelmat oli näinkin. Juontaja tuntui välillä asettuvan liiaksikin aloittelijan rooliin, mutta toisaalla ei antanut haastateltavalle tarpeeksi tilaa. Välittyi myös kuva että ohjelmia on tehty hivenen kiireellä, eikä esim uusintaottoja ole maltettu tehdä.
Mutta ei pidä käsittää väärin pientä kritiikiä, kokonaisuutena hyviä julkaisuja joita olen suositellut jo monelle.
Kirjat ovat mielestäni erittäin laadukkaita, teksti selkeää ja paljon hyviä kuvia. Mutta paljon on vielä lukematta ja paljon pitää varmaan vielä lukea useampaan kertaan että voi tarkemmin arvostella kirjaa. Joissakin kohdissa olisin toivonut hieman myös pohdintaa ja perusteluita enemmän. Simppeli esimerkki mikä tuli ekana mieleen: Jommassa kummassa kirjassa oli puhetta nostosaranoista. Kuvan kanssa kerrottiin, että karmiin kiinnitetään se puoli saranasta jossa tappi on kiinni. Näinhän ne on perinteisesti tehty, mutta lukijaa voisi kiinnostaa että miksi.
DVD puolestaan oli hienoinen pettymys. Monet haastattelut olivat jotenkin sekavia ja usein jakso ei vaan tuntunut etenevän mihinkään. Asioissa mentiin harvoin riittävästi yksityiskohtiin, eikä oikein mitään konkreettista tarttunut. Mutta mukavaa katseltavaa ohjelmat oli näinkin. Juontaja tuntui välillä asettuvan liiaksikin aloittelijan rooliin, mutta toisaalla ei antanut haastateltavalle tarpeeksi tilaa. Välittyi myös kuva että ohjelmia on tehty hivenen kiireellä, eikä esim uusintaottoja ole maltettu tehdä.
Mutta ei pidä käsittää väärin pientä kritiikiä, kokonaisuutena hyviä julkaisuja joita olen suositellut jo monelle.
Akateemisen kirjakaupan verkkokaupasta kyseisen opuksen saa 31 eurolla mikäli on Stockan kanta-asiakas. Tilauksen voi tehdä noudettavaksi Stockan liikkeestä niin ei tule postikulujakaan.
Renki
Renki
-
lehmikangas
- Jäsen

Ai niin, Itse tilasin suoraan Perinnemestarin sivuilta:
http://www.perinnemestari.fi/?id=850
Olin nopea toimitus ja postikuluissakin säästi kun otin useamman tuotteen.
http://www.perinnemestari.fi/?id=850
Olin nopea toimitus ja postikuluissakin säästi kun otin useamman tuotteen.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Minun pitäisi ehkä jäävätä itseni tästä keskustelusta mutta en jäävää sen osalta, että mielestäni tuo kirja ja sen tekeminen on Hannu Rinteeltä kyllä hatunnoston arvoinen kulttuuriteko. Hyvä että joku on jaksanut moisen urakan suorittaa melkein puhtaasti "rakkaudesta lajiin". Minullekin tuli jostain osioista sellainen olo että tästä olisi voinut lukea enemmänkin, mutta varmaan tuollakin opuksella on joku maksimisivumäärä ollut olemassa ja kaikkia detaljeja ei ole ollut mahdollista kauhean perinpohjaisesti käsitellä. Minä tykkäsin kirjassa myös siitä maltillisesta otteesta, mikä siinä oli tähän perinnemeininkiin - itse kun on tällainen palavasieluinen kiivailija niin on mukava kun joku osaa sanoa asioita kauniisti ja kannustavasti eikä vastakkainasetteluja hakien, mutta silti tiukasti omassa katsantokannassaan pitäytyen.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Perinnerakentamiseen perehtyneelle kirja tuskin tuo ihan hirmuisesti uutta, mutta mm. kaikille rintamamiestalon ostoa harkitseville tämä teos pitäisi suorastaan määrätä pakolliseksi. Vaikkakin olemme itsekin olleet kirjan tekoprosessissa osallisina ja seuraamassa, löysin uutta asiaa kirjaa lukiessani. Sisältää mm. paljon rakennusfysikaalisia tosiasioita kohtuullisen selkeästi rautalangasta väännettynä. Toivon itse, että ihmiset eivät asennoituisi tähän vain perinnerakentamishippeilynä - jos vanhan talon omistajan noudattaisivat näitä ohjeita rautakauppaneuvonnan sijaan, yhä useammat vanhat talot saisivat arvoisensa jatkoajan ja niiden asukkaat turvallisen ja terveellisen kodin. Suosittelen.
Karhis eli Riikka, myös kirjassa (ja puolueellinen)
Karhis eli Riikka, myös kirjassa (ja puolueellinen)
Adlibris.com:sta tuon saa hintaan 29.90€ ja postikuluitta. Hyvää luettavaa ennenkuin remonttikausi kunnolla alkaa.
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510389706
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510389706
Juurikin näin ... itsellä ns. ysärirempattu tämä tuore hankinta (kellari sikseen), mutta sisällä (huh heijaa) mitä kullitettua keittiökaappia, parkettia ja muovitettua peiliovihykermää (onneksi ei muovia tai villoja kuitenkaan seinissä),,, mutta mutta .... onko nyt koko rmt (lue pula-ajan) ideologian mukaista se, että ehjä ja toimiva tavara nakataan pellolle ja aletaan metsästää alkuperäistä (tai reproduction kampetta) kaapistoa, ovea, katkaisina, vedensekoitinta jne.?Laurakaisa kirjoitti:Minun pitäisi ehkä jäävätä itseni tästä keskustelusta mutta en jäävää sen osalta, että mielestäni tuo kirja ja sen tekeminen on Hannu Rinteeltä kyllä hatunnoston arvoinen kulttuuriteko. Hyvä että joku on jaksanut moisen urakan suorittaa melkein puhtaasti "rakkaudesta lajiin". Minullekin tuli jostain osioista sellainen olo että tästä olisi voinut lukea enemmänkin, mutta varmaan tuollakin opuksella on joku maksimisivumäärä ollut olemassa ja kaikkia detaljeja ei ole ollut mahdollista kauhean perinpohjaisesti käsitellä. Minä tykkäsin kirjassa myös siitä maltillisesta otteesta, mikä siinä oli tähän perinnemeininkiin - itse kun on tällainen palavasieluinen kiivailija niin on mukava kun joku osaa sanoa asioita kauniisti ja kannustavasti eikä vastakkainasetteluja hakien, mutta silti tiukasti omassa katsantokannassaan pitäytyen.
Minusta ne alkuperäiset rakentajat pyörittelisivät silmiään ja pudistelisivat päätään, jos sennäkisivät...."että heitit ehjän keittiön ja väliovet mäelle" ... saattaisivat kysyä ootko hulluksi tullut?
Siis kaneettina, kun ehditty jo ns. pilaamaan....eri asia sitten jos purkutavaraa tms. pelastaa ja kunnostaa, mutta edelleen käsillä ongelma, pitkääkö retrohengessä nakata kaikki toimiva kerrostuma kaatopaikalle...
Sorry meni vähän offtopic--- kirja on kyllä todella hyvä - ja kiitos teille, kun annoitte projektinne, tarinannne ja kasvonne (=sielua kirjalle ja kirjoittajalle) käyttöön!
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
- shaakana
- Jäsen

- Kotisivu: http://karhusuo.blogspot.com/
Ensin naapurin kirjaa selattu ja nyt omakin tilattu. Pakko-opus kirjahyllyyn.
-sanna-
-sanna-
Vielä huomenna Perinnekoti - messut Turussa jatkuvat!!! Paikalla kirjan kirjoittaja Hannu Rinne, luennoi klo 12.00 rintamamiestaloista ja varmasti mielellään vastaa kysymyksiin ja kommentoi kaikkiin mieltä askarruttaviin asioihin, niin kirjaansa kuin perinnerakentamista ylipäänsä koskien. Hänellä on pitkäaikaista omakohtaista kokemusta korjausrakentamisprojekteista ja uskomaton määrä perinnerakentamisalan kontakteja ja tuttuja.
Kaikki Turun liepeillä liikuskelevat kuuntelemaan!
Tervemenoo!
Riikka
Kaikki Turun liepeillä liikuskelevat kuuntelemaan!
Tervemenoo!
Riikka
Tuli tilattua kanssa kun sain edulliseen hintaan.
Viimeksi muokannut Matt724, Su Huhti 07, 2013 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Lunttilan herra
- Jäsen

Tipahti postiluukkuun täälläkin. ...maksoin sen mitä pyydettiin ;)
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Kirja kerrassaan mukava, hyvät kuvat ja taitto. Ja hyvä tekijän sutaisema omistuskirjoitus! 
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.