Puulämmityskattilan & varaajan vaivattomuus?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Huovinen
Jäsen
Jäsen

Re: Puulämmityskattilan & varaajan vaivattomuus?

Viesti Kirjoittaja Huovinen »

Tuossa oli puut parasta, mitä mulla on koskaan ollu, kuiva sopivankokosta koivua. Pitkässä poltossa nousee keskiteho, kun alotus ja lopetus on suhteessa pienemmän ajan, kuin mitä nuissa kolmen tai neljän pesällisen poltoissa, mitä nyt menee. Tuo on varmaan parhaasta päästä keskitehon suhteen, mitä oon saanu aikaseksi tuolla omalla systeemillä, keskivertotilanne semmosta mitä aiemmin kerroin. Minä oon ny toista talvea opettelemassa tuota hommaa ja aika tarkkaan on tullu seurattua kulutusta ihan oppimismielessä. Nyt on säädöt koskematta koko lämmityksen, käyn vaan 45-50 min välein lisäämässä puita. Alotuspesällinen 13 kg, päältä sytyttäen pienempää rutikuivaa palikkaa päällä, sitten 12 kg pesällisiä loput. Mulla on 8 metriä pitkä piippu eli vetoa löytyy ja 200mm halkaisijaltaan korvausilmaräppänä. Savukaasujen lämpöä en enää viitti katella ees vaikka laitoin digimittarin, tulee vaan paha mieli, kun tietää että sieltä menee harakoilla aika paljon.

Samaan kaavaan syötin sinun arvot, muutin varaajan koot ja kattilan arvot tieten. Onhan tuossa iso ero sinun tulokseen, en tiiä, onko arimaksin ja jäspin välillä kattilan rakenteessa isoja eroja, paitti toisioilman syöttö. Luulis aika samoihin menevän, kun sais kaiken sultakin kohilleen.
han_mies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja han_mies »

Huovinen kirjoitti:Tuossa oli puut parasta, mitä mulla on koskaan ollu, kuiva sopivankokosta koivua. Pitkässä poltossa nousee keskiteho, kun alotus ja lopetus on suhteessa pienemmän ajan, kuin mitä nuissa kolmen tai neljän pesällisen poltoissa, mitä nyt menee. Tuo on varmaan parhaasta päästä keskitehon suhteen, mitä oon saanu aikaseksi tuolla omalla systeemillä, keskivertotilanne semmosta mitä aiemmin kerroin. Minä oon ny toista talvea opettelemassa tuota hommaa ja aika tarkkaan on tullu seurattua kulutusta ihan oppimismielessä. Nyt on säädöt koskematta koko lämmityksen, käyn vaan 45-50 min välein lisäämässä puita. Alotuspesällinen 13 kg, päältä sytyttäen pienempää rutikuivaa palikkaa päällä, sitten 12 kg pesällisiä loput. Mulla on 8 metriä pitkä piippu eli vetoa löytyy ja 200mm halkaisijaltaan korvausilmaräppänä. Savukaasujen lämpöä en enää viitti katella ees vaikka laitoin digimittarin, tulee vaan paha mieli, kun tietää että sieltä menee harakoilla aika paljon.

Samaan kaavaan syötin sinun arvot, muutin varaajan koot ja kattilan arvot tieten. Onhan tuossa iso ero sinun tulokseen, en tiiä, onko arimaksin ja jäspin välillä kattilan rakenteessa isoja eroja, paitti toisioilman syöttö. Luulis aika samoihin menevän, kun sais kaiken sultakin kohilleen.
Joo. Mutta mitkäpä asiat tuossa meikälaisen kattilassa sitten voi säätöjen varjossa olla muka niin kuralla?
Kuitenkin vetoa on koitettu isolla ja pienellä tyylillä, sekä siltä väliltä.
Puita ollut eri tyylisiä ja mallisia etc.
Eikai nyt pienillä säädöillä voi olla 20kw tehonousua odotettavissa, eikö siinä jo pidä olla jotain rakenteellista vikaa?
Edelleen vastoin kaikkia fysiikan lakeja olisin sitä mieltä ettei siellä konvektio-osassa vaan olisi sitä vettä ja näin ollen tolkuton määrä lämmöstä siirtyisi sukkana piippuun.
Huovinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Huovinen »

Kun tätä matematiikkaa oon lähteny harrastamaan, niin jatkan sillä:

Huomasin virheen, mulla oli siellä sinulle muokatussa taulukossa kuus tuntia kaheksan sijaan, niin tuo teho on vielä huonompi oikeasti. Hyötysuhde sentään oikein.

Sulla paloi siis kahdeksassa tunnissa 73 kg koivua. Se tekee 9,125 kg keskimäärin tunnissa. Tuossa on 9,125 kg x 4,15kwh/kg kaavalla 37,9 kwh. Jos tuosta saataisiin 100% irti, niin teho olisi saman 37,9 mutta nyt kw. Vaikka tuosta sais 60 % talteen, mikä on mulla aika tavallinen tulos, niin teho ulos olisi 22,7 kw. Ainakin tuo poltto mitä oon sinulta laskeskellut, on mennyt minusta kituuttamalla. Mulla ei ainakaan kestä venyttää nuin pitkäksi pesällisen paloaikaa, kattila ei vaan käy tarpeeksi kuumana ja palaminen on huonoa.

Jos saisit siihen semmosen säädön, että palaisi suurin piirtein samaa tahtia kuin mulla, niin saataisiin tuolle hyötysuhteelle vertailuarvo.
han_mies
Jäsen
Jäsen

Ok. No jos nyt ollaan siis siellä 15kw teholuokassa tuolla kattilalla niin ei se kauhean positiiviselta näytä, tai onhan se lopputuloskin tosiaan nähty.
Tuohon kitupolttoon en kyllä itse usko, savukaasut on nyt jo 300 luokkaa suurimman osan palotapahtumasta ja tuntuu että pesällinen palaa hiillokselle aikas haipakkaa.
Ja se kanssa vähän sotii tuota alle tuntiin palamisen tahtia pesälle, kun mitä seurannut vastaavan kattilan käyttäjää ja kuunnellut niin palaa pesällinen se 2,5h ja varaaja lämpiää oikeinkin mallikelpoisesti sillä systeemillä, 600L enemmän sitä vesimäärääkin siinä.
Eikä tuo tietenkään kauhean käyttäjäystävällinen tyyli jos neljäkin pesää keskimäärin päivässä polttaa ja joutuu ravaamaan alle tunnin välein lisäämässä puita.
akh
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja akh »

Tervehdys.
Oletkos mitannut kattilan vesitilaavuutta, mitenkähän hyvin mahtavat pitää paikkaansa ilmoitettuihin tietoihin nähden.
Eikös sillä vois yrittää poissulkea sitä mahdollisuutta, että olis jotain vikaa rakenteissa.
han_mies
Jäsen
Jäsen

akh kirjoitti:Tervehdys.
Oletkos mitannut kattilan vesitilaavuutta, mitenkähän hyvin mahtavat pitää paikkaansa ilmoitettuihin tietoihin nähden.
Eikös sillä vois yrittää poissulkea sitä mahdollisuutta, että olis jotain vikaa rakenteissa.
Näin maallikon näkökulmasta vähän mahdoton mitata, kun ei ihan tarkkaa tietoa saa. Toki suuntaa antavaa, mutta antaapa jäspin kavereiden huomenna tutkia mikä siinä on jos on edes mitään.

Eihän siinä sitten muuta ole kun kattila irti ja toinen tilalle jos ei huomenna selviä radikaalisti paremmaksi.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

han_mies kirjoitti:
Näin maallikon näkökulmasta vähän mahdoton mitata, kun ei ihan tarkkaa tietoa saa. Toki suuntaa antavaa, mutta antaapa jäspin kavereiden huomenna tutkia mikä siinä on jos on edes mitään.

Eihän siinä sitten muuta ole kun kattila irti ja toinen tilalle jos ei huomenna selviä radikaalisti paremmaksi.

Noh??? Kuinkas kävi.
Täällä odotellaan malttamattomana kuinka ne Jäspin äijät sai lämmöt ylös kuivilla puilla :roll: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol:
Timo_S
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Timo_S »

:?:
han_mies
Jäsen
Jäsen

ramirez kirjoitti:
han_mies kirjoitti:

Noh??? Kuinkas kävi.
Täällä odotellaan malttamattomana kuinka ne Jäspin äijät sai lämmöt ylös kuivilla puilla :roll: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol:
No mitäs, viime viikolla kävi jäspin kaveri ja ilmeisesti joku vanha työntekijä, eläkeläinen, pro puunlämmittäjä.
Ne latasi karvan alle 30kg pesällisiä kaksi kappaletta ja lämmöt nousi kauttaaltaan n 70 asteeseen, puitakin meni melkein 60kg, mikä on aika iso määrä? Väittivät kovin että se pesä tarvii lyödä ihan täyteen asettelemalla..
Meinasi myös että varaajan mittaritapit ovat niin lyhyet että lämpö heittää, vaihdoin ylimmän mittarin 20cm pitkäksi, ei muuttunut kun muutamia asteita, mutta kyllä kahdella pesällisellä päivässä selviää tuolla tyylillä.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Siitä puunmäärästäkö asiat johtui? Ei vetoa tms. säätäneet?
kaji
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kaji »

Onko kukaan joka osaa laskenut pannun tehoo :roll:
han_mies
Jäsen
Jäsen

Harri68 kirjoitti:Siitä puunmäärästäkö asiat johtui? Ei vetoa tms. säätäneet?
Eipä säädelleet oikeastaan yhtään mitään, väittivät jäspillä, kun lataa täyttöluukun alaosaan puut, on teho n 20kw ja ylös asti ladattuna 40kw.
Toki tuolla tyylillä jos 50cm koivua sulloo tiiviisti täyteen, on palotapahtuma todella erilainen kun harvakseltaan ladottuna, joukossa hieman lyhyempääkin tavaraa, jos siinä vaan käy siinä vaiheessa jokin "huuhtoutumis" ilmiö?
Kidov
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kidov »

1kg puuta sisältää noin 4,3 kWh/kg, joten 60kg puuta sisältää noin 258kWh energiaa.
60% hyötysuhteella talteen saadaan 154,8kWh.
2000l varaajan lämpötilamuutos pitäisi olla yli 65 astetta, jotta siihen varastoituisi 154.8kWh energiaa. Varaajan siis pitäisi lämmetä tuolla puumäärällä ja ~60% hyötysuhteella 30 Celsiusasteesta yli 95 asteiseksi.

Lähtötiedoista ei selviä varaajan alkulämpötilaa, eikä lämmistysaika. Ilmeisesti varaajasta taloon lähtevä lämpökanaali oli kuitenkin testin ajan suljettuna? Tosin jo näistä luvuista voi sanoa, että kattilan teho jää kauas luvatusta ja hyötysuhde on onneton. (Jos varaajan lämpömittarit edes suunnilleen toimivat.)
antsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja antsu »

Tuota puumäärää hiljan mittailin kun tarkoitus oli vertailla varaajan lämpöjä koivuklapi vs briketti.Pannu on alapaloinen
Laka Yr 30 ja varaaja Arimax 1850.
Lähtötilantessa alalämpö 40 ja ylä 60.Poltettu 34 kg kuivaa koivua jonka jälkeen molemmat lämmöt 88.
Mittausvälineenä ihan tavallinen henkilövaaka joten tieteellistä arvoa ei ole mutta suuntaa antava kuitenkin.
Vastaa Viestiin