Tuossa edelläolevassa Parocin ohjeessa on kerrottu koko asia, mutta epäselvästi kivi- ja lasivillojen myyntiä varmistellen/kaunistellen.
Itse tein lisäeristyksen ekovillalla, joka on selkeästi turvallisempi oikeasti hengittävä vaihtoehto. Olin jo hankimassa kivivillaa yläpohjan lisäeristykseen mainoksen perusteella. Onneksi katsoin kuitenkin RT-korttia ja siellähän se sitten lukikin, jotta höyrynsulun pitää olla ehjä. Vanhassa rakennuksessa höyrynsulku ei varmaan juuri koskaan ole 100% ehjä.
Tuuletusrako tarvitaan aina, jotta ulkovuori varmasti kuivaisi kastuttuaan. Ekovillat kuivuvat aina paremmin kuin kivivilla ja villat sekä ulkovuori paremmin, jos on kunnon tuuletusrako. Tietysti kastuminen pitäisi yrittää myös estää pitkilä räystäillä toimivilla ränneillä ja korkealla sokkelilla.
Tuuletusrako
-
Puutalo-63
- Jäsen

Re: Tuuletusrako
Onko sitä kivivillaa pakko laittaa? Itse laittaisin ekovillaa ja ilmansulkupaperin. Vastaisi paremmin muun seinän rakennetta. Eikös noissa sekarakenteissa ole aina riskinsä, kun osassa seinää on höyrynsulku ja osassa ei, niinkuin tuolla ylempänä taidettiin jo mainita.
Taitaa aika moni sekoittaa nyt höyrynsulun ja ilmansulun keskenään? Kivivillan kanssa voi käyttää ihan ilmansulkua, jonka on toki oltava ehjä, eihän siitä muuten ole hyötyä. Ja tasan sama pätee ekovillaankin.
Kun nyt tarkemmin pohdin aloittajan rakennetta, laittaisin itse näin:
1. ulkovuorauslauta
2. ilmarako
3. tuulensuojalevy
4. kivivilla
5. lauta
6. paperi
7. puukuitulevy
8. pinkopahvi
9. tapetti
Nuo viimeiset jätin erilleen, niihin en ota kantaa. Monihan vetäisi sisäpuolelle kipsilevyn, mutta jos siihen haluaa huokoisen puukuitulevyn, pinkopahvin ja tapetin vetää, niin mikä ettei :) Paperin tosiaan laittaisin itse vasta sisäpintaan, laudan päälle.
Mutta tuollla rakenteella päästäisiin lähemmäs nykyaikaista rakennetta. Jos tuohon ei laita ilmarakoa, voi muodostua ongelmaksi se, että lämmöneristys paranee vanhaan nähden liikaa ja kosteus pääsisikin tiivistymään väärässä kohtaa seinärakennetta, eli siellä pahvin ja ulkovuorauslaudan tienoilla. Jos itse remontoisin ulkovuorausta, laittaisin ilmaraon.
edit: ovatko ulkoseinät siis auki ja eristys laitetaan sieltäkäsin? Jos näin on, niin lienee paljon helpompaa kyllä koolata hieman lisää paksuutta seinään ja ottaa seiniin puhallettava villa.
Kun nyt tarkemmin pohdin aloittajan rakennetta, laittaisin itse näin:
1. ulkovuorauslauta
2. ilmarako
3. tuulensuojalevy
4. kivivilla
5. lauta
6. paperi
7. puukuitulevy
8. pinkopahvi
9. tapetti
Nuo viimeiset jätin erilleen, niihin en ota kantaa. Monihan vetäisi sisäpuolelle kipsilevyn, mutta jos siihen haluaa huokoisen puukuitulevyn, pinkopahvin ja tapetin vetää, niin mikä ettei :) Paperin tosiaan laittaisin itse vasta sisäpintaan, laudan päälle.
Mutta tuollla rakenteella päästäisiin lähemmäs nykyaikaista rakennetta. Jos tuohon ei laita ilmarakoa, voi muodostua ongelmaksi se, että lämmöneristys paranee vanhaan nähden liikaa ja kosteus pääsisikin tiivistymään väärässä kohtaa seinärakennetta, eli siellä pahvin ja ulkovuorauslaudan tienoilla. Jos itse remontoisin ulkovuorausta, laittaisin ilmaraon.
edit: ovatko ulkoseinät siis auki ja eristys laitetaan sieltäkäsin? Jos näin on, niin lienee paljon helpompaa kyllä koolata hieman lisää paksuutta seinään ja ottaa seiniin puhallettava villa.
-
Bryggare11
- Jäsen

- Kotisivu: http://bryggare11.blogspot.fi
http://sisustuspalvelu.com
Jos tuota kuvaa vielä tarkastellaan, niin kuvassa oikea puoli on kondiksessa, eli eristeenä on vanha turve ihan ulkovuorauslautaan asti (paperi välissä). Näin on myös kaikki muut ulkoseinät. Tuntuisi hassulta kehitellä +/- 1 m pätkälle ilmarakoa kun se puuttuu korjattavan kohdan molemmilta puolilta. Ehkä laitan vaan uutta turvetta niin silloin ollaan alkuperäisessä suunnitelmassa, joka kesti 105 vuotta! Mitä mieltä? Hössötetäänkö ehkä liikaa näiden ilmarakojen kanssa, kuten sanoin tämä talo on elänyt yli 100 vuotta tiiviillä turvetäytteellä!
- Liitteet
-
- kuva.jpg (45.19 KiB) Katsottu 3986 kertaa
-
lehmikangas
- Jäsen

Mitäpä tuosta kuvasta oikein vois sanoa. Ok, onhan se ilmeisesti kastunut, mutta ei se kastuminen varmaankaan ole pelkästään esim ilmaraon puuttumisesta johtunut.
Jos tuo on ainoa ongelmallinen kohta ja ulkovuorta et muuten ole uusimassa, niin eihän sinne järkevästi mitään ilmarakoa saa tehtyä. Lisäksi, jos et ole isommasti uusimassa, niin ei muuta kuin alkuperäisellä reseptillä vaan jos mahdollista.
Jos tuo on ainoa ongelmallinen kohta ja ulkovuorta et muuten ole uusimassa, niin eihän sinne järkevästi mitään ilmarakoa saa tehtyä. Lisäksi, jos et ole isommasti uusimassa, niin ei muuta kuin alkuperäisellä reseptillä vaan jos mahdollista.
-
tessu
Niimpä ei ollu sitä muovikaan ennenvanhaan ja sen laittamisen jälkeen pitääkin sitte katsoa ilmastointi uusiksi että varmasti pelaa eihän siinä muutes mitään.