lesticx kirjoitti:Eli oliko nyt niin, että remontin ajan nuo kanavat eivät olleet tulpattuina ja eristettyinä? Jos näin, niin ne kanavat voivat olla erittäin pölyisiä, ja nyt kun iv on päällä, niin se levittää tehokkaasti pölyn kaikkialle. Oliko paikkoja loppusiivottu kunnolla ennenkuin pistit iv:n päälle? Onko ne remontissa olevat tilat osastoitu kunnolla muusta talosta?
Onko äänenvaimentimia iv-kanavissa tai koneissa? Sieltä saattaa irrota kuituja.
Ja mitä kaikkea remontissa on tehty? Oletko avannut rakenteet kuinka syvälle, onko kaikki kunnossa, vai voiko jossain piillä kasvustoa?
Muista että myös kuivunut ja kuollut mikrobikasvusto voi aiheuttaa sisäilmaongelmia, jos se on jäänyt rakenteisiin.
Sisäilmatutkimuksesta sen verran, että ilmanäytteet ovat aikamoista hakuammuntaa. Itse lähtisin varmaan siitä kuitunäytteestä liikkeelle.
Suomessa ei lastulevyliimoissa ole saanut käyttää formaldehydiä enää, mutta jonkun ikean tms huonekalujen lastulevyissä sitä voi olla paljonkin.. jos tosissasi epäilet formista, niin sen mittaaminen ei sinällään ole kovin vaikeaa eikä kallista.
t. Sami, sisäilma-asiantuntija ja kohta valmis rakennusterveysasiantuntija.
Kanavat oli kiinni remontin aikana. Niihin laitettiin venttilit kun alakerta oli valmi ja siivotto. Yläkerta on ny tkesken eikä siellä ole tehty mitään muutamaan kuukauteen, mutta siellä ei ole siivottu sen kummemmin. Yläkerran huoneet eivät ole mitenkään osastoitu vaan ne ovat ilman ovia siellä yläkerrassa. Eli huoneisiin on vapaa pääsy.
Äänenvaimentimia on iv-kanavissa.
Rakenteita on lattioiden osalta avattu perusteellisesti, ei seiniä tai muita rakenteita. Kuitenkin kaikki pinnat on uusittu. Mahdollistahan aina on että rakenteissa on jotain kasvustoa, kuollutta tai aktiivista. Kuten olen maininnut niin mitään hajua ei ainakaan esiinny .
Kuitunäyte? Mikä se on, miten se otetaan, ja kenen toimesta?
Kyseisessä huoneessa on ainoastaan IKEA lastulevykalusteita, vaatekaappeja, sänky, lipastoja.
Omat oireet häiritsevät, nytkin tuntuu että päässä on ylimääräistä painetta ja vähän huimaa, mutta eniten olen huolissani lasteni terveydestä.
Haluaisin saada tietoa mitä minun tilani tällä hetkellä aiheuttaa, ja etsiä siihen ratkaisua.
Olisin erittäin kiitollinen jos esim. Sami tai joku muu asiantuntija tai samaa kokenut coisi ohejistaa niten minun tulisi tästä edetä.
Eli lauantaina varmistan ettei monoksidia tule takakautta asuintiloihin.
Mutta nyt siis haluaisin ottaa jotain näytteitä mikä varmistaisi tai kumoaisi sen että onko meillä tällä hetkellä epäterveellistä asua.