Kokemuksia saunan lasiseinästä
Kokemuksia saunan lasiseinästä
Teemme Kellariin pienehkön saunan, johon suunnittelemme Sun Saunan lasiseinää avaruutta antamaan. Mietin vain niiden toimivuutta: lasien ja lasioven väliin ei tule saumaa, jolloin seinään jää todennäköisesti n. 2-6mm rakoja, esim. lasioven molemmin puolin.
Näitä lasiseiniä mainostetaan nyt paljon, ja mieluusti kuulisin kokemuksianne seinän toimivuudesta.
Näitä lasiseiniä mainostetaan nyt paljon, ja mieluusti kuulisin kokemuksianne seinän toimivuudesta.
Moi!
Itselläni on kerrostaloasunnossani yksi saunan seinä tehty laittamalla kaksi "perus lasiovea" vastakkain, eli ovien välissä on n. 6-7mm sauma koko oven korkeudelta. Ovien leveydet 700 ja 800mm, joten lasipinta-alaa suht paljon. Mielestäni ratkaisu toimii ihan hyvin, eikä lämpövuoto ole mitenkään häiritsevä. Alunperin meinasin laittaa ovien väliseen saumaan parvekkeiden lasituksessa käytettävää, h-kirjaimen mallista kirkasta kumitiivistettä, mutta en saanut aikaiseksi hankkia sitä, joten menee se noinkin. Itse kehittelin tuon ratkaisun, kun ei ollut vara ostaa "oikeaa" lasiseinää. Hyvin toimii ja olen ollut tyytyväinen.
Itselläni on kerrostaloasunnossani yksi saunan seinä tehty laittamalla kaksi "perus lasiovea" vastakkain, eli ovien välissä on n. 6-7mm sauma koko oven korkeudelta. Ovien leveydet 700 ja 800mm, joten lasipinta-alaa suht paljon. Mielestäni ratkaisu toimii ihan hyvin, eikä lämpövuoto ole mitenkään häiritsevä. Alunperin meinasin laittaa ovien väliseen saumaan parvekkeiden lasituksessa käytettävää, h-kirjaimen mallista kirkasta kumitiivistettä, mutta en saanut aikaiseksi hankkia sitä, joten menee se noinkin. Itse kehittelin tuon ratkaisun, kun ei ollut vara ostaa "oikeaa" lasiseinää. Hyvin toimii ja olen ollut tyytyväinen.
Meillä on toteutettu kellarisaunassa saunan ja kylppärin välinen seinä kokonaan lasista. Kaksi reuna lasia ovat seinissä ja katossa kiinni u-mallisella alumiini profiililla ja ovat lattiasta irti sentin verran kiinnikepalojen päällä. Keskellä on ovi saranoituna viereiseen lasiin. Tulos on todella avara, eikä meilläkään ole lämpövuotoa nimeksikään.
Moro,
Kannattaa miettiä saunaa kokonaisuutena: kiuas, ilmanvaihto, seinämateriaalit, lauteiden korkeus jne.
Varsinkin varaavat kiukaat vaativat hyvin eristäviä seiniä, ainakin jos niitä aikoo käyttää varaavina eli tyyliin "luukku auki ja saunomaan". Silloin lasi/lasitiiliseinät eivät toimi hyvin, sillä ne huonosti eristävinä hohkaavat kylmää.
Tavallisilla kiukailla tilanne on toinen, toki silloinkin pitää kiukaan teho mitoittaa oikein käytettyjen seinämateriaalien mukaan.
Pekka
Kannattaa miettiä saunaa kokonaisuutena: kiuas, ilmanvaihto, seinämateriaalit, lauteiden korkeus jne.
Varsinkin varaavat kiukaat vaativat hyvin eristäviä seiniä, ainakin jos niitä aikoo käyttää varaavina eli tyyliin "luukku auki ja saunomaan". Silloin lasi/lasitiiliseinät eivät toimi hyvin, sillä ne huonosti eristävinä hohkaavat kylmää.
Tavallisilla kiukailla tilanne on toinen, toki silloinkin pitää kiukaan teho mitoittaa oikein käytettyjen seinämateriaalien mukaan.
Pekka
Kiitos vastauksista!
Kiitos vastauksista, jotka rauhoittivat minut!
Ilmanvaihto ym. laitetaan oikeaoppisesti, lähinnä minua arvellutti raot lasien välissä.
Harvian Moderna -kiuas on jo hankittu, nyt vain odotellaan lasien saapumista ja lauteiden valmistumista!
Ilmanvaihto ym. laitetaan oikeaoppisesti, lähinnä minua arvellutti raot lasien välissä.
Harvian Moderna -kiuas on jo hankittu, nyt vain odotellaan lasien saapumista ja lauteiden valmistumista!


