Viime kesänä tuli ostettua tuommoinen 53 rakennettu rintsikka. Kamat kannettiin heti sisään, kun rakennusmestari-isä oli sitä mieltä, että ensin pitää asua yhden talven yli, jotta selviää, mistä aloitetaan remppa (siis selvennykseksi, että asun yksin. Isä vain on mulle remontti-konsultti. Raukkaparka, sen omankin talon remontti on vielä kesken...). No, tuo oli ihan hyvä idea, tässä on nyt ollut aikaa pureksia ja märehtiä. Talo tuntuu olevan melko hyväkuntoinen, kun kukaan ei ole ehtinyt siellä kauheasti remontoimaan. Siis saan aivan itse tehdä oman suteni ;) Kunnallistekniikkaan on talo liitetty ja keskikerroksen kylppäri/wc on remontoitu ja sähköäkin tulee, mutta muuten on talo melko alkuperäiskuosissaan. Nyt sitten alkaa vihdoin lähestyä kevät ja remontti. Salaojista aloitetaan, ja sitten olisi tarkoitus jatkaa sisäpuolelta remonttia. Yläkerta talossani on ihan täysin remontoimaton, ja vaikka yksin asunkin, haluaisin sieltä nyt muutaman lisäneliön käyttööni (Olen kova kenkä- ja kirjahamsteri, joten keskikerroksen n. 50 nelilötä loppuvat auttamatta kesken
Yläkerrassa ei siis ole lattiaa lainkaan, purut on näkyvissä. Alakerran lattiat jäväät todennäköisesti vielä remontoimatta, mutta tuonne yläkertaan pitäisi nyt sitten keksiä lattiaratkaisu, jota koiran kynnet eivät heti raapisi pilalle. Koiralla on elopainoa vain 10 kg, mutta se on melko hyperaktiivinen tyyppi. Siis tassut lyövät runtua kun se spurttailee. On yritetty saada tuo spurttailu tapahtumaan suurimmaksi osaksi ulkona, mutta kun tuo koira nyt innostuu milloin mistäkin. Vieraista, ruoasta, lelusta, musiikista, lenkille lähdöstä, you name it... Yläkertaan tulisi makuuhuone, joten sielä menon pitäisi olla kohtuurauhallista, mutta ideana olisi se, että alakerrankin lattiat laitettaisiin sitten joskus samalla materiaalilla.
Laminaattia muut koiralliset ovat minulle suositelleet, "se kun on niin helppohoitoista ja kestää kynsiä". Joo varmasti, mutta laminaattia ei mun rintsikkaan tule! Puuta haluaisin mieluiten, ja tästä nyt päästäänkin varsinaiseen kysymykseen. Millainen puulattia kestäisi parhaiten koiran kynsiä, tai missä ne naarmut näkyisivät vähiten? Onko jotain pintakäsittelyä, jolla puusta saisi mahdollisimman kovan? Entäpä maalaus, onko se helppo sitten uusia, jos kynnet kuluttavat sen "pilalle"? Täytyy sanoa, että harmaaksi maalattu puulattia kuulostaisi ihan älyttömän ihanalta. Olen jostain lukenut jonkun käsitelleen puulattiansa venelakalla, onko tästä kokemusta? Ilmeisesti tekee pinnasta ainakin kovan.
Toivottavasti joku koirallinen jaksaisi neuvoa blondia :) Onhan tämä lattia melko vähäpätöinen asia kun miettii kaikkea muuta edessä olevaa remonttia, mutta tarkoitus on kuitenkin remontoida tuosta loppuelämän koti sekä minulle että koiralle, joten tällaiset pikkuseikat saavat suuren merkityksen ;)