Ei tuo ole ihmeellistä. Samalla tavalla kuulakärkikynän tai tiettyjen tussien jälket tulee seinässä lateksin läpi jopa muutamassa päivässä, jos nyt joku on joskus lastenhuoneen seinää joutunut paikkailemaan pikku taiteilijoiden jäljiltä.
Rinnasteisena ilmiönä voi ajatella että pihkan ruskea väri tulee öljymaalista läpi jos sitä ei eristä oksalakalla. Itse kemiallista reaktiota en osaa varmuudella kuvata, itse olen ollut siinä uskossa että pihkan öljyt pikkuhiljaa tulee öljymaalikalvosta lävitse niinkuin sinitarran rasva teinijulisteen kulmasta.
Luonnonpigmentit ei tuolla tavalla reagoi, mutta varsinkin ensimmäiset synteettiset pigmentit on olleet aika mielenkiintoisia aniliinivärejä eli kivihiilitervasta syntetisoituja ärhäppejä. En lainkaan ihmettelisi jos jollain niistä olisi kyky pikkuhiljaa tihkua hyvästäkin maalista lävitse pikkuhiljaa. Sen kummemmasta yhteensopivuusongelmasta tuskin on kyse.
Jos pohjaväri tosiaan tulee lävitse, niin käytännön ratkaisu on joko poistaa se pohjaväri tai sitten vetää päälle sulkukerros josta pohjaväri ei tule lävitse ja sen päälle sitten joko samaa Uulaa tai jotain muuta. Välikerroksena voisin kuvitella että joku Otex voisi toimia, mutta kukaan tuskin antaa sulle takuuta siitä ettei joku 60-luvun ärhäppi tule vaikka rautapellistä lävitse.
Tohon kuumailmapuhallinhommaan voin vakuutella että ei, et tiennyt mitä teit. Olen aika runsaasti ehtinyt kuumailmapuhaltimia käyttää, ja voin ihan aikuisten oikeasti vakuuttaa, että niitä hehkumaan syttyneitä maalinhituloita lentää töitä tehdessä ihan vähän väliä. Ei tartte puhaltaa kuin yksi semmoinen jalkalistan taakse sopivaan hämähäkinpesään niin se on soromnoo sitten. Otetaan nyt vaikka tommoinen esimerkki viimeaikaisista kuumailmapuhallinepisodeista:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tyys ... 5265985836
En mä välittäisi noin isoa laumaa brankkareita huolia kotipihaan, tallovat vielä nurmikotkin...
Pekka