Lumen sulattelua
Lumen sulattelua
Englannissa suositellaan tekemään lumiukkoja, jotta sulamisvesiongelmilta vältyttäisiin. Lumiukot sulavat hitaammin.
Itse olen yrittänyt pikemminkin nopeuttaa kevään tuloa. Kolauskasat ovat kuin jääpalat lasissa, piha ei lähde vihertymään ennen kuin niistä on päästy, vaikka suuri osa pihaa olisi jo lumettomana. Olen tökkinyt kasoihin reikiä rautakangella, nopeaa puuhaa ja tietty käy myös kuntoilusta. Teoriani on, että kun lumikasan pinta laajenee onkaloiden avulla, lämmin ilma sulattaa kasaa ja vieläpä haihduttamalla. Rautakangen reiät laajenevat äkkiä suuremmksi, jolloin sulava pinta-ala kasvaa entisestään. Ja toden totta, on näyttänyt toimivan, tai sitten vain kuvittelen. Sulamisvesiä on tuntunut kuitenkin olevan selvästi aiempaa vähemmän.
Tuossa välillä kun oli leudompi jakso, tökin reikiä siihen mennessä kertyneisiin kasoihin, ja hyvin ne siinäkin jo madaltuivat. Mahtuu kolaamaan lisää, ahtaalla pihalla kun lumitilojakaan ei ole ylen määrin.
Itse olen yrittänyt pikemminkin nopeuttaa kevään tuloa. Kolauskasat ovat kuin jääpalat lasissa, piha ei lähde vihertymään ennen kuin niistä on päästy, vaikka suuri osa pihaa olisi jo lumettomana. Olen tökkinyt kasoihin reikiä rautakangella, nopeaa puuhaa ja tietty käy myös kuntoilusta. Teoriani on, että kun lumikasan pinta laajenee onkaloiden avulla, lämmin ilma sulattaa kasaa ja vieläpä haihduttamalla. Rautakangen reiät laajenevat äkkiä suuremmksi, jolloin sulava pinta-ala kasvaa entisestään. Ja toden totta, on näyttänyt toimivan, tai sitten vain kuvittelen. Sulamisvesiä on tuntunut kuitenkin olevan selvästi aiempaa vähemmän.
Tuossa välillä kun oli leudompi jakso, tökin reikiä siihen mennessä kertyneisiin kasoihin, ja hyvin ne siinäkin jo madaltuivat. Mahtuu kolaamaan lisää, ahtaalla pihalla kun lumitilojakaan ei ole ylen määrin.
Re: Lumen sulattelua
Jaa-a, jos ei muuta tekemistä ole, niin kai sitä vois kangella mennä hankia tökkimään 
- vesahy
- Jäsen

Minä sirottelen keväällä vaikka kanankakkarakeita puutarhan lumikinoksiin. Kun aurinko lämmittä ne, niin ne porautuvat lumeen pieniä reikiä sulattaen. Ja sinne ne jäävät sitten maahan alkuperäiseen tarkoitukseesna, lannoitteeksi. Tuhkaa myös heittelen marja- ja ruusupuskien juurille.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Niin, kun ei oikein osaa esimerkiksi lähteä pihasta liikkeelle kävellen tai juosten vain saapuakseen kohta samaan paikkaan takaisin, pitää keksiä muita tekosyitä olla tekemättä mitään hyödyllistätcb1967 kirjoitti:Jaa-a, jos ei muuta tekemistä ole, niin kai sitä vois kangella mennä hankia tökkimään
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Tuhka on tehokasta. Joskus kasvimaalle lumen päälle levittävyt.vesahy kirjoitti:Minä sirottelen keväällä vaikka kanankakkarakeita puutarhan lumikinoksiin. Kun aurinko lämmittä ne, niin ne porautuvat lumeen pieniä reikiä sulattaen. Ja sinne ne jäävät sitten maahan alkuperäiseen tarkoitukseesna, lannoitteeksi. Tuhkaa myös heittelen marja- ja ruusupuskien juurille.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een
- vesahy
- Jäsen

Tuhkaa ei sitten pidä ihan ruokottomasti yhteen paikkaan kaataa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Kylähulluus on negatiivisesta kaiustaan huolimatta hieno piirre ihmisessä. Jos ei tiedä, että kuka on oman lähiympäristönsä kylähullu, niin voi olla melkolailla varma siitä, että silloin kantaa itse kyseistä titteliä.tarpola kirjoitti:tcb1967 kirjoitti:Tosin en tiedä naapureiden mielipidettä.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
-
Lunttilan herra
- Jäsen

eiks liekinheitin ois tuohon puuhaan sopiva ja miehekäs vekotin 
Hiustenkuivaaja 
No hei, vähän ekologisuutta kehiin. Liekinheittimen päästöt on melkoiset ja hiustenkuivaaja toimii ydinsähköllä. Rautakanki kuluttaa vain apinan raivoa ja tuhkan sirottelu on jätehuoltoa parhaimmillaan. Tuhkaa minulla ei ole, mutta keväisen mullanvaihdon tuloksena aina muutama sangollinen vanhaa kukkamultaa, jonka toki sirottelen hangille.
- vesahy
- Jäsen

Vanhat mullat pitää viedä Ekokemille! Varmuuden vuoksi.
Yle: Aasialainen jokiliero kotiutui Suomen viemäristöön
Yle: Aasialainen jokiliero kotiutui Suomen viemäristöön
Eeeh, tätä menoa pitää kengätkin käyttää jossain kaukana sijaitsevassa ja paljon maksavassa (jos ei suoraan, niin sitten veroina kun kaikki valtion ja kunnan menot maksetaan veroina kumminkin) virallisessa laitoksessa puhdistettavana kun tulet ulkoa sisälle
Itse olen pyrkinyt lykkimään lumet alamäkeen, sulamisvedet eivät ole sitten pihassa vaan katoavat metsikköön, jos siis kuntoa vaan piisaa, jos henkeä oikein ahdistaa, niin ei silloin vaan pysty.
Itse olen pyrkinyt lykkimään lumet alamäkeen, sulamisvedet eivät ole sitten pihassa vaan katoavat metsikköön, jos siis kuntoa vaan piisaa, jos henkeä oikein ahdistaa, niin ei silloin vaan pysty.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tuhkaa levittelen itse hangelle, mutta vasta maalis-huhtikuun tienoilla. Joskus olen käynyt kolaamassa kasvimaan päältä lumet pois kevään korvalla, niin että maa sulaa kasvimaalta nopeammin. Ja tuhkaa on tietysti levitelty keväthankien rippeiden päälle.
Tuo tuhkan kylväminen hangelle ei ole ihan yksiselitteinen juttu sikäli että sulamisvedet vie siitä suurimman osan ihan muualle kuin mihin oli tarkoitus. Sama koskee sitä kanankakkaa, ne ravinteet on lumien hävittyä todellakin muualla kuin maaperässä. Siinä on vähän sama juttu kuin keväisissä paskanajoissa pellolle: jos lietelannan ruuttaa pellolle lumen päälle, niin siitä on kolmannes ojassa kun lumet on sulaneet.
Eipä tuossa nyt suurta ympäristökatastroophia ole syntymässä laittoi sen lumen päälle tuhkaa taikka kanankakkaa, säkkitolkulla ei taideta levittää kumpaakaan pihoille. Mutta kyllä siinä vähäsen puijaa itseään jos ajattelee että tässä nyt peruslannoitetaan piha koko kesäksi.
Mutta vaikka mä olen vuosi vuodelta ruvennut tekemään kevättä aikaisemmin ja aikaisemmin sumenluonnin, tuhkanlevityksen ja purojen kaivelemisen saralla, niin en mä vielä sentäs ole tammikuussa siihen puuhaan ryhtynyt
Pekka
Tuo tuhkan kylväminen hangelle ei ole ihan yksiselitteinen juttu sikäli että sulamisvedet vie siitä suurimman osan ihan muualle kuin mihin oli tarkoitus. Sama koskee sitä kanankakkaa, ne ravinteet on lumien hävittyä todellakin muualla kuin maaperässä. Siinä on vähän sama juttu kuin keväisissä paskanajoissa pellolle: jos lietelannan ruuttaa pellolle lumen päälle, niin siitä on kolmannes ojassa kun lumet on sulaneet.
Eipä tuossa nyt suurta ympäristökatastroophia ole syntymässä laittoi sen lumen päälle tuhkaa taikka kanankakkaa, säkkitolkulla ei taideta levittää kumpaakaan pihoille. Mutta kyllä siinä vähäsen puijaa itseään jos ajattelee että tässä nyt peruslannoitetaan piha koko kesäksi.
Mutta vaikka mä olen vuosi vuodelta ruvennut tekemään kevättä aikaisemmin ja aikaisemmin sumenluonnin, tuhkanlevityksen ja purojen kaivelemisen saralla, niin en mä vielä sentäs ole tammikuussa siihen puuhaan ryhtynyt
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

Meillä on pitkä paalulaituri, jota jäät pakkaavat runnomaan varsinkin keväällä kun veden pinta vaihtelee. Paalujen ympärille sirottelen muutaman kourallisen mustaa sepeliä, ne sulattavat kevätauringossa jäät paalun ympäriltä aika tejokaasti. Toli paalu itsekin kerää lämpöä.
Näin murheelliselta se laituri näytti viime keväänä. Kun olisi talossakin korjattavaa, niin tämmöiset vastoinkäymiset kyrsivät.

Ja tässä on sitten uudet paalut juntattu ja kansi oikaistu. Kaiteet puuttuvat ja puuttvat edelleen. Ja laiturin päässä oleva tasokin kaipaa oikaisua, muttas e taas vaatii lisää uusi paaluja. Hankalinta oli se, että laiturin päällä ei ollut koukkua, mihin panna talja kiinni eikä alla sellaista kiinteää pintaa, mihin olisi tunkin tukenut.

Näin murheelliselta se laituri näytti viime keväänä. Kun olisi talossakin korjattavaa, niin tämmöiset vastoinkäymiset kyrsivät.

Ja tässä on sitten uudet paalut juntattu ja kansi oikaistu. Kaiteet puuttuvat ja puuttvat edelleen. Ja laiturin päässä oleva tasokin kaipaa oikaisua, muttas e taas vaatii lisää uusi paaluja. Hankalinta oli se, että laiturin päällä ei ollut koukkua, mihin panna talja kiinni eikä alla sellaista kiinteää pintaa, mihin olisi tunkin tukenut.

Nooh, tässä kun oli viikon verran lämpötilat plussalla ja vettä satoi reilummastikin, oli tilaisuus vähän vajuttaa noita kerrostumia. Sirottelulla ei onnistu kun aurinko puuttuu, mutta ne kankireiätpä tehoavat! Ja olikohan tuo peräti joulukuun puolella, en nyt muistaPekka Huhta kirjoitti: Mutta vaikka mä olen vuosi vuodelta ruvennut tekemään kevättä aikaisemmin ja aikaisemmin sumenluonnin, tuhkanlevityksen ja purojen kaivelemisen saralla, niin en mä vielä sentäs ole tammikuussa siihen puuhaan ryhtynyt![]()