Hyllypaperit
-
Miettinen
- Jäsen

- Kotisivu: tyyppitalossa.blogspot.fi/
Hyllypaperit
Käyttääkö rintamamiestalolaiset kaapeissa ja laatikoissa hyllypapereita?
Meidän keittiön kaapit on 5 vuotta sitten asennettu, mutta kaapit ovat tummat sisältä ja tulipas mieleen, että helppo ja halpa tapa vähän vaalentaa kaapin sisustaa olisi laittaa hyllyille ja mahdollisesti myös takaseinään hyllypaperia.
Perinteisesti paperit on kai nastoilla kiinnitetty (muistelen että lapsuudenkodissa keittiön kaapeissa ja laatikoissa oli paperit nastoilla kiinni). Nastoilla kiinnittäminen vähän epäilyttää, kun ei noissa hyllyissä ole vielä mitään käytön jälkiä entuudestaan. Saisiko paperin pysymään esimerkiksi kaksipuoleisella teipillä?
Vai näyttääkö uudet kaapit "vanhanaikaisten" papereiden kanssa jotenkin väärältä?
Ja löytyisikös vielä hankintavinkkejä? Pikaisella googletuksella ainakin Claes Ohlson näyttäisi myyvän, hintakaan ei päätä huimaa; 2,50€/rulla. Lähimpään Ohlsoniin vaan on n.70km matkaa, joten pitää keksiä jotain muutakin ostettavaa ennen kuin sinne asti lähtee paperikaupoille. (Ja en halua tilata nettikaupasta kun mun pitää saada ensin hypistellä tavaroita ennen ostoa.)
Meidän keittiön kaapit on 5 vuotta sitten asennettu, mutta kaapit ovat tummat sisältä ja tulipas mieleen, että helppo ja halpa tapa vähän vaalentaa kaapin sisustaa olisi laittaa hyllyille ja mahdollisesti myös takaseinään hyllypaperia.
Perinteisesti paperit on kai nastoilla kiinnitetty (muistelen että lapsuudenkodissa keittiön kaapeissa ja laatikoissa oli paperit nastoilla kiinni). Nastoilla kiinnittäminen vähän epäilyttää, kun ei noissa hyllyissä ole vielä mitään käytön jälkiä entuudestaan. Saisiko paperin pysymään esimerkiksi kaksipuoleisella teipillä?
Vai näyttääkö uudet kaapit "vanhanaikaisten" papereiden kanssa jotenkin väärältä?
Ja löytyisikös vielä hankintavinkkejä? Pikaisella googletuksella ainakin Claes Ohlson näyttäisi myyvän, hintakaan ei päätä huimaa; 2,50€/rulla. Lähimpään Ohlsoniin vaan on n.70km matkaa, joten pitää keksiä jotain muutakin ostettavaa ennen kuin sinne asti lähtee paperikaupoille. (Ja en halua tilata nettikaupasta kun mun pitää saada ensin hypistellä tavaroita ennen ostoa.)
"Se kuuluu sen talon tyyliin elää: syksyisin ja keväisin siellä on vettä kellarissa. Piste."
- Kiinteistökuningatar Kaisa -
Re: Hyllypaperit
Laitoimme vanhoja tapetteja ja hyvin ovat toimineet, väreistä en tiedä kun ovat niin täynnä tavaraa...
Anttilasta löytyy siivouspuolelta ainakin täällä päin, omaan silmään sopivia on kyllä. ruutua ja raitaa..
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Meillä on komeroiden hyllyt tehty ylijääneistä saunapaneeleista joten niissä on myös hyllypaperit päällä. Samoin keittiön kaapeissa, mutta ne on meillä vanhaa mallia. On minulla kyllä ollut uusissakin keittiönkaapeissa yleensä paperit edellisissä asumuksissa, ainakin kattilakaapissa ne säästävät kyllä hyllyjä mustilta jäljiltä.
Ja kun nyt muutenkin olen pääosin vuonna 1914 syntyneen mummon kasvattama niin jotenkin vaan tuntuu että Kunnon Ihminen laittaa hyllyille paperit ja mankeloi lakanansa...
Ja kun nyt muutenkin olen pääosin vuonna 1914 syntyneen mummon kasvattama niin jotenkin vaan tuntuu että Kunnon Ihminen laittaa hyllyille paperit ja mankeloi lakanansa...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Miettinen
- Jäsen

- Kotisivu: tyyppitalossa.blogspot.fi/
Olin eilen lahjapaperiosastolla cittarissa ja sieltä löytyi myös hyllypaperia kodin yleispaperi -nimellä (miehen mielestä tuo ei tosin eroa lahjapaperista ollenkaan).
Sellaista ihan "perinteistä" kuviota (yksinkertainen hillitty ruutu tai pilkut, mitä muistan lapsuudesta) ei ollut, mutta kolme erilaista kuosia useilla eri väreillä, joten valinnanvaraa oli.
Meidän edellisessä vuokra-asunnossa oli aika kulahtaneet keittiön kaapit ja näin jälkiviisaana tuli mieleen, että ne hyllyt ois olleet paljon siistimmät papereiden kanssa.
Sellaista ihan "perinteistä" kuviota (yksinkertainen hillitty ruutu tai pilkut, mitä muistan lapsuudesta) ei ollut, mutta kolme erilaista kuosia useilla eri väreillä, joten valinnanvaraa oli.
Meidän edellisessä vuokra-asunnossa oli aika kulahtaneet keittiön kaapit ja näin jälkiviisaana tuli mieleen, että ne hyllyt ois olleet paljon siistimmät papereiden kanssa.
"Se kuuluu sen talon tyyliin elää: syksyisin ja keväisin siellä on vettä kellarissa. Piste."
-
tallukka
- Jäsen

- Kotisivu: tervaharju.blogspot.fi
Olen viritellyt hyllypapereita kiinni muovisella ikkunateipillä. Lähtee kivasti pois, ei jätä liimajälkiä (paitsi jos on vuosikausia
). Nastoja en käyttäisi moderneihin hyllymateriaaleihin, pinta on liian kovaa.
Älä tee tänään sitä, minkä huomennakin voit jättää tekemättä.
- vesahy
- Jäsen

Mummun kanssa kun hyllyjä paperoitiin, niin silloin sellaisia nastoja, joissa se piikki oli siinä kannan keskellä kuin niitattuna. Kun sattui oksakohta ja joutui painamaan oikein lujaa, niin joskus se keskipiikki tuli kanssata läpi ja upposi keskelle peukaloa. Aiai, että sattui makeasti.
Hyllypaperin sijasta voi käyttää myös vahakangasta. Sen nimisenä sitä vielä myydään, vaikka kyllä se taitaa olla nykyisin muovitettua, ei vahattua.
Hyllypaperin sijasta voi käyttää myös vahakangasta. Sen nimisenä sitä vielä myydään, vaikka kyllä se taitaa olla nykyisin muovitettua, ei vahattua.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mummi aikoinaan laittoi hyllypaperit taitellen levyn päälle niin ettei koossa pitävä teippi osunut kuin papereihin. Sillain vähän kun lahjaa paketois... Kun teippi alkoi irtoilla niin oli kuulemma aika uusia paperit
Hyllypapereita oon löytäny kyl kaikista kaupoista milloin milläkin nimellä ja kuosilla.
Ei riemulla rajaa kun koittaa elämää eteenpäin viedä...
Onnistuiskohan se kiinnitys pienillä sinitarran paloilla... 
Ei se mene kuin elokuvissa...
-
rakastettu rintsikka
- Jäsen

Leikkasin hyllynkokoiset palat hyllypaperista ja laitoin päälle samankokoiset Ikean värittöntä muovista hyllynsuojusta. Hyvin kestäneet,helpot putsata ja aluspaperin vaihtamalla ilme uusiintuu eikä jää jälkiä hyllyyn.