Millaisia kokemuksia puukiukaista?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Millaisia kokemuksia puukiukaista?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mun kokemuksen mukaan puukiukaat on aina ja poikkeuksetta kertalämmitteisiä. Ihan oikeita puukiukaita tosin ei tahdo saada rautakaupasta, ne pitää naulata kokoon ihan itse:

Kuva

(sori, oli pakko :lol: )

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Noo, ainakin oma Narvi-kiukaani tulisija tarvitsee arinan kautta ensiöilmaa polttaakseen puun kunnolla. Samalla tavoin kuin pönttöuunikin: sopivan pienellä raolla tuhkaluukku, niin ei humistele turhan kovasti.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
maraarni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maraarni »

Laitoinpa Narvin kivikorin Misan päälle. Hyvin nuo yhteen soppii ja eipä tuo pahan näköinenkään ole verrattuna paljaaseen mutkaputkeen.
Kai tuo alentaa hieman pakokaasujen lämpöäkin..

Ja tuohon kun heittää niin saa hieman pidempiä löylyjä.. ei hullumpi.

Kuva
maraarni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maraarni »

Pekka Huhta kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan puukiukaat on aina ja poikkeuksetta kertalämmitteisiä. Ihan oikeita puukiukaita tosin ei tahdo saada rautakaupasta, ne pitää naulata kokoon ihan itse:

Kuva

Pekka
:-) Löytyiskö kuvaa sähkökiukaasta
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

maraarni kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan puukiukaat on aina ja poikkeuksetta kertalämmitteisiä. Ihan oikeita puukiukaita tosin ei tahdo saada rautakaupasta, ne pitää naulata kokoon ihan itse:

Kuva

Pekka
No niin... Heti ruvetaann kettuilemaan ja yms... Kerpele sentääm...ASIASSA pitää pysyä, eikö se ole tapana... :wink: viini viini viini
Ei se mene kuin elokuvissa...
Jami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mulla on ollut pienempi Narvin Stony käytössä kolme vuotta. Piipun varressa on varmuuden vuoksi vielä kaksi kivikoria päällekkäin.

Mun polttologiikkani puhuu kyllä mahdollisimman suuren sisääntulevan ilmamäärän puolesta, mutta rajaan vetoa ja samalla palamisen nopeutta savupellillä.
Nuohooja on joka kerta kehunut hormin puhtautta.

Olen pehmeiden ja kosteiden löylyjen ystävä, ja juuri siksi tähän kiukaaseen päädyin - ja olen ollut todella tyytyväinen.
Mutta on kiuas mikä tahansa, ilmankiertoon saunassa kannattaa todella uhrata ajatuksia. Mutta siitä aiheesta on tällä palstalla omia, vanhoja ja kattavia keskustelujaan.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Niin meilläkin kellarisaunassa tehdään, vetoa säädellään savupellillä ja tuhkaluukku on vähän raollaan. Lie sitten oikea vai väärä tapa mutta ainakin sauna lämpiää nopeasti eikä nuohoojakaan ole moittinut. Ilmankiertoon ei ole uhrattu ajatuksia kun räppänät oli olemassa kun talo ostettiin...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Kiwikasa. kirjoitti:
maraarni kirjoitti:

Kuva

Pekka
No niin... Heti ruvetaann kettuilemaan ja yms... Kerpele sentääm...ASIASSA pitää pysyä, eikö se ole tapana... :wink: viini viini viini
Asiassapa asiassa, tuossa sähkökiuas, naapurimaan murteella höystettynä, lauantai... Aika kaukana ovat saunakokemukset tuolla päin, Pekan puukiuaskin olisi parempi :-D

Kuva
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
iglu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja iglu »

http://www.patamet.syhi.fi/

Tuolta kunnon kiuas.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

sahrami kirjoitti:Meillä on vuodelta 1983 AK47. Sehän on siis kertalämmitteinen, toisin kuin mitä enemmistöllä on. AK:ssa on muutamia huonoja ominaisuuksia, tietyllä ilmalla (helteet, matalapaine) se lähtee vetämään TODELLA huonosti. Kertalämmitteisenä se ei myöskään sovi siihen, että siellä käy peräkkäin kymmenen eri porukkaa, vaan tarpeeksi kun löylyjä heittää, niin se jäähtyy, ja sitten joutuu taas lämmittämään sen 1,5-2,5 tuntia (riippuu puista ja puiden lisäystahdista ja kuun asennosta). Normaalissa perhekäytössä löylyjä riittää koko porukalle ja vielä seuraavalle aamulle.
Ihan ensimmäiseksi totean, että kun googlelle antaa hakusanaksi "AK-47", niin vastaukseksi saa todella kovaa rautaa.

Meillä oli saunassa suurempi AK-57, ilmeisesti ihan ensimmäisiä mitä niitä yleensä on ollut olemassa. Vaippa paksua teräslevyä, ikään kuin Ferrexillä maalattua, ei emalia tai polttomaalausta. Kun sen kerran iltapäivällä lämmitti, niin lämpöä riitti vielä seuraavanakin aamuna saunomiseen. Mutta kun tuo lämmittäminen kesti neljä tuntia plus pieni tasaantumisaika, niin eihän se mökkikäytössä olleeseen taloon sopinut. Kun perjantaina tullaan paikalle kuuden aikaan, niin sauna pitää saada kylpykuntoon mahdollisimman nopeasti. Ja kun saunan sisustus muutenkin uusittiin, niin samalla sitten vaihtui myös kiuas jatkuvalämmitteiseen Misaan ja siihen pisteeksi i:n päälle ruostumaton piippusäiliö.
sahrami kirjoitti:Kovilla pakkasilla olen lämmittänyt tuon ja varaavan takan, niin on pirtti pysynyt lämpimänä... Kesällähän tuo varaavuus on sitten taas rasite.
Meillä oli aika omalaatuinen hormirakenne, jolla järjestettiin lämmitys viereiseen, palamuurin takana olevaan vessaan. Piipussa oli savuhormi kiukaalle ja sen vieressä ilmanvaihtohormi vessalle ja ne oli yhdistetty toisiinsa välissä olevalla reiällä. Reiän tarkoitusta en koskaan oikein ymmärtänyt. Vessaan saatiin lämmitys siten, että kiukaan yhdystorvessa ollut pyöreä "pelti" avattiin ja piipussa ylempänä oleva savupelti pantiin kiinni. Kun nyt kiukaan tuhkaluukku avattiin raolleen ja samoin vessan räppänä, niin ilma alkoi virrata kiukaan läpi ja räppänästä vessaan. Toimiva systeemi muuten, mutta ei riittänyt kovalla pakkasella pitämään vesijohtoputkia sulana.

Kun laitoin Misan kiinni hormiin, niin veto oli todella huono. Pitkän pohtimisen ja tutkisen jälkeen muurarin hormien välisen reiän umpeen ja sen jälkeen veto parani normaaliksi tai oikeastaan vielä paremmaksi. Silloin opin, että hormia ei saa tehdä läpileikkaukseltaan liian väljäksi.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Muistuipa mieleeni vielä sekin, että minua oli neuvottu polttamaan uuden kiukaan maalit ennen sen lopullista asentamista sisätiloihin. Niin sitten asetin sen keskelle pihaa, hormiputket jonkinlaiseksi savutorveksi ja pökköä pesään. Ympärillä puoli metriä lunta ja pakkasta viisitoista astetta ja hyvä veto oli torvessa, sankka savu tuprusi torvesta.

Naapuri ajeli mersullaan tietä pitkin ohitse ja meinasi hämmästyksestä ajaa ojaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

gretheline kirjoitti:Meillä on täällä vanha Misa, äärimmäisen hyvät löylyt se antaa, ja on kestänyt kauan, vieläkään ei ole mitään merkkiä vaihtotarpeesta.
Täällä sama homma. Vaihtoa harkittiin, mutta uudet kiukaat oli kaikki niin rumia että vanha Misa piti kunnostaa. Hyvin on hitsaukset pitäneet pari vuotta. Näkyville osille ei ole tarvinnut tehdä mitään. Tuossa Misassahan on käsittääkseni ilmankierto hieman erilainen kuin yleensä muissa saman aikakauden vehkeissä.

Kunhan Misa alkaa käymään todella loppuun, niin sitten varmaan joutuu omatekoisen varaan kääntymään. Ei siksi että ei oikeasti vois uutta ostaa, mutta jospa ne muut rakennushommat olisivat jo sen verran vähissä että olisi aikaa tällaiselle harrastusprojektille.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

http://www.sydankiuas.fi/index.php/down ... iew/43/70/

Mökille on tuossa varmaan seuraava vaihtoehto nykyisen Narvin jälkeen. Etenkin talvella kylmän saunan lämmitys "piipunlämmittimellä" ottaa useamman tunnin joten seuraava kiuas jos lämmittäisi saunaa enemmän ja piippua vähemmän. Kotona on Narvin Mirva - haastellinen paikka lämmittää lattilämmitteistä 8 kuution saunaa sopivasksi että löylyt sais muttei tulis liian kuuma muuten :lol:

No onnistuu helposti kun ei jätä ovia kiinni vaan laittaa vasta sitten kun menee löylyihin.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

vesahy kirjoitti:Muistuipa mieleeni vielä sekin, että minua oli neuvottu polttamaan uuden kiukaan maalit ennen sen lopullista asentamista sisätiloihin. Niin sitten asetin sen keskelle pihaa, hormiputket jonkinlaiseksi savutorveksi ja pökköä pesään. Ympärillä puoli metriä lunta ja pakkasta viisitoista astetta ja hyvä veto oli torvessa, sankka savu tuprusi torvesta.

Naapuri ajeli mersullaan tietä pitkin ohitse ja meinasi hämmästyksestä ajaa ojaan.

Samat oli vinkeet itsellänikin. Tosin pakkasta oli noin -25. Lasiluukullisen HELOni käräytin pihalla. Kyllä siitä silti vielä vieno tuoksu parin kolmen sisällä käyttökerran jälkeen vielä lähti. Mutta ei kärynnyt. Lämmöstä ei voi oikein vielä puhua kun saunan ja pesuhuoneen välissä ei ole ovea, joten tila on n. 30 kuutiota. Ja yläpuolella ei ole muuta kuin 3cm betoniholvi ja n. +10 astetta oleva keskikerros (asumme yläkerrassa).

Miten muuten tulitiili kestäisi kiukaassa? Luultavasti erittäin huonosti... Nyt, kun olen käyttänyt saunaa vain pyykkien kuivaukseen, nostelin kiuaskivien päälle pari kerrosta tulitiiliä. Kyllä ne nyt kestää, kun vettä ei heitellä. Jos vaikka hetkeksi varaisivat lämpöä.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

EHEEH! toi puukiuas juttu oli pirun hyvä!
Ja empä oo nähny semmosta kiuastakaan enää missä olis mikään vetoluukku? jokaisessa on säädelty vetoa tuhkalootalla.
Itte meinasin että kun jostai löytyy tulemnkestävää rautaa niin hitsais semmoosen kiukaan että KESTÄÄ,laittasin vielä sen pääliputken irrotettavaksi niin vois yläpintaakin korjailla,ei ois mikään edessä,no se nyt on vaan jääny päähän muhimaan...
Vastaa Viestiin