(sori, oli pakko

Pekka
Pekka Huhta kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan puukiukaat on aina ja poikkeuksetta kertalämmitteisiä. Ihan oikeita puukiukaita tosin ei tahdo saada rautakaupasta, ne pitää naulata kokoon ihan itse:
(sori, oli pakko)
Pekka
No niin... Heti ruvetaann kettuilemaan ja yms... Kerpele sentääm...ASIASSA pitää pysyä, eikö se ole tapana...maraarni kirjoitti:Pekka Huhta kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan puukiukaat on aina ja poikkeuksetta kertalämmitteisiä. Ihan oikeita puukiukaita tosin ei tahdo saada rautakaupasta, ne pitää naulata kokoon ihan itse:
(sori, oli pakko)
PekkaLöytyiskö kuvaa sähkökiukaasta
Asiassapa asiassa, tuossa sähkökiuas, naapurimaan murteella höystettynä, lauantai... Aika kaukana ovat saunakokemukset tuolla päin, Pekan puukiuaskin olisi parempiKiwikasa. kirjoitti:No niin... Heti ruvetaann kettuilemaan ja yms... Kerpele sentääm...ASIASSA pitää pysyä, eikö se ole tapana...maraarni kirjoitti:Pekka Huhta kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan puukiukaat on aina ja poikkeuksetta kertalämmitteisiä. Ihan oikeita puukiukaita tosin ei tahdo saada rautakaupasta, ne pitää naulata kokoon ihan itse:
(sori, oli pakko)
PekkaLöytyiskö kuvaa sähkökiukaasta
![]()
![]()
![]()
Ihan ensimmäiseksi totean, että kun googlelle antaa hakusanaksi "AK-47", niin vastaukseksi saa todella kovaa rautaa.sahrami kirjoitti:Meillä on vuodelta 1983 AK47. Sehän on siis kertalämmitteinen, toisin kuin mitä enemmistöllä on. AK:ssa on muutamia huonoja ominaisuuksia, tietyllä ilmalla (helteet, matalapaine) se lähtee vetämään TODELLA huonosti. Kertalämmitteisenä se ei myöskään sovi siihen, että siellä käy peräkkäin kymmenen eri porukkaa, vaan tarpeeksi kun löylyjä heittää, niin se jäähtyy, ja sitten joutuu taas lämmittämään sen 1,5-2,5 tuntia (riippuu puista ja puiden lisäystahdista ja kuun asennosta). Normaalissa perhekäytössä löylyjä riittää koko porukalle ja vielä seuraavalle aamulle.
Meillä oli aika omalaatuinen hormirakenne, jolla järjestettiin lämmitys viereiseen, palamuurin takana olevaan vessaan. Piipussa oli savuhormi kiukaalle ja sen vieressä ilmanvaihtohormi vessalle ja ne oli yhdistetty toisiinsa välissä olevalla reiällä. Reiän tarkoitusta en koskaan oikein ymmärtänyt. Vessaan saatiin lämmitys siten, että kiukaan yhdystorvessa ollut pyöreä "pelti" avattiin ja piipussa ylempänä oleva savupelti pantiin kiinni. Kun nyt kiukaan tuhkaluukku avattiin raolleen ja samoin vessan räppänä, niin ilma alkoi virrata kiukaan läpi ja räppänästä vessaan. Toimiva systeemi muuten, mutta ei riittänyt kovalla pakkasella pitämään vesijohtoputkia sulana.sahrami kirjoitti:Kovilla pakkasilla olen lämmittänyt tuon ja varaavan takan, niin on pirtti pysynyt lämpimänä... Kesällähän tuo varaavuus on sitten taas rasite.
Täällä sama homma. Vaihtoa harkittiin, mutta uudet kiukaat oli kaikki niin rumia että vanha Misa piti kunnostaa. Hyvin on hitsaukset pitäneet pari vuotta. Näkyville osille ei ole tarvinnut tehdä mitään. Tuossa Misassahan on käsittääkseni ilmankierto hieman erilainen kuin yleensä muissa saman aikakauden vehkeissä.gretheline kirjoitti:Meillä on täällä vanha Misa, äärimmäisen hyvät löylyt se antaa, ja on kestänyt kauan, vieläkään ei ole mitään merkkiä vaihtotarpeesta.
vesahy kirjoitti:Muistuipa mieleeni vielä sekin, että minua oli neuvottu polttamaan uuden kiukaan maalit ennen sen lopullista asentamista sisätiloihin. Niin sitten asetin sen keskelle pihaa, hormiputket jonkinlaiseksi savutorveksi ja pökköä pesään. Ympärillä puoli metriä lunta ja pakkasta viisitoista astetta ja hyvä veto oli torvessa, sankka savu tuprusi torvesta.
Naapuri ajeli mersullaan tietä pitkin ohitse ja meinasi hämmästyksestä ajaa ojaan.