tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
voiettä
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja voiettä »

tuuma kirjoitti:
voiettä kirjoitti: Tää mun paisari on kuumakaasu puolella ja vaati pientä perehtymistä ja kyttäilyä kun mokoma toimii ja ei toimi..ei pitäs kuulemma noin käyttäytyä mokoman vaikka rikki olis,no tää nyt on tämmönen venttiili :shock: remppahommat odottaa kevättä niinkuin äijäkin :-)
Mitä ihmettä se paisari siellä tekee :shock: Anna mä arvaan, sä tosiaan kehittelet siellä jotain ILP/VILP/MLP symbioosia :shock:
säätää kuumakaasun lämpöjä/painetta.tuo sympioosi on "työnalla" ja kehitteillä on just itse väännetty kierukka.vielä on auki tuo että saako sen alle 80mm kehälle ja mahtuisi olemassa olevaan varaajaan sähkövastuksen yhteestä sisään..
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
Wild Rooster kannattaa hakea, ruotsalainen ja ei kovin vanha, mutta kuulostaa hyvältä :)
En mä enään mikään rockabilly fani ole mutta kyllähän sitä joskus kuuntelee, letkeää menoa.

Tuo Svenssonien oli oikeastaan hiton hyvä!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

voiettä kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
voiettä kirjoitti: Tää mun paisari on kuumakaasu puolella ja vaati pientä perehtymistä ja kyttäilyä kun mokoma toimii ja ei toimi..ei pitäs kuulemma noin käyttäytyä mokoman vaikka rikki olis,no tää nyt on tämmönen venttiili :shock: remppahommat odottaa kevättä niinkuin äijäkin :-)
Mitä ihmettä se paisari siellä tekee :shock: Anna mä arvaan, sä tosiaan kehittelet siellä jotain ILP/VILP/MLP symbioosia :shock:
säätää kuumakaasun lämpöjä/painetta.tuo sympioosi on "työnalla" ja kehitteillä on just itse väännetty kierukka.vielä on auki tuo että saako sen alle 80mm kehälle ja mahtuisi olemassa olevaan varaajaan sähkövastuksen yhteestä sisään..
Jaa. Hmmm. Kierukka 8cm rei'ästä sisään, noh, kaikilla on ongelmansa mutta eikös tuo ole jo veren kaivamista omasta nenästä :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Keräimien päällä noin 5cm lumihuntu mutta kovasti se kevät näyttäisi jälleen saapuvan. Milliwattiakaan ei vielä tullut mutta jos olisi viitsinyt harjata niin ehkä muutama kuitenkin.

Tänään kun on ollut se miinus 18-19 ulkona niin tuli testattua se eestinmaalta hommattu 27l emalikattila että Susannasta pölyt pois poltettua. 27l kuulostaa varmaan monesta suurelta puuhellan pääliskattilalta mutta aika optimi mitoitus. Kämppä kun saavuttaa 2-3 pesällisellä +25 astetta niin kattila alkaa osoittaa kiehumisen merkkejä ja uunin puoli +250 astetta. IR mittarilla Suski on päältä silloin +250- + 310 asteinen.

Aamusella laitoin tulet ja kattila kärsii nyt juuri koskea, tai no ehkä joku +50 astetta.

Nyt pistin sitten tulet Jämään. Hitaasti lähti lämmöt nousemaan mutta onhan siinä kuitenkin 220l tilavuus ja kokoaikainen syöttö asuinkerroksiin.

Luulin muuten että olin eristänyt VILP kierron myös öljysäiliöpoterossa missä nuo VILP kierron putket kiemurtelee. En ollut. Kendo vai mikä lienee pollucom:in vastine näytti 490-370W kadotetuksi tehoksi ei paha, varsinkaan kun siellä on nyt joku +14 astetta entisten näiden kelien lähellä miinusasteiden sijaan ja öljyn/kellarin hajukin on oikeastaan sieltä näemmä poissa mutta flunssa ei toki vielä 100% joten vähän virhemarginaalia tuossa on... Juniorin huudot vessasta pyyhkimisen tarpeesta ovat toki jo taas sieraimien seinämillä eli aika lähellä normaalia hajuaistia jo mennään.

Summarum: Lämmittäkää näitä kämppiä, pääsee helpolla paljosta paljon kalliimmasta. Puulla ja roskilla toki tuo kannattaa tehdä.
Liitteet
Solar_Collectors_12_1_2013.jpg
Solar_Collectors_12_1_2013.jpg (14.46 KiB) Katsottu 4580 kertaa
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Pekalla irtoilevat keittiön laatat. Mulla oli joskus ajat sitten tiskikonevuoto, joka sai lattian kopisemaan ontosti. Mulla on vähän sellainen tunne, että uutta vettä tuonne on pitänyt mennä, ehkä tiskari on taas alkanut vuotaa eikä suoja-allas vieläkään ole toiminut kuten pitäisi.

Laatat eivät tällä kertaa ole kuitenkaan irti aivan tiskarin kohdalta, joten vuoto voi olla allaskaapinkin kohdalla.

Keittiön kanssa tuli tehtyä aika monta virhettä. Pohjalla on lastulevylattia, sen päällä parikin kerrosta kipsilevyä, joukossa lämmityskaapelit joita ei koskaan ole kytketty. Pinnassa laatat, eikä niiden laattojen alla ole vesieristystä: eihän keittiön lattia koskaan niin paljoa vettä saa.

No, niin vain sai jo vuosia sitten. Tiskarin allas petti ja nuo kaksi kipsilevyä imivät sivureunansa kautta vettä. Ja turposivat, tietenkin.

Sähköjä en tuonne tuon jälkeen kytkenyt, ajattelin lämmityskaapelien oleva paikoittain irti laatasta ja sehän johtaisi siihen, että irtonainen kaapelinkohta ensin kuumenee lujasti ja sitten vielä palaa poikki.

Jahka viitsin vetää sokkelin auki, viisastun aika paljon.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Pekalla irtoilevat keittiön laatat. Mulla oli joskus ajat sitten tiskikonevuoto, joka sai lattian kopisemaan ontosti. Mulla on vähän sellainen tunne, että uutta vettä tuonne on pitänyt mennä, ehkä tiskari on taas alkanut vuotaa eikä suoja-allas vieläkään ole toiminut kuten pitäisi.

Laatat eivät tällä kertaa ole kuitenkaan irti aivan tiskarin kohdalta, joten vuoto voi olla allaskaapinkin kohdalla.

Keittiön kanssa tuli tehtyä aika monta virhettä. Pohjalla on lastulevylattia, sen päällä parikin kerrosta kipsilevyä, joukossa lämmityskaapelit joita ei koskaan ole kytketty. Pinnassa laatat, eikä niiden laattojen alla ole vesieristystä: eihän keittiön lattia koskaan niin paljoa vettä saa.

No, niin vain sai jo vuosia sitten. Tiskarin allas petti ja nuo kaksi kipsilevyä imivät sivureunansa kautta vettä. Ja turposivat, tietenkin.

Sähköjä en tuonne tuon jälkeen kytkenyt, ajattelin lämmityskaapelien oleva paikoittain irti laatasta ja sehän johtaisi siihen, että irtonainen kaapelinkohta ensin kuumenee lujasti ja sitten vielä palaa poikki.

Jahka viitsin vetää sokkelin auki, viisastun aika paljon.
Ukolla on lattialämmityspiirejä siellä sun täällä, leivinuunikin. Kellarissa oli Etna, joka piti oikeastaan taloa kuosissaan, sullakin oli siellä ennen lämmin "potero". En viitsisi samalla tavoin suo ruoskia kuten sinä aikoinaan minua mutta mutta... Leivinuunin salat kannattaisi opiskella vaikka muutaman ärräpään kera puolison suusta ja sitten ne lämmityskaapelit toimintaan! En mä tiedä mutta tiedät varmaan itsekin että liiallinen energiansäästö ajaa vanhan talon tuhoon.

Täydellisten viiden tähden rakennussuunnitelmien, tavaroiden ja varsinkin työntekijöiden tekemä nykymääräyksin tehty talo toki kai kestäisi energiankulutuksien minimoimisen +/- 0-tasoon mutta ehkä tiedät paremmin kuin minä että nykypäivänä sellaisen talon saaminen on aivan paperilla. Tietoa ja taitoakin on mutta kun voittoakin pitäisi tulla niin aikataulut ovat vähimmäiset, jotka suomeksi sanottuna kus..e joka tapauksessa kumminkin.

Pöh, meinasin alkaa filosofoimaan uudisrakentamisesta. Jättänen sen alan ammattilaisille... Jatkan silti vanhoista :-)

Tottahan se on ettei mikään rakenne kestä jos pullahtaa kymmenen litraa vettä sekunnissa rakenteisiin mutta tavanomaiset kenkien kosteudet kuistilla lattialämmityksen turvin että leivinuunin repimä korvausilma pitäisi vanhan talon terveenä ihan automaattisesti.

Hullultahan saattaa kuulostaa että liian tiivis talo on riski, vaikka lompsassa hetken tuntuu hyvältä ja kynttilöiden liekki on vakaa mutta jokseenkin lasken että jos kynttilän liekki hieman lepattaa niin talolla on edellytykset pysyä terveenä...

Minkälainen kaukalo tiskarin alla on. Me ostettiin vähän vahingossa mutta se on sellainen että jos posahtaa niin kaikki valuu varpaille jääkaapille kulkiessa, eli varmasti huomaa :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Aloitin tuolla Jtbo:n ketjussa jo vinkumisen aikaisista madoista ja Night Owl tyypeistä...

Saatatte ymmärtää tai olla ymmärtämättä erilaisten ihmisten erot mutta silti toinen on niin vallitseva tyyppi että toinen mitätöidään.

Olen tehnyt poikkitieteellistä tutkielmaa jo noin 25v. Aloitin menemällä töihin joka aamu klo 7:00. Myöhästyin töistä jokatoinen viikko, aika totaalisesti. Sitten toisessa paikassa olin haltioissani klo 8:00 ajoista. Ihan fuulaa sekin. Kerran kaksi kuukaudessa myöhässä. Niin olin välissä töissä rahtarifirmassa, jossa 05:30 piti olla aina paikalla...Lopulta olin etätöissä 90-luvulla, se oli elämäni parhainta aikaa työllisesti mutta tokihan kaikki asiakkaat sopivat keskenään jutut seitsemäksi aamulla. Palaverit olivat ohi klo 10 viimeistään. Mitähän lie ihmettä tekivät sen jälkeen :roll:

Eli paistaa vissiin läpi se että mä en vain tajua tuollaisia ja pitää täällä ruikuttaa mutta minua vain ahdistaa hyvin paljon se ettei saa nukuttua täysiä tunteja ja sitten on viikonloppunakin ihan muumio.

Aargh!
voiettä
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
voiettä kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Jaa. Hmmm. Kierukka 8cm rei'ästä sisään, noh, kaikilla on ongelmansa mutta eikös tuo ole jo veren kaivamista omasta nenästä :-D
äläs nyt Kuvatuossahan tuo minimi taivutus ohjeistetaan :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

voiettä kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
voiettä kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
äläs nyt Kuvatuossahan tuo minimi taivutus ohjeistetaan :-D
Hih, kai se sitten sinne menee :roll: Jos on tarpeeksi ohut putki...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Remppapäivitystä :shock:

Raahasin työkalut yläkertaan. Yhden seinän levytin 9mm koivuvanerilla. Jaa miksi 9mm:llä? Noh, kun vessan oven ympärystät jäi tekemättä sen 6-7 vuotta sitten ja ne ovat ahdistaneet mieltä yhtä kauan ja ovat olleet esteenä työn jatkumiselle. Henkinen ponnistus oli suunnaton mutta 3h tuossa lopulta meni. Sitten seuraavaksi toisen oven ympäryksen puolikas, se on ollut kesken vain sentäs puolivuotta. Siihen 12mm havuvaneri ja sitten yläkerran huoneista olisi ensimmäinen tavallaan valmis pintakäsittely hommiin eli makulatuuri + pohjamaali noin ensi alkuun ja XX(X) m listoja :(

Sen jälkeen loput sähköt ja sitten katon kimppuun. Helmipanelilla mennään sielläkin.

Sitten WC:n kimppuun ja masenaattori pois eli 110mm harmaata PVC putkea + x määrä 15-30-45 mutkia ja muhvia joku 6m. Senjälkeen ekovillalevyä WC:n ja ensimmäisen huoneen väliseinien väliin ja voi väliseinien toisetkin puolet levyttää että mahdollisesti paremmin kehtaa käydä vessassa jos vaikka vähän kovempiäänisempi hätä sattuu tulemaan...

Hajuhaitat pitää vielä torjua jotenkin asentamalla ensimmäinen IV-putki kiinni kauan sitten briteistä hommattuun kokoojapoistoboxiin. Ja, ja ja... Ei olisi ehkä kannattanut kirjoittaa tätä => lumipalloefektin tajuaminen söi heti 80% motivaatiosta :(
voiettä
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Remppapäivitystä :shock:

Raahasin työkalut yläkertaan. Yhden seinän levytin 9mm koivuvanerilla. Jaa miksi 9mm:llä? Noh, kun vessan oven ympärystät jäi tekemättä sen 6-7 vuotta sitten ja ne ovat ahdistaneet mieltä yhtä kauan ja ovat olleet esteenä työn jatkumiselle. Henkinen ponnistus oli suunnaton mutta 3h tuossa lopulta meni. Sitten seuraavaksi toisen oven ympäryksen puolikas, se on ollut kesken vain sentäs puolivuotta. Siihen 12mm havuvaneri ja sitten yläkerran huoneista olisi ensimmäinen tavallaan valmis pintakäsittely hommiin eli makulatuuri + pohjamaali noin ensi alkuun ja XX(X) m listoja :(

Sen jälkeen loput sähköt ja sitten katon kimppuun. Helmipanelilla mennään sielläkin.

Sitten WC:n kimppuun ja masenaattori pois eli 110mm harmaata PVC putkea + x määrä 15-30-45 mutkia ja muhvia joku 6m. Senjälkeen ekovillalevyä WC:n ja ensimmäisen huoneen väliseinien väliin ja voi väliseinien toisetkin puolet levyttää että mahdollisesti paremmin kehtaa käydä vessassa jos vaikka vähän kovempiäänisempi hätä sattuu tulemaan...

Hajuhaitat pitää vielä torjua jotenkin asentamalla ensimmäinen IV-putki kiinni kauan sitten briteistä hommattuun kokoojapoistoboxiin. Ja, ja ja... Ei olisi ehkä kannattanut kirjoittaa tätä => lumipalloefektin tajuaminen söi heti 80% motivaatiosta :(
Tota..Mitä sä oot syöny? mulle kans! mä olen jo hetken istunut matonreunalla ja heilutellu varpaita..
pvalila
Jäsen
Jäsen

Samoja tabuja voit lähettää tänne Hiekkaharjuunkin.

Keittiön laattojen irtoamisen syy selvisi. Mullahan on jääkaapissa jääpalakone, joten mun jääkaappi on kytketty vesijohtoverkkoon. Allaskaapissa mulla on ensin aktiivihiilisuodatin ja sitten siitä lähtee putki sinne jääkaappiin: se jääkaapille menevä putki vuoti heti suodattimen jälkeen.

Kuinka kauan ja kuinka paljon tuo on vuotanut, en pysty sanomaan. Ihan kunnolla kuitenkin.

Tätähän mä tarvitsinkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

voiettä kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Remppapäivitystä :shock:

Tota..Mitä sä oot syöny? mulle kans! mä olen jo hetken istunut matonreunalla ja heilutellu varpaita..
Kaksi ranskanleipää, siis viipaletta. Päällä margariinia, edam juustoa ja reilusti majoneesia :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Samoja tabuja voit lähettää tänne Hiekkaharjuunkin.

Keittiön laattojen irtoamisen syy selvisi. Mullahan on jääkaapissa jääpalakone, joten mun jääkaappi on kytketty vesijohtoverkkoon. Allaskaapissa mulla on ensin aktiivihiilisuodatin ja sitten siitä lähtee putki sinne jääkaappiin: se jääkaapille menevä putki vuoti heti suodattimen jälkeen.

Kuinka kauan ja kuinka paljon tuo on vuotanut, en pysty sanomaan. Ihan kunnolla kuitenkin.

Tätähän mä tarvitsinkin...
Tärkeinhän on että syy selvisi ja korjattu. Kyllä talvella paikat kuivuu tehokkaasti, kunhan vain on lämpöä. Ensiapuun laittaisin Purmoihin reippaat höngät päälle että kosteusmittarin tilaan tarkkailua varten, onko suunta mihin suuntaan. Puruahan sulla oli alapohjassa kai puoli metriä, niin talven aikana ehtinee haihtua. Eikös sulla ollut juurikin se pieni vajekin siellä mahdollisten tilanteiden varalle, vaikka se olikin laatasta irtoavan mahdollisen kosteuden varuille mutta toimiihan se tuollaistenkin apuna :roll:

Jotenkin tuollaiseen liitäntään sopisi kuten tiskareissa pakollinen erillinen hana, joka toki laitetaan aina kiinni jääpalojen kilahdettua kuppiin...

Ei se Hiekkaharjun vesitornikaan ole ihan pienimmästä päästä...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Siellä lattian alla on aika viileää, joskin tuo vuotokohta on verraten keskellä taloa. Maanvarainen laatta saa aina kosteutta alhaaltapäin, betonia ei ole edes pietty vaan purujen alla on vain pahvi.

Alustava suunnitelma on rikkoa allaskaapin pohjalevy ja näin syntyneen työaukon kautta tehdä reikä kaappien alla olevaan lattiaan.

Mullahan ei laatoitus ulotu kaappien alle, osittain saituuden takia, osittain siksi, että kaapit asennettiin ennen laatoitusta ja parketointia.

Kuinkahan valtavasti tuonne on vettä valunut? Kuutioittain?

Laitteen asentaneella putkarilla lienee vakuutukset kunnossa, ja onhan mullakin jonkin sortin kotivakuutus.

Kaappi tuli muuten Vahinkopalvelusta, eli se on vahinkotavaraa. Tuossa pettäneessä osassa ei ollut kyllä mitään vikaa, se oli ihan priima.

Mullahan kulkee tuo putki filtteriltä jääkaapille lattian alla, suojaputkessa. Se suojaputki on nyt täynnä vettä, mutta onneksi jääkaapin päässä putki on vedetty ylemmäksi kuin filtterin puolella eli jääkaapin alle ei ole vettä vuotanut.
Vastaa Viestiin