Puukuitulevy tapetin alla?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
korppi
Jäsen
Jäsen

Puukuitulevy tapetin alla?

Viesti Kirjoittaja korppi »

Hei!

Otetaan käyttöön yläkertaa jossa seiniin tulee vanhan vaakalaudoituksen päälle puukuitulevyt ja pintamateriaali tulee olemaan paperitapetti. Pari juttua on tullut mieleen.

1) Ostin eristämistä varten aivan liikaa 12 mm Pusa-tuulensuojalevyjä joita houkuttelisi taloudellisista syistä käyttää kuitulevyinä - eikös näin voi tehdä kunhan tuulensuojapinta jää toiselle puolelle?

2) Remonttimiesten tarjouksessa on mukana seinälevyjen pohjamaalaus ja kittaus tapetointia varten. Lieneekö tämä tarpeetonta, jos oma idea on tapetoida makulatuuripaperin päälle? Seinät tuskin ovat suorat, tuleeko tapetoinnista haastavaa 12 mm levyn kanssa?

T. Mustakorppi
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: Puukuitulevy tapetin alla?

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Niissä tuulensuojalevyissä on parafiinia, en kyllä laittaisi sisälle. Voi tulla hajuongelmia, en tosin ole varma.

Huokolevyt imevät liisteriä kuin sieni, siksi on tarjottu pohjamaalausta. Jos haluat sileän pinnan pitää kitata, ei se makulatuuri kaikkea tasoita.
korppi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja korppi »

OK, mitenkäs pohjamaalaus ja kittaus suhtautuvat hengittävyyteen?

t. Mustakorppi
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Huokolevy tosiaan imee kuin sieni ja vaatii pohjatöitä.Mutta pohjamaalauksen sijaan itse esiliisteröin. v Eli vedin liisterilitkun huokolevyn päälle, annoin kuivua ja sitten tapetointi. Ja liisterinä käy vedestä ja vehnäjauhosta itse keitetty. Mutta siitä ei tietenkään saa valmistajat ja kaupat osuuttaan :-) Itse tein näin.Ja hyvä tuli.
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Komppaan ylläolevia:
- En laittaisi tuulensuojalevyä sisätiloihin. Ainakin se vihreäpintainen haisee mun mielestä jollekin sellaiselle jolle naturelli-versio ei haise.
- Tapetointia varten esiliisteröinti itse keitetyllä vehnäjauholiisterillä. Paljon halvempaakin kuin pohjamaalaaminen.
- Ruuvikolojen ym. pakkelointi ja etenkin niiden pakkelilänttien hionta on mun mielestä ollut vähän hankalaa (silloin kun sitä kerran testasin), olen itse päätynyt tekemään niin että olen liisteröinyt sanomalehdestä revittyjä lappuja kantojen päälle. Hyvin peittää.

Mutta kukin tyylillään... :-)
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Voihan tuota maalaustakin kokeilla, jos maalaa hengittävillä. Uulan Intoa kehutaan hengittäväksi, mutta aivan helvetin kallistahan se on pohjakäsittelyaineena. Muutkin hengittäväksi väitetyt maalit käynevät.
Meillä kokeiltiin sitäkin pariin huoneeseen. Pinnalla ei mun mielestä ole ihan hirveesti eroa onko makulatuuri vai pohjamaalaus. Mutta varsinkin jos vaalea tapetti, joku sinne alle pitää laittaa.
Itte olen liisteröinyt ja makulatuurit pistänyt ja hyvin meni, vaikka en ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Kassanauhaa tai makulatuurista leikattuja suikaleita sitten sinne saumakohtiin niin ei repee varsinainen tapetti, ohjeita hommaan löytyy kyllä täältä palstalta ja kirjallisuudesta.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Huokoleijonan pinta on tiiviimpi ja sileämpi kuin tuulensuojalevyjen. Suosittelen siis kierrättämään ne levyt vaikka täällä ja ostamaan sitten oikeaa tavaraa. Varsinkin vähän kiiltäväpintaisemmassa tapetissa alustan epätasaisuudet erottuu kyllä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Moi,

Mä olen käyttänyt huokolevyn päällä pinkopahvia, jonka päälle tapetoinut/maalannut. Järvisen oppeja soveltaen seinälle. Hommaa tuossa toki on, mutta pinta on sitten vaikka maalaukseen kelpoa ilman kittausta kunhan vain saumojen tekoa vähän harjoittelee.

Terv Tommi
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Meillä tehtiin pieni alue näin:
- hirsiseinään huokoleijona
- esiliisteröinti, saumojen ym tapetointi sanomalehdillä
- päälle paperitapetti.

Tais tulla joku virhe, tai sitten seinä elää nii pirusti. Paperit on ratkeilleet monesta kohden luoden varsin autenttista tunnelmaa...
Seuraavalla kerralla laitan pinkopahvin.
rintsikan repijä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rintsikan repijä »

lehmikangas kirjoitti:Meillä tehtiin pieni alue näin:
- päälle paperitapetti.

Tais tulla joku virhe, tai sitten seinä elää nii pirusti. Paperit on ratkeilleet monesta kohden luoden varsin autenttista tunnelmaa...
Tottakai puu elää kosteuden vaihteluista, kesällä turpoaa, talvella kutistuu, siksi on kipsilevy olemassa..
maurilyly
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maurilyly »

Meillä laitettiin sekä kipsilevyihin (uudisosa), että puukuitulevyihin (vanhaosa) paperitapettia. Molemmat on pysyny ainakin toistaiseksi eli kohta parisen vuotta.
Puukuitulevy oli tarkoitus vain pohjamaalata Innolla, mutta duunari unohti ja tasoitti puolet seinästä ennenkuin muisti ja siihen maalattiin päälle Intoa. eli samassa huoneessa molemmat ja eroa ei huomaa. Ainakaan paljaalla silmällä ja vaimoni on Graafikko, joka huomaa kaikki virheet aina. :-D
MarkusT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

rintsikan repijä kirjoitti:
lehmikangas kirjoitti:Meillä tehtiin pieni alue näin:
- päälle paperitapetti.

Tottakai puu elää kosteuden vaihteluista, kesällä turpoaa, talvella kutistuu, siksi on kipsilevy olemassa..
Olisikohan tässä käynyt unohdus ns.kassakonenauhan kanssa? joka tosiaan laitetaan saumaan vai pelkällä vedellä ja irtoaa kuivutessaan.
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
Carovarium
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://Carovarium.blogspot.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Carovarium »

meille suositeltiin tuulileijonaa kun sitä oikeeta ei muka sitä oikeeta oo olemassakaan. musta puoli tuli sisäpuolelle ja ei haise ainakaan meidän nenään eikä kukaan muukaan oo mitään sanonu. pohjamaalattiin vaikka liisteröitykki ois voitu, saumat päällystettiin paperilla. niihin kohtiin joihin tuli tapetti laitettiin makulatuuripaperi ensin. semmonen tyyriimmän sorttinen.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

MarkusT kirjoitti:Olisikohan tässä käynyt unohdus ns.kassakonenauhan kanssa? joka tosiaan laitetaan saumaan vai pelkällä vedellä ja irtoaa kuivutessaan.
Merkityksetön. Nuo saumojen kittaamiset lakanoilla, sanomalehdillä ja kassakonenauhoilla ovat isolta osalta humpuukia. Levysauman voi kyllä noilla edellämainituilla emmeillä siloitella, mutta levyjen kosteuselämisen kannalta sillä ei ole merkitystä.

Jos levytys tehdään kosteaan vuoden aikaan tai muuten vaan kosteilla levyillä, niin kelien kuivuessa eli suhteellisen ilmankosteuden laskiessa levytkin kuivuvat eli kutistuvat sitten seinässä. Eli kun levy kuivuessaan vetäytyy kasaan, niin seinään kiinnitettyjen levyjen väliin muodostuu pieni rako, joka näkyy tapetin repeämisenä. Jos tuossa raon päällä on nyt sitten vaikka se kassakonenauha, niin sekin repeää.

Mä en ole tuota saumojen kittaamista koskaan käyttänyt ja yksikään sauma ei ole revennyt.
korppi kirjoitti:2) Remonttimiesten tarjouksessa on mukana seinälevyjen pohjamaalaus ja kittaus tapetointia varten. Lieneekö tämä tarpeetonta, jos oma idea on tapetoida makulatuuripaperin päälle? Seinät tuskin ovat suorat, tuleeko tapetoinnista haastavaa 12 mm levyn kanssa?
Puukuitulevyn päälle on jonkinlainen kalvo tehtävä, että tapetit/pahvit pysyvät kiinni. Kalvo tehdään maalilla tai liisterillä. Liisteri on jotensakkin fiksumpi eli levyjen kiinnityksen jälkeen "maalataan" seinät yhteen tai kahteen kertaan pelkällä liisterillä. Liisterin kuivumisen jälkeen sitten tapetoidaan joko pohjatapetilla (makulatuuri tai pinkopahvi) ja siihen päälle sitten varsinainen pintatapetti.

Oon ite tykännyt käyttää huokolevyn päällä pinkopahvia. Se kun on verrattain paksua kartonkia, niin se siloittaa huokolevyn pintastruktuuria. Pinkopahvin alta voi jättää kiinnitysten kittauksenkin pois.

Vinon seinän tapetointi ei ole sen ongelmallisempaa kuin suorankaan seinän. Ainoa paikka, jossa asiaa pitää enemmänkin miettiä, ovat nurkat. Nurkista ne vinoudet näkee, mutta osaava tekijä saa nekin tapetoitua sillä tavoin, että vinous hukkuu. Huonompi tapetoija sitten taas saa nurkilla korostettua vinoutta...
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Kysyin leijonalevyn valmistajalta käyttä sisäpinnoilla ja ohje oli, että levyä voi käyttää sisäpuolellakin. Edellytyksenä on että tuo ulospäin kuuluva pinta on ulospäin. Muiden valmistajien tuotteista en tiedä.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Vastaa Viestiin