Seinäpanelin valinta: maalattu mdf vai maalattu puupaneli?
-
audiopoika
- Jäsen

Seinäpanelin valinta: maalattu mdf vai maalattu puupaneli?
Rappukäytävän remppa seuraavana vuorossa. Olen päätynyt laittamaan seinään pystypaneloinnin. Maksimikorkeus on noin 4,5m.Pohjana lastulevy, joten hakasnaulaimella ajattelin kiinnittää.
Kumpaa suosittelette: maalattu mdf vai maalattu puu?
Kolme suht pientä lasta on, joten pesuakin pitäisi kestää.
Mdf puolet halvempaa, joten sille plussaa siitä. Neliöitä noin 30, joten hintana mdf noin 450€ ja puu noin 900€.
Onnistuuko mdf-paneleiden kavennus ok?
Kumpaa suosittelette: maalattu mdf vai maalattu puu?
Kolme suht pientä lasta on, joten pesuakin pitäisi kestää.
Mdf puolet halvempaa, joten sille plussaa siitä. Neliöitä noin 30, joten hintana mdf noin 450€ ja puu noin 900€.
Onnistuuko mdf-paneleiden kavennus ok?
Viimeksi muokannut audiopoika, Ke Tammi 02, 2013 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Seinpanelin valinta: maalattu mdf vai maalattu puupaneli?
Tuskin täällä ketään on, joka mdf:ää puun sijasta suosittelisi.audiopoika kirjoitti: Kumpaa suosittelette: maalattu mdf vai maalattu puu?
Itse toteutin vastaavan homman (rappukäytävä, lastulevy pohjalla) brandensin paneelilevyllä. http://brandens.se/fi/ Oli mukava ja nopea laittaa. Psyykkasin itseni uskomaan, että tämä olisi jälleenrakennuskauden tyylille mdf-paneelia uskollisempi, tämähän on mani-levyä!
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Hmm, seinäpaneeli 900€ / 30m2?
Tolla hinnalla saa jo KUNNON lautalattian!
Ks. esim
http://www.taloon.com/paneeli-kuusi-stp ... nGroup=267
Itse kävin tänään kysymässä paikalliselta sahalta 85 mm helmiponttipaneelia, hinta 1,25€/m, eli 14,70€/m2, sis alv!
Ks. esim
Itse kävin tänään kysymässä paikalliselta sahalta 85 mm helmiponttipaneelia, hinta 1,25€/m, eli 14,70€/m2, sis alv!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
audiopoika
- Jäsen

Jeps. Metrihinta oli 3,2€/m eli noin 26,25€/m2. MDF olisi 12-13€m2PetteriKivimäki kirjoitti:Hmm, seinäpaneeli 900€ / 30m2?
Ks. esim
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Seinäpanelin valinta: maalattu mdf vai maalattu puupaneli?
Onko joku erikoispaneeli? Täällä "tavallinen" sisarpaneeli - 11,5 tehollinen leveys- maksaa sahalta 10,86€/m2, sis alv..
-
audiopoika
- Jäsen

En tullut katsoneeksi sen tarkemmin. Olettaisin kuitenkin,että ihan normaalia maalattua puupanelia. Paikallisen Starkin tarjous. Normaalihinta oli yli 4€/metri.PetteriKivimäki kirjoitti:Onko joku erikoispaneeli? Täällä "tavallinen" sisarpaneeli - 11,5 tehollinen leveys- maksaa sahalta 10,86€/m2, sis alv..
Käyhän hakemassa paneelit Summan muotohöyläys Oy:ltä Haminasta, eihän tollasia hintoja kannata maksaa! :D
Ihan vaan hinnoista päätellen, toiset taitaa puhua käsittelemättömästä paneelista, kun taas tuo kalliimpi hinta lienee valkoiseksi maalattua paneelia. Eikös nuo valmiiksi valkoisella maalatut (ei siis valko-/kuultolakatut) paneelit tuppaa olemaan useamman euron metri?
Mdf-paneeleiden kavennus kuulostaa hieman hankalalta, kun silloinhan niistä menee pontti/kieleke toiselta puolelta. Jos maalausintoa piisaa ja aikataulu sallii, niin osta tuollaista edullista käsittelemätöntä paneelia ja käsittele se itse maalaamalla, vahaamalla tms. valkoiseksi, niin säästynee euroja.
Mdf-paneeleiden kavennus kuulostaa hieman hankalalta, kun silloinhan niistä menee pontti/kieleke toiselta puolelta. Jos maalausintoa piisaa ja aikataulu sallii, niin osta tuollaista edullista käsittelemätöntä paneelia ja käsittele se itse maalaamalla, vahaamalla tms. valkoiseksi, niin säästynee euroja.
-
audiopoika
- Jäsen

Kiitos vinkistä. Pitää huomenna soittaa ja kysellä sieltä hintoja.ninak kirjoitti:Käyhän hakemassa paneelit Summan muotohöyläys Oy:ltä Haminasta, eihän tollasia hintoja kannata maksaa! :D
-
audiopoika
- Jäsen

Siis nimenomaan kysymys on valmiiksi valkoiseksi maalatusta paneelista. Toki maalauskin itseltä onnistuu.rebis kirjoitti:Ihan vaan hinnoista päätellen, toiset taitaa puhua käsittelemättömästä paneelista, kun taas tuo kalliimpi hinta lienee valkoiseksi maalattua paneelia. Eikös nuo valmiiksi valkoisella maalatut (ei siis valko-/kuultolakatut) paneelit tuppaa olemaan useamman euron metri?
Isot pojat puhui, että puupanelissa on se riski, että ne eivät aina ole valmiiksi kuivia, vaan kuivuvat ja sitten seinässä, jättäen rakoja paneliin.
Kommentteja tähän, kiitos.
Intoa siinä kyllä tarvii! :) itse halusin portaikkoon valkoiseksi maalattuja STS-ponttista paneelia, niin siitä piti köyhtyä 45€/m².. Olisihan sitä voinut koittaa maalata itsekin, mutta 350 metriä oksalakkaa, pohjamaalausta, välihiontaa, pintamaalausta, välihiontaa ja pintamaalausta alkoi tuntua niin ylivoimaiselta urakalta kaiken muun ohessa, niin lompsa auki ja Puukeskukseen. Vieläkään ei ole harmittanut, että osti valmiina, on sen näköistä pintaa, etten kotimaalarin tekemänä ole noin hyvää nähnyt ;)rebis kirjoitti:Jos maalausintoa piisaa ja aikataulu sallii, niin osta tuollaista edullista käsittelemätöntä paneelia ja käsittele se itse maalaamalla, vahaamalla tms. valkoiseksi, niin säästynee euroja.
-
audiopoika
- Jäsen

[quote="harkonen]
Intoa siinä kyllä tarvii! :) itse halusin portaikkoon valkoiseksi maalattuja STS-ponttista paneelia, niin siitä piti köyhtyä 45€/m².. Olisihan sitä voinut koittaa maalata itsekin, mutta 350 metriä oksalakkaa, pohjamaalausta, välihiontaa, pintamaalausta, välihiontaa ja pintamaalausta alkoi tuntua niin ylivoimaiselta urakalta kaiken muun ohessa, niin lompsa auki ja Puukeskukseen. Vieläkään ei ole harmittanut, että osti valmiina, on sen näköistä pintaa, etten kotimaalarin tekemänä ole noin hyvää nähnyt ;)[/quote]
Tuota olen itsekin miettinyt, että jälkeä on vaikea saada samantasoiseksi kuin valmiiksi maalatussa panelissa.
Intoa siinä kyllä tarvii! :) itse halusin portaikkoon valkoiseksi maalattuja STS-ponttista paneelia, niin siitä piti köyhtyä 45€/m².. Olisihan sitä voinut koittaa maalata itsekin, mutta 350 metriä oksalakkaa, pohjamaalausta, välihiontaa, pintamaalausta, välihiontaa ja pintamaalausta alkoi tuntua niin ylivoimaiselta urakalta kaiken muun ohessa, niin lompsa auki ja Puukeskukseen. Vieläkään ei ole harmittanut, että osti valmiina, on sen näköistä pintaa, etten kotimaalarin tekemänä ole noin hyvää nähnyt ;)[/quote]
Tuota olen itsekin miettinyt, että jälkeä on vaikea saada samantasoiseksi kuin valmiiksi maalatussa panelissa.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Sorry että sotkin asiaa maalatun&maalaamattoman hintaeron taivastelulla. Mutta ei kannata maalaamista pelätä, jos vaan on tilat missä maalata ja kuivata. No oksalakkaa toki menee, mutta itse vedin kattopanelit Uulan Into-maalilla ohuesti kahteen kertaan, ilman hiomisia. Hyvä tuli ja nopeasti kuivui. Ei pensselinjälki tietty yhtä sileää ole kuin ruiskumaalaus, mutta makunsa kullakin..harkonen kirjoitti:Olisihan sitä voinut koittaa maalata itsekin, mutta 350 metriä oksalakkaa, pohjamaalausta, välihiontaa, pintamaalausta, välihiontaa ja pintamaalausta alkoi tuntua niin ylivoimaiselta urakalta kaiken muun ohessa, niin lompsa auki ja Puukeskukseen. Vieläkään ei ole harmittanut, että osti valmiina, on sen näköistä pintaa, etten kotimaalarin tekemänä ole noin hyvää nähnyt ;)
Tuosta kuivumisesta. Männä kesänä kaikki ulkovarastoissa olleet puulistat&panelit on olleet taatusti kosteita, ja vaativat seisottamista taapelissa sisätiloissa, samaan tapaan kuin lattialaudat. En tiedä miten esim. Starkilla säikytetään mdf-paneeleita ja mitenkä ne mahtavat ajan kanssa selvitä kosteuden vaihteluista?
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Minä en maksa valmiiksi maalatusta paneelista yli kaksinkertaista hintaa. Meillä tuli siskonpaneelista kellarin portaikon seinät, ihan puuvalmista todella hyvälaatuista paneelia suoraan sahalta muistaakseni 1,90€/m, pannuhuoneessa annoin kuivaa viikon päivät ennen seinään naputtelua ja nyt paikallaan se on maalaamatta vieläkin kun varton että se nyt tässä sydäntelven kuluessa kuivaa niin ei tule sitten rakoja maalattuun pintaan. Kun koko talo on tehty käsin osin kierrätystavarasta asumista ja elämistä varten eikä kiiltokuvaksi mihinkään sisustuslehteen ja kun vielä lisäksi varmasti jokainen rintamamiestalo on johonkin suuntaan ainakin pikkuisen vino, meilläkin on eteisen seinät halltex-katon ruutuihin nähden noin tuuman verran vinossa, niin miksi ihmeessä seinäpaneelin pinnan pitäisikään olla teollisesti virheettömästi ruiskumaalatun näköinen?
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
- vesahy
- Jäsen

Sitä vaan en ymmärrä, että mikä idea siinä valkolakkauksessa oikein on? Minun silmiini se näyttää pohjamaalaukselta. Eikä varmaan kuulu alkuperäiseen rintsikkaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?